Pan Am 114 EFHK-LSZH

(1/1)

vanhaevinrude:
Tervetuloa vuoteen 1970, ja samalla tervetuloa Pan-Am:n jet service vuorolle 114 Helsingistä Zurichiin.
Ihan alkuun voisimme palauttaa mieliin 3 yksityiskohtaa vuodesta 1970, samalla kun annamme mielemme lentää tälle kaukaiselle vuosikymmenelle.
1.   Irlanti voitti Eurovision laulukilpailun
2.   Shocking Blue yhtye julkaisi kappaleen: Never Marry a Railroad Man
3.   Suomessa oli 707 218 henkilöautoa

Tässä sitä istutaan Boeing 727 koneen päällikön paikalla ja seuranani on kaksi muuta miehistön jäsentä omilla paikoillaan. Olemme juuri saaneet valmiiksi cockpit preparation toimet ja niinpä tässä vaiheessa onkin ohjaamossa aika rauhallinen tunnelma. Tässä välissä voisimme pikaisesti käydä lävitse tärkeimmät lentoonlähtöön liittyvät yksityiskohdat:
Polttoaineen paino: 57471 paunaa
Gross weight: 159801 paunaa
Talukosta katsottu, että lentoonlähtö EPR on vallitsevilla parametreillä tänään: 2.16
Edelleen taulukoiden mukaan: V1/VR= 140 ja V2= 154 solmua perustuen flaps 5 asetukseen
Taulukoista nähdään vielä, että flaps 5 on käytössä nopeuteen 170 asti, sitten jatketaan flaps 2 asetuksella nopeuteen 200 asti, ja nopeudessa 210 on koneen oltava clean configuraatiossa.
Tässä välissä katson kelloa, ja se näyttääkin olevan lähes kahdeksan. Takanamme ohjaamon oven takana 4 lentoemäntää tyylikkäissä sinivalkoisissa asuissa valmistelevat matkustamoa kuntoon. Jahas nyt joku tuleekin ohjaamoon; terve terve pojat, matkustamon puolesta voitaisiin aloittaa koneeseen nousu, sopii myös ohjaamon puolesta, olkaa hyvä vain.
Ja näin alkaa matkustajia virrata tasaisesti koneeseen. Ovella heitä ollaan jo vastassa ja opastamassa oikeille paikoille, myös päällystakit ja hatut otetaan vastaan totta kai.
Tässä vaiheessa käymme ohjaamossa lävitse before start tarkistuslistan, jonka kohteita mm ovat; Antiskid, Stall Warning, Window heat jne jne.  Kun saamme listan suoritetuksi, näyttää kelloni 0815, hyvissä ajoin tänään ilmeisesti päästään matkaan mietin.



Kello näyttää melkein 0830, kun lentoemäntä käy ilmoittamassa, että kaikki matkustajat ovat saapuneet ja matkustamo on valmiina ovien sulkemiseen, sopii meille, ja sanon vielä, että sitten mennään. Heti perään otamme cleared for start tarkistuslistan esille jonka jälkeen suoritamme käynnistyksen. Minä suoritan tänään käynnistyksen ja lentoperämies tarkkailee prosessin etenemistä. Kun käynnistys on suoritettu, käymme läpi after start tarkistuslistan. Kun lista on käyty läpi, väläytän koneen valoja merkiksi, että push back voi alkaa, ja näin kone liikahtaa portilta.
Kun push back on suoritettu, aloitamme rullauksen jonka aikana käydään lävitse before takeoff tarkistuslista, jonka päätteeksi todetaan: Take-off Briefing – COMPLETE








0845 Olemme valmiina lentoonlähtöön. Käymme läpi cleared for takeoff listan ja lähdemme lentoon. Minä suoritan tänään lentoonlähdön ja nuorempi perämies seuraa vierestä, kertoen minulle nopeudet; 70 knots, V1/VR. Nopeuksista puheenollen, niinkun muistatte niin se turvallinen lentonopeus moottorihäiriön sattuessa take off tilanteessa on karkeasti V2+10
0850 Olemme tasaisessa ja vakaassa nousussa kohti FL330. Tässä vaiheessa työkuorma antaa myöden after takeoff tarkistuslistalle jonka kohteita mm: Ignition, Anti-ice, Gear, Flaps….jne. Kun kone ylittää 10.000ft niin sammutamme tupakoinnin ja turvavöiden merkkivalot jos lentotilanne sen sallii. Samalla se on merkki henkilökunnalle, että tarjoilun voi käynnistää.
0853 Ohitamme korkeuden 10.000ft, ja on aika tosiaan sammuttaa matkustamon puolelta tupakoinnin ja turvavöiden merkkivalot. Tässä vaiheessa lentoemännät käyvät viemässä jokaiselle matkustajalle päivän menun, sytyttävät tarvittaessa matkustajan savukkeen ja ehtivät toki vaihtamaan muutaman sanan päivän muodista tai muista ajankohtaisista asioista, totta kai. Matkustajien menussa on tälle lennolle, paahdettua naudan sisäpaistia ja yrttiperunoita. Juomapuolella tarjolla on kaikkea väliltä vesi ja täysmehu, matkustaja voi hyvin haluta vaikka hieman harvinaisempaa viiniä tai lasin samppanjaa joka ei muuten maksa mitään tällä lennolla, sillä clipper first luokassa samppanja sisältyy lipun hintaan.
0907 Saavutamme matkalentokorkeutemme FL330. Tässä vaiheessa tehonsäätö sopivaksi, matkalentonopeus on tänään noin 0.78-0.80 mach. Nyt on aika painaa kutsupainiketta ja kertoa lentäemännälle, että ohjaamonpuolelle voi aloittaa ruokatarjoilun myös. Tänään meille pojille on tarjolla savustettua lohta ja perunoita sekä tillikastiketta. Ruokajuomana toimii vesi. Nyt lento eteneekin sitten niin, että me ohjaamossa lähinnä tarkkailemme koneen toimintaa ja sopivissa kohdin ohjelmoimme INS:n uusia pisteitä.









0910 Jahas nyt ohjaamon ovesta tullaankin jo tuomaan meille ruokaa, taitaa taas olla ilmojen parasta ruokaa kun tuoksun tunnen jo omalle paikalleni. Kysyn tässä samalla, että mitenkäs matkustamon puolella sujuu, kuulemma vallan hienosti; eräs vanhempi herra oli puhunut 10 minuuttia siitä, miten hän aina rouvan kanssa lentää vain Pan Amilla ihan siitä syystä, kun heidät aina otetaan koneessa vastaan kuin vanhat ystävät.
0945 Kello onkin jo ehtinyt näin pitkälle kun meidän ruoka-astioita tullaan hakemaan ohjaamosta pois ja samalla saamme kukin kahvia ja kunnon palat suklaakakkua. Kyllä näissä hommissa kelpaa, suklaakakkua pilvien yläpuolisessa maisemakonttorissa.
Takanamme ohjaamon oven toisella puolella myös matkustajille tarjoillaan kahvia ja kakkua. Matkustajilla vain on enemmän valinnanvaraa sillä vaunussa on useita erilaisia kakunpaloja tarjolla kahvin kanssa.  Luonnollisesti tällä lennolla kahvikupit ja lautaset ovat posliinia.
1008 Tarkistamme sijainnin INS laitteelta ja määrittäme tämän sijainnin myös paperikartasta jotta voimme täysin varmistua koneen oikeasta sijainnista. Samalla päivitämme INS laitteelle uusia reittipisteitä




1012 Lentoemäntä käy hakemassa meidän kahvikuppimme pois ohjaamosta ja kysyy josko haluaisimme jotain, mutta eipä tässä mitään enää täyteen vatsaan mahdu. Tässä vaiheessa voisimme myös hieman vilasta polttoaine ja nopeustitetoja; kulutus tällä hetkellä noin 10.200 paunaa tunnissa, nopeus 0.81 mach.
Tässä vaiheessa pyydän laskelmia tulevaan laskeutumiseen liittyen. Laskelmat kertovat, että kun käytämme laskeutumisessa flaps 30 asetusta on Vref 130 solmua. Nyt arvioimme koneen painon laskeutumishetkellä ja katsomme taulukosta tarkempia tietoja; lähestyminen aloitetaan 105nm ennen määränpäätä, lähestyminen kestää teoreettisesti 22 minuuttia ja lähestymiseen tarvittava polttoaine on 1450 paunaa.Edelleen taulukon mukaan: kenttää kone tarvitsee noin 4600 jalkaa koska kyseessä on jäiselle kiitotielle laskeutuminen, ja arvo perustuu luonnollisesti jarrut + spoilerit ja reverssit yhdistelmän käyttöön.
1050 Aloitamme lähestysmisvalmistelut. Etäisyys määränpäähän noin 157nm. Kytken turvavyön ja tupakoinnin merkkivalot päälle ja annan kuulutuksen matkustajille. Nyt lentoemännät aloittavat matkustamon valmistelun, ja samalla jokaiselle matkustajalle jaetaan pieni Pan Amin suklaarasia kiitoksena lennosta. Ohjaamossa käymme nyt lävitse descent – approach tarkistuslistan jonka kohteita mm: circuit breakers, hydraulics, EPR bugs jne jne. Tässä vaiheessa hidastan jo pikkuisen lentonopeutta.
1110 Alamme olemaan melko lähellä määränpäätä. Korkeus 7000ft ja olemme lähestymispisteellä RILAX. Tästä jatkamme radiaalia 191 pitkin kunnes kohtaamme laskeutumisradiaalin 154. Käännös kohti kenttää ja ILS otetaan kiinni 4000 ft. ILS:n aikana korkeutta pudotetaan 742 ft/min ja nopeus pidetään 140. Nopeus lasketaan 130 juuri ennen kenttään kosketusta.





1115 Olemme juuri kääntymässä kentän suuntaiselle radiaalille 154, nyt on aika landing tarkistuslistalle







1123 Laskeutuminen ja radalta pois kääntö, after landing checklist please
1127 Pysähdymme asematasolle, Shutdown checklist please, sisäpuhelimella annan luvan ovien aukaisuun. Ohjaamossa on paperitöiden aika. Ohjaamon oven takana matkustajille autetaan päällystakkeja päälle.




Kiitos kaikille jotka olitte mukana, Pan-Am toivottaa teidät tervetulleiksi uudestaan lennolle 







Pe7e:
No nyt on tarinaakin tarjolla.

Olisi mielenkiintoista kun lentäisit jonkun Pan-Amin oikeasti operoiman reitin ja tekisit siitä tuollaisen tarinan.

Wanhis:
Kiitoksia! Nyt rupeaa kelpaamaan paremmin kuin hyvin tarinankin puolesta. Mielenkiintoista tekstiä sinulta näyttää syntyvän yhteen kuvasarjaan kuin tyhjää vaan.

Navigation

Up one level