FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.09.17, 09:51

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  "Tietöitä"
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 4 Reply Print
Author Topic: "Tietöitä"  (Read 14919 times)
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

"Tietöitä"
« on: 31.07.15, 18:23 »

Eilen motarilla välillä Järvenpää - Mäntsälä:
Tietyömerkki ja 80 km/h. Meni ainakin 5 km, ennenkuin jonkun "topparoikan" kaksi työmaa-autoa tulivat näkökenttään.
Paluumatkalla Mäntsälä - Järvenpää välillä heti kohta Tuuliruusun jälkeen tietyömerkki, ja 80 km/h. Muuta erikoista ei sitten tuolla osuudella ollutkaan.

Ei ihme, jos osa porukasta antaa yleensäkin piupaut näille työmaille. Havainnot olivat iltapäivällä, mutta vielä tavallisten ihmisten työaikana. thmbdn

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Jan Fredriksson
Offline Offline

Posts: 1100
Date Registered: 15.07.01

Re: "Tietöitä"
« Reply #1 on: 31.07.15, 19:28 »

Tämä on hyvin tyypillistä Suomessa. Toinen asia mikä risoo, on että nopeudet otetaan alas 5km ennen, mutta sitten kun tietyö on ohi, niin kukaan ei viitsi laittaa merkkiä että tietyö on ohi ja tavalliset nopeudet. Mut mä olen jo niin lopen kyllästynyt tän maan autoiluun.....

When once you have tasted flying,  you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and you will always yearn to return- Leonardo da Vinci
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: "Tietöitä"
« Reply #2 on: 01.08.15, 13:25 »

Tuusulanväylälläkin on nyt ihan järjetön sekoilu niiden tietyönopeuksien kanssa. Uusia lamppuja pystytetään kerran viikossa toiselle puolelle tietä ja molempien suuntien rajoitus on 80km/h koko Paloheinä-Kehä III -välillä. Alussa siellä oli jotain 100km/h rajoituksia ehkä sadan metrin matkalle, kunnes taas pudotettiin 80km/h, ehkä kuitenkin parempi tuo tasainen 80km/h, mutta tarviiko sen olla joka suuntaan joka päivä. Sit yks mielenkiintonen rajoitus on siinä ennen kehä III (Tuusulan suuntaan), kun siltatyön takia rajoitus putoaa 80km/h -> 60km/h ja bussikaistalla ehkä 100-200m niin rajoitus nousee takas 100km/h. Siinä ei ole rehellisesti sanottuna mitään järkeä taksilla tai etenkään bussilla hidastaa kuuteenkymppiin ja sitten polkasta taas kaasua pohjaan, poliisi tuosta hurjastelusta silti varmasti ilomielin sakottaisi. Toisaalta kun tietyön jälkeen muut autoilijat siirtyy kehä III:n suuntaan, on siinä samalle kaistalle jatkavilla bussilla ja henkilöautolla nopeuseroa ehkä 40km/h eikä sekään ole erityisen turvallista.

Kummasti viimeyönä esim. ykköstiellä saivat maalattua kaistojenvälisiä "hahmottelukaistaviivoja" liikkuvalla leveällä ajoneuvolla ilman että rajoitusta tarvitsi vilkkuvien varoitusvalojen takia alentaa molempiin suuntiin alle 100km/h eikä siellä tietääkseni myöskään ole pelti rytissyt.

Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3052
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: "Tietöitä"
« Reply #3 on: 02.08.15, 07:43 »

Kolmostiellä tuli myös vastaan mielenkiintoinen "tietyö": rajoitus putosi asteittain 120 --> 60 km/h eikä paikalla ollut muuta kuin rivi punakeltaisia keiloja tien molemmin puolin. Tietyöstä ei tietoakaan. Ehkä n. 500 metrin jälkeen taas 120 km/h voimaan. En ollut ainoa, joka ei noudattanut niitä tauluja...

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Jan Fredriksson
Offline Offline

Posts: 1100
Date Registered: 15.07.01

Re: "Tietöitä"
« Reply #4 on: 02.08.15, 08:55 »

Tällänen tekee kyllä hallaa ihmisten rajoitusten noudattamiselle. Samanlaiseen törmäsin viime viikolla ykköstiellä. Nopeusrajoitus laski 120kmh -> 60kmh ja suht nopeasti siellä sitten jotain tehtiinkin, eli se oli ihan ok. Mutta kun se tietyö oli ohi ja sattuipa siihen hyvä suora pätkäkin, missä näki pitkälle eteenpäin (Lohjan kohdalla), että se oli siinä ja mitään muuta ei ole edessäpäin, mutta silti se samainen 60kmh oli voimassa. Edessä ei ollut liikennettä, joten itse kiihdytin 120kmh, mutta olinkin sitten ainoa. Järkeä sais mun mielestä käyttää, mutta poliisi on varmasti eri mieltä asiassa.

When once you have tasted flying,  you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and you will always yearn to return- Leonardo da Vinci
Timo Partanen
Offline Offline

Posts: 495
Date Registered: 08.12.09

Re: "Tietöitä"
« Reply #5 on: 02.08.15, 11:04 »

Ihmisten kunnioitus säädöksiä kohtaan murenee todellakin, jos säännöksillä ei nähdä olevan mitään todellista merkitystä. Tietysti, jos moottoritiellä on miehiä työssä, niin ohi ajavan liikenteen tulisi ottaa näiden turvallisuus huomioon ja kohtuullistaa nopeutta tuolla kohdalla - mutta todellakin vain tuolla kohdalla. Jossain maailmalla olen nähnyt sellaisen systeemin, että keskiviivoja tms maalaavan auton perässä kulkee keltainen varoitusauto, jonka perälaudassa on nopeusrajoitusmerkki. Vastaavasti noperusrajoituksen päättymismerkki on asennettu keskiviivaa maalaavan auton keulassa olevaan telineeseen. Silloin kaikki hahmottavat miksi nopeutta on alennettu, ja alennettua nopeutta ei venytetä määräämättömästi.

Timo
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: "Tietöitä"
« Reply #6 on: 04.08.15, 14:33 »

Toivottavasti sakotetaan ja rajusti noissa tietyökohteissa. !!! Mihin on kiire !!! Töihin ja maksamaan ylihintaista asuntoa velalla. Asuntojen hinnat putoavat ja korot nousevat. Ei tarvitse monta vuotta odottaa.

Ajan yleensä satasen alueella yksin 99 km/h. Jos on perhettä mukana niin nopeus putoaa reilusti. En ole saanut koskaan ylinopeussakkoa. Enkä saa.  Autoni ottaisi hetkessä 200 km/h. Ei ole tarvetta kokeilla.
Jouka Ahponen
Offline Offline

Posts: 900
Date Registered: 03.07.09

Re: "Tietöitä"
« Reply #7 on: 04.08.15, 16:08 »

Yksi tämmöinen älyttömyys löyty myös 23:lta Joensuu-Varkaus väliltä. Neljä kilometriä 50 km/h nopeutta ja koko alueella hyvä uusi asvaltti ja yksi kaivinkone 20m tiestä sivussa tekemässä jotain työtä.

Sinänsä mihinkään ei ole kiire, mutta kenen etua se ajaa jos alueella on 50km/h rajoitus, mutta ei mitään vaaran kohdetta. Toki jos siellä on ihmisiä tai koneita tien vieressä tai tiellä, on nopeuden oltava alhaisempi


UPL
Jussi Seppälä
Offline Offline

Posts: 3207
Date Registered: 16.01.06

WWW
Re: "Tietöitä"
« Reply #8 on: 04.08.15, 16:30 »

Jännä juttu sikäli, että tietääkseni päällystysfirmat ja muut vastaavat saavat nopeasti kovat rapsut jos nopeusrajoituskyltit jäävät esim. unohduksen vuoksi tien päälle. Luulisi ettei merkkejä sen takia seisotettaisi yhtään turhan takia.

Kalle Rantanen
Offline Offline

Posts: 1347
Date Registered: 07.03.08

Re: "Tietöitä"
« Reply #9 on: 04.08.15, 16:56 »

Voi olla, että sama kone liikkuu tuon neljän kilometrin matkalla ja sen takia koko alueella on alennettu rajoitus. Käytännössä tuntuu olevan varsin yleistä, että alennettu rajoitus laitetaan koko työmaa-alueelle ja se pysyy siinä urakan keston ajan riippumatta tehdäänkö töitä vai ei. Varsin yleistä tuntuu olevan myös se, että päättymiskylttiä ei jakseta laittaa vaan alennettu rajoitus saa jatkua seuraavaan nopeusrajoituskylttiin, joka sattuu tulemaan vastaan.

Itse ihmettelen eniten sitä miksi autoilijat jaksavat itkeä juuri kyseenalaisista nopeusrajoituksista, joiden haitta on kuitenkin melko vähäinen. Työmaat on merkitty epämääräisesti monilla muillakin, paljon vaarallisemmilla tavoilla. Hyvä esimerkki on viime kesältä Lahdenväylältä, jossa oli vedetty jonkin työmaan takia tilapäiset kaistat. Ensimmäinen kaistamuutos oli jaksettu merkata asianmukaisesti ja jopa maalattu kaistaviivat. Seuraavan muutoksen kohdalla oli iskenyt laiskuus ja alkuperäiset tilapäiset kaistaviivat oli jätetty paikoilleen. Lopputuloksena kaistaviivat ohjasivat suoraan työmaa-aitaan.
Kaupunkialueella on myös kaikenlaisia epämääräisiä työporukoita, jotka saattavat olla keskellä tietä ilman, että paikalla olisi ensimmäistäkään liikennemerkkiä tai mitään liikenteenohjausta. Autoilivat saavat itse keksiä miten työmaan läpi on tarkoitus ajaa (vai olla ajamatta?).
Eerik Kiskonen
Offline Offline

Posts: 727
Date Registered: 12.09.09

WWW
Re: "Tietöitä"
« Reply #10 on: 04.08.15, 18:21 »

Itse ihmettelen eniten sitä miksi autoilijat jaksavat itkeä juuri kyseenalaisista nopeusrajoituksista, joiden haitta on kuitenkin melko vähäinen. Työmaat on merkitty epämääräisesti monilla muillakin, paljon vaarallisemmilla tavoilla. Hyvä esimerkki on viime kesältä Lahdenväylältä, jossa oli vedetty jonkin työmaan takia tilapäiset kaistat. Ensimmäinen kaistamuutos oli jaksettu merkata asianmukaisesti ja jopa maalattu kaistaviivat. Seuraavan muutoksen kohdalla oli iskenyt laiskuus ja alkuperäiset tilapäiset kaistaviivat oli jätetty paikoilleen. Lopputuloksena kaistaviivat ohjasivat suoraan työmaa-aitaan.

No nopeusrajoitus on oikeastaan ainoa jolla on merkitystä, sitä pitää noudattaakin. Kuka niitä kaistaviivoja katselee tai tarvitsee? Smiley

Täällä ihme fiksaatio noihin kaistaviivoihin, heti on 20km/h alempi rajoitus jos tie on muuten valmis mutta maalaukset puuttuvat. Ei tarvitse mennä kuin etelänaapuriin ja kaistamaalaukset puuttuvat vähän kaikkialta eikä sen takia nopeuksia alennella.

Eerik Kiskonen
Offline Offline

Posts: 727
Date Registered: 12.09.09

WWW
Re: "Tietöitä"
« Reply #11 on: 04.08.15, 18:22 »

Toivottavasti sakotetaan ja rajusti noissa tietyökohteissa. !!! Mihin on kiire !!! Töihin ja maksamaan ylihintaista asuntoa velalla. Asuntojen hinnat putoavat ja korot nousevat. Ei tarvitse monta vuotta odottaa.

Lentobensaa sillä maksetaan tällä forumilla. Tongue

Jan Fredriksson
Offline Offline

Posts: 1100
Date Registered: 15.07.01

Re: "Tietöitä"
« Reply #12 on: 04.08.15, 18:44 »

Toivottavasti sakotetaan ja rajusti noissa tietyökohteissa. !!! Mihin on kiire !!! Töihin ja maksamaan ylihintaista asuntoa velalla. Asuntojen hinnat putoavat ja korot nousevat. Ei tarvitse monta vuotta odottaa.

Ajan yleensä satasen alueella yksin 99 km/h. Jos on perhettä mukana niin nopeus putoaa reilusti. En ole saanut koskaan ylinopeussakkoa. Enkä saa.  Autoni ottaisi hetkessä 200 km/h. Ei ole tarvetta kokeilla.

Mä en taas ymmärrä tätä viestiä ollenkaan. Mikä ongelma se on jos porukka haluaa ajaa rajoitusten mukaan, mutta ei halua ajella hiljaa jos siihen ei ole syytä. Ja mistä tää asunto ja asuntovelka taas vedettiin tähän mukaan? Ja miksi pitää olla kiire jos haluaa ajaa rajoitusten mukaan, mutta ei halua nynniä jos siihen ei ole syytä? Yleensä hiljaa ajajilla on kova tarve syyllistää niitä, jotka haluavat ajaa rajoitusten mukaan. Mulle on ihan sama ajaako joku selvää alinopeutta, kunhan ei rupea vilkuttelemaan valoja ohittaessani hänet. Minulle on myös ihan sama jos joku moottoritiellä ohittaa minut vauhdikkaasti minun ajaessa sallittua maksiminopeutta, kunhan hän ei tee sitä liikennettä vaarantaen (kaistalta toiselle vaihdellen). Autoni ottaa hetkessä 250km/h ja olen kokeillut - Saksassa. Ajan sitä nopeutta itseasissa siellä aina kuin mahdollista - ja ei, minulla ei ole edelleenkään ole kiirettä. Mutta tykkään kun matka taittuu - toisin kuin Suomessa. Suomessa olen jossain kohtaa saattanut ottaa sillä 130km/h. Hirveetä.  Shocked Katsos Tarmo, ihmiset ovat erilaisia ja tykkäävät eri asioista. Ja ole edelleen ihan huoletta - Suomessa mennään aina hitaimman mukaan, joten sinulla ei ole täällä mitään hätää.


When once you have tasted flying,  you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and you will always yearn to return- Leonardo da Vinci
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: "Tietöitä"
« Reply #13 on: 04.08.15, 20:03 »

Tuollainen työmaata koskeva pitkä rajoitus on käsittääkseni suurelta osin työsuojelulain aiheuttama.Pistetään koko suunnitellulle työmaalueelle rajoitus, jos joku ukko kävelee jollain kohtaa ja jää auton alle, työnjohtoa ei syytetä ainakaan tuon laiminlyönnistä, sama juttu kypärät kuulosuojaimin, lasein ja leukahihnoin koko alueelle, ei tarvitse kenenkään miettiä sen kummemmin millä kohtaa mikäkin on tarpeen.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5233
Date Registered: 14.12.05

Re: "Tietöitä"
« Reply #14 on: 05.08.15, 07:36 »

Tuleepa tästä keskustelusta mieleeni (iki)vanhoja muistoja. Keskusteltiin yliopiston kahvilassa joskus 1970-luvulla nopeusrajoituksista ennen 80 km/h yleisnopeusrajoituksen voimaan astumista. Olin sillä puolella, joka kannatti nopeusrajoituksia. Toiset vastustivat niitä kiihkeästi. Tuohon aikaan Suomen tieliikenteessä kuoli vuosittain pahimmillaan toista tuhatta ihmistä ja loukkaantui moninkertaisesti. Tiet olivat ehkä keskimäärin huonommassa kunnossa kuin tänään (paitsi täällä P-Kurjalassa, jossa tiet alkavat rahan puutteen takia olla kohta samassa kunnossa kuin Venäjällä), mutta olipa liikennekin huomattavasti vähäisempää.

Mitkäs mahtavat olla nuo kuolleisuus/loukkaantumisluvut tänä päivänä, kun rajoitukset, turvavyöpakko ja muut hyvät uudistukset ovat voimassa?

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: "Tietöitä"
« Reply #15 on: 05.08.15, 14:42 »

Kalle Keihänen
Offline Offline

Posts: 1537
Date Registered: 31.12.04

Re: "Tietöitä"
« Reply #16 on: 11.08.15, 17:35 »

Eilen ajoin prätkällä vanhaa tampereentietä (130) kohti snadia. Sääksmäen ja ja Hämylinnan välillä oli 4-5 sillankorjaustyömaata, joissa todella kaistat oli kavennettu, silta paljas betonista ja rajoitus aiheestakin 30 km/h. Oli siellä jopa pari miestäkin töissä per työmaa, mutta nuo samat ovat olleet siellä jo ainakin 4 viikkoa. Miksi ihmeessä niiden tietyömiesten pitää avata kaikki 4-5 siltaa kerralla?  Eikö niitä voisi korjata isommalla porukalla yhden kerrallaan, jolloin haitta liikenteelle koskisi vain yhtä kortaa kerrallaan ja työ etenisi ripeästi kun on kerrankin käsiä per silta tarpeeksi tekemässä?

Paljon ihmettelen myös sitä etenkin Helsingin Kaupungin katujenkorjaustahtia jossa kuopan kaivaja kaivaa kuopan huhti-toukokuussa ja aitaa sen ja merkkaa tietyöksi. Sitten ei kuopalla edes käydä (sinne kerääntyy roskaa) ennen elokuuta, jolloin tehdään jotain, ja sitten kuopan peittomiehet kutsutaan töihin lokakuussa. Koko kesän on kuoppa auki - suurimman ajan ihan turhaan.

Eikö näitä töitä osata ollenkaan suunnitella?  Kaivettaisiin se kuoppa vasta sitten kun on kuoppaan laitettavat tavarat ovat valmiina, laitetaan ne heti kuoppaan ja peitetään se kuoppa. Alle viikon homma, jos se tehdään oikein.

Angry

   
Kalle Keihänen
Offline Offline

Posts: 1537
Date Registered: 31.12.04

Re: "Tietöitä"
« Reply #17 on: 11.08.15, 17:43 »

Ehdotus: Viranomainen myöntää tästedes tietyö -kyltit korkeintaan viikoksi kerrallaan, ja vuokraa 500e/kyltti/vrk. Omia kylttejä ei saa käyttää.

Johan tulisi harkintaa sille, miten ja kuinka pitkään niitä töitä kerrallaan kannattaa tehdä.
Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2583
Date Registered: 11.02.04

Re: "Tietöitä"
« Reply #18 on: 11.08.15, 17:49 »

Paikallinen kauppala sai oikein kolmannet liikennevalot. Ne kyllä tuli paikalleen ihmeen äkkiä, siitä plussa. Niiden tarpeesta voi olla montaa mieltä, kuten muista aikaisemmistakin. Ne saattavat sivukaduilta tulijoita helpottaa aamuisin ja  iltapäivisin ehkä puolen tunnin aikana kumpanakin jaksona 10 min pötköinä ennen tasatunteja. Muuten yleensä hyöty on erittäin satunnaista, pääosin haittaa vaan kaikkia liikkujia. Nyt nämä uudet valot on kyllä säädetty päin sitä itse belsepuupia, tai joku ei vaan toimi. Sunnuntainakin illalla ajoin pääväylää, valot oli punaisella puoli minuuttia, enkä hyttystä suurempaa liikkujaa nähnyt alle 300m päässä risteyksestä. Pistää lainkuuliaisuuden kyllä kohta tiukille tämäkin. Nyt paikallinen aviisi asiasta jotain kirjoitti valitusten jälkeen, asiaa tutkitaan kuukauden takkuamisen jälkeen.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: "Tietöitä"
« Reply #19 on: 17.08.15, 21:10 »

Tänään Poriin ajellessa vt2:lla oli 50 km/h rajoitus lisättynä tietyön merkillä 6 kilometrin ajan. Mitään minkäänlaiseen tiellä tai sen reunalla työskentelyyn viitannutta ei näkynyt koko matkalla. Tiellä tai sen sivulla ei myöskään ollut mitään viitteitä lähiaikoina suoritetuista töistä.

Järjetön rajoitus, ja tuollaisten pitäminen johtaa vain siihen, ettei niitä noudateta silloinkaan kun ne ovat aiheelliisia.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pages: [1] 2 3 4 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1