"Tietöitä"

<< < (9/14) > >>

hynkel:
Quote

Motareilla päällystystöistä johtuen poistuvat kaistaviivat kokonaan, yleensä, ainakin vähäksi aikaa. Päivällähän tästä ei mitään ongelmia ole varsinkin jos on hyvä ajokeli. Tosin nopeusrajoitus on laskettu mahdollisimman alas huonon sään puitteiden mukaan. Sumu ja vesisade tai jopa hämärä eikä kaistaviivoja. Mielellään liikun itsekin kun tiellä on asianmukaiset nopeusrajoitukset. Suuria matka-aikojen pidennystä ei tuolla nopeuden pienentymisellä kuitenkaan tule. Muuttuva nopeusrajoitus työmailla olisi paras vaihtoehto, mutta liian kallis.


Myös viiden millin lumipeite peittää ne + lisäksi idiootit ajelee urat kaistaviivojen päälle - rajoitus on silti 100 tai 80.

kume:
Quote

Myös viiden millin lumipeite peittää ne + lisäksi idiootit ajelee urat kaistaviivojen päälle - rajoitus on silti 100 tai 80.


Akateeminen autoilija Tatu, kysyisin kumpi on suurempi idiootti: mutkat piirtänyt tiesuunnittelija vai talvisin luonnollisia linjoja vetävä autoilija? Tämä sama ongelma ilmenee usein kaupunkiympäristössä istutettujen nurmikkoalueiden ja ihmisten luonnollisten liikkumisreittien välillä. Ennen vanhaan taloyhtiöillä oli palkatut tsilarit  ojentamassa reitiltään harhautuneita.

karantan:
Quote

Valistakaas nyt sitten taas, että miksi nopeusrajoituksen pitää muuttua liikenteen keskinopeuden mukaan? En näe pointtia...


Koska nopeuserot ovat vaarallisempia kuin nopeus. Jos liikenne on jonoutunut, alemmalla rajoituksella voidaan vähentää ohituksia ja parantaa liikenteen sujuvuutta kokonaisuutena.

Pe7e:
Quote

Koska nopeuserot ovat vaarallisempia kuin nopeus. Jos liikenne on jonoutunut, alemmalla rajoituksella voidaan vähentää ohituksia ja parantaa liikenteen sujuvuutta kokonaisuutena.

No just. Eli pari tuollaista Tarmoa ajamaan varmuuden vuoksi jo alinopeutta aiheuttaa sen että rajoitus laskee ja muidenkin täytyisi jäädä hidastelemaan jonon jatkoksi. Vielä kun sattuisi poliisi sinne jonon kärkeen jota tuollaiset tarmot eivät uskalla ohittaa vaikka poliisi ajaisi 60kmh satasen alueella. Kyllä on tosiaan erittäin sujuvaa liikennettä kaikin puolin!

tsumia:
Quote

Jossain maailmalla olen nähnyt sellaisen systeemin, että keskiviivoja tms maalaavan auton perässä kulkee keltainen varoitusauto, jonka perälaudassa on nopeusrajoitusmerkki. Vastaavasti noperusrajoituksen päättymismerkki on asennettu keskiviivaa maalaavan auton keulassa olevaan telineeseen.


Tänä kesänä näin ihan täällä kotimaassa sellaisen systeemin, että sen keskiviivaa maalavan auton perässä kulki se "suoja-auto", jonka perässä oli iso näyttö, jossa pyöriteltiin liikennemerkkien kuvia ja ohjetekstiä. Muistaakseni ensin oli nuoli osoittamassa, että ohitus vasemmalta. Sitten alkoi tulemaan vastaantulijoita tai muuten huono näkyvyys, jolloin tilalle vaihtui ohituskielto ja teksti älä ohita tms. Kun oikealle puolelle tuli sen verran levennystä, että sieltä mahtui, niin ruutu alkoi näyttää valkoista nuolta sinisellä pohjalla osoittamassa oikealle puolelle ja hämärä muistikuva, että olisi ollut vielä teksti tyyliin "ohita oikealta". Sitä en muista miten nopeusrajoitukset oli merkitty, mutta muuten tuo oli kyllä hyvä ja dynaaminen systeemi.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page