Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)

<< < (485/1766) > >>

Aaltonen:
Quote


Ja vaihteeksi autokuva: uusi harraste/käyttökulkine, entinen poliisi-Saab. 






Noniin onnittelut harvinaisesta harrastepelistä! Noita ei tosiaan paljoa nää enää, saati harrastemielessä hankittuna! 

hannu87:
Quote

Ja asiasta kukkaruukkuun; useimmiten autoilusta ja ympäristöasioista puhuttaessa unohdetaan (tahallaan?) se, miten paljon uuden auton valmistaminen kuluttaa energiaa ja luonnonvaroja ja tuottaa saasteita. Mielestäni todellinen ekoteko on ajaa vanha auto niin loppuun kuin se säädyllisin kustannuksin onnistuu ja sitten vielä käyttää siitä mahdollisimman paljon osia seuraavan ylläpitoon.

Laskeskelin tässä ajan kuluksi tämän sivun tietojen mukaan että kuinka paljon autolla pitää ajaa, jotta uuden audon pienemmät päästöt korvaavat valmistuksesta aiheutuvat päästöt. Laskelmissa on laskettu vain hiilidioksidin määrää.
Eli jos 10 vuotta vanha auto tuottaa 189.9g/km hiilidioksidia  ja uusi auto 167.2g/km, ja uuden auton tuottaminen tuottaa noin 700 kg hiilidioksidi päästöjä niin uudella autolla tarvisi ajaa vain n. 30000km että auton tuottamisesta koituvat päästöt tulisivat katetuiksi.
En tiedä sitten että onko noissa luvuissa varmasti mukana kaikki päästöt alkaen teräksen jalostuksesta.

Hannu

FINLAS:
Jaahas, siellä on Juhan Saab kokenut saman kohtalon, kuin meikäläisen vanha Nismo taannoin.

Hetki ennen viimeistä muutaman kilometrin matkaa hävittämölle...
[ Attachment not found - or removed ]

...mutta samalla merkillä jatketaan. Tämäkin Sunny on tosin ollut jo yli vuoden päivät meikäläisellä.
[ Attachment not found - or removed ]

hepis:
Quote

Laskeskelin tässä ajan kuluksi tämän sivun tietojen mukaan että kuinka paljon autolla pitää ajaa, jotta uuden audon pienemmät päästöt korvaavat valmistuksesta aiheutuvat päästöt. Laskelmissa on laskettu vain hiilidioksidin määrää.
Eli jos 10 vuotta vanha auto tuottaa 189.9g/km hiilidioksidia  ja uusi auto 167.2g/km, ja uuden auton tuottaminen tuottaa noin 700 kg hiilidioksidi päästöjä niin uudella autolla tarvisi ajaa vain n. 30000km että auton tuottamisesta koituvat päästöt tulisivat katetuiksi.
En tiedä sitten että onko noissa luvuissa varmasti mukana kaikki päästöt alkaen teräksen jalostuksesta.
Laskelmat tuntuvat kovasti vaihtelevan aina lähteestä riippuen. Yksi väittää rajaksi 30 tuhatta, toinen 3 miljoonaa kilometriä. Onpa joku laskenut kilometrin kävelynkin tuottavan enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin saman matkan ajaminen autolla. Sitäpaitsi autoilun suurin päästöongelma ei ole hiilidioksidi vaan häkä, typen oksidit, hiilivedyt ja hiukkaspäästöt. Uusi dieselauto saattaa tuottaa näitä enemmän kuin vanhempi bensamoottorinen.

Ja kun autojen päästöt tekniikan kehittyessä koko ajan pienenevät, niin pitääkö se uusi auto vaihtaa taas kolmen vuoden päästä uudempaan vielä pikkuisen vähäpäästöisempään, mitenkähän ekologista se olisi? Tai miten pitäisi suurperheen menetellä, ajaa 10 vuotta vanhalla 9,5 litraa satasella kuluttavalla tila-autolla vai ostaa kaksi uutta pikkuautoa, jotka kuluttavat kumpikin 5 litraa satasella?

Miten ihmeessä väitetään Suomen autokannan olevan saastuttavampaa kuin muualla siksi että se on vanhempaa? Kyllähän nyt vuosikatsastuksen pakokaasumittaus jo pitää vanhempienkin autojen päästöt kurissa. Muualla maailmassa kun katsastus saattaa olla vähintäänkin suurpiirteinen ja jossain päin on vielä lyijyllinen bensakin käytössä.

Ympäristöasioissa (ja paljon muussakin) tuntuu usein, että Suomi on aina kiltti partiopoika kun muut tekevät mitä lystäävät. Autoilun osuus saastuttamisessa ja energiankulutuksessa on hyvin pieni verrattuna teollisuuteen, lämmitykseen ja sähköntuotantoon. Miksi suomalaisen haja-asutusalueella asuvan köyhän yksinhuoltajankin on ympäristön kannalta ensiarvoisen tärkeää ostaa uusi auto kun ulkomainen (tai kotimainenkaan) teollisuus ei kuitenkaan tee juuri mitään?

Suomessa on 2,6 miljoonaa autoa, joista vain 150 tuhatta on yli 20 vuotta vanhoja ja niistäkin suuri osa on harrasteautoja, joilla ajetaan hyvin vähän. Tuntuu vähän, että uuden "vähäpäästöisen" auton ostaminen on vain kallis konsti lievittää huonoa ekologista omaatuntoa ja CO2-arvo hyvä poliittinen keppihevonen. Kun ostaa uuden auton, vaikka vähän isommankin tai jopa maasturin, niin voi rauhassa viedä jätteet lajittelematta roskiin, käyttää muovikasseja, pitää tyhjissä huoneissa turhaan valoja, tehdä lentomatkoja ulkomaille ja niin edelleen.

freelaw:
Nyt voisi sanoa "eka!" 

Bentleytä
[ Attachment not found - or removed ]

Aiemminkin täällä nähty Apollo
[ Attachment not found - or removed ]

Maseratia...
[ Attachment not found - or removed ]

Porschea...
[ Attachment not found - or removed ]

Lisää samaa lajia
[ Attachment not found - or removed ]

Tämä oli joku uusi Porsche?
[ Attachment not found - or removed ]

Uuden Lexuksen päältä vedettiin pressu pois, tällasen kuvan sai napattua vilinän keskeltä
[ Attachment not found - or removed ]

Aika huolella on laitteet piilotettu 
[ Attachment not found - or removed ]

Toyota inside? 
[ Attachment not found - or removed ]

Hienosti on nätti auto pilattu rumalla värillä
[ Attachment not found - or removed ]

Upea!
[ Attachment not found - or removed ]

Hieno se on tämäkin
[ Attachment not found - or removed ]

Tässä on onnistuttu 
[ Attachment not found - or removed ]

Tässä taas ei... 
[ Attachment not found - or removed ]


[ Attachment not found - or removed ]

Laguaari
[ Attachment not found - or removed ]

Tää näyttää ihan tavalliselle pikkuautolle 
[ Attachment not found - or removed ]

Bunkkeri tuning on onnistuneesti pilannut auton? Ainakin heidän mainos oli tuulilasissa
[ Attachment not found - or removed ]

Onhan se toki tavallaan ihan hieno...
[ Attachment not found - or removed ]

Auto!
[ Attachment not found - or removed ]

Joku Motion Simulator, tahtoo ajaa!
[ Attachment not found - or removed ]

Kivaa oli! 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page