FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.09.17, 04:34

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Kehä 1:n peltipoliisit
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 ... 6 Reply Print
Author Topic: Kehä 1:n peltipoliisit  (Read 14088 times)
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #20 on: 05.02.16, 08:24 »

Tällaisessa tapauksessa ajoneuvolla on noudatettava tavallista henkilöautoa koskevia liikennesääntöjä, joten ammattiautoilija tekee joukkoliikennekaistaa ajaessaan virheen. Kyseinen kohta on juuri niitä paikkoja, jossa mitataan autoilijan kykyä toimia asiallisesti ja välttää onnettomuus, vaikka kuinka olisikin oikeassa.

Tuosta kohdasta ei saa ajaa laillisesti suoraan millään muulla kuin dösällä, osa niistä tosin muistuttaa pakettiautoa. Kerran tai kaksi kertaa vuodessa siinä on kamera-auto kuvaamassa aamuruuhkassa etuilevia, saisi olla useamminkin. Vielä parempi olisi, jos koko liittymä suljettaisiin ja kaista vapautettaisiin suoraan ajaville. Stadista tulevat voisi laittaa kiertämään Kaarelantien ja Kaarelanvierron kautta länteen meneville kaistoille. Yllättävän hyvin meni aamusompailut tänään, ei mainittavaa tökkimistä  Wink puoli ysin maissa.
Timo Partanen
Offline Offline

Posts: 495
Date Registered: 08.12.09

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #21 on: 05.02.16, 10:51 »

Tässä Maikkarin jutussa todetaan ihan suoraan, että rikesakoilla ja näillä "kottaraisenpöntöillä" tarkoitus on kerätä rahaa. Liikenneturvallisuus on siis vain asian myymiseksi suurelle yleisölle tarvittava harhautussavuverho.

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/sakkokiristykset-jaivat-suunniteltua-pienemmiksi-autoliitolta-silti-taystyrmays/5723262?cmp=autot_rtb_feedbanneri_980x120

Jos liikenneturvallisuus olisi tavoitteena, niin se TM:n aikanaan markkinoima poliisin näkyvyys liikenteessä olisi paikallaan. Poliisiauton näkeminen rauhoitaa liikennettä aika hyvin. Noiden peltipoliisien paikat kun oppii, niin niiden kohdalle tulee heiluriliikkeestä johtuvia tiivistymiä, mutta tuo aiottu rahankeruu ei varmaankaan toimi.

Timo
Lari Nylund
Offline Offline

Posts: 806
Date Registered: 05.11.06

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #22 on: 05.02.16, 11:33 »

Tuosta kohdasta ei saa ajaa laillisesti suoraan millään muulla kuin dösällä...

Bussikaista alkaa vasta Hämeenlinnan väylälle pohjoiseen vievän liittymän jälkeen. Jos autoilija on kääntymässä seuraavasta oikealle eli Hämeenlinnan väylälle Helsinkiin, niin olisiko oikeus käyttää kyseistä kaistaa..?

Matti Lehtinen
Offline Offline

Posts: 27
Date Registered: 05.06.06

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #23 on: 05.02.16, 12:13 »

Tarkoitetaanko tässä siis tätä kohtaa? Kyllähän tuo on selvästi vain linja-autoille tarkoitetuksi merkitty. On kyllä ikävä paikka, ihme että tuota ei valvota enemmän.
Veli Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 329
Date Registered: 22.08.11

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #24 on: 05.02.16, 12:42 »

Tarkoitetaanko tässä siis tätä kohtaa? Kyllähän tuo on selvästi vain linja-autoille tarkoitetuksi merkitty. On kyllä ikävä paikka, ihme että tuota ei valvota enemmän.

Ei sitä valvota juuri lainkaan. Ajelin toistakymmentä vuotta työmatkaa tuosta ohi aamuin ja iltapäivisin. En kertaakaan nähnyt ketään tai mitään valvomassa. Silloin tällöin tuossa menikin henkilöautoja läpi ruuhkaksi asti.
Pakilantien liittymän bussikaistalla näin muutaman kerran (siis 10+ vuoden aikana) jopa poliisin autoja pysäyttämässä.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #25 on: 05.02.16, 13:18 »

Tällaisessa tapauksessa ajoneuvolla on noudatettava tavallista henkilöautoa koskevia liikennesääntöjä, joten ammattiautoilija tekee joukkoliikennekaistaa ajaessaan virheen. Kyseinen kohta on juuri niitä paikkoja, jossa mitataan autoilijan kykyä toimia asiallisesti ja välttää onnettomuus, vaikka kuinka olisikin oikeassa.

No, mites ne henkilöautolta näyttävät linja-autot? Mistä erotat? Tai on vielä toinenkin ajoneuvojoukko, poliisin virkatehtävissä käyttämät ajoneuvot, joista osa on tietysti tunnuksettomia autoja ja pyöriä (tämä on voimassa aina, ei tarvitse olla hälytysajo).

Mihinkäs muuten perustuu oikeudellisesti tuo väite, että ilman taksivalaisinta ajava taksi ei olisikaan tieliikennelain ja -asetuksen silmissä taksi? Taksiliikennelain mukaan takseja ovat ajoneuvot, joita käytetään taksiluvan nojalla, ja banaanittomat täyttävät tuon ehdon. En sano että olisit väärässä, mutta en kyllä toisaalta löytänyt voimassaolevasta lainsäädännöstä mitään tukea tuollaiselle väitteelle.

(se pitää tietysti tämän kyseisen kohdan osalta paikkaansa, että kaistaa ei ylipäätään ole sallittu takseille)

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Kalle Rantanen
Offline Offline

Posts: 1347
Date Registered: 07.03.08

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #26 on: 05.02.16, 13:23 »

Mihinkäs muuten perustuu oikeudellisesti tuo väite, että ilman taksivalaisinta ajava taksi ei olisikaan tieliikennelain ja -asetuksen silmissä taksi? Taksiliikennelain mukaan takseja ovat ajoneuvot, joita käytetään taksiluvan nojalla, ja banaanittomat täyttävät tuon ehdon. En sano että olisit väärässä, mutta en kyllä toisaalta löytänyt voimassaolevasta lainsäädännöstä mitään tukea tuollaiselle väitteelle.

"Kun tunnusvalaisin on autosta poistettuna, sitä ei tieliikenneasetuksen säännöksiä sovellettaessa pidetä taksina."
http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L7P50
Mikko Kartano
Offline Offline

Posts: 1724
Date Registered: 05.07.01

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #27 on: 05.02.16, 13:24 »

Noiden peltipoliisien paikat kun oppii, niin niiden kohdalle tulee heiluriliikkeestä johtuvia tiivistymiä, mutta tuo aiottu rahankeruu ei varmaankaan toimi.

Mikäli tämä Länsiväylän uutinen vain kahdesta kamerasta pitää paikkansa, niin rahankeruu ei todellakaan toimi.




-m


PIC: EFAL EFEU EFFO EFHA EFHF EFHJ EFHK EFHM EFHN EFHV EFII EFIK EFIM EFIT EFJM EFJO EFJY EFKA EFKG EFKJ EFKK EFKN EFKO EFKU EFKV EFKW EFKY EFLA EFLN EFLP EFMA EFME EFMI Mänttä EFNS EFNU EFOP EFPI EFPK EFPN EFPO EFPY EFRA EFRN EFRV EFRY EFSA EFSE EFSI EFTP EFTS EFTU EFUT EFVA EFWB EFVP EFVR EFVT EFYL
PAX: FlightMemory
Tommi Pettinen
Offline Offline

Posts: 418
Date Registered: 17.08.11

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #28 on: 05.02.16, 14:34 »

Ei sitä valvota juuri lainkaan. Ajelin toistakymmentä vuotta työmatkaa tuosta ohi aamuin ja iltapäivisin. En kertaakaan nähnyt ketään tai mitään valvomassa. Silloin tällöin tuossa menikin henkilöautoja läpi ruuhkaksi asti.
Pakilantien liittymän bussikaistalla näin muutaman kerran (siis 10+ vuoden aikana) jopa poliisin autoja pysäyttämässä.

Kerran olen nähnyt ko paikassa poliisin ohjaamassa kaikki muut kuin julkisen liikenteen ajoneuvot kääntymään Hämeenlinnan väylälle.
Vaaran aiheuttaa nimenomaan se että nykyisin kaistaa saa käyttää vain bussit mutta yllätyksenä tulee etteivät kaikki noudatakaan bussi kaista sääntöä. Jos ajo sallittaisi kaikille ei yllätys momenttia enää olisikaan...
« Last Edit: 05.02.16, 15:08 by Tommi Pettinen »

Neljä puhallinta on liikaa - kaksi liian vähän - vastaus on... MD-11
Lari Nylund
Offline Offline

Posts: 806
Date Registered: 05.11.06

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #29 on: 06.02.16, 04:20 »

No, mites ne henkilöautolta näyttävät linja-autot? Mistä erotat?

Viranomainen erottaa, tarvittaessa tarkistuksen jälkeen. Toisen autoilijan ei tarvitse asiaa tietää, vaan kyseistä ajoneuvotyyppiä ajavan ammattiautoilijan tulee tietää ja noudattaa sitä koskevia sääntöjä sekä määräyksiä.

Kyseinen Hämeenlinnan väylän ylittävä kohta länteen aamuruuhkassa olisi ehdottomasti yksi niistä, jotka toivottavasti saavat vaihtuvan nopeusrajoituksen jossain vaiheessa. Pakilan liittymän kohdalta voisi aivan hyvin aloittaa 50-60 km/h rajoituksen, joka vaihtuisi Kannelmäen liittymän jälkeen 80km/h. Tuo on kuitenkin hieman enemmän kuin todellinen 30-40km/h nopeus nykyään, mutta merkeillä ohjattuna se saattaisi jopa toimia.

Pääasiallisesti Kehä I toimii sitä käyttävään liikennemäärään nähden varsin hyvin. Valitettavasti ihmiset tekevät virheitä ja yleensä lähtökohtana on jonkun kiire, joka päättyy siihen ettei kenelläkään enää ole kiire.

Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #30 on: 06.02.16, 08:51 »

Pääasiallisesti Kehä I toimii sitä käyttävään liikennemäärään nähden varsin hyvin. Valitettavasti ihmiset tekevät virheitä ja yleensä lähtökohtana on jonkun kiire, joka päättyy siihen ettei kenelläkään enää ole kiire.

Juuri näin! Ainoastaan idiootti tekee tällä tiellä virheen ruuhka-aikana. Pidetäääään se turvaväli riittävänä eikä vaihdeta kaistaa tarpeettomasti, sano Enska jo aikoinaan.
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #31 on: 06.02.16, 09:21 »

Juuri näin! Ainoastaan idiootti tekee tällä tiellä virheen ruuhka-aikana. Pidetäääään se turvaväli riittävänä eikä vaihdeta kaistaa tarpeettomasti, sano Enska jo aikoinaan.

Turvaväli... No niin. Mainitsinkin että ajelen reilun 20 tonnin autolla ja se turvaväli on viereisen kaistan käyttäjän näkökulmasta "Hyvä vapaa tila johon voi näppärästi sujahtaa". Kaikista eniten tämä aiheuttaa jännää kun aletaan hidastamaan liikennevaloihin mainioina esimerkkeinä Helsingin päät länsiväylällä ja Turuntien päässä jossa molemmissa on alamäki ja liikennevalot. Siinä kun alkaa passaamaan vauhtia pois valoihin pitäen turvavälin ottaen huomioon auton painon ja keliolosuhteet niin riittää kun vierestä tulee ne kolme urpoa joiden päässä on se iänikuinen "Pakko päästä tuon ison auton edelle valohin kun se ei lähde valoista niin äkäseen enkä halua jäädä sen taakse". kolme autoa yht'äkkiä eteen talvisessa alamäessä alkaa suoraan sanottuna vituttamaan. Ja mitä aiemmin alkaa hidastamaan niin sitä enemmän niitä autoja sujahtaa eteen kun sitä tilaa siihen eteen muodostuu enemmän.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #32 on: 06.02.16, 10:48 »

Viranomainen erottaa, tarvittaessa tarkistuksen jälkeen. Toisen autoilijan ei tarvitse asiaa tietää, vaan kyseistä ajoneuvotyyppiä ajavan ammattiautoilijan tulee tietää ja noudattaa sitä koskevia sääntöjä sekä määräyksiä.

Eikö se ongelma ollutkaan, että nämä autot jatkavat siitä suoraa eivätkä käänny, ja aiheuttavat sillä tavoin vaaratilanteita?

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Lari Nylund
Offline Offline

Posts: 806
Date Registered: 05.11.06

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #33 on: 06.02.16, 21:56 »

Esitin vastakysymyksen, että bussikaistan alkaessa kyseisessä kohdassa vasta Hämeenlinnan väylälle kääntymisen jälkeen, niin eikö Hämeenlinnan väylälle seuraavasta alas oikealle kääntyvillä ole jopa liikennesääntöjen mukaan oikeus jatkaa kaistaa seuraavaan mahdolliseen poistumiseen asti ihan laillisesti..? Täytyykin selvitellä asiaa.

Minulle asiat, kaistavalinnat ja käytettävä tilannenopeus ovat selvillä. En tässä keskustelussa haluan tuoda asioita esille ongelmina, vaan ratkaistavissa olevani kysymyksinä ilman vastausta...
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #34 on: 06.02.16, 23:11 »

Turvaväli... No niin. Mainitsinkin että ajelen reilun 20 tonnin autolla ja se turvaväli on viereisen kaistan käyttäjän näkökulmasta "Hyvä vapaa tila johon voi näppärästi sujahtaa". Kaikista eniten tämä aiheuttaa jännää kun aletaan hidastamaan liikennevaloihin mainioina esimerkkeinä Helsingin päät länsiväylällä ja Turuntien päässä jossa molemmissa on alamäki ja liikennevalot. Siinä kun alkaa passaamaan vauhtia pois valoihin pitäen turvavälin ottaen huomioon auton painon ja keliolosuhteet niin riittää kun vierestä tulee ne kolme urpoa joiden päässä on se iänikuinen "Pakko päästä tuon ison auton edelle valohin kun se ei lähde valoista niin äkäseen enkä halua jäädä sen taakse". kolme autoa yht'äkkiä eteen talvisessa alamäessä alkaa suoraan sanottuna vituttamaan. Ja mitä aiemmin alkaa hidastamaan niin sitä enemmän niitä autoja sujahtaa eteen kun sitä tilaa siihen eteen muodostuu enemmän.


Jos nyt täällä osaat sen kertoa, tuskin tuolla paikalla tulee tämä yllätyksenä, vai?

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Jouka Ahponen
Offline Offline

Posts: 900
Date Registered: 03.07.09

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #35 on: 07.02.16, 02:43 »

Esitin vastakysymyksen, että bussikaistan alkaessa kyseisessä kohdassa vasta Hämeenlinnan väylälle kääntymisen jälkeen, niin eikö Hämeenlinnan väylälle seuraavasta alas oikealle kääntyvillä ole jopa liikennesääntöjen mukaan oikeus jatkaa kaistaa seuraavaan mahdolliseen poistumiseen asti ihan laillisesti..? Täytyykin selvitellä asiaa.

Minulle asiat, kaistavalinnat ja käytettävä tilannenopeus ovat selvillä. En tässä keskustelussa haluan tuoda asioita esille ongelmina, vaan ratkaistavissa olevani kysymyksinä ilman vastausta...

Näinhän se taitaa olla, koska lain mukaan bussikaistalle saa ryhmittäytyä, mikäli seuraavasta risteyksestä on kääntymässä oikealle. Toisaalta taas itse ainakin olen aina liittynyt sillalla vasta tuolle kaistalle kääntyessäni hämeenlinnanväylälle Helsingin suuntaan, koska uskoisin, että näin tuo kohta on suunnittelupyödällä tarkoitettu toteutettavaksi. Toteutus kentällä on sitten jäänyt hieman ontumaan tuon kanssa ja tuommoinen porsaanreikä nähtävästi tuosta löytyy. Mutta kyllä siinä samassa kohdassa näkee henkilöautoja (merkistä riippumatta) vetävän molempien hämeenlinnan liittymien ohitse ja liittymällä Pohjois-Haagan liittymään tai pahimmillaan kiilaamassa oikealta koko jonon ohi bussikaistaa pitkin ja sitten liittyen takaisin keskikaistalle.

Aaltomaisesta liikkeestä etenkin kameroiden kohdalla päästäisi eroon, mikäli kaikki autoilijat toimisivat vastuullisesti nopeusrajoitusten puitteissa ja ajaisivat tasaisesti sen 75-80km/h vasemmalla ja 80-85km/h oikealla (sakkoahan ei 5km/h ylityksestä tule). Tätä ihannetilanne ei valitettavasti liikenteessä tulla koskaan näkemään, koska kiireisten pääkaupunkiseutulaisten minä-minä-minä -asenne on järjen ja vastuullisuuden edellä. Enkä väitä, että kaikilla pääkaupunkiseutulaisilla olisi tuo asenne, mutta kun ne muutamatkin siellä liikenteessä joilta se sattuu löytymään, pilaa koko flown aiheuttaen haitariliikettä ja vaaratilanteita kamerajarrutuksillaan, kun muuten pitää päästä vähintään satasta painamaan.

Ja sitten on vielä ne, jotka jarruttavat joka kameraan vaikka muutenkin mennään jo 10km/h alle suurimman sallitun nopeuden. En viitti ottaa edes kantaa...  Roll Eyes
« Last Edit: 07.02.16, 03:18 by Jouka Ahponen »


UPL
Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2583
Date Registered: 11.02.04

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #36 on: 07.02.16, 08:14 »

... ajaisivat tasaisesti sen 75-80km/h vasemmalla ja 80-85km/h oikealla
Tämä logiikka  nyt ei ihan mulle aukea Embarrassed. Ymmärtäisin jos olisi toisinpäin.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #37 on: 07.02.16, 10:26 »

Esitin vastakysymyksen, että bussikaistan alkaessa kyseisessä kohdassa vasta Hämeenlinnan väylälle kääntymisen jälkeen, niin eikö Hämeenlinnan väylälle seuraavasta alas oikealle kääntyvillä ole jopa liikennesääntöjen mukaan oikeus jatkaa kaistaa seuraavaan mahdolliseen poistumiseen asti ihan laillisesti..? Täytyykin selvitellä asiaa.

Minulle asiat, kaistavalinnat ja käytettävä tilannenopeus ovat selvillä. En tässä keskustelussa haluan tuoda asioita esille ongelmina, vaan ratkaistavissa olevani kysymyksinä ilman vastausta...

Bussikaistamerkin vaikutusalue ulottuu seuraavaan risteykseen. Merkki on ennen liittymää, ei sen jälkeen.
Lari Nylund
Offline Offline

Posts: 806
Date Registered: 05.11.06

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #38 on: 07.02.16, 13:46 »

Bussikaistamerkin vaikutusalue ulottuu seuraavaan risteykseen. Merkki on ennen liittymää, ei sen jälkeen.

Merkin sijainti tuli tarkistettua tänään ja se on 100% varmuudella vasta Hämeenlinnan väylälle kääntymisen jälkeen eli suoraan saa ajaa, mikäli kääntyy Helsingin suuntaan. Vasta Hämeenlinnan väylän päällä kaistanvaihto onkin kokemusteni perusteella jopa vaarallisempi, kun Helsingistä Kehä I:lle nousevat kolmion jälkeen ryhtyvät kiihdyttämään ja samalla itse pitäisi tulla oikealle jarruttamaan. Tuossa olisi kyllä suunnittelijoilla tekemistä, että löytyisi turvallisempi ratkaisu.

Jouka Ahponen
Offline Offline

Posts: 900
Date Registered: 03.07.09

Re: Kehä 1:n peltipoliisit
« Reply #39 on: 07.02.16, 14:59 »

Tämä logiikka  nyt ei ihan mulle aukea Embarrassed. Ymmärtäisin jos olisi toisinpäin.

Joo, kaistat meni väärinpäin  Embarrassed


UPL
Pages: 1 [2] 3 4 ... 6 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1