FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.09.17, 18:05

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Ohjaamokuvia
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Ohjaamokuvia  (Read 2974 times)
Jari Vanhatupa

Date Registered: 27.03.08

Ohjaamokuvia
« on: 27.02.16, 07:04 »

Uutta kuvaketjua pukkaa . . . Grin

Lentokoneen ohjaamo, tuo lentolaitteen mielenkiintoisin paikka. Siinäpä sitä aihetta kerrakseen käydä napsimaan näyttäviä kuvia. Mieltymyksiä on tietty monenlaisia ja niin on sitten niitä kuviakin. Joku harrastaa ja käyttää kymmeniä, jopa satoja erilaisia koneita simussaan. Toinen taasen vain yhtä tai kahta konemallia mutta eipä siinä mitään, hienoja kuvia saa silti aikaiseksi.
Yhden konemallin käyttäjät voivat aina tarvittaessa terästää kuviaan ohjaamon ikkunoista aukeavilla mielenkiintoisilla ulkonäkymillä tai merkittävällä tunnelmalla joilla kuviin saadaan vaihtelua.

Rahalla saa näyttävyyttä mutta lisäpointtina ja vaihtelun vuoksi tähän kuva-ketjuun voisi vielä ottaa mukaan niitä toisenkin ääripään kuvia, elikkä ohjaamoja sieltä vaatimattomimmasta päästä, mielenkiintoisia nekin tavallaan . . . ainakin minun mielestäni.
Ehkäpä keksit edellämainittujen alkuvinkkien lisäksi jonkun muunkin mielenkiintoisen lähestymistavan näihin ohjaamokuviin. Tekstinpätkä kuvan liitteenä olisi toki aina plussaa muttei mikään välttämättömyys, konetyypin saa kertoa tai olla kertomatta. Kaikenlainen keskustelukin kuvattujen ohjaamojen tiimoilta olisi toki toivottavaa tässa ketjussa, vaikka kuvat ovatkin se pääasia.
Siis eipä muuta kuin hyppää suosikkiohjaamoosi kameran kanssa ja anna kameran laulaa . . .  Smiley

toivoo: Tyranni-Wanhis

Lagon Aermacci MB339 on edelleen yksi suosikkikoneistani jolla lennän mielelläni. Tämmöinen kolmelle näytölle levitetty ohjaamokuva saa olla ensimmäisenä avauskuvana minun osaltani. Kuvasta voi saada pienen aavistuksen siitä mitkä ovat tunnelmat niillä kolmella ruudulla.

Teo Karvonen

Date Registered: 20.08.15

Re: Ohjaamokuvia
« Reply #1 on: 27.02.16, 17:30 »

Uu jea! Vähän siistiä. Kiva, että tämäkin osio aktivoituu. Täytyypä ottaa itseä niskasta kiinni ja nappailla vähän kuvia!

- T
Jarkko Kautto

Date Registered: 26.12.12

« Reply #2 on: 27.02.16, 21:10 »

Aloitetaan hieman tylsällä.  Grin Oma suosikkini on tuttu ja turvallinen Aerosoftin Airbus A318/319/320/321 ohjaamo.  Melko monta tuntia olen näitä mittareita ja näyttöjä katsellen viettänyt. Kyseinen kuva on OY-KBH:n keulalta.  Smiley

Intel Core i5-3350P | NVIDIA GTX1050 TI 4 GB | 8 GB DDR3 1600 MHz | Kingston HyperX 3K 240 GB SSD | 1 TB 7200 RPM SATA | Win 10

Pertti Lode

Date Registered: 12.01.03

« Reply #3 on: 04.03.16, 08:37 »

Tämä on minun mielestä yksi niitä parhaimpia paneeleita, se on MaaM Dc3, ja se sopii siihen koneeseen hyvin vaikka en tiedä onko sitä todellisuudessa olemassa. Luulen että dc3,sen paneelia  ei ole kahta samannäköistä jotka ovat vielä liikenteessä tämän 80v aikana kun niitä on korjattu ja lennetty

Jari Vanhatupa

« Reply #4 on: 05.03.16, 13:13 »

Olen samaa mieltä, tuo on yksi hienoimmista paneeleista ja kävi myös mielessä laittaa siitä kuva tänne mutta ehkä sitten myöhemmin. Juu kyllä tuolle paneelille on esikuva todellisuudessa. Ymmärtääkseni tuo Maam DC-3 :nen on tarkka kopio siitä Mid Atlantic Air- Museum:issa sijaitsevasta lentokuntoisesta museokoneesta. Heillä on tai ainakin oli tiimi joka mallinsi muutaman museon koneen Flight-Simulaattoriin.
Dc-3:sen lisäksi on vielä B-29 Mithell ja Avenger, molemmat myös museon kokoelmissa ja mallinnokset niistä ovat hienoja. Toivottavasti simulaattoritiimi on vielä kasassa sillä museon P-61 Black Widow entisöinti etenee uhkaavasti. Olisihan tosi hienoa saada simulaattorimalli siitäkin. Konetta alettiin entisöidä tosi huonosta hylystä ja on uskomatonta kuinka hieno siitä tulee:

http://www.maam.org/p61/p61_rest.htm

Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #5 on: 05.03.16, 15:22 »

SimOuthousessa on jo parin vuoden ajan ollut keskustelua Manfred Jahn'in DC-3:seen tekeillä olevasta uudesta VC-ohjaamosta. Tuo kone on mielestäni jo nyt paras saatavilla oleva freeware DC-3 (kannattaa etsiä hakusanalla C-47). Tuon uuden ohjaamon kanssa (luvattu valmistuvan tämän vuoden aikana - ehkä jo piankin) se kyllä haastaa kaikki payware-koneetkin (eikös tuo MAAMin versiokin ollut sellainen?).

Linkki aiheeseen täällä: http://www.sim-outhouse.com/sohforums/showthread.php?84263-Attention-all-DC-3-fans-!

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jari Vanhatupa

« Reply #6 on: 06.03.16, 16:03 »

. . . . . se kyllä haastaa kaikki payware-koneetkin (eikös tuo MAAMin versiokin ollut sellainen?).

Juu, maksullinen se on ja aivan turhaan siitä ei sauhuta sillä tarkemmin kun tutustuu niin kone on kyllä erittäin hyvä. Muistelisin joskus lukeneeni jotain sentapaista, että koneen tekijätiimi pääsi mukaan lennoille ja sai jututtaa koneen lentäjiä ja muutenkin saivat rauhassa tutustua mallinnettavaan koneeseen, ihannetilanne siis. Tässä vielä linkki valmistajan sivuille missä on lisää ohjaamokuvia. Paneelien taso on huikea:

http://www.maam.org/flightsim/PACKAGES/R4D.htm

Tuo linkittämäsi DC-3 freewareversio vaikuttaa kyllä hienolta, pitänee tutustua siihen kun saavat valmiiksi tuon virtual cokpitin. Mutta mennään taas palanmatkaa eteenpäin:

Entinen Alpha-Sim nykyinen Virtavia. Heillä on paljon lisurikoneita, osa niistä on tosin melko vanhoja mallinnoksia mutta seassa on paljon herkkupaloja jotka ovat lähes "pakko-ostoksia" eikä suinkaan vähiten ohjaamonäkymiensä vuoksi.
Yksi sellainen on Convair F106 Delta Dart. Aikoinaan kun näin tästä koneesta näitä ohjaamokuvia niin ostopäätös syntyi kyllä heti vaikka itse kone tulikin hankittuksi vasta vuosien päästä. Näkymät ohjaamossa vain ovat jotensakin "makeat" ja ehkä se johtuu noista suorakaiteen muotoisista mittarinäytöistä.
Alla olevassa kuvassa on Fs-9:ssä tärkeä 2-D Paneeli johon olen avannut vasemman ja oikean puolen sivupaneelit sekä autopilotin.

Virtual cokpitin yleisvaikutelma näyttää samalta kuin 2-D paneelikin mikä on tietysti toivottavaakin lentotunnelmien takia. Osa nappuloista toimii ja osa on vain koristeena kuten usein on tapana, joten mikään täysin mallinnettu "superlisuri" ei tässä ole kyseessä mutta tarkka lentosuunnistus kyllä onnistuu mikä on mielestäni se pääasia.

Edit: ai niin, ohessa vielä linkki hyvälaatuiseen videoon vuodelta 1958 jossa Delta Dart lentää ensimmäisen kerran. Kone on suurempi mitä ensin luulisi.

https://www.youtube.com/watch?v=s1WcooSB-jE
« Last Edit: 06.03.16, 16:31 by Jari Vanhatupa »

Pekka Holopainen

« Reply #7 on: 07.03.16, 08:22 »

Jari, se manitsemani Jahnin kone on FSX:lle. En enää edes muista mitään FS2004:sta enkä käytä lainkaan 2D-paneeleita (vaikka sellainen koneessa olisikin - ei tarvitse olla), joten niistä ja niiden hyvyydestä en osaa sanoa mitään. Joten "painimme eri sarjoissa" Grin

Pekka

P.S. Pikainen käväisy netissä paljasti, että näyttää tuosta Maam'in koneestakin olevan FSX-versio (port over?).

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pertti Lode

« Reply #8 on: 07.03.16, 08:56 »

Pekka

P.S. Pikainen käväisy netissä paljasti, että näyttää tuosta Maam'in koneestakin olevan FSX-versio (port over?).

Minulla on 9 Edition tuosta MaaM dc3 ja se on FS 2004, ja siihen pitää asentaa päivitykset FSX että se toimii siinä.
jollen nyt ihan päin honkia muista, En tiedä jos siihen on uudempi versio joka on suoraan tehty FSX
Pekka Holopainen

« Reply #9 on: 07.03.16, 15:04 »

...
Minulla on 9 Edition tuosta MaaM dc3 ja se on FS 2004, ja siihen pitää asentaa päivitykset FSX että se toimii siinä.
jollen nyt ihan päin honkia muista, En tiedä jos siihen on uudempi versio joka on suoraan tehty FSX

Nuo FS2004:sta muokatut FSX-versiot tunnetaan "kolmannella kotimaisella" nimeltä "port over". Ne voivat toimia FSX:ssä ihan hyvin, mutta joskus ne vievät aivan hemmetisti tehoja (kuten tuossa Tatu mainitsi FS2004:n maisemaobjektienkin tekevän). En tiedä sen paremmin lentokoneiden kuin maisemienkaan osalta mistä tuo johtuu.

Muuten, kaikki FS2004:n oletuskoneet toimivat heittämällä (eli sellaisenaan) myös FSX:ssä. En tiedä voisiko noitakin sitten nimittää "port over" koneiksi, kun niihin ei tarvitse tehdä edes mitään muutoksia.

Aikoinaan "FS2004-kaudellani" harkitsin minäkin tuon MAAMin DC-3:n ostamista, mutta en sitten kuitenkaan tehnyt sitä. Siihen aikaan minulla oli hyvin vähän payware koneita tai maisemia ja p a a l j o n freewarea. Nyt tilanne on miltei toisinpäin. Nälkä - tässä tapauksessa vaatimustaso kasvaa syö... harrastuksen myötä. Ahne olen ahne ... tai jotain. FS2004:n viimeinen koko oli jotain yli 200 GB. Nyt FSX on paisunut jo yli 350 GB:n  Grin. OOMista (muistin - tarkemmin VAS:in loppumisesta) tuli ylipääsemätön ongelma, joten otin käyttöön modulaarisen simun (ohjelman, jolla ne maisemat, joita ei juuri nyt tarvitse voi helposti poistaa käytöstä ja sitten tarvittaessa taas palauttaa).

Pekka

Edit: Korjattu kirjoitusvihreitä
« Last Edit: 07.03.16, 15:12 by Pekka Holopainen »

Jari Vanhatupa

« Reply #10 on: 08.03.16, 07:52 »

Pekalla mielenkiintoisia tekstejä, kuten aina. Sanoit tuolla, että "painimme eri sarjoissa" siis noiden simujen suhteen. Epäilemättä olet pidemmällä Fsx:n kanssa mutta kyllä minullakin on X:ä käytössä. Tavallaan se on semmoisena "sivuharrasteena" Fs-2004:sen rinnalla joka on minulla pääsimu. Molemmissa on puolensa mutta X:ään en voi noin vain siirtyä sillä siinä on kaikenlaista pientä mistä en pidä. Hienolta se kyllä näyttää ja kivahan siellä on käydä ihailemassa näyttäviä lentsikoita ja lentääkin silloin tällöin pikku pumpseja.

Ostin siihen eilen tuon Razbamin Metrolinerin. Olen vähän empinyt tämän ostoa, kun se on ollut niin kallis ja paneeli näyttää liian mustalta minun makuuni. Nyt kun se oli tarjouksessa niin hankin sen ja eihän tuo paneelikaan ole liian mustan oloinen kuten oheisista kuvista näette:

Tämähän on sitten niitä Fsx:än hyviä puolia, nimittäin nuo aidon näköiset tarkasti mallinnetut mittarit ja nappulat.  Ärsyttävää on sensijaan se kun ei ole 2-D paneelia popup ikkunoineen. Joutuu kyykkimään ja zoomaamaan jatkuvasti ja kone voi mennä helposti jorpakkoon.
Ehkä en vain osaa mutta miksei zoomailu voi onnistua pelkällä hiirellä ja sen rullalla kuten Fs-9:ssä, nyt joudun painamaan näppäimistöltä lisäksi välilyöntinäppäintä. Pitäisi olla kolme kättä.

Lisää upeaa Metrolinerin paneelia. Tunnelmat ovat kuin aidossa lentokoneessa ja täällä viihtyy ihan vaan istumassa ja ihmettelemässä vaikka kuinka pitkään. Smiley

Pekka Holopainen

« Reply #11 on: 08.03.16, 10:53 »

Pekalla mielenkiintoisia tekstejä, kuten aina. Sanoit tuolla, että "painimme eri sarjoissa" siis noiden simujen suhteen. Epäilemättä olet pidemmällä Fsx:n kanssa mutta kyllä minullakin on X:ä käytössä. Tavallaan se on semmoisena "sivuharrasteena" Fs-2004:sen rinnalla joka on minulla pääsimu. Molemmissa on puolensa mutta X:ään en voi noin vain siirtyä sillä siinä on kaikenlaista pientä mistä en pidä. Hienolta se kyllä näyttää ja kivahan siellä on käydä ihailemassa näyttäviä lentsikoita ja lentääkin silloin tällöin pikku pumpseja.
...

Minusta tuntuu (tämä ei siis ole tietoa), että arvelet minun jotenkin mollaavan FS2004:sta simuna. Kuten itsekin toteat se ei näytä yhtä hyvältä, mutta minua siinä eniten häiritsi se, että se kaatui (CTD) turhan usein syistä, joita en osannut kuin arvailla. FSX ja P3D ovat paljon vakaampia. FS2004:ssa on kuitenkin myös hyvät puolensa (kaikki tietävät hyvän freeware-maisemien määrän Suomeen esimerkiksi). Ei simun iän tarvitse olla "huono puoli". Kerron esimerkin.

Samoihin aikoihin kun aloittelin FS2004:n kanssa minulla oli toinenkin MS:n simu Combat Flight Simulator 2. Monet sen sotakoneet toimivat sellaisenaan (tai hieman täydennettyinä) FS2004:ssa. Simulle oli netissä myös paljon freeware-tarjontaa ja sitä saattoi itsekin muokata (kykyjensä mukaan) kuten näitä MS:n "siviilikonesimujakin".

Sitten hankin saman simun 3-version (CFS3). Se oli toki näyttävämpi grafiikaltaan ja animaatioiltaan, mutta esimerkiksi sen koneet olivat aivan eri periaatteella toteutettuja. Niitä ei voinut käyttää FS2004:ssa eikä tuolle uudemmalle CFS3:lle ollut netissäkään samalla tavalla tukea kuin vanhemmalle versiolle ja sen muokkaaminen jäi ainakin minulle arvoitukseksi. Kyllästyin siihen nopeasti. Se simu myös lienee maailmallakin "kuollut" aiemmin kuin CFS2. Huhut tämän CFS2:n kuolemastakin saattavat olla liioiteltuja. Ainakin tuolla Sim Outhousessa on vieläkin aktiivinen CFS2-foorumi (en ole enää tosin vuosiin vieraillut siellä).

Pekka

Edit: Meni nyt otsikon ohi, mutta menköön. Jos haittaa, niin modet poistavat kyllä.

Jesperi Lauhio

Date Registered: 12.01.09

« Reply #12 on: 08.03.16, 12:22 »

Kyllä tässä varmaan on ainakin se kiinnostavin ohjaamo, mikä omasta hangaarista löytyy: Concorde. Ei käy aika pitkäksi tällä lentäessä Wink

Lentomekaanikon paikalla on nappi poikineen...

Ei ole ohjaamokuva, mutta on tämä ehdottomasti kaunein lentokone, mitä on tehty Cool

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Pertti Lode

« Reply #13 on: 13.03.16, 18:35 »

Tässä on myös hyvännäköinen ohjaamo, yksi asia vähän kummastuuttaa kun kone oli tehty sinne korkeimman luokan rikkaille eikä tekijällä ollut varaa laittaa bensamittaria, vain kaksi kraanaa. Beech Steggerwing

Pekka Holopainen

« Reply #14 on: 14.03.16, 08:30 »

Tuo oikeassa reunassa keskellä oleva mittari näyttää ihan digitaaliselta polttoainemittarilta (varmuutta kuvasta ei tosin saa, kun ei näe niin tarkasti): http://www.jpitech.com/fs450.php .

Alkuperäisessä Beechraft Staggerwingissä tuollaista digitaalista mittaria tuskin on ollut, koska koneen ensimmäinen versio valmistui joskus 1930-luvulla.

Pekka

Pertti Lode

« Reply #15 on: 14.03.16, 13:25 »

Tuo oikeassa reunassa keskellä oleva mittari näyttää ihan digitaaliselta polttoainemittarilta (varmuutta kuvasta ei tosin saa, kun ei näe niin tarkasti): http://www.jpitech.com/fs450.php .

Alkuperäisessä Beechraft Staggerwingissä tuollaista digitaalista mittaria tuskin on ollut, koska koneen ensimmäinen versio valmistui joskus 1930-luvulla.

Pekka

Olet oikeassa Pekka, se on semmonen monikäyttömittari mutta kun siitä ei näe mitään jöllei sitä suurrenna kuvaa ja silloin tullaan tantereeseen kun ei ole näkyvyyttä ulos, no se siitä, kyllä ne asiat useimmiten selviää lopuks.
Digitaali sanaa ei ollut edes keksitty 30 luvulla
Joonas Haveri

Date Registered: 15.02.14

« Reply #16 on: 15.03.16, 15:45 »

Kyllä tämän DHC-2 Beaverin ohjaamoakin kelpaa kattella  Grin vaikka ei mikään mielenkiintoisimman näköinen ole Tongue

Antti Hörkkö

Date Registered: 25.07.05

« Reply #17 on: 16.03.16, 11:11 »

727-100:n ohjaamossa ollaan  Smiley Suosikkipaikkani, näitä mittareita on tullut katseltua monen monta kertaa, ja aina tuntuu yhtä mukavalta istua alas ja lähteä lentoon näitä mittareita katsellen
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1