Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)

<< < (529/1766) > >>

Aaltonen:
AI saamari, taitaa olla alkuperänen kutoskoneinen yksilö manuaalilla?! 
Jos näin on, aika harvinaista on, ettei kukaan ole tohon isompaa hellaa istuttanut ajat sitten jo.

Mikolle suuri kiitos noista erittäin upeista kuvista!
Tuli tässä mieleen muistoja, lähestulkoon supernostalgiaa, ainakin meikäläiselle, jolloin elämäni muuttui.........PYSYVÄSTI!
Itse näin aikoinaan valon 66' Fastbackin kyydissä. Oli 302:sta manuaalilla, fiilattua alustaa ja kovennettuja jarruja, oli myös suht suoraa putkistoa ja sut miehekkäät  saundit, jotka kuuli pitkältä.
Kaverin naapuri otti kyytiin kerran kun utelin varovaisesti autosta, sen jälkeen ei ole oikein mikään miltään tuntunut. Kaikki se fiilis. Ei turvavöitä, takapenkkikin on turhaa, jumalaton kasin rähinä sisällä ja kovantuntunen manuaaliaski antoi vielä lisäpotkua siihen kaikkeen fiilikseen. Kaikki se mekaniikka, kaikki toimi voimalla ja metalli metallia vasten. Ei mitään hemmetin sähköjohtolaatikoita! Vanhaa kunnon meininkiä, jolloin moottorin ruokinnasta vastasi puhtaasti kaasutin, eikä triljoonapistesuikut!

......Etenkin kun mentiin peräsladissa nätisti muutama mutka, sai kaikki turhat neloskoneet sen jälkeen meikäläiseltä jäädä. I saw the Light! 

Voi melkeen kuvitella, mitä kilpakuskit tunsi kun ne puhalsi Ford GT 40:sillä sun muilla Ferrareilla Mulsanen suoralle Lemansissa, 2..wroooooom.......3........wrooooooooooooooommmmmmmm   4......wrooooooooooooooooooooooooooooooom........ 5...........wrooooooooooooooooooooom....... Aijaij niitä aikoja.

Tämä kuvien auto, jossa näin valon; on nähty pari vuotta sitten omin silmin Forssan suunnalla suurinpiirtein tässä asussa missä näissä kuvissa ollaan noin 10 vuoden takaa.

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

-Sami-

mmniemi:
Quote

AI saamari, taitaa olla alkuperänen kutoskoneinen yksilö manuaalilla?! 
Jos näin on, aika harvinaista on, ettei kukaan ole tohon isompaa hellaa istuttanut ajat sitten jo.


Kesällä tuolla samalla reissulla, mistä nuo kuvat on, käytiin näyttämässä autoa Mese.fi sivuston äijille, kun niin luvattiin edellisenä iltana tehdä. Olivat pitämässä mersuporukan kesämiitinkiä paikallisella leirintäalueella ja törmättiin heihin edellisenä iltana ja kun autoista oli puhe, sanottiin että meilläpä on tuolla mökillä tuollainen. Lopulta kun vietiin auto näytille seuraavana päivänä, yksi entinen ja enemmän tai vähemmän nykyinenkin jenkkiharrastajana tuli oikein kädestä pitäen kiittelemään, että ei olla pistetty autoa pilalle, vaan on säilytetty originaalina

Auton tarina on ympäripyöreästi sellainen, että sen on alunperin ostanut joku san diegolainen perhe käyttöautoksi. Siitä se on jäänyt sitten jossain vaiheessa perheen "vara-autoksi" ja lopulta lasten opiskelupirssiksi. Jossain vaiheessa 80-luvulla se on sitten ostettu Suomeen ja siskon mies oli sen hankkinut sitten aikanaan vuosituhannen vaihteen tienoilla lopulta itselleen. Viime keväänä Janne oli sitten pistämässä autoa myyntiin talorempan jne. alta, jolloin isä sanoi, että kerran tuollainen on sen sukuun tullut, niin pois ei enää anneta ja osti sen itselleen... Nyt talven tultua auto on sitten hieman työn alla. Keväällä on tarkoitus pistää uutta maalipintaa ja sisustan verhoiluja jne. pientä ehostusta. Mutta alkuperäinen asu säilyttäen, tottakai...

EDIT: niin ja mitä tulee ajo-ominaisuuksiin, niin onhan nuo ihan hirveitä pulkkia ajaa Ratissa kolmetoista kierrosta tyhjää eikä minkäänlaista tuntumaa. Alusta on niin löysä, että ei mitään rajaa. Suoralla hiekkatiellä saa tehdä korjausliikkeitä, kun auto pyrkii nimismiehenkiharoista poikittain jne. jne. Tehoa on kaikki sata kaakkia, joskin niistäkin on tainnut osa livahtaa vuosien varrella veräjän välistä omille teilleen. Niin, ja jarruthan ovat tuohon aikaan olleet lisävaruste... Mutta ei siitä pääse mihinkään, että kyllä siinä on ihan oma tunnelmansa tuollaisella ajella. Jos mahdollisuus tulee, ei tartte kahta kertaa miettiä, lähteekö ostamaan saunakaljat maalikyliltä tuolla vai Golffilla

Aaltonen:
Quote

Kesällä tuolla samalla reissulla, mistä nuo kuvat on, käytiin näyttämässä autoa Mese.fi sivuston äijille, kun niin luvattiin edellisenä iltana tehdä. Olivat pitämässä mersuporukan kesämiitinkiä paikallisella leirintäalueella ja törmättiin heihin edellisenä iltana ja kun autoista oli puhe, sanottiin että meilläpä on tuolla mökillä tuollainen. Lopulta kun vietiin auto näytille seuraavana päivänä, yksi entinen ja enemmän tai vähemmän nykyinenkin jenkkiharrastajana tuli oikein kädestä pitäen kiittelemään, että ei olla pistetty autoa pilalle, vaan on säilytetty originaalina

Auton tarina on ympäripyöreästi sellainen, että sen on alunperin ostanut joku san diegolainen perhe käyttöautoksi. Siitä se on jäänyt sitten jossain vaiheessa perheen "vara-autoksi" ja lopulta lasten opiskelupirssiksi. Jossain vaiheessa 80-luvulla se on sitten ostettu Suomeen ja siskon mies oli sen hankkinut sitten aikanaan vuosituhannen vaihteen tienoilla lopulta itselleen. Viime keväänä Janne oli sitten pistämässä autoa myyntiin talorempan jne. alta, jolloin isä sanoi, että kerran tuollainen on sen sukuun tullut, niin pois ei enää anneta ja osti sen itselleen... Nyt talven tultua auto on sitten hieman työn alla. Keväällä on tarkoitus pistää uutta maalipintaa ja sisustan verhoiluja jne. pientä ehostusta. Mutta alkuperäinen asu säilyttäen, tottakai...

EDIT: niin ja mitä tulee ajo-ominaisuuksiin, niin onhan nuo ihan hirveitä pulkkia ajaa Ratissa kolmetoista kierrosta tyhjää eikä minkäänlaista tuntumaa. Alusta on niin löysä, että ei mitään rajaa. Suoralla hiekkatiellä saa tehdä korjausliikkeitä, kun auto pyrkii nimismiehenkiharoista poikittain jne. jne. Tehoa on kaikki sata kaakkia, joskin niistäkin on tainnut osa livahtaa vuosien varrella veräjän välistä omille teilleen. Niin, ja jarruthan ovat tuohon aikaan olleet lisävaruste... Mutta ei siitä pääse mihinkään, että kyllä siinä on ihan oma tunnelmansa tuollaisella ajella. Jos mahdollisuus tulee, ei tartte kahta kertaa miettiä, lähteekö ostamaan saunakaljat maalikyliltä tuolla vai Golffilla


Pakko pistää lainaten, ettei kukaan kerkee väliin. 
Joo totta, totta turiset. Tuo on kutoskoneella ja alkuperäsellä laatikolla, yleisesti muutenkin alkuperäisyyttä noudattaen säilynyt, ja sellasena se todella kannattaa säliyttää! Noita ei meinaa ihan turhan paljoa ole enää alkuperäsillä kutosilla säilynyt! Jopa näissä alan lehdissä on kuvia Challengereista, joissa on kutoskone alkuperäisenä säilytetty. Aivan super harvinaista tavaraa pikkuhiljaa!
Tehkää ihmeessä tota ehostusta, se kannataa ja faijallesi nostan kyllä peukkua ja korkealle, että pelasti tollasen laitoksen. Itse olisin varmaan saman tehnyt, jos suvussa olisi jollain tollanen myynnissä, että äläpäs myy, mie ostan vaikka lainalla sen. 

Ja totta varmasti nuo ajo-ominaisuudet, ei ole koskaan ollut mulla tilaisuutta ajaa tollasta. Mutta ihan takuulla ne ei tätä maailmaa ole. Mutta ei niitten tartte ollakaan eikä ne voi millään olla Noissa on se oma juttunsa, ei niitä ole tehty mutka kanttailuun tai muuhun vastaavaan. Mustangihan löi itsensä läpi nuorisoon sen takia, että siinä ei ollut mitään ylimäärästä, tehostamattomat jarrut, alusta ja ohjaussinne päin, mutta juuri siksi siitä tuli classikko. Pony aikakausihan alkoi Mustangista, sen jälkeen tuli Trans Ammia, Camaroa, Firebördia samalla konseptilla mutta ehkä vähän hinnakkaampana.
Enivei, miten sen paremmin enää voisi sanoa, että huolimatta noista alusta jutuista, sillä ei ole kakkaakaan väliä kun tollasella ajelee.  Nautiskelua, sitä se on. 

Onko muuten manuaali kolmilovinen?! 

mmniemi:
Quote

Onko muuten manuaali kolmilovinen?! 


Kolmilovinen juu. Ykkönen alas vasemmalle, kakkonen ylös oikealle ja kolmonen alas oikealle. Ja ykkönen synkronoimaton, tietty. Sorvattaessa onkin käytettävä suojalaseja

Aaltonen:
Quote

Kolmilovinen juu. Ykkönen alas vasemmalle, kakkonen ylös oikealle ja kolmonen alas oikealle. Ja ykkönen synkronoimaton, tietty. Sorvattaessa onkin käytettävä suojalaseja


Loistavaa, vaikka metriäkään ajaneena sanon, että tossa kyllä arki unohtuu kun ton ratissa maisemia katsoo. Tahtoo. 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page