FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.09.17, 20:43

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  "Tietöitä"
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 Reply Print
Author Topic: "Tietöitä"  (Read 14912 times)
Jori Lamberg
Offline Offline

Posts: 140
Date Registered: 08.05.14

Re: "Tietöitä"
« Reply #20 on: 18.08.15, 05:28 »

Soittoa tonne jos joku tietyö tai merkki väärin. Tai tiessä reikä. Ely kyllä sakottaa urakoitsijaa jos virheitä havaitaan.

Tienkäyttäjän linja 0200 2100

Esim. Lemminkäinen on lentokenttä työmaansa takia (kaikki asfalttijyrsimet olleet sidottuina sinne) jyrsinyt kerralla auki liian pitkän matkan teitä asfaltoidessaan. (Esim. kehä 3). Huhujen mukaan viiden tonnin sakko moisesta. Mutta ilmeisesti lentokentän työmaan sakot hieman suuremmat.

Kiinnostunut lentolaitteista lähinnä niiden sisältämän "mutteripornon" takia.
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: "Tietöitä"
« Reply #21 on: 18.08.15, 15:05 »

Tänään Poriin ajellessa vt2:lla oli 50 km/h rajoitus lisättynä tietyön merkillä 6 kilometrin ajan. Mitään minkäänlaiseen tiellä tai sen reunalla työskentelyyn viitannutta ei näkynyt koko matkalla. Tiellä tai sen sivulla ei myöskään ollut mitään viitteitä lähiaikoina suoritetuista töistä.

Järjetön rajoitus, ja tuollaisten pitäminen johtaa vain siihen, ettei niitä noudateta silloinkaan kun ne ovat aiheelliisia.

Mikä tuolla tienpätkällä on normaali nopeusrajoitus? Varmaan satanen, tai kahdeksankymppinen.

Laske kuinka paljon häviät ajassa, kun ajat 50 km/h nopeutta kuusi kilometriä. Verrattuna normaaliin tienopeuteen. Niinpä.  Wink
Itse laittaisin tuolla osuudella vakionopeussäätimen nopeuteen 49 km/h. Siis oikea nopeus. Jos on koneita ja laitteita tiellä, niin tietenkin paljon hiljemmin.  Wink Smiley

Eerik Kiskonen
Offline Offline

Posts: 727
Date Registered: 12.09.09

WWW
Re: "Tietöitä"
« Reply #22 on: 18.08.15, 16:10 »

Mikä tuolla tienpätkällä on normaali nopeusrajoitus? Varmaan satanen, tai kahdeksankymppinen.

Laske kuinka paljon häviät ajassa, kun ajat 50 km/h nopeutta kuusi kilometriä. Verrattuna normaaliin tienopeuteen. Niinpä.  Wink
Itse laittaisin tuolla osuudella vakionopeussäätimen nopeuteen 49 km/h. Siis oikea nopeus. Jos on koneita ja laitteita tiellä, niin tietenkin paljon hiljemmin.  Wink Smiley

Ei siinä ajassa paljoa häviä, mutta fiiliksessä. Liian hidas köröttely sovi musiikkiin jne. Smiley

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: "Tietöitä"
« Reply #23 on: 18.08.15, 17:33 »

Laske kuinka paljon häviät ajassa, kun ajat 50 km/h nopeutta kuusi kilometriä. Verrattuna normaaliin tienopeuteen. Niinpä.  Wink

Eikai kyse ole ajan säästöstä pelkästään. Vaan turhasta jumppaamisesta kesken ajamisen. Pitää keskittyä siihen vakionopeudensäätimen säätämiseen ja katsella jos vaikka jossain tapahtuis jotain.

Laskeppa paljonko enemmän kuluu polttoainetta kun ensin hidastetaan 100 km/h -> 50 km/h ja hetken päästä kiihdytetään taas takaisin 50 km/h -> 100 km/h. Entäs kun näin tekee kymmenen autoa? Sata? Tuhat? Niinpä. Wink

Ja maailma pelastuu.

Quote
Itse laittaisin tuolla osuudella vakionopeussäätimen nopeuteen 49 km/h. Siis oikea nopeus. Jos on koneita ja laitteita tiellä, niin tietenkin paljon hiljemmin.  Wink Smiley

No hyvä, enpä olisi itse keksinytkään miten tuosta nopeuden pudottamisesta olisin selvinnyt.

-JukSii-
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: "Tietöitä"
« Reply #24 on: 18.08.15, 21:21 »

Mikä tuolla tienpätkällä on normaali nopeusrajoitus? Varmaan satanen, tai kahdeksankymppinen.

Laske kuinka paljon häviät ajassa, kun ajat 50 km/h nopeutta kuusi kilometriä. Verrattuna normaaliin tienopeuteen. Niinpä.  Wink
Itse laittaisin tuolla osuudella vakionopeussäätimen nopeuteen 49 km/h. Siis oikea nopeus. Jos on koneita ja laitteita tiellä, niin tietenkin paljon hiljemmin.  Wink Smiley

Satanen. Laskepa paljonko tuhat autoa menettää ajassa yhteensä, verrattuna siihen, että joku käyttäisi aikaa sen verran, että peittää aiheettomat merkit kun niitä ei tarvita? Tämähän ei ollut edes pointtini, vaan yksinomaan se, mihin aiheettomat matalat nopeusrajoitukset johtavat. Mutta kun nyt kerran kysyit, niin:

432 sekuntia vs. 216 sekuntia on se kysymäsi ero. Tuhannelle autolle se on 60 tuntia hävittyä aikaa. Jos niissä autoissa on keskimäärin 1,5 henkeä niin se on 90 tuntia hävittyä aikaa ihmisille. Vain siksi, että joku kusipää katsoo vain omaa napaansa.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Arto Virtanen
Offline Offline

Posts: 325
Date Registered: 09.06.08

Re: "Tietöitä"
« Reply #25 on: 18.08.15, 21:42 »

Motareilla päällystystöistä johtuen poistuvat kaistaviivat kokonaan, yleensä, ainakin vähäksi aikaa. Päivällähän tästä ei mitään ongelmia ole varsinkin jos on hyvä ajokeli. Tosin nopeusrajoitus on laskettu mahdollisimman alas huonon sään puitteiden mukaan. Sumu ja vesisade tai jopa hämärä eikä kaistaviivoja. Mielellään liikun itsekin kun tiellä on asianmukaiset nopeusrajoitukset. Suuria matka-aikojen pidennystä ei tuolla nopeuden pienentymisellä kuitenkaan tule. Muuttuva nopeusrajoitus työmailla olisi paras vaihtoehto, mutta liian kallis.
Jan Fredriksson
Offline Offline

Posts: 1100
Date Registered: 15.07.01

Re: "Tietöitä"
« Reply #26 on: 19.08.15, 06:26 »

Kävin kattomassa/kuuntelemassa tässä pari päivää sitten Sami Hedbergin keikkaa. Kyllä sivalsi erittäin hyvin tästä Suomen liikenteestä. Olisipa itsellä sana yhtä hyvin hallussa. Ja hauskaa oli, tosin Tarmolla olis voinu olla nauru kaukana.

When once you have tasted flying,  you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and you will always yearn to return- Leonardo da Vinci
Veli Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 329
Date Registered: 22.08.11

Re: "Tietöitä"
« Reply #27 on: 19.08.15, 09:53 »

Lisäksi näissä tietyörajoituksissa on turvallisuusriski, osa autoilijoista noudattaa niitä ja osa ei. Ajoin taannoin motaria Helsingin suuntaan paikassa, jossa kyltin mukaan oli siltatyö. Muutama varoituspuomi oli tien sivussa, tie näytti aivan normaalilta ("valmiilta"). Ketään ei paikalla näkynyt. Nopeusrajoitus putosi kahdessa portaassa 120 kmh -- 50 kmh lyhyellä matkalla. Itse hiljensin vauhtia, samoin pari muuta autoa. Loput jatkoivat entisellä nopeudella.
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: "Tietöitä"
« Reply #28 on: 19.08.15, 12:21 »

Ylinopeudessa pitäisi olla nollatoleranssi. Ja sakot niin kovia että todella tuntuu.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/poliisin-tehovalvonnassa-jai-kiinni-lahes-4000-kaaharia/5270200. Heh. Mitä todellisia tolloja!
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: "Tietöitä"
« Reply #29 on: 19.08.15, 13:21 »

10 km/h ylinopeutta ajavia jaksetaan aina milloin minkäkin tahon toimesta leimata hirveiksi kaahareiksi, mutta koskaan ei muisteta mainita sellaista mitätöntä pikkujuttua, että nopeusrajoituksia ollaan järjestelmällisesti alennettu 70-luvulta lähtien eikä loppua ole vieläkään näkyvissä. Siellä missä muutama vuosi sitten sai ajaa luvallisesti ja turvallisesti 80 km/h, onkin nykyään jo 61 km/h näiden nollatoleranssin kannattajien mielestä kauheaa kaahaamista. Luonnollisestikaan samassa ajassa tien kunnossa tai liikennemäärissä ei ole tapahtunut mitään muutosta. Kiinnostaisikin tietää, kuinka alas rajoitukset ylipäätään voidaan tässä holhousvaltiossa alentaa, ennen kuin raja tulee vastaan. Ja ei, en edelleenkään kannata 60-luvun vapaita nopeuksia enkä edes 160 km/h moottoritierajoituksia, mutta hei pliis, voitaisiinko niissä rajoituksissa silti pitää edes joku tolkku mukana, niin niiden noudattaminen olisi vähän mielekkäämpää muillekin kuin näille nollatoleranssia kannattaville mallikansalaisille.
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: "Tietöitä"
« Reply #30 on: 19.08.15, 13:53 »

Onko niitä mallikansalaisia edes olemassa?  Tuskin.

Kovan vauhdin ja oman typeryyden huomaa vasta kun todella sattuu. Minulle kävi näin vuonna 1984 Suzuki moottoripyörällä. Tunnustan ajaneeni autolla moottoritiellä 120 km/ h alueella noin 200 km/h nopeutta. Ja vielä mutkassa. Tämä tapahtui vuonna 1995. Eikä ollut edes ensimmäinen kerta...

Tärkeintä oli, että opin.





Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: "Tietöitä"
« Reply #31 on: 19.08.15, 15:27 »

Nollatoleranssi ja nollatoleranssi!

Ennenkuin sitä aletaan soveltamaan, kulkuneuvoissakin pitää olla absoluuttisen tarkka nopeusmittari, siis tehtaan asentamana. Mieluiten HUD-tyyppinen, että nopeus on koko ajan näkyvissä tuulilasilla. Roll Eyes

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: "Tietöitä"
« Reply #32 on: 19.08.15, 16:40 »

Nollatoleranssi ja nollatoleranssi!

Ennenkuin sitä aletaan soveltamaan, kulkuneuvoissakin pitää olla absoluuttisen tarkka nopeusmittari, siis tehtaan asentamana. Mieluiten HUD-tyyppinen, että nopeus on koko ajan näkyvissä tuulilasilla. Roll Eyes

Minun Nokia N8 puhelimessa on tarkka mittari. = satelittinavigointi.  Isot numerot saa väärinpäin heijastettua HUD- tyyppisesti tuulilasille. On oikean tehtaan asentama laite Grin
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: "Tietöitä"
« Reply #33 on: 19.08.15, 16:49 »

Minun Nokia N8 puhelimessa on tarkka mittari. = satelittinavigointi.  Isot numerot saa väärinpäin heijastettua HUD- tyyppisesti tuulilasille. On oikean tehtaan asentama laite Grin

Tarkoitin siis, että autonvalmistajan asentama tarkka nopeusmittari. Vaatimuksen ei pidä perustua siihen, että vapaaehtoisesti ostetaan.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: "Tietöitä"
« Reply #34 on: 19.08.15, 17:15 »

Tarkoitin siis, että autonvalmistajan asentama tarkka nopeusmittari. Vaatimuksen ei pidä perustua siihen, että vapaaehtoisesti ostetaan.

Tiedän mitä tarkoitat. Pidemmillä matkoilla käytän oikeata isoa navigaattoria, eli Tomtomia. Minulla on erillinen liikennetietojen vastaanotin. Tomtomin sijoitus on hankalaa turvallisesti. Tuulilasiin en sitä laita. Minulla on lisäksi auton A-tolpassa airbagit. Eli tuulilasiin ja kojelaudalle ei asenneta mitään.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: "Tietöitä"
« Reply #35 on: 19.08.15, 17:47 »

Tomtomin sijoitus on hankalaa turvallisesti.

Katsoppa http://www.brodit.se Sieltä löytyy hyviä telineitä TomTomillekin. Ei ole airbaggien tiellä, ei ole tuulilasilla ja ennenkaikkea ei tärise ja tipu kesken ajon.
mm. Verkkokauppa myy noita suomessa.

-JukSii-
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: "Tietöitä"
« Reply #36 on: 19.08.15, 17:51 »

Kovan vauhdin ja oman typeryyden huomaa vasta kun todella sattuu.

Nopeusrajoitusten typeryyden huomaamiseen ei tarvitse kuin ajella hiukan enemmän suomea ristiin rastiin. Ei logiikan hiventäkään ole monissa rajoituksissa.

Ensin on mutkaisella pätkällä 100 km/h. Tie levenee ja paranee huomattavasti ja rajoitus tippuu 80 km/h. Näitä paikkoja on paljon.
Toinen ihme on muuttuvat rajoitukset, vaikka niiden kannattaja olenkin. Välillä on sumua niin ettei näe edes omaa konepeltiä ja rajoitus 100 km/h. Sitten aurinko paistaa ja on kirkasta. Näkyvyys yli 20 km. Ja rajoitus on 80 km/h. Näitä tilanteita on usein kun aamulla ajan töihin.

Rajoitukset on ihan jees, mutta pitäisi niissä nyt joku järki olla.

-JukSii-
Arto Virtanen
Offline Offline

Posts: 325
Date Registered: 09.06.08

Re: "Tietöitä"
« Reply #37 on: 19.08.15, 19:31 »

Nopeusrajoitusten typeryyden huomaamiseen ei tarvitse kuin ajella hiukan enemmän suomea ristiin rastiin. Ei logiikan hiventäkään ole monissa rajoituksissa.

Ensin on mutkaisella pätkällä 100 km/h. Tie levenee ja paranee huomattavasti ja rajoitus tippuu 80 km/h. Näitä paikkoja on paljon.
Toinen ihme on muuttuvat rajoitukset, vaikka niiden kannattaja olenkin. Välillä on sumua niin ettei näe edes omaa konepeltiä ja rajoitus 100 km/h. Sitten aurinko paistaa ja on kirkasta. Näkyvyys yli 20 km. Ja rajoitus on 80 km/h. Näitä tilanteita on usein kun aamulla ajan töihin.

Rajoitukset on ihan jees, mutta pitäisi niissä nyt joku järki olla.
Tietääkseni nopeus tippuu 80km/h:ssa jos järjestelmä havaitsee edellä ajavien autojen keskinopeuden alhaisemmaksi (lähempänä 80km/h) kuin 100km/h. Säämittauspisteitäkin on, mutta tunnistaako se sumun (näkyvyys)? Käytetäänkö näissä vain siis automatiikka eikä näitä tauluja ohjailla käsin ollenkaan, muuta kuin hätätapauksissa (onnettomuus tms.). Luulen että nämä on automaattisesti ohjattuja.
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3052
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: "Tietöitä"
« Reply #38 on: 19.08.15, 19:35 »

Valistakaas nyt sitten taas, että miksi nopeusrajoituksen pitää muuttua liikenteen keskinopeuden mukaan? En näe pointtia...

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: "Tietöitä"
« Reply #39 on: 19.08.15, 20:04 »

Tiedän mitä tarkoitat. Pidemmillä matkoilla käytän oikeata isoa navigaattoria, eli Tomtomia. Minulla on erillinen liikennetietojen vastaanotin. Tomtomin sijoitus on hankalaa turvallisesti. Tuulilasiin en sitä laita. Minulla on lisäksi auton A-tolpassa airbagit. Eli tuulilasiin ja kojelaudalle ei asenneta mitään.

Sä lienet niitä tyyppejä joilla on viikonloput aikaa muiden kyttäilyyn. Kun ei turhia kutsuja kavereiden illanviettoihin juuri tule...
Pages: 1 [2] 3 4 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1