FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.06.19, 15:35

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Onko simulaattorilentäminen pelaamista?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] Reply Print
Author Topic: Onko simulaattorilentäminen pelaamista?  (Read 3987 times)
Alex Lund

Date Registered: 13.08.12

Re: Onko simulaattorilentäminen pelaamista?
« Reply #40 on: 31.10.15, 14:35 »

Toki en esim. tiedä sellaisia lapsellisia asioita, miten A320:n penkki säädetään hyvälle etäisyydelle, ja missä on radion tangentti (saa kertoa).
Penkin säätö tuskin on sen kummallisempi kuin autossakaan ja tangentti on todennäköisesti sauvan takana josta sitä saa helposti painettua etusormella.

Sauli Lehtinen

Date Registered: 04.09.15

« Reply #41 on: 31.10.15, 14:38 »

Meinasinkin, että moni pieni asia on kuitenkin koneista aina hakusessa. Miten sinne päästään sisälle ja millä avaimilla, kun on kone kylmänä ja muuta pientä. Todellisuus on aika hieman simulaattoria monimutkaisempi. Hienoa olisi päästä kokeilemaan Airbussin aidomman oloista simulaattoria, jossa kädessä ei ole enää hiiri.
« Last Edit: 31.10.15, 14:45 by Sauli Lehtinen »
Ville Ranki

Date Registered: 23.11.10

« Reply #42 on: 01.11.15, 20:46 »

Olethan harrastanut purjelentoakin (olet muuten ainoa koko palstalla, kenellä on kosketusta oikeaan ilmailuun).

Multa lötyy kans GPL ja MGPL. Purkkaripuolella olen opettajana. Lisäksi lennokkeja ja multikoptereita tulee pyöriteltyä. UPL olisi tarkotus lentää keväällä ja varjoliitokin houkuttaa. Vaikea uskoa että ollaan ainoat lupakirjalliset täällä - ainakin virtuaalilentäjillä on kovin monella oikea lupakirja.

Simulaattorilla olen harjoitellut matkalentoja mopukurssin aikana, totutellut etukäteen vuoristomaisemiin ennen ulkomaan lentoreissuja ja harjoitellut taitolennon liikesarjoja. Vakavamielistä (mutta mukavaa) harjoittelua jota ei voi mitenkään kutsua pelaamiseksi.
Sauli Lehtinen

« Reply #43 on: 01.11.15, 22:10 »

Sakkauksia ei paljolti kannata treenata simulla. Ei noudata tosimaailman luonnonlakeja. Työn puolesta tulee myös kuvauskopteria pyöritettyä.

Kuka ottaa kuinkakin vakavasti, itse olen ottanut aina leikkimielellä, mutta opiskelun kannalta. Mikä ero on Flight Simulatorissa PC:llä ja autopelillä PC:llä? Olen lentänyt lentokonetta ja ajanut autoa, ja pelannut molempia simulaattorilla PC:llä.
« Last Edit: 01.11.15, 22:21 by Sauli Lehtinen »
Jouka Ahponen

Date Registered: 03.07.09

« Reply #44 on: 02.11.15, 01:26 »

Mikä ero on Flight Simulatorissa PC:llä ja autopelillä PC:llä? Olen lentänyt lentokonetta ja ajanut autoa, ja pelannut molempia simulaattorilla PC:llä.

Olettaen, että kyseessä ei ole retorinen kysymys, ja jos on, niin se on erittäin kömpelö, voisitko mahdollisesti antaa vastauksen esittämääsi kysymykseen? Vai kysyitkö nyt muilta foorumilaisilta, mitä eroa kahdella eri simulaattori/peli kategorialla on keskenään ja niiden suhdetta oikean elämän ja pelaamisen välillä? Kysymyksen asettelu on meinaan todella outo.
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #45 on: 02.11.15, 05:55 »

Yhden määritelmän mukaan ero on siinä, onko tekeminen työtä vai ei. Eli työ on työtä ja muu on pelaamista.

Simulointi on joko työtä jos sitä tekee työkseen tai sitten pelaamista jos sitä tekee huvikseen.

-JukSii-
Unto Mantila

Date Registered: 31.07.06

« Reply #46 on: 02.11.15, 06:47 »

Mielestäni simulaattorilentäminen on pelaamista, kun taas kapakasta ulos lentäminen on oikeaa lentämistä.
Tosin siinäkin on simulaattori osio, portsari simuloi katapulttia kun hän lennättää pokan pihalle niska-perse otteella.
Asiakas kuitenkin kokee lentävänsä oikeasti, onhan hän ilmassa jonkin aikaa, vaikka kyseessä onkin lyhyenpuoleinen siirtolento.
Toisaalta, jotain peliähän kuppilassa on pidetty jotta lento on saatu proseduureineen käynnistettyä. Grin
Jesperi Lauhio

Date Registered: 12.01.09

« Reply #47 on: 02.11.15, 07:18 »

Mielestäni simulaattorilentäminen on pelaamista, kun taas kapakasta ulos lentäminen on oikeaa lentämistä.
Tosin siinäkin on simulaattori osio, portsari simuloi katapulttia kun hän lennättää pokan pihalle niska-perse otteella.
Asiakas kuitenkin kokee lentävänsä oikeasti, onhan hän ilmassa jonkin aikaa, vaikka kyseessä onkin lyhyenpuoleinen siirtolento.
Toisaalta, jotain peliähän kuppilassa on pidetty jotta lento on saatu proseduureineen käynnistettyä. Grin
Kiitos tästä  Grin thmbup

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA PRG BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #48 on: 02.11.15, 08:17 »

Multa lötyy kans GPL ja MGPL. Purkkaripuolella olen opettajana. Lisäksi lennokkeja ja multikoptereita tulee pyöriteltyä. UPL olisi tarkotus lentää keväällä ja varjoliitokin houkuttaa. Vaikea uskoa että ollaan ainoat lupakirjalliset täällä - ainakin virtuaalilentäjillä on kovin monella oikea lupakirja.

.

Kommenttini oli sarkasmia.
Ville Ranki

Date Registered: 23.11.10

« Reply #49 on: 02.11.15, 10:05 »

Kommenttini oli sarkasmia.
Se on vaikea laji enimmäkseen asiapitoisilla nettifoorumeilla :-)
Sauli Lehtinen

« Reply #50 on: 02.11.15, 21:51 »

Jouka, toki kysymykseni oli retorinen, koska on itsestään selvää, että sekä auto- että lentosimuloinnilla jäljitellään todellisuutta. Kotona simuloinnilla todellisuuden jäljittely on hyvinkin pitkälti viihdetarkoituksellista. Kyse on nyt lähinnä siitä, onko itseironiaa riittävästi kutsua viihdettä, leikkiä eli pelaamista pelaamiseksi. Jopa aito ilmailu on pitkälti viihdettä. Siihen lähdetään, koska se on hauskaa ja siitä saa hyvät vibat.

Kappas. Myös wikipedia on kanssani samaa mieltä:

"Simulointi
Simulointi tai simulaatio on todellisuuden jäljittelyä. Todellisuus on ympäröivä maailma. Ihminen simuloi todellisuutta omassa mielikuvitusmaailmassaan. Merkittävä ja kasvava simuloinnin ala on tietokonesimulointi. Tietokonesimuloinnissa tietokoneen sisään rakennetaan keinotekoinen todellisuus, joka yrittää jäljitellä oikeaa todellisuutta niin hyvin kuin pystyy.

Simulointia todellisuuden jäljittelynä on muun muassa pelaaminen, mielikuvitus ja todellisuutta simuloivien fysikaalisten tai muiden mallien laskeminen (auringonpimennykset). Ihmisillä ja nisäkkäillä merkittävää todellisuuden jäljittelyä on leikki."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Simulointi

Ville: toivoisinkin, ettei asiapitoisuus tarkoita tosikkopitoisuutta. On ironista, että suuri osa tapaamistani tosimaailman piloteista ja lennonjohtajista on hulvatonta ja leikkimielistä porukkaa, kun taas he, jotka jäljittelevät sitä, mitä leikkimieliset, oikeat lentäjät tekevät, ovat usein jyrkästi sitä mieltä, että "Minä olen jo iso poika, minähän en enää leiki".  Wink

« Last Edit: 02.11.15, 22:02 by Sauli Lehtinen »
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #51 on: 03.11.15, 15:47 »

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/ika_kuin_ika_on_leikki_ika

Eivätkä ainoastaan ihmiset leiki. Monet (elleivät jopa kaikki) sosiaaliset eläimet leikkivät tieteen nykykäsitysten mukaan. Mene tiedä vaikka madotkin leikkisivät? Emme vain tiedä siitä vielä mitään (ainakaan minulle ei sellaista artikkelia ole vielä tullut vastaan).

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Sauli Lehtinen

« Reply #52 on: 03.11.15, 20:18 »

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/ika_kuin_ika_on_leikki_ika

Eivätkä ainoastaan ihmiset leiki. Monet (elleivät jopa kaikki) sosiaaliset eläimet leikkivät tieteen nykykäsitysten mukaan. Mene tiedä vaikka madotkin leikkisivät? Emme vain tiedä siitä vielä mitään (ainakaan minulle ei sellaista artikkelia ole vielä tullut vastaan).

Jep. Eritoten nisäkkäillä on leikkitaipumusta havaittu (/osattu havaita), ja sen tarkoituksena on oppiminen. On kuulemani mukaan joitakin kotimaisia lintuja myös, jotka nuoruudessaan treenailevat puiden välissä lentämistä. Se voi olla myös evoluutiota: paskiten (anteeksi sanavalintani) lentävät karsiutuvat ennen lisääntymistä Wink.

Näin ollen simulaattorilentely ei ole vain pelaamista, vaan myös (kuten aiemmin sanoinkin), leikkimistä (play). Ts. näistä sanoista muodostuu synonyymikehä, joka väistämättä ajaa termiin "leikki", jossa tavoitellaan kehittymistä.

Enempää en asiasta jaksa puhua, koska aiheesta muodostuu äkkiä yhtä turha keskustelu, kuin jos ateisti sanoo uskovaiselle "Mietis nyt asia uudelleen" molemmilla ollessa yhtä vankkumaton näkökanta. Ei johda mihinkään, jos ei ole valmis itsekritiikkiin ja -ironiaan.

Kiitos, Mikko linkistä. Erinomainen, I agree.
« Last Edit: 03.11.15, 20:29 by Sauli Lehtinen »
Pekka Holopainen

« Reply #53 on: 04.11.15, 09:44 »

Vaikka tämä nyt meneekin jo vähän otsikon aiheen ulkopuolelle, kerron erään tapauksen.

Istuskelen usein kesällä talomme terassilla. Siinä olen muutaman kerran huomannut kuinka harakka yrittää ikään kuin pyydystää oravaa puusta. Harakka hyppii (lennähtää) oksalta toiselle oravan perässä, joka hyvin ketterästi kiertää puun toiselle puolelle ja siitä ylös tai alaspäin. Tätä jatkuu joskus jopa minuuttitolkulla - kova rapina vain kuuluu - kunnes harakka luovuttaa.

Harakka on älykäs eläin kuten "serkkunsa" variskin, joten uskon sen tiedostavan ettei se millään voi pärjätä oravalle puussa, joka on oravan ominta reviiriä. Jos se todella haluaisi napata oravan, se tekisi syöksyn oravan niskaan kun orava on sille vieraammassa ympäristössä eli maassa. Tähän tapaan nuo harakat ja varikset "koukkivat" pihaan eksynyttä kissaakin, jonka ne varmasti kokevat todelliseksi vihollisekseen.

En löydä tuolle oravan ja harakan puussa pyörimiselle muuta selitystä kuin leikin. Ne molemmat tuntuisivat nauttivan siitä.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Sauli Lehtinen

« Reply #54 on: 04.11.15, 18:51 »

Varislinnut ovat tosiaan erittäin älykkäitä. Yksi legendaarinen testi oli se, jossa lintu havitteli maksupalan itselleen lisäämällä tuubissa olevan veren määrää, jolloin pinnalla oleva makupala kohosi. Omana lukioaikanai vielä opetettiin lintujen toiminnan olevan lähinnä vaistonvaraista. En pitäisi mahdottomana, että esim. uskonnollisia kokemuksia olisi muillakin laumaeläimillä - linnuillakin.

Itse asiassa tuo puiden välissä treenaileva lintu oli nimenomaan varis. Voisiko toiminta liittyä siihen, että varis odottaisi oravan johdattavan poikastensa tai muun ruoan äärelle, tai että se opettelisi oravan liikehdintää saalistuisen oppiminen mielessään?
Pekka Holopainen

« Reply #55 on: 05.11.15, 08:21 »

...
Itse asiassa tuo puiden välissä treenaileva lintu oli nimenomaan varis. Voisiko toiminta liittyä siihen, että varis odottaisi oravan johdattavan poikastensa tai muun ruoan äärelle, tai että se opettelisi oravan liikehdintää saalistuisen oppiminen mielessään?

Eivät ne kertaakaan kyllä olleet variksia. Harakoita ne olivat aivan varmasti. Varis on puussa harakkaa kömpelömpi myös kokonsa puolesta. Varisten (ja myös harakoiden) olen kyllä nähnyt pihassamme (ja muuallakin) hätyyttävän kissaa. Oravan kimppuun en ole kummankaan nähnyt käyvän (ei se silti tarkoita sitä etteikö se olisi mahdollista).

Kerran varis teki syöksyn ja nokkaisi päätäni niin, että siitä tuli terveyskeskusreissu. Oli kevät ja pesintäaika ja kävelin kaikessa rauhassa kävelytiellä ja oletettavasti sillä oli pesä siinä lähellä. Koki minut varmaan uhkaksi. Samoin lokit ovat joskus hyökänneet kimppuuni. Ne käyttivät nokan sijasta "syöksypommitustekniikkaa". Ei kovin hauskaa sekään. Silloinkin oli pesintäaika ja niillä ilmeisesti pesä(t) liian lähellä.

Pekka

Sauli Lehtinen

« Reply #56 on: 05.11.15, 15:14 »

Viittasin aiempaan viestiini; en siis väittänyt näkemäsi harakan olevan varsis, vaikka varislintu onkin. Meillä päin varikset tekevät pommituksia eritoten koiria päin. Todella ahdistavia ovat nuo pesimäkaudet. Tiira on hyökkäillyt itseäni päin. Siinä pulssi nousee.
Marko Svärd

Date Registered: 27.11.10

« Reply #57 on: 05.11.15, 16:35 »

Sauli Lehtinen

« Reply #58 on: 05.11.15, 21:51 »

Linkissä ei sanota, ettei simulaattorilentäminen olisi pelaamista.

Itse katselen juuri ruutua, jossa lukee:

"Steam - Virhe

Pelin käynnistäminen epäonnistui (sovellus on jo käynnissä)."
Pages: 1 2 [3] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1