FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.09.17, 11:44

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Yaw damperin käyttö 737:ssa
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Yaw damperin käyttö 737:ssa  (Read 1785 times)
Sauli Lehtinen
Offline Offline

Posts: 86
Date Registered: 04.09.15

Yaw damperin käyttö 737:ssa
« on: 28.03.16, 11:40 »

Moikka,

Missä vaiheessa lentoa yaw damperia käytetään? Onko se päällä nousussa ja laskussa, vai onko sen käytöllä esim. riskejä näissä tilanteissa?
Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1335
Date Registered: 13.08.12

Re: Yaw damperin käyttö 737:ssa
« Reply #1 on: 28.03.16, 11:58 »

Moikka,

Missä vaiheessa lentoa yaw damperia käytetään? Onko se päällä nousussa ja laskussa, vai onko sen käytöllä esim. riskejä näissä tilanteissa?

Mikä se Yaw damper edes on? Ite laitan sen samaan aikaan päälle kun starttaan APU:n

Sauli Lehtinen
Offline Offline

Posts: 86
Date Registered: 04.09.15

Re: Yaw damperin käyttö 737:ssa
« Reply #2 on: 28.03.16, 12:06 »

Mikä se Yaw damper edes on? Ite laitan sen samaan aikaan päälle kun starttaan APU:n

Ymmärtääkseni tekee lennosta mukavamman stabiloimalla rudderin liikkeitä.
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4428
Date Registered: 13.04.09

Re: Yaw damperin käyttö 737:ssa
« Reply #3 on: 28.03.16, 12:09 »

Yaw Damper toimii koneessa iskunvaimentimen tapaisesti vähentää pituussuuntaista rasitusta. Viisammat korjatkoon.
Jimi Henrik Viitanen
Offline Offline

Posts: 24
Date Registered: 13.10.12

Re: Yaw damperin käyttö 737:ssa
« Reply #4 on: 28.03.16, 15:42 »

Ymmärtääkseni Yaw Damperin tehtävä on ehkäistä dutch roll nimistä liikehdintää joka aiheutuu kun sivuperäsintä liikutetaan. Ja samalla toimii rudder limiterin apuna lennon aikana.?
Sauli Lehtinen
Offline Offline

Posts: 86
Date Registered: 04.09.15

Re: Yaw damperin käyttö 737:ssa
« Reply #5 on: 30.03.16, 20:17 »

Mutta lyödäänkö se päälle maassa vai ilmassa?
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3235
Date Registered: 06.12.10

Re: Yaw damperin käyttö 737:ssa
« Reply #6 on: 30.03.16, 20:20 »

Mutta lyödäänkö se päälle maassa vai ilmassa?

Maassa. Muistaakseni osana originator flowia.


FSLabs Support Team
Joonas Aarnio
Offline Offline

Posts: 69
Date Registered: 17.02.08

Re: Yaw damperin käyttö 737:ssa
« Reply #7 on: 30.03.16, 22:16 »

Maassa. Muistaakseni osana originator flowia.
Mikä on Originator flow? Nyt kun kovasti PMDG:n 737:lla lennetään niin kehotan lukemaan FCOM:ista kohdan NP.11. Yaw damper valitaan päälle ennen lentoonlähtöä ja on käytössä koko lennon ajan. Yaw Damperilla ei ole mitään tekemistä rudder travel limiterin kanssa, vaan ehkäisee dutch roll ilmiötä, ei toimi "iskunvaimentimena" tai muuta höpöhöpöä. Dutch Roll ilmiötä voi kerrata tästä: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dutch_roll Dutch Rollista ja Boeing Dash-80 pääkoelentäjästä Tex Johnstonista kuulin Boeing:in tehtaan tyyppikurssilla tarinan, että jo Boeing 707 tyyppihyväksynnän jälkeen hän oli lentänyt matkustajana Unitedin koneen kyydissä, nukkunut Stetson silmillään kun hän oli herännyt koneen villiin heilahteluun. Tex esitteli itsensä ja käveli ohjaamoon, missä yaw damperin vikavalo paloi ja ilmiölle tuntematon miehistö vaan pahensi tilannetta omilla ohjainliikkeillään. Tex pyysi toista lentäjää siirtymään syrjään, istui hänen paikalleen ja muutamalla ohjainliikkeellä saattoi 720:n vakaaseen lentoon... Olkoon tarina tosi tai ei, mutta jokainen ilmailun historiaa tunteva muistaa Texin ja Boeingin panoksen nykyilmailun kehitykseen...
« Last Edit: 04.04.16, 22:08 by Joonas Aarnio »
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3235
Date Registered: 06.12.10

Re: Yaw damperin käyttö 737:ssa
« Reply #8 on: 30.03.16, 23:44 »

Mikä on Originator flow?


En tiedä onko oikea yleisesti käytetty nimike, mutta löytyi Line Work documenteista (AoA). Yksi (ellei ensimmäinen) ensimmäisistä floweista, joka suoritetaan ohjaamossa.


FSLabs Support Team
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Yaw damperin käyttö 737:ssa
« Reply #9 on: 01.04.16, 18:40 »

Mikä on Originator flow? Nyt kun kovasti PMDG:n 737:lla lennetään niin kehotan lukemaan FCOM:ista kohdan NP.11. Ja jos ei tunne yaw damperin toimintaa tai dutch roll:ia ilmiönä ollenkaan niin on varmasti väärän lajin parissa...

No nyt on kyllä sen luokan pätemistä taas, että taisi tulla vähintäänkin hyvä mieli. 

Muistetaan nyt kuitenkin, että ollaan simuharrastajien palstalla.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Yaw damperin käyttö 737:ssa
« Reply #10 on: 02.04.16, 19:14 »

Mikä on Originator flow? Nyt kun kovasti PMDG:n 737:lla lennetään niin kehotan lukemaan FCOM:ista kohdan NP.11. Ja jos ei tunne yaw damperin toimintaa tai dutch roll:ia ilmiönä ollenkaan niin on varmasti väärän lajin parissa... Yaw damper valitaan päälle ennen lentoonlähtöä ja on käytössä koko lennon ajan. Yaw Damperilla ei ole mitään tekemistä rudder travel limiterin kanssa, vaan pelkästään ehkäisee dutch roll ilmiötä, ei toimi "iskunvaimentimena" tai muuta höpöhöpöä. Dutch Roll ilmiötä voi kerrata tästä: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dutch_roll Dutch Rollista ja Boeing Dash-80 pääkoelentäjästä Tex Johnstonista kuulin tehtaan tyyppikurssilla tarinan, että jo Boeing 707 tyyppihyväksynnän jälkeen hän oli lentänyt matkustajana Unitedin koneen kyydissä, nukkunut Stetson silmillään kun hän oli herännyt koneen villiin heilahteluun. Tex esitteli itsensä ja käveli ohjaamoon, missä yaw damperin vikavalo paloi ja ilmiölle tuntematon miehistö vaan pahensi tilannetta omilla ohjainliikkeillään. Tex pyysi toista lentäjää siirtymään syrjään, istui hänen paikalleen ja muutamalla ranteen liikkeellä ja buutsin polkasulla saattoi 707:n vakaaseen lentoon... Olkoon tarina tosi tai ei, mutta jokainen ilmailun (ja dutch roll:in) historiaa tunteva muistaa Texin panoksen nykyilmailun kehitykseen...

Vaikka en tämän perusteella ilmailun historiaa (tai dutch rollin historiaa, wtf...) näemmä tunne, niin nykyajasta tiedän kuitenkin jotain. Minulle lähinnä heräsi kysymys, että minkä tehtaan ja millä tyyppikurssilla olet ollut? 737? B1.1 vai B2? Toivottavasti et ainakaan lennä ammatiksesi.

Yaw Damperilla ei ole mitään tekemistä rudder travel limiterin kanssa, vaan pelkästään ehkäisee dutch roll ilmiötä, ei toimi "iskunvaimentimena" tai muuta höpöhöpöä.

Tämähän on ihan silkkaa paskaa tuota RTL:ää lukuunottamatta. Yaw damperilla on monta muutakin tehtävää, kuin dutch rollin syntymisen estäminen, myös tässä mainitussa 737:ssa. Kun kokonaisuutta ei hahmota, ei tuollaisia naurettavia luentoja kannattaisi tänne edes kirjoittaa. En varsinaisesti tunne 737:aa niin, että voisin sanoa tietäväni siitä yhtään mitään. Sen verran kuitenkin on yleistietoa, että ainakin NG:ssä yaw damper hoitaa muistaakseni (en jaksa edes tarkistaa) ainakin myös gust dampingin ja peräsimen ohjauksen kaarrossa (ts, turn coordination). Molemmat mainitut toiminnallisuudet ovat tyypillisiä muiden nykyaikaisten liikenneluokan lentokoneiden yaw dampereille.
« Last Edit: 02.04.16, 19:31 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joonas Aarnio
Offline Offline

Posts: 69
Date Registered: 17.02.08

Re: Yaw damperin käyttö 737:ssa
« Reply #11 on: 04.04.16, 00:22 »

No nyt on kyllä sen luokan pätemistä taas, että taisi tulla vähintäänkin hyvä mieli. 

Muistetaan nyt kuitenkin, että ollaan simuharrastajien palstalla.
Olet oikeassa, en ilmaissut asiaa mukavasti. Otetaan pois sieltä.

Vaikka en tämän perusteella ilmailun historiaa (tai dutch rollin historiaa, wtf...) näemmä tunne, niin nykyajasta tiedän kuitenkin jotain. Minulle lähinnä heräsi kysymys, että minkä tehtaan ja millä tyyppikurssilla olet ollut? 737? B1.1 vai B2? Toivottavasti et ainakaan lennä ammatiksesi.

Kyseinen wtf tuli vastaan 787 B1/B2 tyyppikurssilla. Ja en lennä lentokoneita ammatikseni.

Tämähän on ihan silkkaa paskaa tuota RTL:ää lukuunottamatta. Yaw damperilla on monta muutakin tehtävää, kuin dutch rollin syntymisen estäminen, myös tässä mainitussa 737:ssa. Kun kokonaisuutta ei hahmota, ei tuollaisia naurettavia luentoja kannattaisi tänne edes kirjoittaa. En varsinaisesti tunne 737:aa niin, että voisin sanoa tietäväni siitä yhtään mitään. Sen verran kuitenkin on yleistietoa, että ainakin NG:ssä yaw damper hoitaa muistaakseni (en jaksa edes tarkistaa) ainakin myös gust dampingin ja peräsimen ohjauksen kaarrossa (ts, turn coordination). Molemmat mainitut toiminnallisuudet ovat tyypillisiä muiden nykyaikaisten liikenneluokan lentokoneiden yaw dampereille.

Nyt kun puhutaan kokonaisuuksista mainitussa 737NG:ssa niin me puhumme eri asioista. Yaw damperin funktio on estää dutch rollista ja myös, kuten mainitsit, turbulenssista johtuvaa ei haluttua yaw-akselin liikettä. Tämä viimeisin turbulenssi jäi alunperin mainitsematta. Mitä taas tulee turn coordination:iin tai WTRIS:ään (Wheel To Rudder Interconnect System) niin ne taas on SMYD-purkkien (Stall Management Yaw Damper) muita toimintoja, mitä löytyy lukuisia muitakin näiden em. lisäksi. Tässä ketjussa oli ymmärtääkseni kumminkin puhe vain Yaw Damperin toiminnasta 737:ssa? Vai mennäänkö syvemmälle SMYDin muihin tehtäviin?
« Last Edit: 04.04.16, 22:12 by Joonas Aarnio »
Arttu Heinonen
Offline Offline

Posts: 640
Date Registered: 24.01.10

Re: Yaw damperin käyttö 737:ssa
« Reply #12 on: 04.04.16, 11:21 »

Tässä ketjussa oli ymmärtääkseni kumminkin puhe vain Yaw Damperin toiminnasta 737:ssa?

Ei, vaan siitä koska se kytketään päälle.

Moikka,

Missä vaiheessa lentoa yaw damperia käytetään? Onko se päällä nousussa ja laskussa, vai onko sen käytöllä esim. riskejä näissä tilanteissa?

Vastaus tähän, normaalitilanteessa checklistin mukaan, BEFORE START-checklist löytyy kohta YAW DAMPER ON

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Yaw damperin käyttö 737:ssa
« Reply #13 on: 04.04.16, 18:33 »

Nyt kun puhutaan kokonaisuuksista mainitussa 737NG:ssa niin me puhumme eri asioista. Yaw damperin funktio on estää dutch rollista ja myös, kuten mainitsit, turbulenssista johtuvaa ei haluttua yaw-akselin liikettä. Tämä viimeisin turbulenssi jäi alunperin mainitsematta. Mitä taas tulee turn coordination:iin tai WTRIS:ään (Wheel To Rudder Interconnect System) niin ne taas on SMYD-purkkien (Stall Management Yaw Damper) muita toimintoja, mitä löytyy lukuisia muitakin näiden em. lisäksi. Tässä ketjussa oli ymmärtääkseni kumminkin puhe vain Yaw Damperin toiminnasta 737:ssa? Vai mennäänkö syvemmälle SMYDin muihin tehtäviin?

WTRIS toimii lennolla siis silloinkin, kun YD on valittu pois päältä?

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joonas Aarnio
Offline Offline

Posts: 69
Date Registered: 17.02.08

Re: Yaw damperin käyttö 737:ssa
« Reply #14 on: 04.04.16, 19:48 »

WTRIS toimii lennolla siis silloinkin, kun YD on valittu pois päältä?
WTRIS tulee mukaan silloin, kun normaali sys a+b hyd press on menetetty, yaw damper switch tippuu off:ille (koska sys b low press), valitaan stby rudder on ja valitaan yaw damper switch takaisin päälle. Tällöin SMYD2 on master. SMYDin molemmat purkit on samaa parttinumeroa ja positio määrittää sen kumpi on master. Normaalisti SMYD1; vikatilanteissa SMYD2. Tälläisessa tilanteessa SMYD2 saa signaalin ainoastaan Captain CW:n roll position sensorilta peräsimen poikkeuttamiseen. Kuinka paljon peräsin liikkuu riippuu taas Machin luvusta ja laippa-asetuksesta.

Normaalisti DFCS Rudder Command tulee FCC:ltä.
« Last Edit: 04.04.16, 20:05 by Joonas Aarnio »
Unto Mantila
Offline Offline

Posts: 143
Date Registered: 31.07.06

Re: Yaw damperin käyttö 737:ssa
« Reply #15 on: 30.04.16, 07:23 »

Lennän FS2004 versiota, joissakin ilmais-koneissa esiintyi rullatessa kääntymis vaikeuksia tämän Yaw Damperin päällä ollessa. En ole havainnut simulla lentäessäni muita erityisiä haittoja olipa YD päällä tai ei, toisaalta mikäli YD:n käyttö alkaa tuottaa vaikeuksia voi aina lentää konemalleja jotka on suunniteltu ennen YD:n keksimistä. Smiley
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1