Kehä 1:n peltipoliisit

(1/22) > >>

timopartanen:
Vaikka uutisointi on joskus aivan mitä sattuu, niin näitä Kehä1:n peltipoliiseja on perusteltu kovin hatarilla argumenteilla. Kehä 1 on melko runsaasti liikennöity tie, ja jos nuo esitetyt numerot pitävät paikkaansa, niin 90.000 autoon vuorokaudessa suhteutettuna 240 kolaria vuodessa on kyllä mielestäni aika vähän. Sitä paitsi jos nuo kolareista esitetyt numerotiedot pitävät paikkansa - mitä en jaksa tarkistaa - niin niistä 40 aiheuttaa henkilövahinkoja, eli 200 kolareista on lieviä pelitklolareita, eli varmaan noita jonossa tapahtuvia puskuripusuja. Tulkitsisin nuo tilastot siten, että kolarit ovat peräänajoja aamuin ja illoin jolloin kehän keskiosa muuttuu hyvin hitaasti eteneväksi ja usein kokonaan pysähteleväksi letkaksi Noihin kolareihin osallistuu, jälleen uutisesta saatu numero, 500 autoa, eli vähän yli kaksi per kolari. Kun samassa yhteydessä puhutaan liikenteessä kuolleista, eli 257 kuollutta ja 6373 loukkaantunutta kaiken kaikkiaan vuonna 2015, niin lähdekritiikitön lukija ajattelee noiden lukujen jotenkin olevan suhteessa keskenään ja että kehän peltipoliiseilla saataisiin liikennekuolemien määrää vähenemään. Noilla esitetyillä perusteilla sellaiseen päätelmään ei voi päätyä.

Ajan usein tuota kehää ja pyrin lähtemään kentälle yleensä viimeistään kuudelta keretäkseni aamun lennolle. Tällöin normaali liikennevirran nopeus on ollut noin 20 yli rajoituksen ja ajoittain tätä jopa huomattavasti korkeampi. Kahden ajoradan useampikaistainen tie, jossa ajoradat on erotettu aidalla, kärsii kyllä aika kovat liikennetiheydet ja keskinopeudet liikenneturvallisuuden kärsimättä. 

Kun katsoo noita tolppien asennuspaikkoja, niin ei voi välttyä siltä ajatukselta, että fiskaaliset tekijät on määrittäneet tämän investoinnin perusteet. Samaa kommentoi myös Autoliitto, jonne samalla kiitokset suoraselkäisyydestä.

Timo

kume:
Pujottelu ja peräpeilissä roikkuminen tuolla tiellä on juttu mikä pitäisi kitkeä pois. Turvavälin mittaava ja sakottava instrumentti olisi ollut osuvampi ratkaisu, mutta sitä ominaisuutta noihin tolppiin ei viranomaistaidoilla hevillä saada.

teepee1972:
Yksi paikka joka olisi omalla toivelistalla on Hämeenlinnanväylän sillalla oleva länteen päin johtava busseille ja takseille tarjoitettu 'ohituskaista' jota ainakin BMW, Mercedes ja Audi merkkiset sekä Viron kilpiset autot käyttävät ahkerasti, ja jonka käyttö aiheuttaa jatkuvan kolarivaaran Hämeenlinnan väylältä nousevien autojen kanssa jotka olettavat tietysti muiden kuin bussien ja taksien olevan menossa Hämeenlinnan suuntaan mutta ykskaks jatkavatkin suoraan kohti Kannelmäkeä. Ei muuta kuin lappua vaan perään kaikille oikaisijoille...

Lari Nylund:
Kehä I:n parantaminen turvallisemmaksi toivottavasti jatkuu vaihtuvien nopeusrajoituksien muodossa. Esimerkiksi Hämeenlinnan ja Tuusulan väylien välissä nopeus on joka tapauksessa 40-60 km/h ruuhka-aikoina. Kaikki ruuhkat tuntuvat aiheutuvan autoilijoiden itsemsä toimesta. Tuusulanväylälle laskeutuvat haluavat heti liittyä autojonoon, vaikka kaista jatkuu yli kilometrin kohti Tuusulaa. Jos vauhti nostettaisiin nopeusrajoituksen mukaiseksi ennen vasemmalle kaistalle siirtymistä niin liikenne olisi sujuvampaa. Myös 80km/h-rajoityksen oltua Kehä III:lle asti liikenne sujui paremmin kuin Tuomarinkylän jälkeen nostettaessa 100km/h nopeuteen. Ajoaika lyhenee 80km/h->100km/h kohotuksella Kehä I-Kehä III välillä vain minuutin!

B-7-5-7:
Välttelen yleensä Kehä I:tä sen kaoottisuuden takia, mutta nuo uudet kamerat aiheuttivat vähän harmaita hiuksia itsellenikin. Leppävaaran tunnelin jälkeen 60 km/h alue jatkuu ihmeellisen pitkään, joten jengi (minä mukaan lukien) painaa yleensä kaasua liikkuu n. 90 km/h siinä 80 km/h taulun kohdalla. Nyt kamera on laitettu parikymmentä metriä ennen tuota uutta nopeusrajoitusta, ja porukka seisoo jarrujensa päällä tukkien liikennettä. Vähän haiskahtaa rahastukselta...

Navigation

Up one level

Next page