FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.05.17, 04:42

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Mastonkiertäjät
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Mastonkiertäjät  (Read 2193 times)
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Mastonkiertäjät
« on: 21.12.15, 10:02 »



Tervetuloa suureen mastonkierto kilpailuun. Tarkoituksena olisi käydä kiertämässä Lapuan iso radiomasto mahdollisimman nopeasti. Lähtöpaikkana on Vaasan lentokenttä EFVA. Vesikoneet lähtevät Vaasan Kaupungin edustalta Sundominlahdelta.  Tarvitset sekunttikellon, lentosimulaattorin ja siihen jonkun allamainittujen luokkien mukaisen lentolaitteen.

- Ajanotto käynnistetään kun tehovivut siirretään eteen ja lentolaite alkaa liikkumaan kiitotiellä tai vedessä.

- Purjekoneiden ajanotto käynnistetään 2500-jalassa kiitotien yllä. Motorglider luokan koneet lähtevät maasta.

- Radiomasto on kierrettävä max 1000-jalan korkeudella siten, että masto on näköetäisyydellä.

- Ajanotto pysäytetään kun olet palannut takaisin Vaasaan, laskeutunut kiitotielle tai Sundominlahdelle ja lentolaitteesi on pysähtynyt paikoilleen.

- Lennolta voi ottaa kuvankaappauksia haluamansa määrän,  kuvat ja komentointi sijoitetaan tähän ketjuun.

- Vähintään kuitenkin yksi kuva on oltava käyttämästäsi lentokoneesta. Samalla sitten kerrotaan lentoon käytetty aika vähintään sekunnin tarkkuudella.
  Ajanotossa on ltava ehdottoman rehellinen.

-  Kilpailuluokat ovat seuraavat:

Civil single Props-Piston
Civil single  Props-Turbine
Civil Twin Props Piston
Civil Twin Props Turbine
Civil Heavy Props Vintage
Civil light Jets
Civil Heavy Jets

Military single Props-Piston
Military single Props-Turbine
Military single-Props Vintage
Military Twin-Props Piston
Military Twin-Props Turbine
Military Twin-Props Vintage
Military Heavy-Props
Military Heavy-Jets 
Military Vintage Jets
Military Training Jets
Military Jets

Helicopters Civil Piston
Helicopters Civil-Turbine
Helicopters Military-Piston
Helicopters Military-turbine

Glider
Motorglider
Ultralight Props
Airship
Rocket airplane

Air-Race Piston-Props
Air-Race Turbine Props
Air-Race Jets

Historic airplane
Water Airgraft

-  Palkintoja ei ole muuta kuin suuri tai pieni kunnia. Tongue

Muuta: Suunnistustaidoilla on tässä kilpailussa merkittävä vaikutus loppuaikaan, radiomasto olisi syytä saada näkyviin ensiyrittämällä.  Nopeaaa sotilaskonetta käytettäessä saattaa myös eksyä helposti ja hetkessä voit olla kymmenien kilometrien päässä mastosta, etkä saa sitä näkyviisi, maston etsimiseen tuhraantuu paljon aikaa ja joku voikin päihittää sinut vaikkapa "Mopo-Cessnalla". Nopean sotilaskoneen tuominen siististi takaisin kiitotielle ensi yrittämällä ei myöskään ole aina niin itsestään selvää.

Mikäli lennät kisalentosi haastavassa säässä niin saat siitä sanatonta lisäkunniaa ja yleistä hiljaista ihailua. Voipa joku rohkeampi yksilö kommentoidakin jotain asiaan liityen . . .

                                                                                      tev. Tyranni Wanhis Grin



Aloitan lennot tälläisellä Cessna 182Q Skylane II koneella joka sijoittuu kilpailuluokkaan "Civil single Props- Piston"  Kello käy ja eikun ilmaan vaan . . . .



Herkullisen pehmeää Fs-2004 näkymää! Kone on Carenadon tuotteita, tässä keskusyksikössä maisemajutut ovat jokseenkin default muodossaan. Lentokelinä voit käyttää haluaamaasi vuodenaikaa, minulla on tässä nyt valittuna joulukuu.



Vähän niinkuin "mutu" tuntumalla tässä mennään, enkä valmistellut lentoa kovinkaan hyvin. Syynä on nuo minulle melko tutut maisemat pohjanmaalla. Luulisin löytäväni Lapuan radiomaston melko helposti. Ideana on tässä nyt ajaa jonkinlainen pohja-aika ja näytöslento, vaikka tuskinpa kukaan pystyy rikkomaan tätä minun lentämääni huippuaikaa.
 Roll Eyes


Eh . . no missä se masto myt oikein luuraa . . . Cry



HAA SIELLÄ! Masto on julmetun korkea, kyllä se löytyy! Ideana on lentää tarpeeksi matalalla, niin masto piirtyy taivasta vasten selvemmin kuin jos sitä katselisi yläviistosta.



Tälläisellä pienkoneella on helppo kiertää masto vaikka aivan harusvaijereita hipoen, eikä tuo alle 1000-jalan korkeusrajakaan aiheuta sen kummempia ongelmia. Asia on hieman toisin kun tullaan isommalla koneella tai nopealla hävittäjällä. Voin taata, että kädet ovat täynnä töitä ennekuin homma onnistuu kunnialla. Kone on muutettava nopeasti erilaiseen lentoasuun ja vietävä alle tuhanteen jalkaan tiukkaan kaartoon, seikka joka ei tule onnistumaan ihan tumpeloilta.



No niin, masto on kierretty. Sitten vaan äkkiä takaisin Vaasan kentälle! Tästä tilanteesta saisi älyttömän hienoja kuvia mutta nyt ei ollut aikaa semmoisia ottaa kun simua ei voinut panna pauselle koska käytin ulkoista sekunttikelloa.



Gps:ää voi toki käyttää ja vaikka ohjelmoida koko kierros siihen ja lentää sitten autopilotilla jo ko. homman hallitsee. Itse lensin tässä manuaalisesti ja vain tarkistin sijaintiani gps:stä silloin tällöin. Miten tämä paluumatka tuntui pitemmältä? Liekö syynä tuo tikittävä sekuntikello . . .



No tulihan se kenttä sieltä lopulta näkyviin, nyt äkkiä alas ja jarrua, jarrua . . .



STOP! Se on siinä . . . . ja loppuaika oli?



Kolmekymmentä neljä minuuttia ja viisikymmentä kahdeksan sekunttia. 34.58 Siitä vaan petraamaan aikaa paremmaksi. Cheesy



Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2348
Date Registered: 12.01.03

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #1 on: 21.12.15, 13:31 »

Abacus FD6 SH-60 Seahawk = Helicopters Military-turbine
Tällä härvelillä tein lenkin ajassa 20.27.36  min sek sadasosa














Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #2 on: 21.12.15, 14:21 »

Mielenkiintoista! Tuo on kyllä tehokas kopteri ja on vaikea äkkiseltään keksiä millä kopterilla lähtisi yrittämään tuon lentämäsi ajan parantamista.
Minulla olisi kyllä tuolla hyllyssä Virtavian Mi-28 Havoc . . . sillä voisi olla jotain saumaa yrittää, pitää nyt kattella ja pähkäillä. Olisihan tuossa noita kilpailuluokkia joihin voisi lentää pohja-aikojakin . . .
Smiley

Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2348
Date Registered: 12.01.03

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #3 on: 21.12.15, 15:48 »

Mielenkiintoista! Tuo on kyllä tehokas kopteri ja on vaikea äkkiseltään keksiä millä kopterilla lähtisi yrittämään tuon lentämäsi ajan parantamista.
Minulla olisi kyllä tuolla hyllyssä Virtavian Mi-28 Havoc . . . sillä voisi olla jotain saumaa yrittää, pitää nyt kattella ja pähkäillä. Olisihan tuossa noita kilpailuluokkia joihin voisi lentää pohja-aikojakin . . .
 Smiley

Tuo olisi kokeilemisen arvonen, se on hiukan nopeampi kuin UH60
Juho-Topias Tuomaala
Offline Offline

Posts: 184
Date Registered: 15.04.12

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #4 on: 22.12.15, 19:57 »

Puoliksi lapualaisena, tämä kisa sopi kuin nenä päähän  thmbup Lisäksi Lento-RUK:n hakuprosessin synnyttämä "Hornet-kuume" ja aerialfoundryn ilmaisen F/A18C löytäminen antoivat hieman lisäpotkua.

Siinähän se HN-445 jo odottaakin. Tekstuurit löytyvät täältä kirjastosta.


Nousun jälkeistä kaartoa


Huomasin mastot pirun myöhään ja korkeuden kanssa tuli melkoinen kiire


Todisteena että todella mentiin alle 1000ft. Korkeusmittarin mukaan kuvan hetkellä korkeutta 953ft.


Ja Vaasaa kohti








Ja parkissa


Nopeasti kello seis ja sehän näyttää............................................................... 8min 23sek.

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #5 on: 23.12.15, 07:37 »

Heh! Kyllä Hornetti kulkee! Voipi jäädä pitemmäksikin aikaa voimaan tuo Juho-Topiaksen lentämä veto tässä Military Jets luokassa.
Ennätyksen rikkomista ei välttämättä auta se, että ottaa nopeamman koneen alle koska tässä kisassa on tuo kääntöhetkellä oleva 1000-jalan maksimikorkeus, se teettää yllättävästi töitä ja lentäjän kapasiteetti on koetuksella mikäli tilanteeseen tullaan liian lujaa ja korkealla. Samoin seikka, että pitää vielä laskeutakin takaisin kentälle. Eipä sinnekään voi tupla-äänennopeudella tulla, suunnistaakin pitäisi vielä jossain välissä . . . . Vakuuttava lentosuoritus Juho-Topiakselta.
Smiley

Mikko Kärkkäinen
Offline Offline

Posts: 891
Date Registered: 11.12.11

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #6 on: 23.12.15, 13:24 »

Näyttäisi olevan finaalissa nopeutta 280 solmua!  Shocked

i5 3,3GHz | 8GB DDR4 | GeForce GTX 970 4GB | WIN10 64bit | 1TB + 128GB SSD | Samsung 27" curved | Thrustmaster HOTAS Warthog USB | TrackIR5 + Track Clip Pro | CH Pro Pedals | Razer Black Shark Headset
Juho-Topias Tuomaala
Offline Offline

Posts: 184
Date Registered: 15.04.12

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #7 on: 23.12.15, 15:53 »

Näyttäisi olevan finaalissa nopeutta 280 solmua!  Shocked

Jep. Laskuun tultiin kuitenkin nopeusrajoitusten mukaan.


Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #8 on: 02.01.16, 14:48 »





Kello käyntiin ja taivaalle! Sekunttikellona testasin nyt tuommoista venäläistä digitaalimallia jonka saa tarvittaessa painettua pauselle. Tämä mahdollistaa laadukkaampien kuvien ottamisen simusta kun kellon ja simun voi pysäyttää kuvan sommittelun ajaksi.



Tämä legendaarinen Suomen ikmavoimien Fouga-malli on hienosti tehty simulaattorin lisäosa ja kaiken lisäksi lentää upeasti. Smiley































Loppuaika 17:35 ei ollut paras mahdollinen tälle koneelle, sillä selkälennon oikaisun jälkeen suunta oli hukassa ja kaarto meni todella pitkäksi. Siitä huolimatta tämä on toistaiseksi tämän sarjan huippuaika kunnes joku sen käy rikkomassa.
 Tongue

Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2348
Date Registered: 12.01.03

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #9 on: 02.01.16, 20:44 »

Hyvinhän toi meni vaikka sulla olikin ylä ja ala puoli vähän sekasin Grin

Tuli mieleen että onko kellään hyvin lentävää Harrier? se kun lentää kuin lentokone ja kääntyy luin helikopteri, pitäs olla optimaalinen vehe tähän kilpaan
Mikko Kärkkäinen
Offline Offline

Posts: 891
Date Registered: 11.12.11

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #10 on: 03.01.16, 07:57 »

Multa löytyy hangaarista Razbamin Harrier...

i5 3,3GHz | 8GB DDR4 | GeForce GTX 970 4GB | WIN10 64bit | 1TB + 128GB SSD | Samsung 27" curved | Thrustmaster HOTAS Warthog USB | TrackIR5 + Track Clip Pro | CH Pro Pedals | Razer Black Shark Headset
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #11 on: 03.01.16, 08:28 »

Mä kävin kokeilemassa F-104:lla. Jotain 6:30 aikaan onnistui. Tosin maston kierto meni hiukan kaukaa kun ton kääntösäde ei ole ihan parhaita. Kävin kääntyessä Kauhavan ja Seinäjoen päällä Cheesy Tulee parempi aika kun ei hidastele turhaan ja hävittäjälä voi aina työntää alaspäin hidastamatta jos ollaan liian korkealla. Mennessä mach 1.6 ja takaspäin käytiin mach 2.1. Pitäis tehdä vielä uudestaan semmoinen josta sais kuvat.

-JukSii-
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #12 on: 03.01.16, 11:00 »

Mä kävin kokeilemassa F-104:lla. Jotain 6:30 aikaan onnistui. Tosin maston kierto meni hiukan kaukaa kun ton kääntösäde ei ole ihan parhaita. Kävin kääntyessä Kauhavan ja Seinäjoen päällä Cheesy Tulee parempi aika kun ei hidastele turhaan ja hävittäjälä voi aina työntää alaspäin hidastamatta jos ollaan liian korkealla. Mennessä mach 1.6 ja takaspäin käytiin mach 2.1. Pitäis tehdä vielä uudestaan semmoinen josta sais kuvat.

Kova aika ja hyväksyttäneen mikäli masto oli näkyvissä kaarroksen aikana ja korkeus alle 1000-jalkaa. Laitoin nuo rajoitukset sääntöihin sen vuoksi, että ne lisäävät suorituksen haasteellisuutta ja antavat hieman tasoitusta hitammillekin koneille. Tulee miettineeksi kaksi kertaa, että kannattaako sillä SR-71 Blackbirdillä lähteä yrittämäänkään mastonkiertoa. Vaikka kyllähän sekin tarvittaessa tiukastikin kaartaa mutta helppoa se ei ole.

Mastoa ei voi "kiertää" myöskään siten, että ohittaa sen äänennopeudella ja tekee ylösvedon kääntyen sitäkautta takaisinpäin, sillä eihän se ole maston "kiertämistä" Tavallaan tuon mastonkiertopuuhan voisi ajatella sotakoneella suoritettavaksi tehtäväksi missä olisi tarkoitus kuvata maston lähiympäristö matalalla lentäen ja mahdollisimman nopeasti ennenkuin etusektoreissa olevat "ilmatorjunnat heräävät" Eipä silti kyllä voi taktikoida isolla ympyrälläkin kuten Jukka tuossa teki mikäli masto vain on näkyvissä.

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #13 on: 03.01.16, 11:56 »

Ei tainnu masto ihan kokoaikaa näkyä, sen verran oli tekemistä ton korkeuden pitämisessä alle 1000 jalkaa.

-JukSii-
Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2348
Date Registered: 12.01.03

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #14 on: 16.01.16, 11:32 »

Luokka:Historic airplane- tällä koneella Civilian Coupe Mk2 Bunty, jota on tehty vuonna 1928 5kpl, joista vain tämä tällä numerolla oleva lentää vieläkin



tässä on polkimet kuin vanhassa Saabissa


tässä mennään täydet päällä 82 solmua








viisi sylinterinen kone nokalla 100hv


ohjaus vaijerit menee koneen ulkopuolella


masto näkyy


läheltä meni mutta ei sentään alas tultu





suunta Vaasa





tuolla oikealla näkyy kenttä











ehjänä tultiin alas ja ennätys tehtiin luokassa ajassa  52.19.95

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #15 on: 17.01.16, 08:22 »

Mielenkiintoinen kone ja hyvät kuvat. Noita kuvia katsellessa kuulee melkein mielessään tuon tähtimoottorin sätkätyksen. Tulipa mieleeni, että mahtaisiko tuolle lentolaitteelle pärjätä tässä kisassa nopealla purjekoneella?  Purjekoneella tehtävä mastonkiertoreissu saattaa olla jännittävä siinä vaiheessa kun masto pitäisi kiertää vauhdilla alle 1000-jalassa ja sitten taas heijata kone taivaalle ja etsiä uudet nostot paluumatkaa varten.

Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1326
Date Registered: 13.08.12

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #16 on: 17.01.16, 08:33 »

Mielenkiintoinen kone ja hyvät kuvat. Noita kuvia katsellessa kuulee melkein mielessään tuon tähtimoottorin sätkätyksen. Tulipa mieleeni, että mahtaisiko tuolle lentolaitteelle pärjätä tässä kisassa nopealla purjekoneella?  Purjekoneella tehtävä mastonkiertoreissu saattaa olla jännittävä siinä vaiheessa kun masto pitäisi kiertää vauhdilla alle 1000-jalassa ja sitten taas heijata kone taivaalle ja etsiä uudet nostot paluumatkaa varten.
Talvella nostoja on harvemmin mutta suosittelen, että koitat purjekoneella jossa on lentoonlähtömoottori.

Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2348
Date Registered: 12.01.03

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #17 on: 17.01.16, 08:52 »

Mielenkiintoinen kone ja hyvät kuvat. Noita kuvia katsellessa kuulee melkein mielessään tuon tähtimoottorin sätkätyksen. Tulipa mieleeni, että mahtaisiko tuolle lentolaitteelle pärjätä tässä kisassa nopealla purjekoneella?  Purjekoneella tehtävä mastonkiertoreissu saattaa olla jännittävä siinä vaiheessa kun masto pitäisi kiertää vauhdilla alle 1000-jalassa ja sitten taas heijata kone taivaalle ja etsiä uudet nostot paluumatkaa varten.

Tämä meni vakaasti 82 solmua 1000 jalkaa korkeus, niinkuin Piper Cub, meneekö purjekone niin lujaa vaikka käyttäisi kaikkia temppuja hyväkseen?
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #18 on: 17.01.16, 10:11 »

Tämä meni vakaasti 82 solmua 1000 jalkaa korkeus, niinkuin Piper Cub, meneekö purjekone niin lujaa vaikka käyttäisi kaikkia temppuja hyväkseen?

Menee helposti.

-JukSii-
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: Mastonkiertäjät
« Reply #19 on: 17.01.16, 11:22 »

Talvella nostoja on harvemmin mutta suosittelen, että koitat purjekoneella jossa on lentoonlähtömoottori.

Joo, tuo kävi kyllä mielessä mutta nyt ei kerkeä oikein lentää kun töissä pukkaa kiirettä, Pitänee harjoitella simun kesäkelillä tuota lentoa silloin tällöin. Suunnistus asettaa omat haasteensa kun nostoissa pyöriessä ja niitä haettaessa menee pää pyörälle.
Kyllä minä matkalentoja olen simun purjekoneella jonkinverran tehnyt ja muistelen tuon suunnistuksen olleen haastavampaa kuin moottorikoneella.

Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1