FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.09.17, 05:47

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  KRNT - KPAE
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: KRNT - KPAE  (Read 1715 times)
Antti Hörkkö
Offline Offline

Posts: 82
Date Registered: 25.07.05

KRNT - KPAE
« on: 10.02.16, 16:06 »

Tänään on tullut kuluneeksi 53 vuotta ja yksi päivä, siitä kun maailman ensimmäinen Boeing 727-100 suoritti ensilentosa, ja reitti oli täsmälleen sama jonka tänään lensin. Kuvissa esiintyvä kone on myöskin juuri tämä sama yksilö, N7001U.










Siitä se lähtee kohti 15 asteen nousukulmaa, v1/vr nopeudella


Kovin helppo ja mukava lennettävä tämä on kyllä lennon jokaisessa vaiheessa


N7001U lentää kohti historiaa


Reverssit tuntuvat aina kovin tehokkailta, juuri kun ehdin ne saamaan täydelle teholle, niin onkin jo aika työntää ne pois päältä, vaikka olisi kuormaakin enemmän





Hyvältä näyttää, ja hyvältä se myös tuntuu ilmassa  Smiley
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: KRNT - KPAE
« Reply #1 on: 11.02.16, 04:16 »

Sulavalinjainen lentolaite kieltämättä mutta onkos kukaan nähnyt tuommosta konetta ihan reaalimaailmassa, tai jopa ollut semmoisen kyydissä?

Antti Hörkkö
Offline Offline

Posts: 82
Date Registered: 25.07.05

Re: KRNT - KPAE
« Reply #2 on: 11.02.16, 07:59 »

Samaa itsekkin olen miettinyt, että monikohan näitä sivuja lukevista on päässyt lentämään 727 koneella. Iäkkäin konetyyppi jonka kyydissä minä olen matkustanut on DC9, ja samaisen koneen ohjaamossa olen myös päässyt vierailemaan. Kolmemoottorisista matkustuskokemukseni rajoittuvat pelkästään MD11 koneeseen.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: KRNT - KPAE
« Reply #3 on: 11.02.16, 17:13 »

Minä en ole koskaan ollut lentokonebongari enkä ole matkustellut mutta muistan nuorenpana nähneeni tuon DC-9:n lisäksi myös Caravellen ja Convair Metropolitanin.
Vaasan lentokentällä pääsi muinoin aivan koneiden viereen matalan aidan taakse nojailemaan ja meteli oli julmetun kova kun suihkumoottorit osoittivat kohti koneen kääntyessä platalla ihan siinä muutaman metrin päässä. Convair metropolitanin isot 18-sylinteriset tähtimoottorit pitivät myös mahtavaa jyrinää ja potkurit vispasivat ilmaa raivoisasti. Kyllä kaikki tuo jäi pikkupojan mieleen jokseenkin pysyvästi.

Hannu Virpi
Offline Offline

Posts: 306
Date Registered: 11.10.05

Re: KRNT - KPAE
« Reply #4 on: 03.03.16, 21:54 »

Oulussa aikanaan poikasena tuli käytyä katsomassa Caravellea ja Convairia Oulunsalon kentällä. Tuo moottorien jylinä oli tosiaan tajuttoman kova, melko läheltä sielläkin pääsi koneita katselemaan. Minä suorastaan pelkäsin sitä meteliä, tietysti kädet piti laittaa korvien suojaksi. Mutta kyytiin en koskaan päässyt  Sad
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3358
Date Registered: 18.12.01

Re: KRNT - KPAE
« Reply #5 on: 05.11.16, 13:24 »

Sulavalinjainen lentolaite kieltämättä mutta onkos kukaan nähnyt tuommosta konetta ihan reaalimaailmassa, tai jopa ollut semmoisen kyydissä?

Kyllähän noilla tuli käytyä pari kertaa Rodoksella ja kerran Lesboksella. Viimeisin lento vuonna 1989 Rodokselta Helsinkiin käynnistyi siten, ettei koneen oikeanpuolimmainen moottori suostunut käynnistymään ohjaamosta käsin, joten joku (olisiko ollut perämies) meni kaapelikela käsissään ulos, ja siellä avasi moottorinpellit tikkailta käsin ja käynnisti moottorin käsin, joten tosi luottavaisin mielin lähdettiin matkaan Grin Lentäjä kuulutti tapahtumasta matkustajille, joka oli mielestäni reilua. Kyseessä oli OY-SBO tai OY-SBI -yksilö (en muista kumpi oli paluumatkalla) lentoyhtiö oli Steriling, joka taisi olla Tjäreborgin omistuksessa? Veikkaisin kaapelikelan olleen jonkinmoinen yhteydenpitoväline ohjaamoon, tosin en ole varma siitä olisiko koneen takaosassa liitin johon tuo kela liitettiin?

Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1