Paluumuuttajan pakettiauto

(1/4) > >>

EsaRäty:
Tervehdys kaikille Pohjois-Italiasta!

Olen seurannut foorumia vuositolkulla, mutta en ole vielä tullut kirjoittaneeksi. Kiitoksia kaikille kirjoittajille, kuvien lähettäjille ja ennen kaikkea napakoille moderaattoreille hyvästä foorumista. Nyt tuli vastaan sellainen kysymys, että pitää turvautua foorumin asiantuntijoihin. Kiitoksia etukäteen hyvistä vinkeistä! Tarina on seuraava:

Olen valmistelemassa paluumuuttoa Italiasta Suomeen. Tuomme ensimmäisen muuttokuorman joulukuun lopussa kahdella henkilöautolla, jotka ilmoitamme tullissa muuttoautoiksi. Tarkoitukseni on ostaa Italiasta myös pakettiauto (Ford Transit pitkä ja korkea vm. 2011), jolla toisin tammikuussa suuremmat tavarat Suomeen. Pakettiautosta valmistaudun maksamaan Suomessa Tullin määräämän autoveron.

Minulla on tiedossa jatkomuutto(ja) sekä muuta omaa tavarankuljetusta ja aion pitää pakettiauton itselläni ainakin vuoden. Ajattelin myös tarjota autoa vuokrattavaksi. Miten ostaminen kannattaisi toteuttaa? Jos ostan auton yksityishenkilönä, niin se katkaisee auton alv-vähennysoikeuden ja sen seurauksena yritykset eivät käsittääkseni kiinnostu auton ostamisesta. Kannattaisiko perustaa ennen auton ostamista Suomeen toiminimi, jonka toimialaan kuuluu mm. auton vuokraus ja ostaa auto toiminimelle? Verottajan ohjeista ymmärsin, että yksityisajojen osalta pakettiautoa kohdellaan kevyemmällä kädellä kuin henkilöautoa.

Ensimmäiset kuukaudet Suomessa tulen työskentelemään tutkijana/konsulttina ja sitä varten perustan toiminimen tai käytän jotain osuuskuntapalvelua (eezy, ukko tms.). Toiminimellä voisi tietysti tehdä sekä konsultointia että autonvuokrausta, mutta mahdollisessa työttömyystilanteessa toiminimestä on vain haittaa.

Tarkoitus ei ole rikastua autobisneksellä, vaan mahdollistaa tavaroiden rauhallinen lastaus pihalla olevaan muuttoautoon ja tilapäinen varastointi autossa, sekä säästää hieman muuton hinnassa verrattuna varsinaisiin muuttofirmoihin. Älyttömään säätöön en aio ryhtyä, mutta kiinnostaa selvittää tässäkin eri vaihtoehdot. Suomalainenhan kiipeää euron säästääkseen vaikka liukkaaseen lipputankoon

juksii:
Muuttoautoa koskien ainakin tämä kannattaa huomioida.

Quote

Autoverolain muutos 1.1.2015

Autoverolakiin on tehty muutoksia, jotka tulivat voimaan 1.1.2015. Muuttajien ajoneuvoja koskevat maahanmuuton yhteydessä myönnettävät veronalennukset on poistettu.

Viimeistään 31.12.2017 Suomeen muuttava henkilö voi saada veronalennuksen nykyisin edellytyksin, jos muuttoajoneuvona verotettava ajoneuvo on rekisteröity muuttajan käyttöön tai sen hankinnasta on tehty sitova ostosopimus viimeistään 31.12.2014. Niihin muuttoajoneuvoihin, joiden veroa on alennettu, sovelletaan edelleen säännöksiä, jotka rajoittavat ajoneuvon myymistä tai luovuttamista veroa maksamatta.

EsaRäty:
Joo, tuo on huomioitu. Molemmat henkilöautot on hankittu riittävän aikaisin ja olemme asuneet täällä riittävän kauan verohelpotuksen saadaksemme.

sauli76:
Tosiaan tuo alv on hyötyajoneuvossa tärkeä myynnin kannalta. Jos puhutaan siitä, että ostaa auton yksityishenkilönä, on häviö todellisuudessa enemmän kuin autosi alv nolla hinta juuri sen vuoksi, että alvittoman hyötyajoneuvon ostaja on lähes poikkeuksetta henkilö tai taho, jolla ei ole alv:n vähentämismahdollisuutta ja sellaisia on hyötyajoneuvomarkkinoilla varsin vähän. Mitä kalliimpi auto, sen merkittävämmäksi käy alv osuus.

Toiminimi, jolla ajattelit tehdä hommia on varmasti järkevin ja helpoin tapa säilyttää alv vähennysoikeus. Jos työttömyys uhkaa, toiminimen voi helposti lopettaa - toisin kuin esimerkiksi osakeyhtiön.

AYFF:
Sanoisin että unohda koko alv-kikkailu. Tässä on jo pari muuttujaa joilla kerjäät vain verta nenästä verottajan kanssa.

Ensimmäinen on se, että täyden alv-"hyödyn" saadakseen auto pitäisi olla 100% vähennykseen oikeuttavassa käytössä. Jos tuot henk. koht. muuttokuorman sillä Suomeen niin sen meni jo siinä.

Ajopäiväkirja pitää löytyä ja sen pito on aikalailla per-seestä. Yksityisajot kannattaa unohtaa sillä pakulla kokonaan. Tutkijana ja konsulttina joudut ongelmiin kun selittelet pakettiauton käyttöä laskutettavassa työssä ja kilsoja ellei löydy aukotonta historiaa auton vuokraamisesta muille kun sukulaisille tai naapureille (paperilla). Ja todistelet että autoa on oikeasti markkinoitu vuokralle.

Ja kolmantena se, että jos toiminimi pitää laittaa nopealla aikataululla säppiin eikä autoa osta kukaan tai ei osta sillä hinnalla mitä siitä pitäisi saada, niin auto tuloutetaan Sinulle omana ottona ja siinä vaiheessa hinnassa on sisällä alv. Eli alv-rahat on löydyttävä omasta taskusta ihan oikeasti ja tilitettävä valtiolle. Ja samalla sitten palaa sen auton alv-vähennykset kun se siirtyy Sinulle henkilökohtaiseksi omaisuudeksi eli myyt sitä sitten autona jossa ei ole vähennettävää alvia.

Quote

Tosiaan tuo alv on hyötyajoneuvossa tärkeä myynnin kannalta. Jos puhutaan siitä, että ostaa auton yksityishenkilönä, on häviö todellisuudessa enemmän kuin autosi alv nolla hinta juuri sen vuoksi, että alvittoman hyötyajoneuvon ostaja on lähes poikkeuksetta henkilö tai taho, jolla ei ole alv:n vähentämismahdollisuutta ja sellaisia on hyötyajoneuvomarkkinoilla varsin vähän.

Ja sitten vielä sellainen asia, että vaikka ostat auton alvittomana eli ei sisällä vähennettävää alvia ja sen käyttö on alv-vähennykseen oikeuttavassa käytössä firmassa, myydessä auton myyntihinnassa on alv huolimatta siitä oliko hankittaessa alvia tai ei. Tulee muuten kallis auto ja monelle täysin yllätyksenä.

Navigation

Up one level

Next page