Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)

<< < (1077/1766) > >>

Sami Aaltonen:
Niin tämä Hypriditeema näköjään jakaa kyllä mielipiteet. Saa nähdä miten käy tulevaisuudessa. Jostain lueskelin että Ferrarikin alkaa ekoistumaan tulevaisuudessa. Onneksi on historia ja vanhat kunnon autot, pelkkää raakaa mekaniikkaa eikä mitään hienostelushaissea. 

irakviper:
Quote

eikö mikään riitä? Missä on järkevyyden rajat?

Eikös tämä päde ajolaitteista puhuttaessa kaikkein parhaiten jenkkien tuotoksiin, nyt ja menneisyydessä. Järkeviä autoja tai moottoripyöriä ei liene koskaan siellä tehty

Henkka:
On tuota Priuksenkin ns. ympäristöjalanjälkeä laskettu, luin siitä itsekkin jostain. Kyllä se oli vielä ns. plussan puolella vaikka mm. akkujen valmistus jättää oman jälkensä. Noissa biopolttoaineissa on menty metsään siinä että nyt laitetaan toisaalla sademetsää ja viidakkoa nurin (ja samalla muutaman ihmisen koti ja elinkeino) että saadaan biopolttoainetta kasvatettua sokeriruokopelloilla. Jenkeissä meni viime vuonna iso osa maissisadosta suoraan polttoaineeksi. Järkevää?

ST1 myy maamme asemilla myös biopolttoainetta (Refuel), joka on valmistettu vain jätteistä, mikä on jo fiksumpaa. Meneehän senkin valmistamiseen ja kuljettamiseen energiaa mutta niin toki tavallisenkin polttoaineen suhteen.

Uskon että nuo moottorit jotka sammuvat itsekseen vaikkapa liikennevaloissa on tehty kestämään tätä käyttöä. Lisäksi valoissa seisotun ajan aikana tuskin lämmöt laskee ja lämpimän moottorin käynnistäminen ei liene kovin kuluttavaa. Olettaisin että kun kone ja öljyt on vielä kylmät koko systeemi ei vielä aktivoidu? Se rasittaa moottoria mutta tuskin muuten on niin merkitystä. Kyllä nuo taksitkin ovat kestäneet käynnistysrallia tähänkin asti. Noista VW-yhtymän TSI -koneiden kestävyyksistäkin on ollut puhetta mutta ne on suunniteltu ja rakennettu tätä käyttöä ajatellen, eikä perus yksineloseen ole lyöty vain turboa tai kahta kylkeen kiinni.

Vaikea sanoa mikä tekniikka tulevaisuudessa voittaa. Ehkä on monta rinnakkain. Tehtaita kiinnostaa pienet päästöt ja lainsäädäntö sekä trendit ohjaavat myös tätä tietä. Normit tiukkenevat mutta en usko että autoista tulee mitään "pappamalleja". Downsizing on ilmeisesi kuitenkin tulevaisuutta muodossa tai toisessa mutta silti moottorit tulevat tehokkaimmiksi ja taloudellisemmiksi. Sopinee kaikille? Omaan silmään nuo dieselhybridit näyttävät erityisen mielenkiintoiselle. Riittävästi tehoa, hyvää taloudellisuutta ja mahtavia vääntöjä on luvassa.

Jos hinnat ovat ns. perinteisen tekniitan tasolla niin ei ainakaan minulle ole mitään vaikeuksia siirtyä ympäristöystävällisemmän tekniikan pariin.

Ford mainostaa täälläpäin usein noita Flexifuel mallejaan. Sama kone ja hinta kuin perusmallissa mutta tankkiin voi lorottaa myös bensan lisäksi tuota biopolttoainetta. Biopolttoaine antaa enemmät tehoja, on halvempaa  mutta kuluttaa enemmän. Eli tulos kuluttajan kannalta plus miinus nolla. Kun ainoaksi iloksi jää ajatus pienemmistä päästöistä niin eivät nuo flexifuel -mallit ole kaupasta kesken loppuneet, vaikka kaupan päälle tulee vielä lohkolämmitinkin. Eli ei se pelkkä ympäristöystävällisyys myy vielä, vaikka olisi sitten kuinka pop vaan. Tarvitaan yhä porkkanoita.

rainer:
Joo siis kyllä noille pakokaasuille täytyy jotain tehdä.
Kävin taannoin Pariisissa, lämpöä 30 astetta, yksisuuntainen 3-kaistainen tie isojen rakennusten keskellä,
autoja joka kaista täynnä.
Käveltiin vasten liikennettä. Aivan mahdoton pakokaasupilvi oli vastassa ja hengittäminenkin oli vaikeaa.
Noissa isoissa kaupungeissa ja suurilla liikennemäärillä tuo ongelma korostuu erityisesti.

Autopilot:
Ja radalla Toyota Prius 1.5l kuluttaa enemmän kun BMW M3 4litrasella V8:illa samaa tahtia ajettaessa, kuten Top Gearia katsoneet ovat nähneet....kaikki on kyse siitä miten niitä lukuja katsoo.. Uudella Priuksella voi ajaa jopa 3 kilometrin matkan täysin nolla kulutuksella, tosin alinopeutta ajaen ja akku tyhjänä määränpäässä.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page