MD-88 ideointiketju

(1/2) > >>

Juhak:
MD-80 on aina ollut minulle se "The Lentokone". DC-9 Super 80:n sukujuuret ovat mukavasti DC-9-koneperheessä, mutta se on kuitenkin moderni. Sain olla näiden härveleiden kanssa tekemisissä työelämässä 1990-luvulla. Ja onhan MD-80 järjettömän kaunis lentokone. Olen aina uhonnut, että jos rakennan itselleni kotiohjaamon, on konetyyppi MD-80.

Never say never... Yksi tekstiviesti talvisena lauantai-iltana käynnistu tapahtumaketjun, joka johti minut tänään vantaalaiseen varastoon...

Reissussa rähjääntynyt laatikko...


Mikä sieltä tulee?!


Tällainen!


Ja tällainen...


Irto-osiakin!


Kaikki laitettuna yhteen kasaan 


Menin siis ostamaan Singer Link Divisionin vuonna 1988 valmistaman MD-88 Autoflight/FMS Trainerin (CPT). Vaikka laite meneekin nyt osina varastoon, vakaa aikomus on rakentaa tästä joku päivä MD-88-kotiohjaamo.

Tämän ketjun tarkoituksena on toimia ideointi, suunnittelu ja pohdinta paikkana tälle projektille. Tervetuloa mukaan heittelemään ideoita 

Juha

Juhak:
Ensimmäisenä pohdinta olkoon se kannattaako simua varten haalia alkuperäisiä osia, vai lähteä rakentamaan simukäyttöön tarkoitettuja palikoita.

Lähes kaikki MD-80:n ohjaamokomponentteja löytyy mm. Ebaysta. Eivätkä osat ole välttämättä pahan hintaisiakaan. Esimerkiksi tämä MD-80:n NAV-radio tuli maksamaan Suomeen toimitettuna tulleineen vähän päälle satasen. Radio on noissa aloitusviestin kuvissa paikoillaan glaren vasemassa yläkulmassa.






Pade:
Kyllä näyttää hyvältä. Mielenkiinnolla jään seuraamaan 

Dooley:
No nyt on hieno aihio!  Oliko se Juha niin, että tämä tuli ilman FGCP:tä?  Oletko nähnyt niitä myynnissä?  Ja seuraavaksi overheadia metsästämään,  siihenhän kelpaa periaatteessa minkä tahansa ysirunkoisen paneeli. Viimeksi kun keskusteltiin tästä projektista sivuttiin lyhyesti FMA-ongelmaa.  Mitä jos niille neljälle karsinalle soveltaa oman näytön ja ne valot toteuttaa vain valoina (AP, AUTOKAASU JA RESET) ja sivulla olevat FD/AP-valot vaikka ledeillä.  Näytön päälle FMA:n fasadi?  Ilman FMA:ta ei tuon kasikymppisen autoflightin käyttämisestä tule oikein mitään.

Juhak:
Quote

Oliko se Juha niin, että tämä tuli ilman FGCP:tä?  Oletko nähnyt niitä myynnissä? 
Juu, ei tullut oikeastaan mitään laitteita/mittareita mukana. FGCP:tä en muista nähneeni myynnissä, noita NAV-radioita liikkuu silloin tällöin.

Quote

Ja seuraavaksi overheadia metsästämään,  siihenhän kelpaa periaatteessa minkä tahansa ysirunkoisen paneeli.
Overhead ja ohjaimet ovat seuraavat suuret metsästettävät osat. Sekä FGCP:n että overheadkin voi tietysti rakennella kokonaan itsekin, mutta overheadiin kyllä tarvitsisi jonkunlaisen rungon.

Quote

Viimeksi kun keskusteltiin tästä projektista sivuttiin lyhyesti FMA-ongelmaa.  Mitä jos niille neljälle karsinalle soveltaa oman näytön ja ne valot toteuttaa vain valoina (AP, AUTOKAASU JA RESET) ja sivulla olevat FD/AP-valot vaikka ledeillä.  Näytön päälle FMA:n fasadi?  Ilman FMA:ta ei tuon kasikymppisen autoflightin käyttämisestä tule oikein mitään.
FMA:ta olen pyöritellyt paljon mielessäni. Ne muutamat mitä olen nähnyt myynnissä ovat maksaneet lähes 300 taalaa (+rahti+tullit+alv), ei oikein houkuta. Tuohon voisi tehdä fasadin johon olisi integroitu nuo valot, ja taakse näytön. FMA:n sijainti vain on vähän ongelmallinen, jos haluaa toteuttaa mittarit mittareina eikä näytöllä. Silloin FMA melkein vaatii oman pikkunäytön.

Juha

Navigation

Up one level

Next page