Lentomatkustamisen nostalgiapäivä Ilmailumuseolla lauantaina 25.4.2015

(1/1)

Mölders:
Suomen Ilmailumuseon 22. huhtikuuta 2015 avautuva erikoisnäyttely Liikkeelle! Lentomatkustaminen uuteen nousuun sukeltaa sodanjälkeiseen jälleenrakennuksen aikaan ja periodiin, jolloin Suomi nousi siiville.
Näyttelyn avautumisviikon kunniaksi museo järjestää 1950- ja 1960-lukujen lentomatkustamisen nostalgiapäivän, jossa riittää runsaasti katseltavaa, kuunneltavaa ja koettavaa aihepiiristä kiinnostuneille.
Iltapäivässä on ainutlaatuinen tilaisuus kuunnella aikakaudella työskennelleiden matkustamopalveluammattilaisten kertomuksia DC-3 ja Convair –ajasta, jolloin Suomi nousi siiville, ulkomaat avautuivat, ja lentokeittiössä siirryttiin voileivistä kuumiin aterioihin. Lentokenttä siirtyi Seutulaan, Venäjän liikenteen radiopuheliikenne tulkattiin ja Kekkosta lennätettiin itään ja länteen.
Mukana on historian havinaa: tiettävästi kyseessä on ensimmäinen kerta, kun lentoemännät ja stuertit kertovat muistojaan avoimessa yleisötilaisuudessa jännittävistä sotien jälkeisistä ajoista!
Tule mukaan nauttimaan lentomatkailun ikimuistoisimmasta kaudesta!
Huomio: 1950- ja 1960-luvun henkisiin vintage-asuihin pukeutuneet museokävijät pääsevät tapahtumapäivään ilmaiseksi!
Tapahtuma järjestetään Suomen Ilmailumuseolla, Tietotie 3, Vantaa

Ohjelma (huom. mahdolliset päivitykset ilmoitetaan osoitteessa www.ilmailumuseo.fi)
Koko päivän (klo 10-17):
-   Näyttely ”Liikkeelle! Lentomatkustaminen uuteen nousuun” avoinna museolla välihallissa
-   DC-3 ja Convair avoinna yleisölle 2. näyttelyhallissa.
-   Ota itsestäsi selfie Aeron vanhan DC-3 –liikennekone ”Lokin” kanssa museon ulkoalueella!

Aikataulu:

10.00-10.50 "Ne kuusi viikkoa maapallon ympäri miehistön silmin" (1964), Kar-Airin DC-6 –koneen matka maailman ympäri (kuvaus Matti Lampela, selostus Kaisu Urmas, kesto 52 min), esitetään auditoriossa. Huom. Filmin alustaa Matti Lampela itse.

11.00-11.45 Nostalgiakierros lentomatkailua käsittelevään Liikkeelle-erikoisnäyttelyyn. Kesto 45 minuuttia, lähtö museon aulasta.

12.00-14.00 Sodanjälkeistä matkustamopalvelua ja lentomatkailua käsittelevä keskustelupaneeli museon auditoriossa. Mukana 1950-, 1960- ja 1970-luvuilla kotimaisissa lentoyhtiöissä työskennelleitä lentoemäntiä, stuertti ja lentäjä. Mahdollisuus myös yleisökysymyksille. Huom. katso tiedot paneeliin osallistujista jäljempänä! Auditorioon tilavaraus 200 hengelle, ei etukäteisilmoittautumista.

Museolla sijaitseva Gate1 –ravintola on avoinna päivän aikana normaalisti ja tarjoaa kahvin lisäksi purtavaa monenlaiseen nälkään.
Pääsymaksu: 10 euroa/aikuiset ja 7 euroa/lapset, opiskelijat ja eläkeläiset. Huom. vintage-asuiset ilmaiseksi!

Lisätietoja klo 12 keskustelupaneelista kokoelma-amanuenssi Tapio Juutiselta, tapio.juutinen@ilmailumuseo.fi

Sodanjälkeistä matkustamopalvelua ja lentomatkailua käsittelevä keskustelupaneeli
(klo 12-14), osallistujien tiedot

Eva Taivainen (vuoteen 1956 Virkkunen), s. 1930

Ylioppilas Eva Virkkunen tuli Aero Oy:n lentoemäntäkurssille keväällä 1952 ja lensi DC-3:lla jo ennen Helsingin olympialaisia, yhtiön toimiessa yhä Malmin lentoasemalta. Taivainen lensi Aerolla ja Finnairilla täysipäiväisesti vuoteen 1970, kokien kaikki konetyypit, toimien sittemmin viikonloppuisin ns. ruuhkaemäntänä. Eläkkeelle hän jäi vuonna 1990.


Margaretha Aittokoski (os. Petrov), s. 1934

Vuonna 1955 Aeron lentoemäntäkurssilta valmistunut Aittokoski koki yhtiön kansainvälisten yhteyksien avautumisen aitiopaikalta ja oli näkyvällä paikalla aikakauden mediassa yhtiön pr-emäntänä. Hän oli mukana Moskovan avauslennolla vuonna 1956, kun Aero aloitti reittiyhteyden kaupunkiin ensimmäisenä länsiyhtiönä. Vuonna 1960 hän oli hakemassa ensimmäistä Aeron Caravellea Toulousesta ja toimi yhdeksän vuotta myöhemmin matkustamon vanhimpana, kun ensimmäinen DC-8 "Paavo Nurmi" lensi Helsingistä New Yorkiin. Ruuhkaemäntänä 1970-luvulta eteenpäin toiminut Aittokoski lopetti Finnairilla vuonna 1990.

Riitta-Liisa Linnapuomi-Jaari (aiemmin Hentilä), s. 1935

Linnapuomi-Jaari koki DC-3 ja Convair –aikakauden Aerossa aitiopaikalta toimiessaan lentoemäntänä vuosien 1956 ja 1970 välillä. Erikoislennoistaan hän muistaa erityisesti Kekkosen matkan Belgradiin Caravellella vuonna 1963. 1970-luvun alusta Linnapuomi-Jaari työskenteli Finnairin pääkonttorissa vuoteen 1993 saakka. Eläkkeelle hän jäi yhtiöstä vuonna 1995.


Pekka Laitala, stuertti, s. 1941

Purserikoulutus aloitettiin Suomessa eurooppalaisittain verrattain myöhään, Aerossa vuonna 1959. Laitala osallistui ensimmäiselle päälentoemäntä Anja-Brita Huttusen vetämälle matkustamopalvelun kurssille vuonna 1967, kolmen muun tulevan stuertin kanssa. Hänen uransa alkoi vauhdikkaasti Atlantin liikenteessä: hän lensi vuonna 1969 Helsinki-New York –väliä Yhdysvaltoihin kaikkiaan noin 35 kertaa. Laitala kouluttautui myöhemmin service chefiksi ja sai 1980-luvulla purserikoulutuksen. Hän jäi eläkkeelle Finnairilta 35 palvelusvuoden jälkeen vuonna 2001.


Kirsti Kostamo, s. 1945

Kirsti "Kiti" Kostamo on nuorin paneelin osallistujista. Hänet koulutettiin Spear Air-yhtiön lentoemännäksi vuonna 1972, ja hän työskenteli tilauslentoihin erikoistuneen värikkään yhtiön "Härmän jätkä" ja "Härmän mimmi" -koneissa (DC-8) aina vuonna 1974 tapahtuneeseen Spear Airin konkurssiin asti. Kostamo siirtyi Kar-Airille ja palveli asiakkaita yhtiön tilauslennoilla DC-6 ja DC-8 -koneissa, mm. maineikkailla pyhiinvaelluslennoilla Saudi-Arabiaan. Viimeiset noin kaksikymmentä vuotta työurastaan Kostamo suoritti Finnairin palveluksessa. Hän eläköityi 68-vuotiaana vuonna 2013.


Esko Kaukiainen, s. 1934

Esko Kaukiainen on paneelin ohjaamohenkilökunnan edustaja. Hän tuli Aeron perämieskurssille vuonna 1957, mutta töiden puutteessa siirtyi Kar-Airin palvelukseen heti seuraavana vuonna. Kaukiainen lensi uransa aikana DC-3 -koneella (mm. OH-VKB) 4500 tuntia, kyyditen ensimmäisiä suomalaisia lentoturisteja Välimeren kohteisiin. 1960-luvulla hän oli mukana Olympia-matkatoimiston järjestämillä, kuusi viikkoa kestäneillä maailmanympärilennoilla. Kaukiainen jäi eläkkeelle DC-10-kapteenina Finnairilta vuonna 1989.

Navigation

Up one level