FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.11.17, 15:38

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Mainosihmisten luomat mielikuvat
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Mainosihmisten luomat mielikuvat  (Read 2081 times)
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Mainosihmisten luomat mielikuvat
« on: 15.06.15, 19:32 »

Kun mainoksia tuppaa laatikkoon toista kiloa viikossa, ja lisäksi kaikki töllö- ym mainostouhu, ihmetyttää mikä kaikki asiakkaisiin uppoaa.

K-ketjun mainos "Tavallista parempi ruokakauppa" herättää kysymyksen, mikä sitten on tavallinen ruokakauppa tai tavallista huonompi ruokakauppa?

HOK-Elanto tai mikä lie Sokos-Prisma-ketjun mainos "Enemmän kuin edullinen"; mitäköhän sekin lopulta tarkoittaa? Jos joku on olevinaan edullinen, mikä on enemmän edullinen?

Kuitenkin, Lidl on lopulta edullisempi. Eikä tarvitse mainostaa kuin kerran viikossa. Grin

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Mainosihmisten luomat mielikuvat
« Reply #1 on: 15.06.15, 19:42 »

Katselin eilen telkusta -80 luku ohjelmaa hetken, siellä -80 luvulla mainostoimistoissa töissä olleet kertoivat, jos asiakas maksoi 10000, 9000 käytettiin kaikenlaiseen hauskuuteen ja loppurahoilla sutaistiin äkkiä joku mainos.
En ihmettele jos tänäkin päivänä.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Tauno Hermola
Offline Offline

Posts: 2850
Date Registered: 20.04.10

Re: Mainosihmisten luomat mielikuvat
« Reply #2 on: 15.06.15, 19:47 »

HOK-Elanto tai mikä lie Sokos-Prisma-ketjun mainos "Enemmän kuin edullinen"; mitäköhän sekin lopulta tarkoittaa? Jos joku on olevinaan edullinen, mikä on enemmän edullinen?

Kuitenkin, Lidl on lopulta edullisempi. Eikä tarvitse mainostaa kuin kerran viikossa. Grin

Eikös se mikä lie Sokos-Prisma ollut nyt halvempi kuin Lidl http://www.hs.fi/talous/a1433736303716 Grin

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Mainosihmisten luomat mielikuvat
« Reply #3 on: 16.06.15, 05:33 »

Kun mainoksia tuppaa laatikkoon toista kiloa viikossa, ja lisäksi kaikki töllö- ym mainostouhu, ihmetyttää mikä kaikki asiakkaisiin uppoaa.

K-ketjun mainos "Tavallista parempi ruokakauppa" herättää kysymyksen, mikä sitten on tavallinen ruokakauppa tai tavallista huonompi ruokakauppa?

HOK-Elanto tai mikä lie Sokos-Prisma-ketjun mainos "Enemmän kuin edullinen"; mitäköhän sekin lopulta tarkoittaa? Jos joku on olevinaan edullinen, mikä on enemmän edullinen?

Kuitenkin, Lidl on lopulta edullisempi. Eikä tarvitse mainostaa kuin kerran viikossa. Grin

"Tavallista parempi ruokakauppa" = Koska K-kauppa on useimpien mielestä yksi tavallisimmista ruokakaupoista niin tällä mainoslauseella pyritään korottamaan imago hieman tuon tavallisuuden yläpuolelle, jolloin tuskin kukaan rohkenee väittää, että K-kauppa olisi jotenkin tavallista huonopi ruokakauppa mitä se ei itseasiassa olekaan. Mainoslause on siis eräänlainen "varmistus" kaiken varalta.

"Enemmän kuin edullinen" = Tässä ei väitetä, että kaupassa olisi edullisimmat hinnat vaan sanoma on se, että kauppa on momellakin tapaa "Enemmän" kuin ne mahdollisesti edullisemmat kaupat. Heillä on siis tarjottavanaan jonkinlainen tarkemmin määrittelemätön exakti kokonaiskokemus joka olisi syytä käydä  kokemassa.
 Tongue

Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5262
Date Registered: 14.12.05

Re: Mainosihmisten luomat mielikuvat
« Reply #4 on: 16.06.15, 06:57 »

...
K-ketjun mainos "Tavallista parempi ruokakauppa" herättää kysymyksen, mikä sitten on tavallinen ruokakauppa tai tavallista huonompi ruokakauppa?
...

Kaikki nämä suomalaiset ruokakaupat ovat niitä "tavallisia" - ainakin minulle. Valikoimat niissä hieman vaihtelevat, mutta hinnat ovat pitkälti samat, joka kaupassa. "Kahden kartelli" määrää.

Kun matkustan esimerkiksi Espanjaan, kaikki ruokakaupat siellä (valikoima on huomattavasti runsaampi - enkä tarkoita tavaroita vaan kauppaketjuja) ovat näitä tavallisia kotimaisia parempia. Tavaroiden valikoima ja laatu on hyvin samankaltainen näiden "tavallisten suomalaisten" kanssa, mutta hinnat ovat huomattavasti alemmat. Siellä kilpailu toimii - meillä ei.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Potka
Offline Offline

Posts: 187
Date Registered: 23.11.13

Re: Mainosihmisten luomat mielikuvat
« Reply #5 on: 16.06.15, 07:29 »

Kun mainoksia tuppaa laatikkoon toista kiloa viikossa, ja lisäksi kaikki töllö- ym mainostouhu, ihmetyttää mikä kaikki asiakkaisiin uppoaa.

K-ketjun mainos "Tavallista parempi ruokakauppa" herättää kysymyksen, mikä sitten on tavallinen ruokakauppa tai tavallista huonompi ruokakauppa?

HOK-Elanto tai mikä lie Sokos-Prisma-ketjun mainos "Enemmän kuin edullinen"; mitäköhän sekin lopulta tarkoittaa? Jos joku on olevinaan edullinen, mikä on enemmän edullinen?

Kuitenkin, Lidl on lopulta edullisempi. Eikä tarvitse mainostaa kuin kerran viikossa. Grin

Mainonnassa ei käytetä käsitteitä paras, edullisin tms. kovinkaan herkästi yleisellä tasolla, koska ne vaativat todisteet väitteiden todenperäisyydestä. Siksi käytetään mielikuvamainontaa, jonka ei tarvitse tarkoittaa loogisessa mielessä mitään eksaktia. Mielikuvat itse asiassa uppoavat meihin paremmin kuin faktat. Me haluamme uskoa. Mainitun todistustaakan vuoksi esimerkiksi väitteen paras perässä on (lähes) poikkeuksetta tähti, joka viittaa mainoksen alalaidassa olevaan selvitykseen tehdystä tutkimuksesta tai testistä.

Jos katsot S&K-ketjujen TV-mainontaa, niissä näytetään kauppa runsaan viihtyisänä ja palvelevana. Lidlithän eivät ole sitä, ne ovat vain tavallisia, oikeastaan karuja, ja edullisia. Hinta ei myöskään ole pelkkä hinta vaan sekin on mielikuva. Halvan kaupan pitää näyttääkin halvalta. Halpaa haluava ei tulisi Stockmannin näköiseen halpaan kauppaan vaan menee mieluummin Tokmannille. Sama ero näkyy halvan ja kalliin kaupan esitteissä ja mainoksissa. Mainontaa ei tehtäisi, ellei se uppoaisi meihin - jokaiseen meistä, tavalla tai toisella.
« Last Edit: 16.06.15, 07:34 by Pekka Potka »
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1