Anestesia ja pahoinvointi?

(1/3) > >>

AxuMies99:
Mulle tehdään mahdollisesti silmän karsastusleikkaus. Vähän mietityttää se pahoinvointi nukutuksen jälkeen. Pahoinvointi riippuu myös leikkausalueesta. KErran mut on aiemmin leikattu, olin silloin 9 eikä silloin tuntunut pahaa/oksettavaa oloa... Lapsilla kuulemma ei ole usein sitä pahoinvointia anestesian jälkeen. Onko muilla pahoinvointia nukutuksen jälkeen?

tare:
En halua pelotella. Minut nukutettiin viimeksi toukokuussa 1996. Kaaduin maastopyörällä ja olkapää meni huonosti.

Kaksi titaaniruuvia, heräsin ja sattui..... Minut nukutettiin nopeasti uudelleen .....

Kahden kuukauden päästä  noin 100 mm. pitkät ruuvit otettiin pois olkapäästä puudutuksessa. Silloin vasta jännitti. 

Flatus:
Anestesian jälkeistä pahoinvointia on useilla, mutta ei suinkaan kaikilla. Keskustele asiasta anestesialääkärin kanssa  e n n e n  anestesian aloittamista.

pho201:

Mulle tehdään mahdollisesti silmän karsastusleikkaus. Vähän mietityttää se pahoinvointi nukutuksen jälkeen. Pahoinvointi riippuu myös leikkausalueesta. KErran mut on aiemmin leikattu, olin silloin 9 eikä silloin tuntunut pahaa/oksettavaa oloa... Lapsilla kuulemma ei ole usein sitä pahoinvointia anestesian jälkeen. Onko muilla pahoinvointia nukutuksen jälkeen?

Minut on leikattu varmaan parikymmentä kertaa, joista nukutuksessa ehkä puolet. Ensimmäiset tehtiin jo 1950-luvulla, jolloin olin lapsi. Siihen aikaan nukutus suoritettiin eetterillä ja mahdolliseen pahoinvointiin (tai oikeastaan sen seurauksiin eli oksenteluun) varauduttiin vuorokauden paastolla. Lisäksi sain ennen leikkausta rauhoittavia - pienen annoksen morfiinia (ainoa kokemukseni huumausaineista). Pahin vaihe oli se itse nukutus. Eetteriin "tukehtuminen" oli todella epämiellyttävä kokemus, vaikka ei siinä varmaan sekunteja kauempaa mennyt. Mitään pahoinvointia en kokenut nukutuksesta herättyä - vain eräänlaisen krapulaa muistuttavan tilan, joka lienee johtunut eetteristä (en tosin silloin edes tiennyt millainen alkoholikrapula on).

Nykyään nukutuset tapahtuvat varmasti paljon miellyttävämmällä tavalla samoin kuin herääminen. Myös muu lääketiede on aivan toiselta vuosisadalta, joten mitään aihetta huoleen ei ole. Tarvittaessa antavat varmaan jotain rauhoittavaa (tuskin kuitenkaan morfiinia tai muuta siihen verratavaa), jos tarvetta on.

Pekka

AxuMies99:

Nykyään nukutuset tapahtuvat varmasti paljon miellyttävämmällä tavalla samoin kuin herääminen. Myös muu lääketiede on aivan toiselta vuosisadalta, joten mitään aihetta huoleen ei ole. Tarvittaessa antavat varmaan jotain rauhoittavaa (tuskin kuitenkaan morfiinia tai muuta siihen verratavaa), jos tarvetta on.

Pekka

Näin itsekin uskon, että nykyään se nukutus tapahtuu paljon mukavammin. En vaan muista, miten se tapahtui... Kai lääkäri tuli mun luokse jonkun ruiskun kanssa ja sitten nukahdin. En tiedä.

Navigation

Up one level

Next page