FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.06.18, 19:44

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Uusi Tuntematon Sotilas on mestariteos
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Uusi Tuntematon Sotilas on mestariteos  (Read 5224 times)
Esa Sairio

Date Registered: 14.10.01

Uusi Tuntematon Sotilas on mestariteos
« on: 13.11.17, 16:42 »

Aku Louhimiehen Tuntematon Sotilas on mestariteos Väinö Linnan mestarillisesta kirjasta!

Elokuva on realistinen, hienosti näytelty, vavahduttava, tunteeseen vetoava ja niin kuvauksellisesti kuin äänellisestikin huippuluokkaa. Katsottuani elokuvan jo kaksikin kertaa, toivon todella että niin Suomessa kuin kaikkialla maailmassa vallitsisi mahdollisimman täydellinen rauhan tila, josta me suomalaiset olemme saaneet nauttia jo yli 70 vuotta. Kiitos niille Suomea puolustaneille miehille ja naisille, jota omalta osaltaan ovat tehneet rauhantilan meille mahdolliseksi.

Suosittelen uutta Tuntematonta Sotilasta katsottavaksi kaikille 16 vuotta täyttäneille suomalaisille.

i7 4,0GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Jaakko Pyrrö

Date Registered: 28.03.16

Re: Uusi Tuntematon Sotilas on mestariteos
« Reply #1 on: 15.11.17, 18:36 »

Olen IHAN samaa mieltä sinun kanssa. Siinä oli muutamia todella makeita kohtia, kuten se missä vilja lainehti pellolla. Siinä tuli todella isänmaallinen tunnelma.
Mikko Kärkkäinen

Date Registered: 11.12.11

« Reply #2 on: 16.11.17, 19:49 »

No ehkei nyt sentään mestariteos. Ihan viihdyttävä kokonaisuus ja suomalaiseksi elokuvaksi jopa hyvä. En usko että herättää kovin paljoa kiinnostusta ulkomailla...
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #3 on: 17.11.17, 11:39 »

Katsoin elokuvan. Elokuvana se on ihan kelvollinen, mutta siinä on muutamia mokia kuten kaikissa näissä on ollut.

Molbergin versiosta muistan vielä yhden. Olen nähnyt Mollen elokuvan vain kerran elokuvateatterissa, missä näitä tällaisia elokuvia pitäisikin katsoa. Teevee (jopa nykyiset suuret taulut) latistavat kuvaa turhan paljon.

Niin se Mollen virhe. Olen aikoinaan käynyt varusmiespalveluni tykistössä ja nähnyt useita kertoja tykin oikeiden granaattien räjähdyksiä (tosin turvallisen matkan päästä). Räiskimme Rovajärvellä niitä ihan samoja kranaatteja, joita jatkosodan jäljiltä oli jäänyt vuosikausiksi ammuttaviksi. Mollen elokuvassa nämä rajähdykset olivat sellaisia "tulipalloja", joita syntyy, kun jokin polttoaine kuten bensiini räjähtää. Tykin granaattien räjähdyksissä ei juuri tulta näy. Tämä Louhimiehen elokuva ei syyllisty tähän vaan granaattien räjähdykset ovat oikean näköisiä. Voihan tuo olla ollut myös budjettikysymys Mollelle.

Tässä viimeisimmässä elokuvassa Rokka saa palvelukseenastumismääräyksensä Kannaksen kodissaan, joka talvisodan jälkeen jäi venäläisille. Tämä on historiallinen moka, sillä tuolloin loppukesästä 1941 Kannakselle ei evakkoja vielä päästetty muuttamaan takaisin. Toinen pienempi moka liittyy samaan pihapiiriin. Neuvostoliiton suurhyökkäyksen alta Kannakselta evakkojen oli lähdettävä jo kesäkuussa. Sen verran nopeasti rintama siirtyi länteen. Kuitenkin Rokan kotitalon vieressä viljapelto lainehtii tuolloin tuleentuneena ja jo osittain leikattuna joka kuuluisi elokuuhun. Ehkä nämä urbanisoituneet nuoret ohjaajat ja näyttelijät eivät tiedä sitä milloin viljat puidaan?

Kaikissa Tuntemattoman filmatisoinneissa minua on vaivannut yksi asia. Rokka ampuu sarjatulta melko kaukaa surmatessaan n. 50 venäläissotilaan joukon. Olen itse varusmiehenä ampunut Suomi-konepistoolilla sekä kerta- että sarjatulta. Sarjatulella se nostaa piippua niin vahvasti, että sillä ei voi ampua kuin suunnilleen siihen suuntaan. Se on nimenomaan lähitaisteluase matkoille 1-15 metriä. Kauemmaksi sillä voi ampua vain yhden tähdätyn laukauksen esimerkiksi kertatulella. Muu on ammusten tuhlausta. Tietysti jos on paljon joukkoa tiheässä, voi tuokin olla tehokasta ja tietenkin elokuvassa se sarjatuli vaikuttaa tehokkaammalta. Kertatulellakin S-kp oli varsin epätarkka ase. Sitä miten asia todellisuudessa oli olisi pitänyt kysyä aikoinaan Viljami Pylkkäältä (joka oli oikea alikersantti Rokka).

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #4 on: 18.11.17, 08:18 »

Ja kannattaa muistaa, että kyseessä ei ole dokumentti jatkosodasta vaan filmatisointi kirjasta. Osa näistä "virheistä" on jo kirjassa jonka pohjalta filmatisointi on tehty.

-JukSii-
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #5 on: 18.11.17, 10:32 »

Jep. Ei oteta tuota liian vakavasti. Ei ollut tarkoituskaan. Hymiö puuttui. Laitetaan se tähän alle.

Smiley

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Markku Kanninen

Date Registered: 16.12.03

« Reply #6 on: 19.11.17, 11:20 »

Tuli katsottua tämä uusin ja vaikka aina olen vähän skeptinen näihin uusintaversioihin niin täytyy myöntää, että tämä on mielestäni jopa paras. Romaanin mukaan tehtyä elokuvaa ei pidä ottaakkaan historiateoksena joten juonen kannalta tuollaiset pikku lipsaukset sallittaneen. Ennemmän minua häiritsee jos ajoneuvo yms kalusto ei ole aikakauteen sopivaa. Ja jos oikein tarkkoja ollaan niin muistuu aina mieleen sodat käyneen isäni kommetti kun etulinjassa tai taistelukuvauksissa oli joukkueenjohtajalla tai upseerilla rähinäremmi: "tuolla pelillä ei ois kauan pysynyt hengissä, kyllä r...äkin tiesi kuka kannattaa ampua ensimmäisenä." Tuosta kaukaa taistelemisestä isävainaa myös sanoi, että taisteluja käytiin todella lähellä vihollista, mutta suomi-kp.n kanssa ei vihulainen päässyt käsikähmään.
Markku
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1