Mastonkiertäjät

(1/4) > >>

Wanhis:


Tervetuloa suureen mastonkierto kilpailuun. Tarkoituksena olisi käydä kiertämässä Lapuan iso radiomasto mahdollisimman nopeasti. Lähtöpaikkana on Vaasan lentokenttä EFVA. Vesikoneet lähtevät Vaasan Kaupungin edustalta Sundominlahdelta.  Tarvitset sekunttikellon, lentosimulaattorin ja siihen jonkun allamainittujen luokkien mukaisen lentolaitteen.

- Ajanotto käynnistetään kun tehovivut siirretään eteen ja lentolaite alkaa liikkumaan kiitotiellä tai vedessä.

- Purjekoneiden ajanotto käynnistetään 2500-jalassa kiitotien yllä. Motorglider luokan koneet lähtevät maasta.

- Radiomasto on kierrettävä max 1000-jalan korkeudella siten, että masto on näköetäisyydellä.

- Ajanotto pysäytetään kun olet palannut takaisin Vaasaan, laskeutunut kiitotielle tai Sundominlahdelle ja lentolaitteesi on pysähtynyt paikoilleen.

- Lennolta voi ottaa kuvankaappauksia haluamansa määrän,  kuvat ja komentointi sijoitetaan tähän ketjuun.

- Vähintään kuitenkin yksi kuva on oltava käyttämästäsi lentokoneesta. Samalla sitten kerrotaan lentoon käytetty aika vähintään sekunnin tarkkuudella.
  Ajanotossa on ltava ehdottoman rehellinen.

-  Kilpailuluokat ovat seuraavat:

Civil single Props-Piston
Civil single  Props-Turbine
Civil Twin Props Piston
Civil Twin Props Turbine
Civil Heavy Props Vintage
Civil light Jets
Civil Heavy Jets

Military single Props-Piston
Military single Props-Turbine
Military single-Props Vintage
Military Twin-Props Piston
Military Twin-Props Turbine
Military Twin-Props Vintage
Military Heavy-Props
Military Heavy-Jets 
Military Vintage Jets
Military Training Jets
Military Jets

Helicopters Civil Piston
Helicopters Civil-Turbine
Helicopters Military-Piston
Helicopters Military-turbine

Glider
Motorglider
Ultralight Props
Airship
Rocket airplane

Air-Race Piston-Props
Air-Race Turbine Props
Air-Race Jets

Historic airplane
Water Airgraft

-  Palkintoja ei ole muuta kuin suuri tai pieni kunnia.

Muuta: Suunnistustaidoilla on tässä kilpailussa merkittävä vaikutus loppuaikaan, radiomasto olisi syytä saada näkyviin ensiyrittämällä.  Nopeaaa sotilaskonetta käytettäessä saattaa myös eksyä helposti ja hetkessä voit olla kymmenien kilometrien päässä mastosta, etkä saa sitä näkyviisi, maston etsimiseen tuhraantuu paljon aikaa ja joku voikin päihittää sinut vaikkapa "Mopo-Cessnalla". Nopean sotilaskoneen tuominen siististi takaisin kiitotielle ensi yrittämällä ei myöskään ole aina niin itsestään selvää.

Mikäli lennät kisalentosi haastavassa säässä niin saat siitä sanatonta lisäkunniaa ja yleistä hiljaista ihailua. Voipa joku rohkeampi yksilö kommentoidakin jotain asiaan liityen . . .

                                                                                      tev. Tyranni Wanhis



Aloitan lennot tälläisellä Cessna 182Q Skylane II koneella joka sijoittuu kilpailuluokkaan "Civil single Props- Piston"  Kello käy ja eikun ilmaan vaan . . . .



Herkullisen pehmeää Fs-2004 näkymää! Kone on Carenadon tuotteita, tässä keskusyksikössä maisemajutut ovat jokseenkin default muodossaan. Lentokelinä voit käyttää haluaamaasi vuodenaikaa, minulla on tässä nyt valittuna joulukuu.



Vähän niinkuin "mutu" tuntumalla tässä mennään, enkä valmistellut lentoa kovinkaan hyvin. Syynä on nuo minulle melko tutut maisemat pohjanmaalla. Luulisin löytäväni Lapuan radiomaston melko helposti. Ideana on tässä nyt ajaa jonkinlainen pohja-aika ja näytöslento, vaikka tuskinpa kukaan pystyy rikkomaan tätä minun lentämääni huippuaikaa.
 


Eh . . no missä se masto myt oikein luuraa . . .



HAA SIELLÄ! Masto on julmetun korkea, kyllä se löytyy! Ideana on lentää tarpeeksi matalalla, niin masto piirtyy taivasta vasten selvemmin kuin jos sitä katselisi yläviistosta.



Tälläisellä pienkoneella on helppo kiertää masto vaikka aivan harusvaijereita hipoen, eikä tuo alle 1000-jalan korkeusrajakaan aiheuta sen kummempia ongelmia. Asia on hieman toisin kun tullaan isommalla koneella tai nopealla hävittäjällä. Voin taata, että kädet ovat täynnä töitä ennekuin homma onnistuu kunnialla. Kone on muutettava nopeasti erilaiseen lentoasuun ja vietävä alle tuhanteen jalkaan tiukkaan kaartoon, seikka joka ei tule onnistumaan ihan tumpeloilta.



No niin, masto on kierretty. Sitten vaan äkkiä takaisin Vaasan kentälle! Tästä tilanteesta saisi älyttömän hienoja kuvia mutta nyt ei ollut aikaa semmoisia ottaa kun simua ei voinut panna pauselle koska käytin ulkoista sekunttikelloa.



Gps:ää voi toki käyttää ja vaikka ohjelmoida koko kierros siihen ja lentää sitten autopilotilla jo ko. homman hallitsee. Itse lensin tässä manuaalisesti ja vain tarkistin sijaintiani gps:stä silloin tällöin. Miten tämä paluumatka tuntui pitemmältä? Liekö syynä tuo tikittävä sekuntikello . . .



No tulihan se kenttä sieltä lopulta näkyviin, nyt äkkiä alas ja jarrua, jarrua . . .



STOP! Se on siinä . . . . ja loppuaika oli?



Kolmekymmentä neljä minuuttia ja viisikymmentä kahdeksan sekunttia. 34.58 Siitä vaan petraamaan aikaa paremmaksi.


PerttiLode:
Abacus FD6 SH-60 Seahawk = Helicopters Military-turbine
Tällä härvelillä tein lenkin ajassa 20.27.36  min sek sadasosa














Wanhis:
Mielenkiintoista! Tuo on kyllä tehokas kopteri ja on vaikea äkkiseltään keksiä millä kopterilla lähtisi yrittämään tuon lentämäsi ajan parantamista.
Minulla olisi kyllä tuolla hyllyssä Virtavian Mi-28 Havoc . . . sillä voisi olla jotain saumaa yrittää, pitää nyt kattella ja pähkäillä. Olisihan tuossa noita kilpailuluokkia joihin voisi lentää pohja-aikojakin . . .

PerttiLode:
Quote

Mielenkiintoista! Tuo on kyllä tehokas kopteri ja on vaikea äkkiseltään keksiä millä kopterilla lähtisi yrittämään tuon lentämäsi ajan parantamista.
Minulla olisi kyllä tuolla hyllyssä Virtavian Mi-28 Havoc . . . sillä voisi olla jotain saumaa yrittää, pitää nyt kattella ja pähkäillä. Olisihan tuossa noita kilpailuluokkia joihin voisi lentää pohja-aikojakin . . .
 


Tuo olisi kokeilemisen arvonen, se on hiukan nopeampi kuin UH60

jiitee:
Puoliksi lapualaisena, tämä kisa sopi kuin nenä päähän  Lisäksi Lento-RUK:n hakuprosessin synnyttämä "Hornet-kuume" ja aerialfoundryn ilmaisen F/A18C löytäminen antoivat hieman lisäpotkua.

Siinähän se HN-445 jo odottaakin. Tekstuurit löytyvät täältä kirjastosta.


Nousun jälkeistä kaartoa


Huomasin mastot pirun myöhään ja korkeuden kanssa tuli melkoinen kiire


Todisteena että todella mentiin alle 1000ft. Korkeusmittarin mukaan kuvan hetkellä korkeutta 953ft.


Ja Vaasaa kohti








Ja parkissa


Nopeasti kello seis ja sehän näyttää............................................................... 8min 23sek.

Navigation

Up one level

Next page