BLX659, Helsinki - Lanzarote

(1/2) > >>

Cyleth:
Tulipa lenneltyä kovinkin perinteinen lomalento, eli Kanarian saarille, tarkemmin Lanzarotelle.
Oikeastihan Blöyskän alkaa lentämään Finnmatkoille 30.10. alkaen, mutta heitettiin nyt etukäteen tämmönen.
Meikäläisen simuhan ei niin kovin karkilta näytä, mutta ei sen niin väliä, tarina on aina tarina.

Eli asiaan…
Lentohan on BLX659, ja koneena toimii SE-RFU. Tietääkseni kyseisellä rekisterillä oleva kone ei liiemmin ole lähiaikoina Suomessa viihtynyt(SE-RFX sen sijaan on), mutta ei anneta sen häiritä. Kyseessä on Boeing 737-8K5(WL), high density konffilla joten populaa pulkkaan mahtuu sen 189. IRL koneessa on split scimitarit, mutta kuulemaan mukaan PMDG ei aio sitä mallintaa.(?)



Alla dispatchin tietoja koskien lentoa.



Kerosiinit seuraavasti:



Kaiken kaikkiaan aika lähelle MTOWia mennään.



Aikataulun mukaan putkesta irrotaan 08:25 ja ilmassa pitäisi olla 08:35. Lanzarotella sitten potkitaan karja ulos vaunusta 14:45, mikäli pelikaani ei lennä turbiiniin ja Las Palmasissa ei sada lunta.



Tarkkasilmäisimmät huomaa että ajat eivät täsmää. Tämä siksi että en lentänyt oikeeseen aikaan vaan asetin simun siihen aikaan kun lento on oikeasti.

Ja laitetaan vielä pakollinen ATC plääni:
(FPL-BLX659-IN
-B738/M-SDE1FGHIJ1RWXYZ/LB1
-EFHK0825
-N0442F340 EVIRO M6 NUNTO Y369 REKDO N624 KOSKA L990 KOTAM/N0444F360 L990
NEXEN/N0446F350 T503 GIMRU UT503 MIC UZ707 FAMEN UQ249 CLM/N0446F370 UQ249
DISAK UQ237 LMG UN10 SAU UN857 PPN UQ73 KORNO UN857 IBALU/N0453F390 UN857
TERTO
-GCRR0605 GCFV
-PBN/A1B1C1D1L1O1S1 NAV/RNVD1E2A1 DOF/151007 REG/SERFU
EET/ESAA0025 EKDK0112 EDVV0121 EHAA0202 EBUR0203 LFFF0213 LECM0321 GMMM0439
GCCC0549 GCCC0552 RVR/200
-E/0706)

Säätietojen perusteella lähtö kiitotieltä 04R, VETUD3C. STARin mukaan pitäisi kiivetä suht ripeesti 2000:een jalkaan melun takia. Näin ollen suoritetaan NADP1 lentoonlähtö, eli pyritään mahdollisimman korkealle, mahdollisimman nopeasti. Kyseisestä menetelmästä lisää kuvien yhteydessä myöhemmin.

Hypätään sitten ohjaamoon, cold & dark.



Maavirta kiinni, näpytellään matolaatikkoa. V1 155, Vr 155 ja V2 157.
Tehoina käytettään 26k, eli normaali TO. Muistaakseni ”assumed temperaturea” voi käyttää mikäli TOW on 500kg pienempi kuin MTOW.(korjatkaa joku jos meni väärin) Käytetään siis arvoa +33C.





APU päälle ja lentokone oman onnensa nojaan.





Push & Start.





Rullaillaan 04R:n Zulu Sierraan, Alpha Hotel -> Victor Hotel -> Zulu kautta.



Sitten huudatetaankin jo motteja: N1 40, stable, TOGA.



Nousua Helsinki-Vantaalta, elikkäs NADP1 proseduuri.
Käytin koneen antamia asetuksia siten että TOGA:lla kiivettiin 800ft agl, nopeutena V2 + 15-20.
Sen jälkeen CLB tehot ja sama V2 + 15-20 aina 2000ft agl asti. Sen jälkeen kiihdytellään clean speediin ja otetaan VNAV käyttöön.
Tässä ollaan jo yli 2000:n jalan joten aletaan kiihdyttämään ja ottamaan laippoja sisään eli tehdään ”bug up”.







Nousee nousee.





Jossain Ranskan päällä, ei näkyny Finskin uutta dösää.



Espanjan päällä puhalsi ”vähän” vastaan.



Jossain Atlantilla.



100 mailia T/D:lle, joten aloitetaan lähestymisbriiffi.



Lanzarotella sää ei ole juurikaan muuttunut joten 03:lle lasku. Saavutaan TERTO6P reittiä, josta BAPAL:n kautta sujuvasti ILS Z lähestyminen 03:lle. FAP on 6.9 dme ILS:stä joten koitetaan saada pulkka laskukonffiin siihen mennessä. Käytetään 30 laippoja, autobreak 2 ja idle reverse, jolloin pitäisi helposti pystyä vapauttamaan kiitotie E2:sta.

Hyvää vauhtia jo lähestymässä.



”Speedcheck, flaps1” Tässä vaiheessa putkahti virheitä. Syytän siis häiriötekijöitä. Perämies alkoi kyseleen Lanzaroten ostosmahdollisuuksista (lue: vaimo patisti kauppaan) ja lentoemot tarjosi virvokkeita. (lapset toi kakkua)



Suuntasäteessä kiinni, fillarit alhaalla ja laipat 15.



Täydessä laskukonffissa, tuuli puuskahteli ja heitteli aika kovasti.



Sorv sorv



Portilla. Jengi pihalle ja kone maavoimalle.







Semmosta, lentoaika sellaset pikkasen vajaa 6h30min.
Takasinpäin lennosta en kyllä stooria jaksa vääntää. 

J Ahponen:
Hienoa nähdä jälleen kuvastooria foorumeilla. Hienpt kuvat, hyvä stoori. Kiitos  

teoqqi:
Jee! Kiva saada fressiä stooria tännenäin! Upea kone, upea reitti ja kertakaikkiaan upea stoori! Näitä lisää 

Cyleth:
Tattis.
On mulla tossa toinen jo lennettynä, pitäs joku juttu vielä vääntää.

mato zxc:
Mahtavaa nähdä pitkästä aikaa 2D-paneeleja 

Navigation

Up one level

Next page