FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.11.17, 21:20

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Googlen 3D-kaupungit
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Googlen 3D-kaupungit  (Read 2686 times)
Ville Ranki
Offline Offline

Posts: 88
Date Registered: 23.11.10

Googlen 3D-kaupungit
« on: 11.06.15, 09:28 »

Tampereesta on tullut Googleen komea 3D-kartta. Ctrl pohjassa pyörittää:

https://www.google.fi/maps/@61.4901892,23.7697261,356a,20y,355.59h,65.59t/data=!3m1!1e3?hl=fi

Onko kukaan kerennyt selvittelemään saisiko noita jotenkin importattua lentosimukäyttöön? Datan lisenssi taitaa olla googlella, mutta jos omaan käyttöön saisi..

Edit: Linkki kuntoon / IP
« Last Edit: 11.06.15, 11:14 by Ilkka Portti »
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Googlen 3D-kaupungit
« Reply #1 on: 11.06.15, 18:02 »

Myös Pori on julkaistu 3D -rakennuksilla.
Robin Karinen
Offline Offline

Posts: 1139
Date Registered: 12.03.05

Re: Googlen 3D-kaupungit
« Reply #2 on: 11.06.15, 20:07 »

Myös ainakin Helsinki, Oulu ja Kuopio löytyy. Ilmeisesti nämä on Cessnasta LIDAR:lla kuvattua. Saattaa olla että kyseessä on myös Googlen omat LIDAR -laitteet ym.

Olisi mielenkiintosta tietää mitä joku Googlen koodariporukka saisi aikaan muutamassa tunnissa Prepar3D:n ja parin tehokkaan palvelimen kanssa.  Cool Googlen data vaikuttaa olevan enemmän yhteen "verkkoon" punottua, kun käsittääkseni esimerkiksi FSX/P3D:ssa se koostuu erilaisista 3d-obejkteista, jotka vain sitten liitetään yhteen. Tiedä saisiko Googlen datan esimerkiksi Meshiin taloineen päivineen..

Canon, You can I can't.
Joonas Haveri
Offline Offline

Posts: 254
Date Registered: 15.02.14

WWW
Re: Googlen 3D-kaupungit
« Reply #3 on: 11.06.15, 21:12 »

Itse joku parisen kuukautta sitten selailin Google Earthia ja Seinäjoki oli täynnä hyvän laatusia 3d objeckeja.



Kyseiset objektit löytyi täältä ja pistelin niitä sceneen X-planeen. Sain paljon apua Ari ja Olli Olli Lainelta kun ei ollut paljon tietoa aluksi mitä tehdä+Olli teke tuon photorealin alle 
 https://3dwarehouse.sketchup.com/search.html?redirect=1&uq=1033558275011308471660496&scoring=m&ct=3dbl&hl=fi












(Lidli piha vähä pölyssä  Grin)



Robin Karinen
Offline Offline

Posts: 1139
Date Registered: 12.03.05

Re: Googlen 3D-kaupungit
« Reply #4 on: 11.06.15, 22:17 »

Itse joku parisen kuukautta sitten selailin Google Earthia ja Seinäjoki oli täynnä hyvän laatusia 3d objeckeja.

Kyseiset objektit löytyi täältä ja pistelin niitä sceneen X-planeen. Sain paljon apua Ari ja Olli Olli Lainelta kun ei ollut paljon tietoa aluksi mitä tehdä+Olli teke tuon photorealin alle 
 https://3dwarehouse.sketchup.com/search.html?redirect=1&uq=1033558275011308471660496&scoring=m&ct=3dbl&hl=fi



Tuollaisten yksinkertaisten 3d-objektien siirtäminen enemmän tai vähemmän "suoraan" lentosimuun lienee aika triviaalia. Mutta tämän todennäköisemmin ei:



Canon, You can I can't.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Googlen 3D-kaupungit
« Reply #5 on: 12.06.15, 06:30 »

Millä hakusanalla Joonas sait näkyviin nuo Seinäjoen objektit 3D Warehousessa?  Jos kirjoitan "Seinäjoki" niin näkyviin tulee vain 40-objektia eikä auta vaikka määrän muuttaa isommaksi.
Sitä minä vaan, että ehkä Vaasaankin on tehty enemmän kuin ne 9 mallia jotka saan haulla näkyviin. Aikoinaan käänsin muutaman objektin Fs-2004:seen Model Conwerter X:llä ja ne kyllä kääntyivät melko helposti ja olivat hyvän näköisiä. Eri juttu sitten saako käännöksiä levittää julkisesti eri formaatissa. En minä ainakaan taida siihen ryhtyä. 3-D malleja tuolta kyllä löytyy huikeat määrät.

Joonas Haveri
Offline Offline

Posts: 254
Date Registered: 15.02.14

WWW
Re: Googlen 3D-kaupungit
« Reply #6 on: 12.06.15, 07:38 »

Millä hakusanalla Joonas sait näkyviin nuo Seinäjoen objektit 3D Warehousessa?  Jos kirjoitan "Seinäjoki" niin näkyviin tulee vain 40-objektia eikä auta vaikka määrän muuttaa isommaksi.
Sitä minä vaan, että ehkä Vaasaankin on tehty enemmän kuin ne 9 mallia jotka saan haulla näkyviin. Aikoinaan käänsin muutaman objektin Fs-2004:seen Model Conwerter X:llä ja ne kyllä kääntyivät melko helposti ja olivat hyvän näköisiä. Eri juttu sitten saako käännöksiä levittää julkisesti eri formaatissa. En minä ainakaan taida siihen ryhtyä. 3-D malleja tuolta kyllä löytyy huikeat määrät.

Nuo oli Seinäjoelle tehnyt Seinäjoen ammattikorkeakoulu niin löytyi haulla SeAMK.

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Googlen 3D-kaupungit
« Reply #7 on: 12.06.15, 10:24 »

Tuon Googlen kaupunkikohtaiset 3D -objektit yhdistettynä nykyiseen X-Plane maisemaan /maanmittauslaitoksen korkeus/karttadataan + rakennusten koordinaatteihin. Alkais olla scenery kohdallaan. Smiley
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Googlen 3D-kaupungit
« Reply #8 on: 13.06.15, 05:00 »

Nuo Lidil:n myymälät ovat näköjään jokseenkin saman näköisiä ympäri suomen. Oikeastaan tuommoinen pitäisi kuulua simun default objekteihin. Smiley
Juu, ei ole Vaasaan noita googlen 3-D taloja mallinnettu kuin muutama: Hovioikeuden talo, Kuntsi, Virastotalo ja Raippaluodon silta, siinäpä ne näköjään.
Tämä on kyllä ihme kaupunki, täällä ei innostuta juuri mistään tyyliin: "mikään ei ole mitään" ja nyt kun kaikki kulkevat nenä älykännykässä kiinni niin kaikenlainen hobby ja harrastelu ilmeisesti vähenee entistä enemmän.
Undecided

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Googlen 3D-kaupungit
« Reply #9 on: 14.06.15, 18:06 »





Niin, ne 3-D Warehouse:ssa olevat objektit on tehty SketcUp mallinnusohjelmalla josta on olmassa ilmainen ja maksullinen versio. Kyseinen mallinnusohjelma on aiemmin ollut Googlen omistuksessa mutta vuodesta 2012 alkaen sen on omistanut Timbre.
3D Warehouseen kerätään SketcUp ohjelman käyttäjien tekemiä malleja josta niitä sitten voi myös halutessaan latailla
omaan käyttöönsä. Malleja, esim. rakennuksia voi ladata myös Google Earthiin jolloin tekemänsä mallin voi nähdä ilmakuvan päällä. Mitä se "omaan käyttöön" lataaminen sitten lopulta tarkoittaa jäi ainakin minulle osittain epäselväksi. Ymmärsin, että malleja voi käyttää mutta niitä ei saa edellen levittää ominaan. Eli ilmeisesti lentosimuun tai johonkin muuhun ohjelmaan mallin saisi siirtää omaan käyttöön muttei levittää edelleen. Korjatkaa jos olen väärässä.



Google Earthin ilmakuva on upea suoraan ylhäältäpäin katsottuna mutta tästä kuvakulmasta se olisi useimmiten melko latuskainen. Flight Simulaattorissa on 3-D autogen rakennukset ja puut, hieno juttu jota ei ehkä aina osaa tarpeeksi arvostaa. Pitäisikö nuo kaikki talot sitten olla aitojen esikuviensa mukaisia? Sanoisin, että "mitä turhaa" se on ihan hyvä näin. Tärkeämpää on kuitenkin itse lentäminen ja simun sujuva pyöriminen.
Jos kaikki nuo talot olisi mallinnettu ja teksturoitu tarkasti niin minkälaista diaesitystä simulla lentäminen mahtaisi olla?  Ainakin Ms-simut jämähtäisivät täysin, X-planesta en osaa sanoa.





Elikkä sieltä 3D Warehousesta löytyi Vaasaan tuo Hovioikeuden talo ja Kuntsin modernin taiteen museo sekä pari muuta mallia. Tästä kuvasta ymmärtää, että tilanne ei ole niin paha kuin luulisi, sillä parikin mallia kaupungin reunalla olevista merkittävistä rakennuksista kyllä riittää aivan hyvin luomaan illuusion, että nyt ollaan Vaasassa.
Lennettäessä huomio kiinnittyy herkimmin juurikin noihin reunanäkymiin, muuta ei ehdi juuri katsella ja kaikki muu menee täydestä siinä ohessa.





Asetin objektit paikoilleen Flight1:sen Instant Scenery 2 ohjelmalla. Kyseistä ohjelmaa voi käyttää simun ollessa käynnissä ja ohjelma aukeaa tuossa alla olevassa kuvassa näkyvästä simun valikosta kohdasta "Flight1", näppärää.

Instant Scenery ei kuitenkaan lue Sketcup objekteja suoraan vaan ne on ensin muunettava Flight Simulaattorin ymmärtämään muotoon. Siinä tarvitaan Sketcup ohjelman lisäksi Model Conwerter X ja Library Creator XML ohjelmia sekä niiden käyttämiä Fs-simujen BGLCOMP_SDK, MakeMDL_SDK ja Terrain_SDK sisältämiä ohjelmia.
Yhden rakennuksen konvertointiin ja simuun asentamiseen menee aikaa noin 3-5 minuuttia, eli sinällään pikkujuttu mutta ohjelmien käytön mieleen palauttamiseen ja kokeiluun meni aikaa noin 5-6 tuntia kun taukoa oli ollut kuukausitolkulla. Sinällään nuo ohjelmat toimivat kuin ajatus Naps, Naps vaan ja kaikki hoituu hetkessä.
 Smiley
Tämän Modernin taiteen museon paikalla oli aiemmin 8-kerroksinen talo joka näytti todella pahalta näin Vaasalaisen silmään. Museo-objektin pystyi asentamaan suoraan edellisen päälle, Instant Scenery2 poistaa automaattisesti alla olevat simun autogen rakennukset ja puut.



Objektit sinällään ovat useimmiten erittäin hienosti tehtyjä. Niiden tekstuuriformaatit ovat kuitenkin jpg:tä eli ne on muunnettava Fs-simujen Bmb:ksi. Myös tekstuurikoot ovat epäyhteensopivia Fs-simujen kanssa.
Edellä mainittujen ohjelmien tekemällä yhteistyöllä kaikki kuitenkin hoituu parilla napin painalluksella, myös simun tarvitsema Bgl-tiedosto valmistuu muutamassa sekunnissa. Netistä löytyy hyviä vaihe vaiheelta tutoraaleja pilvin pimein. Yö-tekstuureja näissä ei tule mukana, eli pimeän aikaan ikkunoissa ei ole valoja. Voi ne yöteksuurisetit toki itsekin tehdä myöhemmin mikäli harrastemieltä riittää.
 Smiley


Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1