FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.11.17, 16:46

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Kertaustaulukko - apua tulkitsemiseen
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Kertaustaulukko - apua tulkitsemiseen  (Read 4706 times)
Tero Ekholm
Offline Offline

Posts: 700
Date Registered: 20.11.02

Kertaustaulukko - apua tulkitsemiseen
« on: 10.08.15, 13:40 »

Moro,

Täällä kun tiedetään miltei kaikki, niin osaako kukaan selittää miten oheista taulukkoa pitäisi tulkita? Joku logiikkahan tuossa täytyy olla, koska muutenhan nuo luvut voisi lätkiä tuonne täysin mielivaltaisesti. Googlekaan ei osaanut antaa mitään kovin tyhjentävää vastausta asiaan. Ihmeteltiin tuota taannoin oikein porukalla eräässä lahtelaisessa kahvilassa.

Pikkutekstissä lukee, mikäli ei saa selvää, "PH. REINHARDIN MUKAAN SUUNNITELLUT Hj. HULTIN". Alareunasta löytyy vuosiluku 1945.


Juha Kari
Offline Offline

Posts: 103
Date Registered: 04.10.11

Re: Kertaustaulukko - apua tulkitsemiseen
« Reply #1 on: 10.08.15, 18:32 »


Juha Kari
Vantaa, Finland
Tero Ekholm
Offline Offline

Posts: 700
Date Registered: 20.11.02

Re: Kertaustaulukko - apua tulkitsemiseen
« Reply #2 on: 10.08.15, 19:33 »


Saman löysin minäkin, mutta mielestäni tuo ei täysin avaa tuota mysteeriä. Tai sitten se vaan on niin että vastaus löytyy jollain lailla ympärillä olevista luvuista.

Jopa minun DÍ-ystäväni oli täysin ymmällään tämän ongelman edessä...  Grin
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Kertaustaulukko - apua tulkitsemiseen
« Reply #3 on: 11.08.15, 07:54 »

Tuo on vanha koulun opetustaulu joka otettiin esiin laskuopin tunnilla ja sen ei ole tarkoitus kertoa tuloksia vaan opettaja kyselee taulun avustuksella oppilailta kertotaulua osoittamalla karttakepillä taulun numeroita ja sanomalla numeron ääneen. Viittaava oppilas sitten saattaa tietää oikean vastauksen.

Taulu toimii näin: Ylärivissä ja vasemmalla on kertojat ja niistä eteenpäin kerrottava luku. Ykköstä ei ole mukana koska ykkösen kertotaulua ei ole mielekästä kysellä. Koska esim vaakarivistä ei voi kysyä paljonko on 6 x 8 niin se on silti mahdollista kysyä pystyrivistä jne. Ideana on ollut tehdä mahdollisimman simppeli ja selkeä kyselytaulu opetuskäyttöön.
Tongue

Tero Ekholm
Offline Offline

Posts: 700
Date Registered: 20.11.02

Re: Kertaustaulukko - apua tulkitsemiseen
« Reply #4 on: 11.08.15, 09:03 »

Kiitoksia Jari selvennyksestä, vaikka olisin ehkä toivonut vähän "vaikeampaa" ratkaisua.

Ajattelimme tätä siis aivan liian monimutkaisesti kuten jo silloin vähän arvelimmekin...  Smiley
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1