Kehärata - Airport (kuvia)

(1/3) > >>

PeteL:
Jatkoksi aiemmille Aviapolis - kuville, muutama kuva perjantai aamusta auenneesta Airport - juna-asemasta:

Seuraava pysähdys - Airport


Yleiskuvaa asemalta. Eroaa Aviapoliksesta lähinnä sillä, että asemalaituri on suora.


Ohjeistus terminaaleille Tietotien puoleisesta sisäänkäynnistä


Metromainen - hyvin havainnollinen reittikuvaus kumpaankin ajosuuntaan.


Asemalaiturilta ensimmäisiin liukuportaisiin


Alimmat liukuportaat


Kurkistus takaisin asemalle ensimmäisten liukuportaisen ylätasanteelta





Seuraa pitkä, jokseenkin tuoreen betonin tuoksuinen käytävä


Puhdetöitä


Toiset liukuportaat


Ja kolmannet ...



Neljännet, nyt alkaa näkyä valoa


Tietotien puoleinen sisäänkäynti


Bussi, joka ajaa lenkkiä T1 -> T2 -> ja takaisin kehäradan sisäänkäynnille




Porraskuilun piitkät hissit


Vielä pari kuvaa alhaalta


Taidetta kansalle


Finavialta apua vaivaisille


Lippuja olisin halunnut ostaa...





Tikkurilan suunnasta tulee juna


Melko iso rako se on täälläkin. Kuten myös Aviapoliksessa.



Valitan kuvien outoja värejä, ei ollut kuvankäsittelyohjelmia tarjolla tähän hätään.

AmiGo98:
Pysähtyykö lentoasemankin pysäkillä junat keskelle laituria? Sai aviapoliksessa ottaa muutaman juoksuaskeleen, kun juna pysähtyikin puoleen väliin.

PeteL:
Ainakin tuossa yhdessä kuvassa oleva juna pysähtyi tähän avoinna olevaan Tietotien päähän.

Helsingin Sanomissa videota kehäradan asemalta

http://www.hs.fi/kaupunki/a1305969149965?

timopartanen:
Pari huoimiota matkustamisesta kaupungista kentälle viime tiistaina, siis Aviapoliksen aseman kautta. Tämä lentokentän aseman valmistuminen varmaan lyhentää matka-aikaa jonkin verran, mutta uskoakseni vain marginaalisesti - ainakin siihen asti, kun asema on lopullisessa kuosissaan.

Lähdin tiistaina iltapaäivällä kentälle Helsingin Sörnäisistä ja päätin kokeilla uutta rautatieyhteyttä. Ensimmäinren ongelma oli (siis tilapäinen), että  sporat oli ohjattu kulkemaan Krunikan kautta, mikä aiheutti ylimääräisen vaihdon metroon Hakiksessa. No kokonais matka-ajaksi Sörkästä kentälle tuli noin tunti 40 minuttia. Kun yleensä kuljen matkan autolla, mihin menee ruuhkatilanteesta rippuen noin 20-25 minuttia, on matka-ajan lisääys kyllä todella tuntuva. Rautatieasemalla ihmetytti se, että lentokenttäjunarunkoja (P-juna) seisoi siellä  viiden seuraavan vuoron verran. Kun muilla käyttämilläni kentillä juna yleensä saapuu raiteelle juuri ennnen lähtöään, on VR:llä varaa seisottaa miljoonien junia asemalla odottelemassa kymmeniä minutteja vuoron lähtöä. Ehkä tämä on vielä opetteluvaihetta, mutta ainakin toivosi junien käyttöön emnemmän tehokkutta, ja samalla kilpailukykyä lippujen hintoihin.

Sitten tuo saapuminen kentälle. Kun loppumatka meni bussissa, niin saatoin katsella terminaalin puoleisen sisäänkäynnin vaihetta, ja todellakin, se ei avaudu ihan pian. En tiedä, miksi projektin kaikkein tärkein asiakkaiden saapumisreitti on noin pahasti  myöhässä. Matkan kokonaiskokemus monine vaihtoineen ja siirtymisineen ei ollut erityisen rohkaiseva.

Jäin ihmettelemään, miksi päärataa ei vedetty lentokentän kautta. Silloin matka-ajat olisivat olleet paljon lyhyempiä ja rautetieverkosto olisi yhdistynyt tyylikkäästi päärataverkkoon. Mieleen tulee helposti se ajatus, että ehkä nopea sujuva siirtyminen kentältä pois junalla ei sittenkään ollut kaikkien mieleen...

Timo

Andaman:
Quote

Jäin ihmettelemään, miksi päärataa ei vedetty lentokentän kautta. Silloin matka-ajat olisivat olleet paljon lyhyempiä ja rautetieverkosto olisi yhdistynyt tyylikkäästi päärataverkkoon. Mieleen tulee helposti se ajatus, että ehkä nopea sujuva siirtyminen kentältä pois junalla ei sittenkään ollut kaikkien mieleen...

Timo


Lentokenttäyhteyshän ei ole Kehäradan ainoa funktio, isossa osassa on Vantaan liikenneyhteydet ja uudet asuntoalueet kehäradan varrella. Pääradan siirto olisi ollut todella paljon isompi ja kalliimpi hanke.

Suora yhteys lentokentälle Tukholman tyyliin olisi kuulemma n. 10 minuuttia nopeampi, vaikeaa perustella Hgin volyymeilla, varsinkaan kun kaikki lentokentän käyttäjät eivät pyri Hgin keskustaan. Veikkaan, että Kehäradasta tulee todella suosittu yhteys kentälle, kunhan tuo suora yhteys terminaalin avautuu.

Navigation

Up one level

Next page