Kertaustaulukko - apua tulkitsemiseen

(1/1)

teroe:
Moro,

Täällä kun tiedetään miltei kaikki, niin osaako kukaan selittää miten oheista taulukkoa pitäisi tulkita? Joku logiikkahan tuossa täytyy olla, koska muutenhan nuo luvut voisi lätkiä tuonne täysin mielivaltaisesti. Googlekaan ei osaanut antaa mitään kovin tyhjentävää vastausta asiaan. Ihmeteltiin tuota taannoin oikein porukalla eräässä lahtelaisessa kahvilassa.

Pikkutekstissä lukee, mikäli ei saa selvää, "PH. REINHARDIN MUKAAN SUUNNITELLUT Hj. HULTIN". Alareunasta löytyy vuosiluku 1945.


jkari:
Tämän löysin:

http://www.kysy.fi/kysymys/miten-mahdettiin-kayttaa-oheista-kertaustaulukkoa-kertotaulun-seka

teroe:
Quote

Tämän löysin:

http://www.kysy.fi/kysymys/miten-mahdettiin-kayttaa-oheista-kertaustaulukkoa-kertotaulun-seka


Saman löysin minäkin, mutta mielestäni tuo ei täysin avaa tuota mysteeriä. Tai sitten se vaan on niin että vastaus löytyy jollain lailla ympärillä olevista luvuista.

Jopa minun DÍ-ystäväni oli täysin ymmällään tämän ongelman edessä... 

Wanhis:
Tuo on vanha koulun opetustaulu joka otettiin esiin laskuopin tunnilla ja sen ei ole tarkoitus kertoa tuloksia vaan opettaja kyselee taulun avustuksella oppilailta kertotaulua osoittamalla karttakepillä taulun numeroita ja sanomalla numeron ääneen. Viittaava oppilas sitten saattaa tietää oikean vastauksen.

Taulu toimii näin: Ylärivissä ja vasemmalla on kertojat ja niistä eteenpäin kerrottava luku. Ykköstä ei ole mukana koska ykkösen kertotaulua ei ole mielekästä kysellä. Koska esim vaakarivistä ei voi kysyä paljonko on 6 x 8 niin se on silti mahdollista kysyä pystyrivistä jne. Ideana on ollut tehdä mahdollisimman simppeli ja selkeä kyselytaulu opetuskäyttöön.

teroe:
Kiitoksia Jari selvennyksestä, vaikka olisin ehkä toivonut vähän "vaikeampaa" ratkaisua.

Ajattelimme tätä siis aivan liian monimutkaisesti kuten jo silloin vähän arvelimmekin... 

Navigation

Up one level