Kehä 1:n peltipoliisit

<< < (13/22) > >>

PeteL:
...eikä siinä vielä kaikki,

HSL:n johdolla tehdyistä tiemaksuselvityksistä alustavat tulokset julkaistaan tänään torstaina 11. helmikuuta.

https://www.hsl.fi/uutiset/2016/tiemaksut-varmistaisivat-helsingin-seudun-kestavan-kasvun-7995

Tässä taas kuvitellaan että kaikki haluavat ajaa jostain Lohjalta Erottajalle.

Sakari:

Niiden runflattien hinnalla ostaa aika monta hinausta

Ei ole hintaero niin paha. Esim. omaan Aurikseen rengas-onlinesta:
Continental ContiSportContact 5 225/45 R17             115,20 e/kpl
Continental ContiSportContact 5 225/45 R17 Runflat  132,20 e/kpl

Tosin lisäksi polttoainetehokkuus on heikompi, C tavallinen vs E runflat.

Mutta ei joka autoon, sillä: (leikattu onlinen sivulta)
SSR- turvarenkaiden mukanaan tuoma vakaus ja käsittelyominaisuudet ovat niin hyvät, että ajoneuvon kuljettaja ei useimmiten edes havaitse renkaassa tapahtunutta vauriota. Siksi SSR-turvarenkaita saa käyttää ainoastaan sellaisissa ajoneuvoissa, jotka on varustettu ilmanpaineenvalvontajärjestelmällä. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa ilmanpaineen laskiessa sekä äänihälytyksellä että varoitusvalolla. SSR-turvarenkaat ovat mitoitukseltaan täysin perinteisiä renkaita vastaavia ja niitä voi asentaa aivan tavallisille vanteille.

hynkel:

SSR- turvarenkaiden mukanaan tuoma vakaus ja käsittelyominaisuudet ovat niin hyvät, että ajoneuvon kuljettaja ei useimmiten edes havaitse renkaassa tapahtunutta vauriota.

Tässä on ehkä vähän markkinamiehen puhetta mukana, mutta se on tietysti totta, että on sellaisia kuljettajia jotka eivät huomaa renkaan tyhjenemistä... Oli se sitten tavallinen perinteinen tai runflat..

pho201:

Sehän tässä holhousyhteiskunnassa juuri onkin mennyt pieleen, kun lain tulkinnalla estetään terveen järjen käyttö (esim. ylinopeussakot määrätään pienistäkin ylityksistä). Kun aikansa on toimittu näin, sen seurauksena syntyy uusi sukupolvi, joka pitää tätä älyttömyyttä ihan normaalina (esim. niitä, joiden mukaan on ihan järkeenkäypää, että iso johtaja saa omakotitalon hinnan suuruisen sakon reilun parinkymmenen kilometrin ylinopeudesta hiljaisella tiellä). Vanhojen pierujen ajatuksille aletaan naureskella. Syntyy se sukupolvi, jonka pitää kutsua hinausauto apuun vaihtamaan tyhjentynyt auton rengas.
...

Seppo, muuten olen kyllä taipuvainen ajattelemaan samaan tapaan, mutta tuosta sakkojen suuruudesta ja niiden kohdentamisesta olen jyrkästi eri mieltä. Jos päiväsakkoihin mennään, niin ne ovat tässä yhteiskunnassa suunnilleen se viimeinen asia, joka vielä on oikeudenmukainen. Minä olen käsittänyt, että sakon tarkoitus on "purra" sakotettavaan samalla tavoin riippumatta hänen tulotasostaan. Siinä suhteessa nykyinen sakotuskäytäntö (päiväsakoissa) on ihan kohdallaan. Kun kuulen/luen jostain kymppitonnien sakoista, en kauhistele suinkaan sakkojen suuruutta, vaan sitä miten jollain voi olla niin suuret tulot, että sakotkin ovat tuota luokkaa! Eivät ne sellaiset sakot ole epäoikeudenmukaisia, vaan sellaiset tulot. Ei kukaan voi olla niin paljon parempi toista oli kuinka pätevä tahansa.

Ennen wanhaan sakotettava saattoi valehdella tulonsa - ei enää. Siinä suhteessa asiat ovat paremmin kuin ennen. Olen minäkin maksanut kerran (ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan) sakot punaisia päin ajosta aikana, jolloin se ei ollut "maan tapa" kuten nykyään, ja jolloin olisin "pokkana" voinut valehdella tuloni pienemmäksi kuin ne olivat. En kuitenkaan tehnyt niin, koska olen perusrehellinen (eli hölmö - pieniä valkoisia valheita esimerkiksi eukolle ei lasketa  ) enkä voisi hyvällä omalla tunnolla enää katsoa peiliin, jos olisin niin tehnyt. Nykyään noita omantunnon tuskia ei kenenkään tarvitse enää kärsiä.

Sen sijaan tästä nykyisestä rikesakkojärjestelmästä en lainkaan pidä. Ennen wanhaanhan sellaista ei edes tunnettu. Siinä suhteessa olen edelleen "vanha pieru". Se jos mikä on erittäin epäoikeudenmukainen kaikkein köyhimpiä kohtaan. Jos minä saan esimerkiksi 300 euron rikesakon, ei se minun talouttani kaada - ei edes hetkauta. Sen sijaan jos köyhä opiskelija, eläkeläinen, työtön tms. saa saman sakon merkitsee se suunnilleen samanlaista lovea kuukausiansioon kuin minun punaisia päin ajamisesta saamani päiväsakko aikoinaan minulle. Kyllä se kirpaisi ja kovaa. Ja kuten sanoit esimerkiksi nopeuden ylityksen ei tarvitse olla kuin muutamia kilometrejä tunnissa.

Vaikka rikesakkojen euromäärät (jotka jo nyt ovat pikemminkin Euroopan huipputasoa kuin keskitasoa) kolminkertaistuisivat entisestä, ei se vieläkään olisi "juomarahaa" kummempi menetys noille miljonääreille, jotka saavat huimia päiväsakkoja. Sen sijaan köyhälle se olisi katastrofi. Loppukuu ja vielä seuraavakin pitäisi viettää leipäjonossa, jos ylipäätään haluaa edes syödä. Köyhän kannattaakin sillä rämäautollaan ajaa reilusti rikesakon ylittäviä nopeuksia koska ei se sakko siitä ainakaan kasva. Yleensäkään en pidä siitä, että nykyään kaikki tässä yhteiskunnassa yritetään repiä niiden selkänahasta, jolla menee kaikkein huonoimmin tai joiden maksukyky on pysyvästi tai tilapäisesti huonoin.

Olet kokenut autoilija kuten minäkin (yli 50 vuotta ilman kolareja kop kop... ja vain 1 sakko) joten tiedät ihan yhtä hyvin kuin minäkin myös sen, että emme me tietämättämme aja 20km/h tai enemmän yllnopeutta. Tuollaisen ylityksen tällainen "vanha jäärä" aistii jo pelkällä otsaluulla.  Jos ajaa (reilua) ylinopeutta, on se oma valinta ja siitä pitää tarvittaessa olla valmis maksamaan seuraukset - miljonäärin tapauksessa jopa se tavan kansalaisen omakotitalon hinta.

Pekka

oh2dw:
Vanha sanonta: "Mikä ei ole kohtuullista, ei voi olla lakikaan." Oma lisäykseni: Paitsi Suomessa. Onha tuolla muissa maissa, jopa sivistysmaissa, hämmästelty näitä suomalaisia miljonäärisakkoja. Kumma kun asia ei kuitenkaan ole näitä EU-pykälänikkareita enempää kiinnostanut. 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page