P-51D vs P-51D

(1/3) > >>

apple:
Halojaa. DCS-maailman mukana tulee SU-25T:n ohella aseistamaton P-51D. Eli sellaista pääsee lentelemään täysin ilmaiseksi (asiasta tietämättömille: DCS-maailma = 0€, jonka mukana siis tulee kaksi konetta. Tuolla Su-25Tlla voi taistella, on ihan nätti, mutta on mallinnukseltaan ns. helppo. Tuolla P-51lla taas ei voi taistella, mutta on järjestelmiltään ns. haastava: kaikkia nappeja voi liikutella ja ohjaamo on kolmiulotteinen). Pirun hieno laite! Ostin alennusmyynneistä tuon aseistetun P-51:n 8€lla. Olen sitä tässä opetellut lentämään ja innostunut oikein kunnolla. Olen kahlannut manuaalit miljoonaan kertaan, lukenut koneesta ja sen historista netistä, lainannut kirjoja ja katsellut dokumentteja. Olen tietoinen, että A2A:lla on kanssa P-51D+AccuSim (hinta on vähän epäselvä, simmarketti myy tätä ilmeisesti ~18€lla, kun itse kotisivuilla oli hintana ~30€, johon lisätään vielä tuo AccuSimin hinta), eli aika hintava tuote kyseessä. Kuitenkin vähän himottaisi tuo laite. Onko tätä mitään järkeä ostaa? Visuaalisesti tämä DCS:n versio on paljon hienompi, valaistukset ja kaikki. Lentomallista en tietenkään osaa mitään sanoa, kun en ole sitä oikeasti lentänyt, mutta FSX on jo vanha simu rajoituksineen, kun DCS mahdollistaa paljon monimutkaisempia juttuja. Varsinkin kun DCS word 2.0 ilmestyy, jossa on kiinnitetty erityisesti huomiota säähän. Lisäksi DCS-kone mahdollistaa asioita, johon kone on tarkoitettu, eli tuhoamaan asioita. Myös taistelussa saadut vauriot on mallinnettu todella tarkasti. Mutta! Käsittääkseni tuo A2A on koneena paljon syvällisempi, AccuSimin ansiosta(?), kone kuluu käytössä, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kone ei joka lennon alussa ole DCSsän tapaan "kuin pakasta otettu". Koneesta tulee (PC-pilotissa käytetty termi) hengittävä ja elävä kulkuneuvo jota voi fixata ja tuunailla ja hajoittaa vahingossa sen osia. Lentoalueena on FSXssa koko maailma, eikä vain DCS-maailman klaustrofobinen moderni alue. Koneella voi lentää alueilla, jossa se on kotonaan, eli itä-Euroopan ja Tyynenmeren taistelualueilla.

Siis, onko kellään kokemusta molemmista koneista? Jos, niin kumpi on mielestäsi parempi? Molemmissa kun on puolensa. Kannattaako tätä A2An tuotosta hankkia? Olen kiitollinen kaikista mielipiteistä!

///Mikko

Muokkasin nuo D-kirjaimet mallin perään, niin ei näytä ja kuulosta niin dorkalta.

apple:
No enhän mä malttanut.  Ostin tekeleen itselleni synttärilahjaksi. Mikä mahtava tekosyy!  Vitsit, tykkään! Ei oikeastaan mitään pahaa sanottavaa vielä. Näyttää ja kuulostaa pirun hyvältä, ja käyttäytyy oikein mallikkaasti. Mulla kyllä on lentotiimaa tuosta DCS-tekeleestä melkoisesti, ja tuon FSX-version systeemit on tietty samanlaiset. Lentomalli on A2A:ssa hieman vähemmän herkkä. Lentoa takana bout 10 tuntia, pääasiassa Britannian mahtavassa säässä. Ilmeisesti kone tykkää musta, kun en ole vielä saanut paskottua mitään. Ainoa outous on, että konetta on laskeutuessa mahdotonta saada nokalleen. Tai sitten vain olen niin hyvä!

///Mikko

lazengogh:
Ei oo toi A2A:n P51D lainkaan tuttu, saman puljun Spitfire löytyy joka on sinänsä hauska ja hieno mutta mutta... Liekö FSX:n rajoituksia (noissa warbirdeissä ei taida olla vielä yhtälailla fsx:n ulkopuolista FM-koodia kuin cessnoissa ja piperissä) mutta kun vehkeen saa ilmaan niin täysin eleettömästi menee... itseasiassa mulla ei taida olla FSX:ssä yhtään konetta (em cessnat jne poislukien) missä ruddertrimillä olisi mitään virkaa, esim juuri Spit tai RealAirin Legacy jotka on molemmat nopeita ja tehokkaita... DCS:n P51:ssä on sentään jotain eloa, ja kone ei lennä suoraan juuri koskaan pelkällä elevaattoritrimillä. Tiedä sitten miten se pitäisi olla mutta olettaisin vahvasti että juuri näin kuin DCS:ssä. DCS:n P51 oli alkujaan aika nolo, siipi katkesi 6G:ssä, accelerated stall oli niin herkkä että looppi oli lähes mahdoton tehdä yms, mutta nykyäänhän se tuntuu varsin hyvältä.... Itse tykkään. Lentoonlähtö on kyllä hieman outo, "Väärin" lentämällä, eli three point takeoff onnistuu helposti mutta jos haluaa lähteä miten sillä oikeassa elämässä lähdetään eli pitämällä hetken perää ylhäällä, lentoonlähtö on todella haastava ilman take off assistancea.... ja itselläni siitä tekee vielä enemmän haastavamman jos käyttää oikeaoppisesti rudder trimmiä.. mikä on sinänsä nurinkurista.

Hauska muuten seurata, miten A2A foorumeilla nimenomaan pidetään A2A:n mallia huomattavasti realistisempana, kun taas DCS:n foorumeilla tilanne on tietysti päinvastoin A2A:n tiimiin kuuluu Dudley Henriques joka ilmesesti on aika kokenutkin P51 pilotti joka hehkuttaa heidän mallinnustaan runsaasti, mutta kotiinpäin on hyvä heiluttaa.

Oli miten oli, molemmat on varmasti hyviä ja molemmissa on omat hyvät puolet, eli molempi parempi. Itse aattelin ostaa DCS:ään Spit IX:n jahka julkaisevat, kohan siinä on Professional Flight Model.

Laitetaan loppuun vielä video joka saattaa kiinnostaa: https://www.youtube.com/watch?v=4z1Z-WEZZGM ja part 2 ja part 3 löytyy kanssa.

apple:
Kyllä tuo DCS P-51D käyttäytyy ehkä uskottavammin. Se mikä minua kiehtoo tuossa A2A-tekeleessä on tuo moottori, tai sen äänet. Niistä voi päätellä hitosti asioita. Kun taas DCS P-51:ssa voi lukea vain mittareita: jos ei lue, niin pam, ja moottori leikkaa kiinni kuin seinään. Näin ei tapahdu FSX-versiossa.

apple:
Oon vähän tutkinut. Ainakin konetta pitäisi voida lentää vajaan neljänkympin paineilla ja 25 RPM. Näin olen tehnytkin tuolla FSX:ssa, mutta DCS-tekeleen moottori ei noita tehoja kestä. Sanoo sopimuksensa irti tosi nopeasti!

Navigation

Up one level

Next page