FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
29.06.17, 03:57

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 215 216 [217] 218 219 ... 445 Reply Print
Author Topic: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)  (Read 1197263 times)
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4320 on: 29.01.09, 20:51 »

Siis kontorille vaan. Smiley
Ei vaan Ruotsiin! Siellä sentään on vielä joku laillista...  Tongue Miksi täällä helv**** suomessa pitää kaikki tehä niin perkeleen vaikeeks ja monimutkaseks ja laittomaks ihan väkisin? Jos ei muuten niin sitten keksitään jotain v*tun älytöntä niin että siitä saadaan jotenkin laiton... Tongue

Esim vaikka alustavalot tai muut, eteen ei saa näkyä sinistä tai punaista valoa koska joku tampio voi luulla sitä hälytysajoneuvoksi Shocked Shocked Minä luulin että ne hälyvalot on yleensä auton katolla, eikä pohjassa... Roll Eyes

kuten eräässä vitsissäkin, kun poliisi pysäytti auton josta oli palanut toinen etuvalo, sanoi että pitää korjata koska joku voi luulla pimeellä sitä moottoripyöräksi kun tulee yksi valo vastaan... no kuski vastasi että kun molemmat valot palaa, niin luuleeko joku että siinä on sitten kaksi moottoripyörää ajamassa rinnakkain? Grin
« Last Edit: 29.01.09, 20:59 by Petri Koivisto »
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4321 on: 29.01.09, 20:54 »

Ei vaan Ruotsiin! Siellä sentään on vielä joku laillista...  Tongue

Tervetuloa,tänne kyllä mahtuu...ja saat vielä sen autosikin ym kohtuullisella hinnalla.

salgmark miuku telia.com
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4322 on: 29.01.09, 21:07 »

Miksi täällä helv**** suomessa pitää kaikki tehä niin perkeleen vaikeeks ja monimutkaseks ja laittomaks ihan väkisin?

Juurikin sen takia täällä on lainsäädäntö melko tiukka, ettei kaikki 17-20 vuotiaat rupeaisi itse löytämästään paskaraudasta tms. tekemään esimerkiksi juurikin noita mainitsemiasi raidevälinleventäjiä itse. Lait on tiukkojan ihan vaan liikenneturvallisuuden takia. Ootko miettiny ihan vaan offsetin kasvattamista vanteissa? Ulkonäköparannus sulla kuitenkin todnäk on mielessä? (siitä päättelin, että mitään muuta tolla toimenpiteellä et voi saavuttaa)

Konttorilla kyllä kertovat sulle, että mitä saa tehdä ja mitä ei.

PS. Ruåttiin menee päivittäin useampiakin lauttoja, että ei kannata uhota, jossei oo pokkaa uhoamisiaan toteuttaa..
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4323 on: 29.01.09, 21:13 »

Näistä tuunauksista voisin vielä tyrkyttää henk.kohtaisen mielipiteeni,niitä tehty kauan sitten,
Nykyään teen vain tehtaan hyväksymillä osilla/tavoilla.Iso työ ja kallis.

Ajatteles että tehdas on uhrannut ohjausgeometriaan ym miljoonia.

Auto maksaa hunajaa ja omistaja alkaa tuunaileen ja pilaa auton.(usein)

Autolla ei aja Erkkikään,on kuin kuskaisi kivirekee.

salgmark miuku telia.com
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4324 on: 29.01.09, 21:19 »

Juurikin sen takia täällä on lainsäädäntö melko tiukka, ettei kaikki 17-20 vuotiaat rupeaisi itse löytämästään paskaraudasta tms. tekemään esimerkiksi juurikin noita mainitsemiasi raidevälinleventäjiä itse. Lait on tiukkojan ihan vaan liikenneturvallisuuden takia. Ootko miettiny ihan vaan offsetin kasvattamista vanteissa? Ulkonäköparannus sulla kuitenkin todnäk on mielessä? (siitä päättelin, että mitään muuta tolla toimenpiteellä et voi saavuttaa)

Konttorilla kyllä kertovat sulle, että mitä saa tehdä ja mitä ei.

PS. Ruåttiin menee päivittäin useampiakin lauttoja, että ei kannata uhota, jossei oo pokkaa uhoamisiaan toteuttaa..

Samaa mieltä siis rahikainen jos jäi epäselväksi. Smiley

Esim. levittämällä offsettiä rupee laakerit kuluun,monessa autossa alimitoitetut sellaiset.

Tän levityksen jälkeen(luvallisen) tulee auto jättää nelipyöräsäätöön,usien pitää muuttaa camber,caster,toe-in ym,myös perseessä.

Muutos ei helppo jos ei mittoja saa,eiku kokeilemaan ja kokeilemaan ja............. laugh

salgmark miuku telia.com
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4325 on: 29.01.09, 21:34 »

Tyrkytystä lisää.

Tälläinen autonrakentelu harrastuksena erinomainen,oppii joka päivä lisää.

Malttia vaan meininkiin.

Jos lainsäädäntö on yhtä neliskanttinen Suomessa tänään kun se oli aikoinaan,ja varsinkin sen tulkinta niin ei hyvä.

Parempi kun pojilla on järkevää tekemistä,eivät ehdi/jaksa tehdä järjetöntä. thmbup

Petri konttoriin vaan kyseleen.

salgmark miuku telia.com
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4326 on: 29.01.09, 21:35 »

Juurikin sen takia täällä on lainsäädäntö melko tiukka, ettei kaikki 17-20 vuotiaat rupeaisi itse löytämästään paskaraudasta tms. tekemään esimerkiksi juurikin noita mainitsemiasi raidevälinleventäjiä itse. Lait on tiukkojan ihan vaan liikenneturvallisuuden takia. Ootko miettiny ihan vaan offsetin kasvattamista vanteissa? Ulkonäköparannus sulla kuitenkin todnäk on mielessä? (siitä päättelin, että mitään muuta tolla toimenpiteellä et voi saavuttaa)

Konttorilla kyllä kertovat sulle, että mitä saa tehdä ja mitä ei.
Joo, mutta kun ei kelpaa edes mitkään kunnon valmistajan, ellei ne ole juuri noin kuin tossa AKEn epäselvässä selostuksessa sanotaan. Roll Eyes Ja nuo raidevälinleventäjät saa pikkasen halvemmalla kun ostamalla kokonaan uudet vanteet oikeilla mitoilla...  Roll Eyes Vai tiedätkö kenties jotain muitakin keinoja tuohon? Cool

Ja nimenomaan ulkonäköparannus on mielessä. Kusivat sen verran taitavasti tuolla vannekaupoilla ton offsetin että mulla on noi kesänakit puol metriä "korin sisässä", kun lähinnä tällänen kelpais: http://www.canim.net/araba/images/VW_Golf-GTI_394_1024x768.jpg , ja tonkin sais helposti jos täällä kelpais ne raidevälinleventäjät mutta kun ei niin ei. Roll Eyes

Tässä lainaus Eibach -merkkisistä Pro Spacereista(eli ei ollut mielessä mistään paskaraudasta itse rakentaa noita...):

Quote
Tuotteen ominaisuuksia:

saatavilla 10-60 mm:n levitys urheilulliseen ulkonäköön
valmistettu korkean vetolujuuden omaavasta alumiiniseoksesta (ilmailuteollisuudesta tuttua)
huomattava painoetu teräksisiin levikepaloihin verrattuna
täsmällinen sovitus äärimmäisen pieniä valmistustoleransseja käytäen, tuloksena erinomainen pyörien tasapaino
saatavilla suosituimpiin automalleihin
korkealuokkainen korroosiasuojaus erityisellä pinnoitusmenetelmällä (suolatestaus DIN 50021)
kaikki mallit testattu tiukoissa kestävyys- ja väsymistesteissä
TÜV-hyväksyttyä laatua, tuotettu ISO-9001-laatuluokituksen mukaisesti /QS 9000 (eräs korkealuokkaisimmista autoteollisuuden laatuvaatimuksista)

Mutta kun on laiton niin on laiton... kun ei ole auton eikä vanteen valmistajan tekemä ja blabla Roll Eyes
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4327 on: 29.01.09, 21:44 »

Mutta kun on laiton niin on laiton... kun ei ole auton eikä vanteen valmistajan tekemä ja blabla Roll Eyes

Hei, saa sitä toki maalaisjärkeäkin käyttää Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4328 on: 29.01.09, 21:47 »

Hei, saa sitä toki maalaisjärkeäkin käyttää Tongue

Joo thmbup

Ja aina ei ehkä kannata kysellä liikoja

salgmark miuku telia.com
Juha Hepokangas
Offline Offline

Posts: 2752
Date Registered: 04.07.01

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4329 on: 29.01.09, 21:53 »

Sen verran olen noista spacereistä kuullut ja nähnyt kuvia, ettei ole kivaa kun ykskaks lähtee joku pyörä omille teilleen. Ihan oikeasti kannattaa pysyä erossa kaikenmaailman pilipalivirityksistä ja myös välttää pykälien rikkomista. Muutaman satasen säästöstä voi tulla kymmenien tuhansien vahingot, jopa sellaiset ettei rahalla korjata.

"There's a special place I'd like to fly
Right by the moon
In the velvet darkness of the sky"

"Why drive a car when you can pilot a Saab?"

Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4330 on: 29.01.09, 22:02 »

Joo,useissa maissa myydään vanteita jotka sopii moniin autoihin,reitys 10 kpl,sitten valitaan sopivat spacerit että tulee mitat kohdalleen/sallitut ylitykset ja lopuksi valitaan pultit/mutteri.

TUV hyväksyntä riittävä.

Eikun keräilemään tilastoa onnettomuuksista jotka tästä johtuu. Smiley

Mutta maassa maan tavalla,hyväksytään kilometrin päässä mutta lähtökohdassa törkeä rikos.

salgmark miuku telia.com
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4331 on: 29.01.09, 22:05 »

Sen verran olen noista spacereistä kuullut ja nähnyt kuvia, ettei ole kivaa kun ykskaks lähtee joku pyörä omille teilleen. Ihan oikeasti kannattaa pysyä erossa kaikenmaailman pilipalivirityksistä ja myös välttää pykälien rikkomista. Muutaman satasen säästöstä voi tulla kymmenien tuhansien vahingot, jopa sellaiset ettei rahalla korjata.
Jepjep... just kattelen uusia vanteita...  Grin Etenkin jos/kun on laittomat niin mitään laittomuuksia en autoon laita...  Tongue Nyt kun vielä kunnolla tietäis tuon ET:n /offsetin merkityksen niin...  Grin Bravossa vissiin max ET 35, eli jos tuosta isommat niin menee enemmän sisäänpäin? Koska noita vanteita oli ET38 jne...vai onko että mitä isompi luku niin sitä enemmän ne on ulospäin? Vai mistä tiedän mikä on sitten sopiva niin että jää juuri tuohon lokarin reunaan kuten tuossa golffissakin?

Olle tuntuu tietävän paljon näistä?

EDIT: mitä nyt yhdestä piirroksesta ymmärsin niin mitä isompi ET-luku niin sitä enemmän se on ulkona.. eli vanteen keskilinjasta ulospäin on "positive offset" ja sisäänpäin "negative offset"... ja jos tuosta nyt voi päätellä sen että kun luku nousee niin mennään enemmän positiivisen puolelle eli ulospäin...  Roll Eyes
« Last Edit: 29.01.09, 22:11 by Petri Koivisto »
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4332 on: 29.01.09, 22:08 »

Pienempi ET =vanne syvemmällä,siis pienempi raideväli.

Käy rengasliikkeessä ne auttaa,tai mittaa itse.

Edit/siis päinvastoin tietenkin,ajatusvirhe vanteen keskiviivan takia.

Jos ET 45 ja muutat sen ET 35 levenee raideväli 20mm

Ja vielä muka ammattilainen Grin
« Last Edit: 29.01.09, 22:35 by Olle Sälgmark »

salgmark miuku telia.com
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4333 on: 29.01.09, 22:14 »

Nyt kun vielä kunnolla tietäis tuon ET:n /offsetin merkityksen niin...  Grin Bravossa vissiin max ET 35, eli jos tuosta isommat niin menee enemmän sisäänpäin? Koska noita vanteita oli ET38 jne...vai onko että mitä isompi luku niin sitä enemmän ne on ulospäin?

http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp

Quote
Vai mistä tiedän mikä on sitten sopiva niin että jää juuri tuohon lokarin reunaan kuten tuossa golffissakin?

Ellet halua vetää trial&error-metodilla, niin sitten varmaan helpoiten kyselemällä esim. joltain Hiivat-forumeilta, tai muuten netistä tiedon penkomalla? Se sopivuus kun riippuu niin monesta seikasta, kuten vanteen leveydestä, kumin leveydestä, alustan korkeudesta ja jäykkyydestä, siitä ET:stä jne jne... Menet siis jollekin Fiude-forumille ja kysyt, mikä vanne milläkin ET:llä sinne sillä sun alustasarjalla mahtuu pyörimään...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4334 on: 29.01.09, 22:36 »

http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp

Ellet halua vetää trial&error-metodilla, niin sitten varmaan helpoiten kyselemällä esim. joltain Hiivat-forumeilta, tai muuten netistä tiedon penkomalla? Se sopivuus kun riippuu niin monesta seikasta, kuten vanteen leveydestä, kumin leveydestä, alustan korkeudesta ja jäykkyydestä, siitä ET:stä jne jne... Menet siis jollekin Fiude-forumille ja kysyt, mikä vanne milläkin ET:llä sinne sillä sun alustasarjalla mahtuu pyörimään...
Kiitokset linkistä. Joo tuli tuokin mieleen että tietty se vanteen leveyskin siihen vaikuttaa.. en kyllä silti tajua mitään noista...

Nojoo, eiköhän ne siellä rengasliikkeessä sitten tiedä kun sanoo millasen haluaa... ja miten haluaa Roll Eyes Mielellään ei enää sellasia mitkä jää 5cm lokarin sisäpuolelle...  Tongue

Selailin vähän sivuja tuossa... nykyiset vanteet siis kokoa 7.5x18 ja erään sivun mukaan noissa on ET45... eli mitä persettä? Jos ostan uudet kokoa 7.5x17 ja ET35 niin nekö jää sitten ulommas? Roll Eyes
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4335 on: 29.01.09, 22:41 »

Kiitokset linkistä. Joo tuli tuokin mieleen että tietty se vanteen leveyskin siihen vaikuttaa.. en kyllä silti tajua mitään noista...

Nojoo, eiköhän ne siellä rengasliikkeessä sitten tiedä kun sanoo millasen haluaa... ja miten haluaa Roll Eyes Mielellään ei enää sellasia mitkä jää 5cm lokarin sisäpuolelle...  Tongue

Selailin vähän sivuja tuossa... nykyiset vanteet siis kokoa 7.5x18 ja erään sivun mukaan noissa on ET45... eli mitä persettä? Jos ostan uudet kokoa 7.5x17 ja ET35 niin nekö jää sitten ulommas? Roll Eyes

Joo,20 mm levenee raideväli. Smiley

10mm kertaa 2

Kuika leveät vanteet on ei vaikuta raideväliin.
Mutta vanteen leveys vaikkuttaa kuinka ulos rengas tulee lokarista.

salgmark miuku telia.com
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4336 on: 29.01.09, 22:52 »

Joo,20 mm levenee raideväli. Smiley

10mm kertaa 2

Kuika leveät vanteet on ei vaikuta raideväliin.
Mutta vanteen leveys vaikkuttaa kuinka ulos rengas tulee lokarista.
Hienoa... kiitos. Cool Tosin eihän tuo sentin levennys tunnu/näy missään...kait? Huh Eli siis tärkeintä on se että se vanne jää siihen lokarin tasolle.. tai mahdollisimman lähelle.. Kun vanne on yhtä leveä kuin nykyinen mutta raideväli levenee 1cm per puoli niin... ? Se tulee siis vaan sentin lähemmäs reunaa? Vai eikö tule? Grin Tosin eiköhän noi sitten tosiaan selviä kun lähtee niitä vanteita ostelemaan ja kertoo niille mitä haluaa...

Joopajoo.. olen aavikolla...  Grin
« Last Edit: 29.01.09, 22:57 by Petri Koivisto »
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4337 on: 29.01.09, 22:56 »

Hienoa... kiitos. Cool

Kiitos itsellesi. Smiley ja lykkyä tykö.

salgmark miuku telia.com
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4338 on: 29.01.09, 23:14 »

Hienoa... kiitos. Cool Tosin eihän tuo sentin levennys tunnu/näy missään...kait? Huh Eli siis tärkeintä on se että se vanne jää siihen lokarin tasolle.. tai mahdollisimman lähelle.. Kun vanne on yhtä leveä kuin nykyinen mutta raideväli levenee 1cm per puoli niin... ? Se tulee siis vaan sentin lähemmäs reunaa? Vai eikö tule? Grin Tosin eiköhän noi sitten tosiaan selviä kun lähtee niitä vanteita ostelemaan ja kertoo niille mitä haluaa...

Joopajoo.. olen aavikolla...  Grin

Olit kirjoittanut lisää......

Mulla on helppoa täällä,katson ensin rekisteriotteesta nopeus koodin, vaihtoehtoiset rengaskoot ja vannekoot ja ET,ne hyväksytään aina.

Talvirenkaissa saan mennä pykälän renkaan leveydestä alas,samoin nopeuskoodista.

Jos haluan muuttaa enemmän,täytyy tarkistaa että ympärysmitta ei heitä liikaa,että rengas ei ota kiinni kääntyessään/joustaessaan eikä ole lokasuojan ulkona.

Ja menee läpi katsastuksen aina.


salgmark miuku telia.com
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #4339 on: 29.01.09, 23:29 »

Olit kirjoittanut lisää......

Mulla on helppoa täällä,katson ensin rekisteriotteesta nopeus koodin, vaihtoehtoiset rengaskoot ja vannekoot ja ET,ne hyväksytään aina.

Talvirenkaissa saan mennä pykälän renkaan leveydestä alas,samoin nopeuskoodista.

Jos haluan muuttaa enemmän,täytyy tarkistaa että ympärysmitta ei heitä liikaa,että rengas ei ota kiinni kääntyessään/joustaessaan eikä ole lokasuojan ulkona.

Ja menee läpi katsastuksen aina.


Jees... kiitokset taas vaan infosta...  thmbup

Päätin kuitenkin alkuun sijoittaa tuohon uuteen alustaan ja ajelen noilla orkkisvanteilla(7x17") ens kesän ja koitan myydä noi toiset pois ja sitten joskus ostella ne uudet...

Niin ja ennenkuin kukaan tuosta alustasta alkaa nokkimaan niin tarkoitus ei todellakaan ole tehdä mitään kivirekeä...  Cheesy Niin ja en asentele mitään itse, vaan ihan liikkeessä asennutan....
« Last Edit: 29.01.09, 23:35 by Petri Koivisto »
Pages: 1 ... 215 216 [217] 218 219 ... 445 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1