Pages: [1]
|
 |
|
Author
|
Topic: MD-88 ideointiketju (Read 9447 times)
|
Juha Klemettinen
Offline
Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04
|
MD-80 on aina ollut minulle se "The Lentokone". DC-9 Super 80:n sukujuuret ovat mukavasti DC-9-koneperheessä, mutta se on kuitenkin moderni. Sain olla näiden härveleiden kanssa tekemisissä työelämässä 1990-luvulla. Ja onhan MD-80 järjettömän kaunis lentokone. Olen aina uhonnut, että jos rakennan itselleni kotiohjaamon, on konetyyppi MD-80. Never say never... Yksi tekstiviesti talvisena lauantai-iltana käynnistu tapahtumaketjun, joka johti minut tänään vantaalaiseen varastoon... Reissussa rähjääntynyt laatikko...  Mikä sieltä tulee?!  Tällainen!  Ja tällainen...  Irto-osiakin!  Kaikki laitettuna yhteen kasaan   Menin siis ostamaan Singer Link Divisionin vuonna 1988 valmistaman MD-88 Autoflight/FMS Trainerin (CPT). Vaikka laite meneekin nyt osina varastoon, vakaa aikomus on rakentaa tästä joku päivä MD-88-kotiohjaamo. Tämän ketjun tarkoituksena on toimia ideointi, suunnittelu ja pohdinta paikkana tälle projektille. Tervetuloa mukaan heittelemään ideoita  Juha
|
**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
|
|
|
Juha Klemettinen
Offline
Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04
|
Ensimmäisenä pohdinta olkoon se kannattaako simua varten haalia alkuperäisiä osia, vai lähteä rakentamaan simukäyttöön tarkoitettuja palikoita. Lähes kaikki MD-80:n ohjaamokomponentteja löytyy mm. Ebaysta. Eivätkä osat ole välttämättä pahan hintaisiakaan. Esimerkiksi tämä MD-80:n NAV-radio tuli maksamaan Suomeen toimitettuna tulleineen vähän päälle satasen. Radio on noissa aloitusviestin kuvissa paikoillaan glaren vasemassa yläkulmassa.   
|
**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
|
|
|
Patrick Ojanen
Offline
Posts: 4610
Date Registered: 13.04.09
|
Kyllä näyttää hyvältä. Mielenkiinnolla jään seuraamaan 
|
|
|
|
Veli-Matti Kujala
Offline
Posts: 7
Date Registered: 12.12.11
|
No nyt on hieno aihio! Oliko se Juha niin, että tämä tuli ilman FGCP:tä? Oletko nähnyt niitä myynnissä? Ja seuraavaksi overheadia metsästämään, siihenhän kelpaa periaatteessa minkä tahansa ysirunkoisen paneeli. Viimeksi kun keskusteltiin tästä projektista sivuttiin lyhyesti FMA-ongelmaa. Mitä jos niille neljälle karsinalle soveltaa oman näytön ja ne valot toteuttaa vain valoina (AP, AUTOKAASU JA RESET) ja sivulla olevat FD/AP-valot vaikka ledeillä. Näytön päälle FMA:n fasadi? Ilman FMA:ta ei tuon kasikymppisen autoflightin käyttämisestä tule oikein mitään.
|
|
|
|
Juha Klemettinen
Offline
Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04
|
Oliko se Juha niin, että tämä tuli ilman FGCP:tä? Oletko nähnyt niitä myynnissä? Juu, ei tullut oikeastaan mitään laitteita/mittareita mukana. FGCP:tä en muista nähneeni myynnissä, noita NAV-radioita liikkuu silloin tällöin. Ja seuraavaksi overheadia metsästämään, siihenhän kelpaa periaatteessa minkä tahansa ysirunkoisen paneeli. Overhead ja ohjaimet ovat seuraavat suuret metsästettävät osat. Sekä FGCP:n että overheadkin voi tietysti rakennella kokonaan itsekin, mutta overheadiin kyllä tarvitsisi jonkunlaisen rungon. Viimeksi kun keskusteltiin tästä projektista sivuttiin lyhyesti FMA-ongelmaa. Mitä jos niille neljälle karsinalle soveltaa oman näytön ja ne valot toteuttaa vain valoina (AP, AUTOKAASU JA RESET) ja sivulla olevat FD/AP-valot vaikka ledeillä. Näytön päälle FMA:n fasadi? Ilman FMA:ta ei tuon kasikymppisen autoflightin käyttämisestä tule oikein mitään. FMA:ta olen pyöritellyt paljon mielessäni. Ne muutamat mitä olen nähnyt myynnissä ovat maksaneet lähes 300 taalaa (+rahti+tullit+alv), ei oikein houkuta. Tuohon voisi tehdä fasadin johon olisi integroitu nuo valot, ja taakse näytön. FMA:n sijainti vain on vähän ongelmallinen, jos haluaa toteuttaa mittarit mittareina eikä näytöllä. Silloin FMA melkein vaatii oman pikkunäytön. Juha
|
**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
|
|
|
Risto Pekkarinen
Offline
Posts: 8
Date Registered: 19.01.15
|
Olet kyllä hienon hankinnan tehnyt.Näin maalaisjärjellä ajateltuna sitä simun palikoista suunnittelemaan mutta sitä aitoutta ajatellen onkin enemmän pohtimista.Mutta teet niin tai näin kyllä siitä upea tulee joka tapauksessa. T.Risto
|
|
|
|
Joonas Miettinen
Offline
Posts: 122
Date Registered: 13.03.12
|
Mieletöntä. Sanattomaksi jätti kun näki mitä laatikoista paljastui. Itse olen lennellyt ainoastaan MD-8X (Fly The Maddog) ja MD-11 konetyypeillä epäsäännöllisen säännöllisesti simu-urani aikana. Seitsemisen vuotta. Vieläkin. Vieläkin kasikympissä on jotain, mitä missään muussa koneessa ei ole. Kun joskus voitan miljoonan lotossa, tai kompastun rahasalkkuun. Ainoa materialistinen unelmani on Md-80 simulaattori kotikäyttöön! Seuraan enemmän kuin innolla tätä projektia.
|
"Muita pystyn vielä jonkun verran kusettamaan, mutta itseäni en enää. Se on loppujen lopuksi aika hyvä olotila." - Vesa-Matti Loiri www.keskenerainen.com
|
|
|
Juha Klemettinen
Offline
Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04
|
Ja seuraavaksi overheadia metsästämään, siihenhän kelpaa periaatteessa minkä tahansa ysirunkoisen paneeli.
Tämä enemmän ja vähemmän aktiivinen metsästys päättyi tänään tämän laatikon avaamiseen  Pakkohan tämä oli korjata pois kun tällainen tuli myyntiin. Luulisin, että tuo MD-82/83:sta, mutta kuten todettu kaikki DC-9-koneperheen overheadit ovat melkein samanlaisia  Joku aika sitten bongasin Ebaysta myös tämän nopeusmittarin. En ole ihan varman onko tuo kasikymppisestä vai kympistä, mutta mittaritaulu on joka tapauksessa samanlainen kuin kasikymppisessä. Näitä liikkuu todella harvoin, Boeingin mittareita löytyy paljon helpommin.  Nettiä selatessa löysin valmiit 3D-mallinnukset kasikymppisen lentomittareiden kehyksistä. Tilasin kokeilumielessä yhden PFD:n kehyksen. Hyvältähän tuo näyttää...  Ja itse CPT on edelleen osina varastossa. Lähinnä tämä projekti on näiden sattumalta eteen tulevien osien haalimista, ja päiväuneksimista. Juha
|
**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
|
|
|
|
Pages: [1]
|
|
|
|
|
|