FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
10.07.20, 03:08

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 11 12 [13] Reply Print
Author Topic: South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi  (Read 69233 times)
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4594
Date Registered: 18.12.01

Re: South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi
« Reply #240 on: 14.05.20, 19:28 »

Olikos North ja South Finland Texture kansiossa agn-tiedostoja?

Jos on, niin tilapäisesti voisi kokeilla poistaa ne agn:it sieltä, tekstuurit voivat jäädä.
011220202223002AN.AGN tyyppiset tiedostot kuuluvat photomaisemiin, ne voivat periaatteessa jäädä sinne. Mutta sitten on niitä vähän eri tavalla nimettyjä, (en muista ulkoa, mutta huomaat kyllä eron nimissä), jotka tulevat simun mukana "yleisinä maastotekstuureiden autogen määrittelyinä". Suomi-maisemissa näitä muokattuja agneja on siksi, koska niillä pystyi muuttamaan vähän autogenejä, mutta periaatteessa näin ei ehkä pitäisi tehdä.  Grin

Kiitti! Täytyy kokeilla, kunhan ensin käyn läpi twiikit yksi kerrallaan.

Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4896
Date Registered: 14.10.01

Re: South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi
« Reply #241 on: 15.05.20, 10:08 »

Minusta mesh-asia menee niin, että P3D4 näyttää maiseman tarkimman mahdollisen meshin mikäli alueella on useampia päällekkäisiä eri tarkkuisia meshejä simun Scenery Libraryssa.

Mikalle vielä asia jolla tuskin on merkitystä. Minulla meshit ovat noiden Finland-maisemien yläpuolella.

« Last Edit: 16.05.20, 05:33 by Esa Sairio »

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN10/3 x SSD/ Sony 55" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4594
Date Registered: 18.12.01

Re: South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi
« Reply #242 on: 20.05.20, 08:31 »

Tässä on nyt edellä mainitut / ehdotetut toimet takana. HT=OFF, VSYNC pakotettuna, framet rajoittamaton ja prosessori 5.0Ghz.

Eipä tuohon juurikaan mikään auta. Lontoossa, jossa on paljon autogenia (asetus talojen kohdalla high Preparissa) on pilvistä ulos tullessa hyvin laaja alue autogenin peittämää, mutta silti alueita "ryppäinä" lisääntyy lähestyessä kenttää Lontoon päällä.

Suomi sceneryissä tämä ilmiö on rankempi , ja syynä saattaa olla raskas maisema ja epäilen myös ORBX:n tuotteita myötävaikuttajina. Poistin mm. Prepar3d.cfg:n, eli kaikki twiikit ja lensin Rovaniemelle. Rullatessa Vantaalla oli stutteria. Takaisinpäin käytin Fiber -twiikkiä arvolla 0.15, ja silloinkin joitain stuttereita Vantaalla, autogen oli määritettynä rakennusten suhteen kaikissa testeissä high -asetuksella. Tuo default arvo (0.33) mielestäni korjasi ongelmaa, mutta tuloksena siis stutteria.

Tähän on tyydyttävä, ja fiber arvo jää 0.07. Jos Esalla ei tätä esiinny lainkaan, niin ORBX saattaa vaikuttaa asiaan. Simu on parhaassa iskussa koskaan, ja erittäin sulava joten näillä mennään Cool

Kiitos kaikille auttajille!
« Last Edit: 20.05.20, 08:35 by Mika Virolainen »

Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4896
Date Registered: 14.10.01

Re: South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi
« Reply #243 on: 20.05.20, 12:20 »

Kokeile kytkeä kaikki ORBX:n tuotteet pois käytöstä ja lennä sitten nuo testisi. Sillähän selviää, onko syyllinen ORBX.

Minä en noihin ORBX- tuotteisiin koske, koska ne sotkivat simuni (silloin FSX) täydellisesti ja jousuin asentamaan kaiken uudelleen tässä pari vuotta sitten.

Ainakin Suomi on P3D4:ssä minusta paras mahdollinen, kun käyttää South Finlandia, North Finlandia ja niihin värien suhteen varsin hyvin sopivia kaikkia saatavissa olevia Suomen photosceneryjä.

Euroopassa taas olen asentanut ilmaisen photosceneryn autogeneineen useimpiin maihin, kuten Saksa, Ranska, Sveitsi, Italia, Kreikka, Itävalta, Slovenia ja Espanjan osalta Kanarian saaret.


i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN10/3 x SSD/ Sony 55" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4594
Date Registered: 18.12.01

Re: South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi
« Reply #244 on: 20.05.20, 18:05 »

Asensit ORBX:n puut, jotka vaativat BASE:n toimiakseen.

Olen tyytyväinen, enkä enää ruksaile ORBX pois. Näillä mennään.

Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4896
Date Registered: 14.10.01

Re: South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi
« Reply #245 on: 21.05.20, 13:29 »

Kun lensin aiemmin FSX:llä, esiintyi tuota autogenien ryöpsähdysmäisyyttä useinkin. Jos lensi matalalla Hesasta vaikka länteen, jäivät autogenit kokonaan pois vaikka perusmaasto piirtyi suhteellisen rivakasti. Tämä oli raivostuttavaa. Edes asetusten pienentäminen jonnekin keksitasolle ei auttanut.

Kaikki muuttui P3D4:n myötä. Autogenit näkyvät lennettäessä jo tosi kaukaa ja näyttää että ne olisivat ollee siellä aina! Realistista. Omat asetukseni eivät ole täysillä, mutta scenery complexity = very dense, autogen and scenery draw ditance = high ja sekä autogen vegetation ja buildings kumpikin= very dense.

Ehdotan että Mika voisi kokeilla seuraavia:

1. Säädä mesh resolution arvoon 5 metriä
2. Texture resolution arvoon 60 cm
3. Dynamic lights POIS (tehosyöppö)
4. Casting and receving/Terrain POIS
5. Volymetric Fog POIS (tehosyöppö)

Toisaalta kannattaisi kytkeä pilvien varjot päälle. Samoin AA=4XSSAA ettei simu välky. Tätä Mika ei halua tehdä. Grin

Nyt tämä viesti on oikeassa paikassa!



i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN10/3 x SSD/ Sony 55" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9676
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi
« Reply #246 on: 23.06.20, 18:59 »

Muisti palailee pätkittäin... tässä kun on dataa taas pyöritellyt, niin tuli mieleen tällaista. Kun on bussilentäjä, niin suomi-maisemista voi surutta klikkailla pois päältä merimerkit, liikennemerkit, vesikivet, oliko laavut ja autiotuvat erikseen(?), majakatkin mahdollisesti. Lisäksi voi kokeilla, toimisiko se LandClass tyyppinen suo paremmin. Sitä en nyt enää muista, oliko kaikki samat vaihtoehdot sekä south että north maisemissa (koskee myös obstacle data maisemaa), mutta jospa tässä saisi nyt kiinni tästä ajatuksestani vähentää kuormitusta maiseman osalta.

'Don't panic'
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4594
Date Registered: 18.12.01

Re: South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi
« Reply #247 on: 23.06.20, 19:29 »

Muisti palailee pätkittäin... tässä kun on dataa taas pyöritellyt, niin tuli mieleen tällaista. Kun on bussilentäjä, niin suomi-maisemista voi surutta klikkailla pois päältä merimerkit, liikennemerkit, vesikivet, oliko laavut ja autiotuvat erikseen(?), majakatkin mahdollisesti. Lisäksi voi kokeilla, toimisiko se LandClass tyyppinen suo paremmin. Sitä en nyt enää muista, oliko kaikki samat vaihtoehdot sekä south että north maisemissa (koskee myös obstacle data maisemaa), mutta jospa tässä saisi nyt kiinni tästä ajatuksestani vähentää kuormitusta maiseman osalta.

Tämä kaikki on tehty Grin

Tänään lennolla Kittilään ei autogen puita ilmestynyt kun laskun jälkeen kentän ympärille Sad En tosiaan ymmärrä mistä johtuu? Ainut asia joka tulee mieleen on tuo HT OFF, jolloin renderöitiapua on vähemmän prosessorilta. Simu on kuitenkin täysin stutterivapaa, ja aivan uskomattoman pehmeä lentää.

Näillä mennään laugh

Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9676
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi
« Reply #248 on: 23.06.20, 19:40 »


Tänään lennolla Kittilään ei autogen puita ilmestynyt kun laskun jälkeen kentän ympärille Sad

Jännä homma... toki tuo nyt on aiemmista simuista tuttu juttu, mutta jos (ja todennäköisesti näin teitkin) lensit real weather asetuksilla, niin eivät myöskään pilvet (tai muut sään aiheuttamat jutut) syöneet tehoja....  Tongue

'Don't panic'
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4594
Date Registered: 18.12.01

Re: South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi
« Reply #249 on: 23.06.20, 19:50 »

Active sky oli päällä, ja melko pilvetöntäkin oli. Täytyy tarkailla ja ihmetellä, josko vielä jotain löytyy.

Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 410
Date Registered: 03.10.16

Re: South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi
« Reply #250 on: 23.06.20, 19:52 »

En tiiä onko näistä mitiä jelppiä tuohon, mutta tämmöstä löysin.

"From a fairly old post (2013) on the LM official forums:

    AUTOGEN_BATCH_LOD=2
    AUTOGEN_TREE_LOD=2

    The updates to the auto-gen system allow us to render greater numbers of buildings and trees without the same performance hit they used to have, which is what enables the pop-free auto-gen. When the new system is enabled, scenery tiles are loaded at the LOD specified by that config option. The numbers go from 9 to 1, with one being the highest. Don't set it to zero, as that might blow up in some areas. As a few folks have noted, the auto-gen directly below the plane is a little less dense by default, because the system only loads the second highest LOD. Experimenting with the LOD in the config just provides another way to adjust the density of scenery loaded, but since both the slider and the config option do similar things, we left one in the config for our more adventurous users to play with if they wished. Be warned that increasing that setting to 1 will in many cases double the number of buildings and trees again, making it potentially very expensive.

    Zach Heylmun
    Software Engineer - Prepar3D Team "

"More specifically, I spent some time searching for workarounds/fixes for the autogen not showing and came across a forum solution, saying that if you change in Prepar3d.cfg the entry POP_FREE_AUTOGEN=1 to POP_FREE_AUTOGEN=0 it fixes the issue. (Basically with pop free autogen off, the FSX autogen handling is enabled)
Testing it out indeed all buildings show up BUT I get back the old FSX popup of autogen as you get closer to it. Personally I think POP_FREE_AUTOGEN=0 is a no go as it creates more problems than solving but I pass it through you since you are the expert on this, might give you a clue for a workaround."

"I think the answers are here: http://www.prepar3d.org/forum/viewtopic.php?t=10385
To introduce pop free autogen, they reduced the LOD. By default AUTOGEN_BATCH_LOD=2, changing this to =1 which is the maximum value gives me 98-99% of the buildings."

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4594
Date Registered: 18.12.01

Re: South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi
« Reply #251 on: 24.06.20, 09:39 »

Kokeilen thmbup

Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4594
Date Registered: 18.12.01

Re: South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi
« Reply #252 on: 24.06.20, 10:55 »

Yksi testilento ja tuo saattoikin auttaa, mutta stutteria tuli rullaukseen (ei muualle).

AUTOGEN_BATCH_LOD=2

vaihdoin:

AUTOGEN_BATCH_LOD=1

Helsingin (Esan photari) talot ilmestyivät kuten aina ennenkin, eli hieman myöhään. Ilman ko. muutosta on käynyt kaksikin kertaa niin, etteivät helsingin photarin autogenit ole tulleet näkyviin ollenkaan. Ainoastaan silloin, kun on jo lentänyt ohi erittäin läheltä ja kääntynyt takaisin... ovat talot tulleet näkyviin.

Jätän arvoon 2, ja yritän ymmärtää josko jotakin olisi vielä tehtävissä Shocked

PS: eilisellä Kittilän lennolla oli täysi yllätys, että puut (lentokentän kiitotien kummankin puolin) tuli näkyviin vasta kun käännyin laskun jälkeen rullaamaan kohti asematasoa.

Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9676
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi
« Reply #253 on: 04.07.20, 12:27 »

Tuli vielä sellaista mieleen, että onko tämä autogen ongelma vain photoscene alueilla? Toisin sanoen maisemissa, mihin pitää tehdä omat autogen-määritelmät ja ovat siis niitä agn-tiedostoja. Esim. Kittilässä on photari lentokentän alueella, mutta muistaakseni photomaisemat pystyy kytkemään myös pois sillä config-työkalulla Lapissa. Tämä käytännössä siis tarkoittaa sitä, että jokaiselle n. neliökilometrille on omat määritelmät, ja sehän lisää ladattavan datan määrää. Vektori-tyyppisessä default maisemassa samat asiat toistuvat koko ajan.

Ja jos verrataan esim. Lontooseen, niin onko siellä photari kaupungin alueella, vai ainoastaan Heathrow tai muiden kenttien ympärillä? Tällä voi olla jonkin verran merkitystä tässä.

'Don't panic'
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4594
Date Registered: 18.12.01

Re: South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi
« Reply #254 on: 04.07.20, 14:20 »

Ei ole North Finlandissa photaripohjat käytössä, koska käytän EFXX:n kenttiä. Näyttäisi olevan asia niin, että photopohjalla olevat autogenit tulevat näkyviin huonommin, kun ORBX tai Suomi sceneryalueilla. Lähinnä tarkoitan Helsinkiä.

Ei ole photaria Lontoon alueella, vain ORBX base ja Vector.



Intel I7 8700K @ 5.0Ghz/ 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9676
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi
« Reply #255 on: 04.07.20, 14:45 »

Ei ole North Finlandissa photaripohjat käytössä, koska käytän EFXX:n kenttiä. Näyttäisi olevan asia niin, että photopohjalla olevat autogenit tulevat näkyviin huonommin, kun ORBX tai Suomi sceneryalueilla. Lähinnä tarkoitan Helsinkiä
Ei ole photaria Lontoon alueella, vain ORBX base ja Vector.

Niin, tätä juuri tarkoitan... enemmän ongelmia ladata enemmän tiedostoja.... ehkä...

'Don't panic'
Pages: 1 ... 11 12 [13] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1