FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.08.19, 19:45

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Ohjelmat ja laitteet (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Oculus Rift ja muut virtuaalilasit
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Oculus Rift ja muut virtuaalilasit  (Read 26166 times)
Kimmo Ilppola
Offline Offline

Posts: 6
Date Registered: 02.04.14

Oculus Rift ja muut virtuaalilasit
« on: 10.02.16, 12:00 »

En löytänyt näistä mitään keskustelua, joten tässä on.
Minulla on ollut Oculus DK2 lainassa pari kertaa, ja en oikein osaa enää kuvitella simulentämistä ilman virtuaalitodellisuutta. Odotan innolla ensi kuun loppua jolloin voin ruveta seuraamaan tilauksen lähetystä, sillä tilasin Riftin heti ennakkomyynnin alettua.

Kokemuksia?
Presenssi, se tunne kun istut yhtäkkiä P51 ohjaamossa - etkä enää omassa olohuoneessa. Kannuspyöräkoneella rullatessa voi työntää pään ikkunan "läpi" ja kurkata mihin ollaan menossa. Vaikuttava tunne skaalasta ja vauhdista, eikä alkuun uskalla tehdä temppuja matalalla.

Resoluutio, ei riitä vielä. Toivottavasti tuolla kuluttajaversiolla pystyy paremmin näkemään kohteita kauempaa, ja lukemaan mittaristoa paremmin.

Hinta, hirmuinen. 742€ posteineen, ja pitää muistaa että alle tonnin pelikoneella ei riitä tehot pyörittämään simulaattoreja.

Pelit, softa? DCS toimi suoraan ihan hyvin, paljon muita lentopelejä en päässyt testaamaan - mutta jos viitsii ja jaksaa (kuten aion kun se aito oikea saapuu) modeilla/kolmannen osapuolen ajureilla saa simun kuin simun toimimaan. FlyInside/vorpx mitä näitä nyt on, hankin sitten kun on oma laite hallussa.
Jari Kaskelin
Offline Offline

Posts: 138
Date Registered: 13.10.08

Re: Oculus Rift ja muut virtuaalilasit
« Reply #1 on: 05.07.16, 07:33 »

Odotatko edelleen lasien tomitusta?

Laseja kovasti hehkutellaan maailmalla (tässä FSX-FlyInside-yhdistelmä)
http://www.simflight.com/2016/05/31/frooglesim-flyinside-video-review/

Mikä mahtaa olla näyttönohjaimen minimivaatimus FSX tai DCS käytössä? Entä prossu? Laskeskelen tässä budjettia...
Kimmo Ilppola
Offline Offline

Posts: 6
Date Registered: 02.04.14

Re: Oculus Rift ja muut virtuaalilasit
« Reply #2 on: 21.10.16, 09:26 »

Lasit ollut käytössä n. puoli vuotta jo. Parhaita pelejä: Elite Dangerous, DCS, Project Cars ja yllättävänä Euro Truck Simulator 2.

DCS on makea kuin mikä, vaikkakin itse odotan josko itäblokin kaverin saisivat IL2 sarjaan tuen. Jos ei ole varaa laittaa rautaa rajalle, niin en suosittele lasejakaan hankkimaan. Päivitin oman koneen kun GTX970 ei vain riitä virtuaalitodellisuuteen jos haluaa todella siitä kaiken irti.

Nyt on koneessa nestejäähdytys, i7 4.9Ghz ja MSI Gaming X GTX1080. Noilla pärjää hyvin.

Flyinsideä testasin, mutta ilmeisesti pitäisi olla vaikka mitä maksullisia lisäosia jotta vanhan simulaattorin grafiikat vastaisivat lähellekkään DCS:n kauneutta.
Kimmo Ilppola
Offline Offline

Posts: 6
Date Registered: 02.04.14

Re: Oculus Rift ja muut virtuaalilasit
« Reply #3 on: 21.10.16, 09:27 »

Odotatko edelleen lasien tomitusta?

Laseja kovasti hehkutellaan maailmalla (tässä FSX-FlyInside-yhdistelmä)
http://www.simflight.com/2016/05/31/frooglesim-flyinside-video-review/

Mikä mahtaa olla näyttönohjaimen minimivaatimus FSX tai DCS käytössä? Entä prossu? Laskeskelen tässä budjettia...
GTX970 varmaan minimi, sillä kyllä pärjää mutta saa kyllä luopua kaikenmaailman varjostuksista ja muusta silmäkarkista.
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Oculus Rift ja muut virtuaalilasit
« Reply #4 on: 21.10.16, 13:24 »

Entä resoluutio? Onko tarpeeksi hyvä jo nyt? En ole kokeillut vielä kertaakaan näitä uusia systeemeitä. Olen vain lukenut niistä.

Tekniikka kehittyy kumminkin nopeasti ja kohta vastaavissa virtuaalilaseissa on täysi 4k-resoluutio, tai paljon parempi molemmille silmille. Ei ehkä tarvita mitään tietokoneita, vaan lasien oma pieni siru on sata kertaa tehokkaampi, kuin  koko i7 4.9Ghz tietokone kaikkine osineen. Tämä ei ole mitään kuvittelua, vaan totta muutamien vuosien kuluttua.

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14539
Date Registered: 21.07.04

Re: Oculus Rift ja muut virtuaalilasit
« Reply #5 on: 21.10.16, 13:49 »

Ei ehkä tarvita mitään tietokoneita, vaan lasien oma pieni siru on sata kertaa tehokkaampi, kuin  koko i7 4.9Ghz tietokone kaikkine osineen. Tämä ei ole mitään kuvittelua, vaan totta muutamien vuosien kuluttua.
Onko laittaa mitään faktaa tiskiin mutun sijaan?
Jorma Laiho
Offline Offline

Posts: 581
Date Registered: 08.08.04

Re: Oculus Rift ja muut virtuaalilasit
« Reply #6 on: 21.10.16, 15:45 »

Tekniikan kehityksen ennustaminen ei ole helppoa.
Kaikenlaista on tulossa, mutta milloin ? Toisaalta Mooren lain hyytymisestä jo puhutaan.
Ajoitus uutuuksille on vaikeaa.Uutuus myös maksaa.
Tässä välähdys esim. tämän syksyn Japanin CEATEC näyttelystä.
Siellä yleensä näkee hyvin, mitä on joskus tulossa. Ennen tuotteita pitää olla komponentteja.
Niitä komponentteja ja erilaisia demoja taas on tuolla näytillä, jos pitää silmät auki.
Kun nyt on noita edullisia Japanin lentoja, käykää joskus vaikka tuolla katsomassa.
Se on muutenkin elämys. Ja näitä raportteja toki löytyy muitakin.
https://techcrunch.com/2016/10/05/this-tiny-high-def-display-could-double-the-sharpness-of-vr/
Kimmo Ilppola
Offline Offline

Posts: 6
Date Registered: 02.04.14

Re: Oculus Rift ja muut virtuaalilasit
« Reply #7 on: 26.10.16, 09:38 »

Entä resoluutio? Onko tarpeeksi hyvä jo nyt? En ole kokeillut vielä kertaakaan näitä uusia systeemeitä. Olen vain lukenut niistä.

Tekniikka kehittyy kumminkin nopeasti ja kohta vastaavissa virtuaalilaseissa on täysi 4k-resoluutio, tai paljon parempi molemmille silmille. Ei ehkä tarvita mitään tietokoneita, vaan lasien oma pieni siru on sata kertaa tehokkaampi, kuin  koko i7 4.9Ghz tietokone kaikkine osineen. Tämä ei ole mitään kuvittelua, vaan totta muutamien vuosien kuluttua.


Resoluutio, ihan kiva - riippuu pelin toteutuksesta häiritseekö se matala reso vai ei. 320x200 oli ihan riittävä resoluutio simuiluun 80-90 luvulla
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Oculus Rift ja muut virtuaalilasit
« Reply #8 on: 26.10.16, 14:20 »

Resoluutio, ihan kiva - riippuu pelin toteutuksesta häiritseekö se matala reso vai ei. 320x200 oli ihan riittävä resoluutio simuiluun 80-90 luvulla

Niin oli . Minulla oli ja on https://fi.wikipedia.org/wiki/ZX_Spectrum

Miksi vain yksi näytönohjain?  Parempi olisi kaksi näytönohjainta. Toinen toiseen silmään jne.
Kimmo Ilppola
Offline Offline

Posts: 6
Date Registered: 02.04.14

Re: Oculus Rift ja muut virtuaalilasit
« Reply #9 on: 14.11.16, 11:34 »

Niin oli . Minulla oli ja on https://fi.wikipedia.org/wiki/ZX_Spectrum

Miksi vain yksi näytönohjain?  Parempi olisi kaksi näytönohjainta. Toinen toiseen silmään jne.
Kahden näytönohjaimen tukea ei käytännössä löydy kuin joistain teknologia demoista. Vaatii liikaa työtä marginaalista kohderyhmää varten, joten pelien valmistajat eivät näe sijoitusta kannattavana. Toinen toiseen silmään kuulostaisi maalaisjärjellä ajateltuna hyvältä, mutta homma ei olekaan niin simppeliä.
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Oculus Rift ja muut virtuaalilasit
« Reply #10 on: 15.11.16, 11:45 »

Resoluutio, ihan kiva - riippuu pelin toteutuksesta häiritseekö se matala reso vai ei. 320x200 oli ihan riittävä resoluutio simuiluun 80-90 luvulla

Minun ZX Spectrum oli resoluutiolta 256x192, mutta se oli siihen aikaan todella hienoa. Minun kone oli alun perin 16 kilotavun malli. Koneessa oli kumminkin valmiit mikropiirikannat muistin laajentamiseksi täyteen 48 kilotavuun. Ostinkin aikoinani Turun Yleiselektroniikasta ne muistimikropiirit. En muista kuinka monta niitä oli, mutta ehkä noin kuusi kappaletta. Asennus oli helppo, kun muutama ruuvi auki koneen pohjasta ja painoin muistipiirit kantoihin. Sitten minulla oli huikeat 48 kilotavua muistia.

Tein tämän muistilisäyksen fighter pilot-pelin takia. https://www.youtube.com/watch?v=3TJ1DdURN54

Minulla ei ollut alkuperäistä Joystickiä, mutta kolvasin näppäimistön nauhaliittimiin johdot ja niihin D-liittimen. Taisi olla 9 pinninen. Oli kumminkin sellainen, että halpisjoystickin liitin sopi. Systeemi oli ihan toimiva.

Spectrum on minulla vielä tallessa jossain, mutta se meni aikoinaan rikki. Laitoin ostamani Vox-Box-puhesyntikkapoksin jotenkin väärin koneen takaosan piirilevyn liitäntään. Kaikki vanhat pelit C-kaseteilla ovat tietenkin tallessa.

Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Oculus Rift ja muut virtuaalilasit
« Reply #11 on: 17.11.16, 14:45 »

Laitan välillä jotain virtuaalilaseista. Minua kiinnostaa erittäin paljon tämä uusin tekniikka. Mutta maltan olla ostamatta. Odotan vielä 2-3 vuotta. Silloin systeemit ovat jo toimivia. 

http://www.mikrobitti.fi/2016/11/google-earthiin-paasee-virtuaalilaseilla-tappajasovellus/

Mikael Leinonen
Online Online

Posts: 4410
Date Registered: 19.06.07

Re: Oculus Rift ja muut virtuaalilasit
« Reply #12 on: 17.11.16, 21:02 »

Sen verran mitä simuissa olen DK2:ta kokeillut niin voin sanoa että tuntuma lentämisestä muuttuu todella radikaalisti positiiviseen suuntaan, ainoa asia mistä voi valittaa on resoluutio tällä hetkellä Smiley
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1