Loppuvuoden hyvät elokuvat

<< < (5/7) > >>

tare:
No tulihan se uusin Star Wars elokuva katsottua isolta kankaalta. Eli Turun Finnkinon ykkössalissa ja Dolby 3D-laseilla.

Aika ok. Äänitehosteet olivat taas tehty kuuroille. Kuva oli ehkä vähän himmeä isolla valkokankaalla. Tietysti Dolby 3D tekniikka vie valoja ja värejä. No olihan se elokuva hieno ja tehty upeasti. Käyn katsomassa elokuvan myös 2D-muodossa.

Turun 2D-näytökseen on tänään nyt paikkoja vapaana klo.19:50 6 kpl/ 218 paikasta.
3D-näytökseen klo. 20:50 on vapaita paikkoja 91 kappaletta/ 488 paikasta.


tare:
Kiinnostaisi tietää millä kameralla elokuva on "kuvattu" oliko kaksi Panavision kameraa vierekkäin, että saadaan oikea 3D aikaiseksi? ei ehkä ollut.? 3D on keinotekoinen.

Elokuva kuvattiin oikealle 35 ja 65 mm.filmille! Taitaa olla totta.!

PeteL:
Quote

Kiinnostaisi tietää millä kameralla elokuva on "kuvattu" oliko kaksi Panavision kameraa vierekkäin, että saadaan oikea 3D aikaiseksi? ei ehkä ollut.? 3D on keinotekoinen.

Elokuva kuvattiin oikealle 35 ja 65 mm.filmille! Taitaa olla totta.!


http://www.imdb.com/title/tt2488496/technical?ref_=tt_dt_spec

ja tosiaan,  3D oli tehty jälkikäsittelyssä.

JKLaiho:
Tuo 3D on monimutkainen juttu. En tiedä, mitä tarkoitatte jälkikäsittelyllä, mutta lähtökohta on siis joko kahdella linssillä varustetulla kameralla kuvattu materiaali tai, kuten tässä ainakin osassa otoksia ns. kuvausrigi, jossa on kaksi identtistä kameraa. Näiden säätö on sitten oma taiteenlajinsa.  Varsinainen viilaus tehdään joka tapauksessa jälkikäsittelyssä, johon on syntynyt oma ammattikuntansa eli ns. stereographer. Onkohan jotain sellaista lopputeksteissä ? Näin tehty 3d on vielä perin kaukana "oikeasta" 3 d maailmasta.
Nämä ovat pelkistäen vain stereopareja. Kamerat eivät myöskään kääntyile, kuten silmät, jotka saavat aivoihin myös asentotietoja. Myös opitut asiat ovat tärkeitä. Tiedätte varmaan nämä erilaiset kikat, jolla silmää petetään.
Noin 10 prosenttia ihmisistä ei omaa hyvää kykyä katsella näitä stereopareja, silmät ei pelaa yhteen. Silti pärjäävät elämässä ja voivat arvioida etäisyyksiä jne. muilla konsteilla tietämättä mitään tästä puutteesta. Osa tulee myös pahoinvoivaksi noilla laseilla.

Varsinainen kohde tuolla 3D touhulla on varmasti IMAX-teatterit, jossa elämys on eri luokkaa. Tästäkin leffasta se versio tulee.
Wired lehti raottaa hiukan kuvausta. Tuossa pikku videossa, joka kertoo elokuvan teosta vilahtaa ihan hitusen valtava kuvausrigi, jossa on nuo kaksi IMAX kameraa. Kaikkia kohtauksia ei siis tehdä samalla kalustolla, siis jossain joudutaan temppuilemaan ja huijaamaan enemmän.

http://www.wired.com/2015/12/j-j-abrams-wants-you-to-see-star-wars-in-imax/

Leffan on kuvannut Bad Robots niminen firma, joka on siis tuon J.J. Abramsin. Kuvauskalustosta on netissä niukasti tarkkaa tietoa.

Filmille se on siis kuitenkin tehty ja huhujen mukaan pelasti taas Kodakin Rochesterin tehtaiden porukan, noin 700 henkeä.

Kunnon lentofilmi tuolla tuotantokoneistolla sen pitäisi olla. IMAXille on tehty aikoinaan "Passion of flight", mutta vanhemmalla kalustolla jo 10 vuotta sitten. Pääsin sattumalta näkemään sen tekemistä Chinossa USAssa. Lentokohtaukset oli aikamoista virittämistä pienemmälläkin kalustolla.

Leffa ei ole siis kuollut
Jorma

JKLaiho:
Vähän vielä lisää vaikka tässä linkissä.
http://collider.com/new-star-wars-movies-what-cameras-are-they-using/

Selvennän vielä.
Siis tällaista mammuttituotantoa ei tehdä alusta loppuun samalla kalustolla, vaan joukossa on muutama huippukohtaus erikoiskalustolla ja osa sitten vähän tavallisempaa otosta. Jotta laseja ei tarvitse pistää välillä päähän ja ottaa pois, on siiis temppuiltava siinä jälkikäsittelyssä.

Sitten yksi oleellinen juttu kun katsotte näitä 3D laseilla. Salit ovat vähän erilaisia ja myös paikka ratkaisee. Ei ihan eteen, mutta ei myöskään takariveille eikä reunaan. Ja osa on siis kuitenkin aika väkisin tehtyä 3D juttua.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page