FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.09.17, 05:10

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Rovaniemi revisited 2015
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 7 Reply Print
Author Topic: Rovaniemi revisited 2015  (Read 15966 times)
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

Date Registered: 14.02.02

Re: Rovaniemi revisited 2015
« Reply #60 on: 27.01.16, 10:57 »

Eipä tätä ole vissiin kukaan juurikaan kaipaillut, mutta onhan se ihan mukava pikku paikka laskeutua kopterilla. Lapin keskussairaala

'Don't panic'
Tapio Kallberg

Date Registered: 02.02.05

« Reply #61 on: 27.01.16, 17:16 »

Kyllä on kaipaillut. Pääsee taas FinnHemssillä viemään pokaa teholle😎
Kiitos vaivasta !
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #62 on: 27.01.16, 18:52 »

Kyllä on kaipaillut. Pääsee taas FinnHemssillä viemään pokaa teholle😎
Kiitos vaivasta !

No niin, hienoa.  Cool Ei ihan itselle tarvinu tehdä. Vähän haasteellinen maasto taas simulle, vähän mäessä tuo paikka, mutta eiköhän se tällä kompromissilla nyt ole ok.

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #63 on: 28.01.16, 19:20 »

Valot ovat todella vaikeat toteuttaa, kun käytössä ei ole kuin FSX muuttujat. Kaikki muut konstit vaativat default tiedostojen puukottamista jotenkin, en haluaisi lähteä siihen. Voisiko joku testailla nyt miltä tämä näyttää?
https://www.dropbox.com/sh/iv45q18uobcygoh/AACDD_8Y_CWrSIcdlu516ZFma?dl=0

Valot näkyvät eri tavoin riippuen koneesta, eli ilmeisesti ulkonäkymän koosta ja näytön koosta. Tämä  siksi, koska ovat LODeilla toteutettu. Tällä hetkellä ongelmana on himmeät valot, mutta kyllä ne minulla näkyvät esim. A2A koneilla ainakin 10km päähän. Kokeilin juuri PMDG 737, ja vähän hankalampi juttu siinä. Mieleen tuli toki pari korjausta, kokeilen jos saan sen idean toimimaan. Näiden linkin valojen pitäisi kuitenkin olla nyt "tähän mennessä parhaat"....  Smiley

'Don't panic'
Joni Rantala

Date Registered: 04.05.04

« Reply #64 on: 30.01.16, 07:19 »

QW 757 kanssa näyttää tältä.

Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #65 on: 01.02.16, 06:50 »

Vaivaan vielä näiden valojen kanssa. Yllä olevasta dropboxlinkistä löytyy nyt zip, jossa kaksi tiedostoa. Erottelin kiitotievalot omaksi bageliksi, joten molemmat tiedostot pitää siirtää Rovaniemen Scenery kansioon.

Hyvät uutiset ovat ne, että nyt ne valot kyllä näkyvät, eivätkä näy sumun läpi. Ihan ongelmitta eivät tule, mutta jospa en kerro ongelmista, niin niitä ei ehkä suurin osa porukasta edes huomaa. Ja tässä kohtaa alkaa kyllä myös mennä se raja.... valojen kanssa on pakko tinkiä jostain.

Jos Rovaniemelle päin olette lentämässä, niin testatkaa.  Smiley

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #66 on: 02.02.16, 16:28 »

"Kipaseppa pari saunaolutta Ounasmetsän Siwasta", sanoi kippari hoitajalle, kun lääkäriä odottelivat.

« Last Edit: 02.02.16, 16:36 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Juha-Pekka Tervo

Date Registered: 27.02.10

« Reply #67 on: 02.02.16, 16:55 »

Wautsi

i5 670 3,47GHz, GeForce GTX 570, Asus P7P55D, 8GT,Win7 Pro 64,G2420HDBL
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #68 on: 02.02.16, 16:59 »

Minkä luokan (LODxx) mesh tuossa Rovaniemen maisemassa on? Kun vaihdoin Orbx:in global-maisemiin, asensin samalla Global FreemeshX:n koko maailmaan, joka on LOD10 kauttaaltaan. Sen kanssa tuossa sun maisemassasi on Rovaniemen pohjoispuolella sellainen "pöytävuori" (kuin pyöreä pöytä), jota ei ollut silloin kun minulla oli vielä UTX, GEX ja FinlandX käytössä.  

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #69 on: 02.02.16, 17:44 »

Minkä luokan (LODxx) mesh tuossa Rovaniemen maisemassa on? Kun vaihdoin Orbx:in global-maisemiin, asensin samalla Global FreemeshX:n koko maailmaan, joka on LOD10 kauttaaltaan. Sen kanssa tuossa sun maisemassasi on Rovaniemen pohjoispuolella sellainen "pöytävuori" (kuin pyöreä pöytä), jota ei ollut silloin kun minulla oli vielä UTX, GEX ja FinlandX käytössä.  

Pekka

LOD12

Alue on aika pieni, käytännössä about sen photoalueen kokoinen ainakin pohjoisreunalta. Meshit luetaan päinvastaisessa järjestyksessä kuin muut maisemat, alempana scenery libraryssä oleva mesh näytetään "päälimmäisenä". Etteivät vain freemesh pojat olisi tehneet oversampled LOD10 versiota. Kokeilappa heittää se Rovaniemi mesh tiedosto simun omaan FSX/Scenery/World/Scenery kansioon.

'Don't panic'
Pekka Holopainen

« Reply #70 on: 03.02.16, 08:11 »

Kiitos Tatu!

Ja kun sulla on tuo maisemien latausjärjestys tiedossa, voisitko laittaa sen jonnekin täällä näytille? Kyllähän minä sen jo muutenkin arvaan, mutta saattaisi olla monille sellaisille hyötyä, joilla on ongelmia maisemien näkymisen kanssa. Kerron erään esimerkin omalta osaltani.

Minulla on Joensuun kentästä käytössä Juha Holopaisen FISD:in alkuperäisestä FS2004-maisemasta muokattu versio. Siinä on joitakin puutteita. En kuitenkaan saanut siihen lisättyä niitä ADE9X:llä, koska maisemassa oli tuntemattomia objekteja, joita ADE ei osannut kääntää. Jätti ne kokonaan pois bgl-tiedostosta. Kiersin ongelman siten, että tein puuttuvista osista erillisen afcadin ja latasin sen simuun varsinaisen EFJO:n jälkeen. Onneksi FSX ei ole niin nuuka päällekkäisistä afcadeistä kuin FS2004. En ainakaan ole huomannut niistä mitään haittaa.

Tuo oli minulle uutta, että nuo meshit ladataan käänteisessä järjestyksessä. Minä kun luin jostain, että jos samalle alueelle on useita meshejä, näytetään aina se, joka on tarkin. Ja vielä kerran kiitos hienosta Rovanimen maisemasta.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #71 on: 03.02.16, 11:01 »

Kiitos Tatu!

Ja kun sulla on tuo maisemien latausjärjestys tiedossa, voisitko laittaa sen jonnekin täällä näytille? Kyllähän minä sen jo muutenkin arvaan, mutta saattaisi olla monille sellaisille hyötyä, joilla on ongelmia maisemien näkymisen kanssa.

Mulla ei ole ORBX Globalia. Mutta eiköhän perusperiaate ole aina sama... yleisemmät maastolisurit Scenery libraryssä alhaalle ja sitten yksityiskohdat siihen päälle. Riippuu vähän lisäosasta mitkä voivat olla ne konfliktit, mutta Rovaniemellä oikeastaan tuo mesh ja photomaisema lienevät ne pahimmat.

Kyllä mesh pitäisi toimia niin että suurempi resoluutiomaastot (isompi LOD) näytetään päälimmäisenä, mutta tässä oli vielä joku juttu mitä en muista, eli ei välttämättä noin toimi. FSX bugi siis, joka on voinut periytyä P3D simuunkin. Joku latausongelma siinä muistaakseni oli, jos ei aloita siltä kentältä missä suurempi resoluutioinen mesh on.
Jos on kaksi esim. LOD10 meshiä samalle alueelle, niin se joka on Scenery libraryssä listassa alempana, eli ladataan "pohjalle" voittaa ylempänä olevan meshin. Tämä siis se käänteinen järjestys meshin osalta.

Tuli sitten vielä Rovaniemestä mieleen.... siellä on kuoppia kentän lähellä ja muuama pystysuora seinäkin. Olen joutunut käsin muokkaamaan maastoa, sitä pitäisi vähän siistiä vielä. Eli kentän välittömässä läheisyydessä olevat mesh-ongelmat ovat todennäköisesti Rovaniemi maisemassa itsessään.  Smiley

'Don't panic'
Pekka Holopainen

« Reply #72 on: 04.02.16, 18:19 »

Ei poistunut mainitsemallasi konstilla tuo "pöytävuori". Se on miltei suoraan ja heti kiitotien jatkeella pohjoiseen päin. Ohessa kuva:

Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #73 on: 05.02.16, 18:45 »

Ei poistunut mainitsemallasi konstilla tuo "pöytävuori". Se on miltei suoraan ja heti kiitotien jatkeella pohjoiseen päin. Ohessa kuva:

Okei. Ja oliko nyt niin, että vuori katoaa kun poistat Rovaniemen käytöstä?

Jos vuori ei katoa, niin laita mulle koordinaatit itse nyppylän kohdalta ja omat scenery asetukset koskien meshiä.

'Don't panic'
Pekka Holopainen

« Reply #74 on: 06.02.16, 09:09 »

Okei. Ja oliko nyt niin, että vuori katoaa kun poistat Rovaniemen käytöstä?

Jos vuori ei katoa, niin laita mulle koordinaatit itse nyppylän kohdalta ja omat scenery asetukset koskien meshiä.

En ole kokeillut poistaa, mutta kokeillaan. Minulla on Suomessa myös se FreemeshX LOD10 kaiken pohjalla (heti oletusmaisemien jälkeen scenery.cfg:ssä määriteltynä - Orbx:in ohjeen mukaan - Orbxilla tosin suosituksena kaupallinen LOD10 mesh). Onkos siihen mesh:iin liittyviä asetuksia vielä jossain muuallakin? FSX.cfg:ssä? Hämärästi muistan, että FS2004:ssa sinne (fs9.cfg?) piti jotain muutella, jos halusi tarkemman/epätarkemman meshin näkyvän. Onko näin FSX:ssäkin?

Pekka

Edit: ...hetkinen...

FSX.cfg:ssä Terrain-osiossa on jotain meshiin liittyviä asetuksia. Kas tässä koko osio:

[TERRAIN]
LOD_RADIUS=4.500000
MESH_COMPLEXITY=90
MESH_RESOLUTION=25
TEXTURE_RESOLUTION=29
AUTOGEN_DENSITY=4
DETAIL_TEXTURE=1
WATER_EFFECTS=6
SWAP_WAIT_TIMEOUT=2   //lisatty
MAX_ASYNC_BATCHING_JOBS=2        //lisatty
//AutogenDescriptionsFilename=AutogenDescriptions_EFRO.xml    //poistettu
IMAGE_PIXELS_FOR_AUTOGEN_POLYGONS=256 //lisatty

Harmin paikka, että juuri mistään ei löydy kaikille noille asetuksille kattavaa selvitystä/ohjetta (ainakaan minä en ole löytänyt). Yksi asia sieltä - toinen täältä - olen noita joitakin muutellut, mutta en aina enää edes muista mikä merkitys milläkin oli. Simun sisältä taas ei saa edes kaikkia perusasetuksia muutettua haluamakseen.

« Last Edit: 06.02.16, 09:20 by Pekka Holopainen »

Pekka Holopainen

« Reply #75 on: 06.02.16, 14:37 »

Näyttäytyi tuo "pöytävuori" myös Rovaniemen oletusmaisemassa eli lienee joku FreemeshX:n "ominaisuus". Vaikka et näin ollen ehkä tarvitsekaan koordinaatteja, voin liittää tähän myös ne:

N66o 36.05'
E25o 55.23'
Alt. 632.7 ft

Vuoren "kantena" on jokin lammen tapainen, joka nyt on Orbx:in luonnottoman näköisen jään peittämä. Tuo Orbx:in jää on samantapaista kuin täällä oli joulukuussa, kun lunta oli vain sentti jos sitäkään. Muulloinhan jää Suomessa on kunnolla lumen peitossa eli näkyy ilmasta valkeana eikä sinertävänä (kuten Orbx:lla). Pitäisi varmaan informoida niitä tuostakin. Ei taida siellä Australiassa paljon lunta olla ja jäätäkin vain pakastekaapissa Grin.

Jätin jo niiden tukeen kommenttia siitä, kun monilla Suomen lentokentillä on autogen-rakennuksia aivan kentän läheisyydessä. Ovat tainneet "sattunnaisgeneraattorilla" lätkiä noita. Esimerkiksi Joensuussa ei ole kentän ympäristössä kilometrin säteellä juuri muuta kuin lentokentän omia rakennuksia. Kyllä FinlandX oli parempi Suomen osalta. Muualla Euroopassa Orbx:n tuotteet toki näyttävät paremmilta kuin yhdistelmä UTX+GEX etenkin siellä, missä niillä on erillismaisema kuten esimerkiksi I-Britanniassa tai Norjassa.

Pekka

Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #76 on: 06.02.16, 19:04 »

Selvä homma, kiitos Pekka. Homma menee varmaan nyt niin, että se on se järvi joka nostaa ympäröivän maaston pöytävuoreksi. Eli järven pinnalle on annettu väärä korkeus. Tarkistan tuon paikan, en vain ole kotona tänä viikonloppuna, niin en voi nyt sitä tehdä.

'Don't panic'
Mika Virolainen

Date Registered: 18.12.01

« Reply #77 on: 11.02.16, 16:44 »

Noista "häröistä" niin tiedä, mutta kannattanee pysyä kiito ja / rullausteillä jossei halua katsella mustia palkkeja? Jotain outoa kumminkin oli aloittaessa lentoa kiitotieltä 03. Oli defu Cessnalla pelkkää mustaa mittaritaulua (kone ei ollut oikealla korkeudella) ja slewaamalla hieman eteenpäin pääsin "kiitotien pinnalle".

Kiitotien valot olivat paremmat (näkyi selvemmin loppulähestymisessä) mutta vaihtelivat "kokoansa" koneen liikkuessa eteenpäin? (Rex?)

Käytössä:

FSX / REX4 / FTX GLOBAL / FINLAND X (Finland X, jotta vesistöt jäätyy) enkä ole "vielä" huomannut yhteensopivuus ongelmia FTX GLOBAL:n kanssa (voi liittyä pimeään aikaan Suomessa, jolloin mitään muutakaan ei juuri näe)?

Kuva siitä jos ajautuu pois rullaustieltä Grin Edit: Ja tosiaan freemesh X, josta vain Eurooppa asennettuina + kaksi päivitystä.

« Last Edit: 11.02.16, 16:50 by Mika Virolainen »

Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #78 on: 12.02.16, 07:16 »

En nyt tiedä mikä voisi aiheuttaa mustan palkin. Ajattelin ensin, että lumihangen polygonit jos ajauduit sinne, mutta en tiedä. Enpä ole ennen kuullut.

Pitää vissiin yrittää vilkaista sitä Freemeshiä.

Kiitotien valoissa on LOD, eli valopisteen koko vaihtuu riippuen pisteen pikselikoosta näytöllä. Eri kokoisilla näytöillä siis eri tavalla. REX tai mikään muukaan ei vaikuta mihinkään valoihin EFROlla (paitsi PAPIt), muut valot ovat kaikki minun tekemiä.

'Don't panic'
Pekka Holopainen

« Reply #79 on: 12.02.16, 08:14 »

...
FSX / REX4 / FTX GLOBAL / FINLAND X (Finland X, jotta vesistöt jäätyy) enkä ole "vielä" huomannut yhteensopivuus ongelmia FTX GLOBAL:n kanssa (voi liittyä pimeään aikaan Suomessa, jolloin mitään muutakaan ei juuri näe)?
...

Vesistöt jäätyvät myös FTX Global Vectorin kanssa ja kaikkialla maailmassa ei vain Suomessa. Tosin se Orbx:n jää on sellaista kuin grogilasissa  laugh eli sinertävän läpikuultavaa toisin kuin täällä Suomessa (ja muuallakin maailmassa, missä sataa lunta). Väittävät keksineensä tuon jään, vaikka tunnetusti FinlandX.ssä se on ollut jo vuosia. Saisivat vielä "keksiä" senkin, että vesistöjen jää on ilmasta katsoen yleensä valkeaa (lumen takia).

Pekka

Edit. Ja vielä kokoonpano, jos sillä on mitään merkitystä: FSX Gold (eli kaikki herkut), REX4, Global FreemeshX, FTX Global, FTX Global Vector, FTX Global Open LC Europe. FinlandX:n jouduin ottamaan pois, koska se ei oikein toimi noiden viimeksi mainittujen kanssa. FinlandX olisi kyllä ollut parempi Suomessa kuin nuo Orbx:in tuotteet. Toivottavasti niiltä tulee joskus erillismaisema Suomeen (hieman tosin epäilen, sillä täältä ei rahaa ole paljon nyhdettävissä ja toisaalta maailmalla taitaa vielä vallita "What Finland?"). Norjaan erillismaisema on jo olemaasa, vaikka Norjalaisia on vähemmän kuin suomalaisia. Kukapa ei Norjan maisemissa haluaisi lennellä.

Noita mustia palkkeja en Rovaniemellä ole havainnut.

Ja vielä tuosta FreemeshX:stä sen verran, että kannattaa asentaa jokin download manageri ennen kuin lataa sen (usean gigan osia on paljon). Yritin monta kertaa ja aina touhu katkesi kesken ennen kuin asensin managerin. En tiedä johtuiko palvelimesta, jolla se sijaitsi vai mistä.

« Last Edit: 12.02.16, 08:29 by Pekka Holopainen »

Pages: 1 2 3 [4] 5 6 7 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1