Rauta ja petrooli 2015

(1/3) > >>

Bearshead:
Valokuvaajat, kääntäkää sivua. Tämä ei ole teidän juttunne. Olin katsomassa
näyttelyä ja otin vain kirjaimellisesti point-and-shoot-kuvia.

DC-Yhdistys ry suoritti jälleen ekskursion menneeseen maailmaan Riihimäelle 6.9.2015. Lähdettiin DC-3:lla (vm 1942) Malmilta Hyvinkään (EFHV) lentopaikalle. Tunnelmaa matkustamon puolelta ja ohjaamosta.





Hyvinkäällä riitti uteliaita ja ihailijoita. Kenttää ei ole aidattu.


Toinen legi Hyvinkäältä Riihimäelle suoritettiin Linja-autohistoriallisen seuran vm 1961 Wiima-Volvolla eli ”Siipi-Wiimalla” eli Volvo Viking B615-linjurilla. Bussi ja kuljettaja tulivat V. Ventoniemeltä. 115-heppainen Volvo R6-diesel murisi kuljettajan vieressä tutulla nuotilla.



Perillä odotti monimuotoinen joukko traktoreita, työkoneita, vanhoja autoja, maamoottoreita ja nostalgiaa. Vanhaa traktoria edusti vm 1928 A-Fordista mahdollisesti kyläsepän rakentama peli. Tai sitten oli tehty ihan itte. Kuljettajan konttori oli karu näky.





Ameurrrikkalainen oli tämäkin Massey-Ferguson 1150.
Että mistäkö tietää? No V8-moottori ja kaksinkertaiset valonheittimet!



Julmannäköinen vehje! Kuka tietää mikä ihmeen kone?



Vesi/ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen, nelitahtinen, sivuventtiilinen Olympia-maamoottori Vaasasta vm 1935 säksätti sivistyneesti käyntinopeudella 800 rpm.



Höyrykoneen käyttämällä myllyllä jauhettiin mm. ruisjauhoja, taatusti freesejä.





Oletko kuullut Cockshutt-traktorimerkistä? Et? Ei moni muukaan sillä tämä kanadalainen voimanpesä on ainoa Suomessa.



Suomalais-amerikkalainen Valtra-Agco edustaa modernia traktoria. Huomaa spoileri downforcen lisäämiseksi.



Autojen osastolla nähtiin mm. venäläinen juppiauto GAZ-21 Volga



...ja hienostuneempi tsekkiläinen Tatra 603 V8 vm 1963.



Myös saksalaisset juppiautot BMW Isetta sekä Audi...





...ja amerikkalainen Cadillac Fleetwood 75.



Näyttely ehkä omaperäisin kulkuneuvo oli Hardly A Davidson. Powertrain taitaa olla kotoisin Fiatista.





DC-3 suoritti kolme fly-by'ta näyttelyalueen yli chase planen seuratessa.



Hyppyoven salaisuus. Kukaan ei pysty kääntämään taitto-ovea vauhdissa auki, mutta punaisista kahvoista vetämällä hyppyovi aukeaa sisäänpäin. Käytetty vielä ilmavoimien aikaan (DO-11).


Mukaan ensi kerralla?

tequila:
Quote


Julmannäköinen vehje! Kuka tietää mikä ihmeen kone?

Eiköhän tuo Cleveland ole salaojituskone. Tuon merkkistä en ole ennen nähnyt mutta esim. Ford-traktoreiden päälle rakennettuja kyllä.

Tässä muutama suomalainen vastine:
http://www.salaojitus.net/img/isomara.JPG
http://taavettitalli.kuvat.fi/kuvat/Muut+Traktorit+ja+koneet/Salaojitus.jpg?img=full
http://www.salaoja.com/images/kone2.jpg

Bearshead:
Salaojituskonehan tuo Cleveland on, kotoisin Loimaan seudulta. Kuulemma vuosimallia 1963. Kunnostustyöhön mennyt useita vuosia. Vamistaja Cleveland Pacific Trencher Company on yhä bisneksessä, vaikuttaa nykyisin Kaliforniassa.

JarmoJo:
Tulen tähän Pekan ketjuun jatkoksi.

Taivaalla nähtyä:
Gyrokopteri



Quadcopter kuvasi sivummalta -pääsiköhän taas kuviin 



Muodostelmaa...



Ja sitten maankamaralle:
Latil traktori - puolustusvoimien tykinvetäjä 30 luvulla. Hytti ilmeisesti jälkiasennettu.



Bobcat ei ole mikään uusi keksintö: Aveling&Barford päällä istuttava telakone



Tarvittaessa Woima puhuu, Rolls Royce Meteor  V12 600hp - käytetty panssarivaunussa



Tietä syntyy kun oikeat miehet tekee, Lokomo AH 65 Deuzin dieselillä tasottaa sekä Scania Vabis 56 vetää 4,5 kuutiota soraa matoksi...



Vanaja T47 - komea pala suomalaista teollisuus historiaa



Vielä Cleveland, ohjaamotyöskentelyä.... 



Pystyynkarsiva moottorisaha - nyt tällainenkin on nähty 



Moottoripyöriä jos jokinlaisia



Traktorikavalkaadia:
John Deeret tuntee väristä



Fordissa aikanaan erikoinen vaihteistokeksintö, toimintaperiaate jäi ymmärtämättä.



Masikkan V8 hönkäisee



Busseja näyttelyssä...



...sekä oikeissa töissä yleisöä kuljettamassa.



Tuleva masinisti tarvitsi vielä pienet nokkaunet.



Tapahtuma Rauta ja Petroli 2015 oli mielenkiitoinen, monipuolista nähtävää riitti ja paikka oli oikein mainio tilaisuudelle, "suosittelen". 

Jarmo J
(edit typoja)

JKLaiho:
Fordin vaihdekeksintö tuossa 4000-mallissa oli automaattivaihteisto nimeltään select-o-speed. Sen sai lisävarusteena muutamiin Fordin malleihin, myös pienempiin. Ja helposti rikki vaikka  vaihtamalla liian hätäisesti suuntaa traktorin vielä liikkuessa. Vaihteisto oli hyvin vikaherkkä. Sinänsä  toimiessaan näppärä verrattuna muihin sen aikuisiin vehkeisiin. Olen päässyt kerran varovasti kokeilemaan vastaavaa, vähän pienemmässä Fordissa, en rikkonut.

Navigation

Up one level

Next page