FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
27.07.17, 04:41

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 276 277 [278] 279 280 ... 444 Reply Print
Author Topic: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)  (Read 1202450 times)
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5540 on: 11.10.09, 13:15 »

"tietokoneelliset häiriötilat"... justjust.

Et ilmeisesti ole kauheasti näiden asioiden kanssa tekemisissä kun käsityksesi ovat aika kummallisia.


En ole joo, kaikki on mututuntumaa. Kuhan koitan päteä niin kuin aina.
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5541 on: 11.10.09, 14:12 »

No joo oli ja oli joo, ei sillon 60-luvun Lamboissa ollu akviivijousituksia ja RACE nappuloita ohjauspyörissä kuitenkaan.  Grin

Sä et oikeasti tajunnut mitä tarkotin. Se mitä sen ajan lambossa tai muissa autoissa oli, oli sen ajan huipputekniikkaa. Aivan samalla tavalla kun nyt on ne sun RACE-nappulat, ja jos ne toimii edelleen niin miksipä ei nykyiset tekniset ratkaisut toimisi myöhemmin? Smiley Kyllä niitä ilmajousituksia ja muita on "vähän" aikaa testattu ennen kuin ne päätetään tuotantoon ottaa.
Sami Vainionpää
Offline Offline

Posts: 1039
Date Registered: 30.10.01

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5542 on: 11.10.09, 16:26 »

Mitenköhän mahtavat toimia sitten 5-10v päästä?
Mietitkö sä Sami puhelintakin vaihtaessa aina että mitenköhän tämä toimii 10v päästä?
Voisin veikata että harvempi uuden Ferrarin potentiaalisista ostajista jättää väliin siksi että autossa saattaa mahdollisesti olla tulossa 10v päästä kallis remontti Grin
Kyllähän se ainakin meikäläistä turhauttaisi jos olisi tähänkin asti jätetty uusi tekniikka pois malleista siksi että se todennäköisesti hajoaa vuosikymmenen päästä. Voisihan sitä sentään ajaa tyytyväisenä SOHC-koneella ja synkronoimattomalla vaihdelaatikolla + rumpujarruilla Tongue
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5543 on: 11.10.09, 18:37 »

Sä et oikeasti tajunnut mitä tarkotin. Se mitä sen ajan lambossa tai muissa autoissa oli, oli sen ajan huipputekniikkaa. Aivan samalla tavalla kun nyt on ne sun RACE-nappulat, ja jos ne toimii edelleen niin miksipä ei nykyiset tekniset ratkaisut toimisi myöhemmin? Smiley Kyllä niitä ilmajousituksia ja muita on "vähän" aikaa testattu ennen kuin ne päätetään tuotantoon ottaa.

Mutta se mitä olen tässä kokoajan yrittänyt selittää on se, että mitä enemmän autoihin tungetaan sähköä, elektroniikaa, hienouksia: sitä enemmän niissä tulee olemaan vikoja. Se on nähty ja kuultu.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5544 on: 11.10.09, 18:41 »

Mietitkö sä Sami puhelintakin vaihtaessa aina että mitenköhän tämä toimii 10v päästä?
Voisin veikata että harvempi uuden Ferrarin potentiaalisista ostajista jättää väliin siksi että autossa saattaa mahdollisesti olla tulossa 10v päästä kallis remontti Grin
Kyllähän se ainakin meikäläistä turhauttaisi jos olisi tähänkin asti jätetty uusi tekniikka pois malleista siksi että se todennäköisesti hajoaa vuosikymmenen päästä. Voisihan sitä sentään ajaa tyytyväisenä SOHC-koneella ja synkronoimattomalla vaihdelaatikolla + rumpujarruilla Tongue

*masennus*.
Niin no tää on tätä näin, väännetään niin että tässä taas on jo homma ihan sivuraitella.  Tongue Just like the liikennetopikki oli. Simppelistä asiasta tehdään helv**** vaikea ja lopulta asian alkuperäinen esittäjä tuntee itsensä aasiksi. Näin.  Cheesy

Alunperin esitin vain mielipiteeni muutamista uusista härpättimistä, joita on nykyautoihin tungettu. Ja nyt ollaan tässä, että vertaillaan Nokiaa Autoihin. Eiköhän tämä riitä. You won.
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5545 on: 11.10.09, 18:53 »

Kyllähän tuo tekniikka kehittyy hirvittävää vauhtia. Luulisin, että 50-100v kuluttua on laitonta pitää hallussaan autoa, jota pystyy itse ohjastamaan. Saati sitten ajamaan ylinopeutta/rikkomaan liikennesääntöjä. Jossain vaiheessa se tulee, mutta milloin? Sit 100v päästä nauretaan miten ollu tyhmiä ihmisiä kun joutunu ihan itse kääntämään rattia jne ja vieläpä ollu vastaan uutta tekniikkaa, ainakin osa Grin

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Henkka
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5546 on: 11.10.09, 21:06 »

Turhaan Sami alat taas kitisemään kun kaikki on vastaan ja heität pyyhettä. Kun ei ymmärretä ja ollaan muka fiksumpia. Saa kai eri mieltä olla, kun noi sun pointit ovat mutu-pohjalta, tai sitten faktat vioista ovat yksittäistapauksia. Ja me muut olaan sitten niin vaikeita!? Mars katsomaan sinne kylppärin peiliin nyt!  Wink

Aikanaan turvatyynyjen iäksi piti tulla vain noin kymmenen vuotta ja peloteltiin kuinka kalliiksi tulee niiden vaihto. Kuinka kävikään? On se nähty autojen kanssa myös etteivät ne välttämättä toimi vaikka niistä puuttuu tietokoneet ja muut nykyajan herkut. Autoissa on aina vikoja, oli uutta tekniikkaa tai ei.
Nykyaikana autojen valmistajat eivät voi päästää markkinoille tuotteita joitka pelaavat kuin uudet älypuhelimet tai ohjelmat, eli puoliraakoina. Niihin ei saa tulla vakavia vikoja sillä auton ostaja ei jää odottamaan "päivityksiä" autoonsa ja huonot kokemukset ovat pian kaikkien tiedossa. Meilläkin on esimerkkejä tapauksista ja automerkeistä jota vieläkin kaihdetaan, joko huonon huolto-organisaation takia, tai huonon laadun takia. Kuten sanottua, imagon rakentaminen vie tolkuttomasti aikaa ja sen voi tuhota hetkessä.

Ns. Kiesikohu osoitti etenkin sen kuinka brändiään vaalivat merkit suhtautuvat vakavasti pieniinkin häiriöihin, jotka voivat liittää merkkiin negatiivista huomiota. Vaikkei todellista vahinkoa ehkä tapahtuisikaan mutta tässäkin haluttiin ilmeisesti hiljentää kohu medioissa mahdollisimman pian. Kansa sai taas päänahkansa. Vaikka tuskin Audikauppa siitä oikesti ehti häiriintyä nimeksinkään. Aika on siis armoton tälläkin saralla ja se tiedetään myös autotehtaiden laadunvalvonnassa ja pr-osastoilla. Ennen kuin uusi Aygo tai Porshe tulee kaupan hyllylle katsottavaksi niin sitä on testattu jo mailman tappiin asti mitä erilaisimmissa olosuhteissa. Silti joskus paljastuu suunnitteluvirheitä, etenkin tuotannon alkusarjoissa, mutta ne ovat sitten usein toisarvoisia itse toimivuuden kannalta. Tai sitten osia vaihdetaan varmuudeksi valmistajan kehoituksesta, vaikkei vikaa edes ole ilmennyt.

Säkin Sami nämä varmasti tiedät, automiehenä. Siksi nuo kauhuskenaariosi eivät ihan vakuuta. Voihan se jokin ennenkuulumaton magneettimyrsky iskeä ja pimentää jokaisen tietokoneen maailmassa mutta kun kuitenkin ajatellaan realistisesti. Kannattaako sen takia tänään jättää hankkimatta jotain, jossa on nykyaikaista softaa?

edit:typoja
« Last Edit: 12.10.09, 04:21 by Henri Laitinen »
Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15342
Date Registered: 03.07.01

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5547 on: 11.10.09, 21:17 »

Kieseistä tuli mieleen kuinka oikessa Jeremy Clarkson olikaan pari vuotta sitten mainitessaan jossain Top Gearin jaksossa kuinka kaikki mulkvistit ajavat nykyään Audilla ... Aiemmin olivat bemarikuskeja mutta nyt hänen mukaansa bemarilla ajavat, lähinnä, ne jotka arvostavat autoa sen teknisten yms ominaisuuksien pohjalta, kun taas nämä muut ovat siirtyneet audiosastolle. Hiljakseen sama kehitys valunee tuolta saarelta myös tänne Euroopan perukoille. Grin

<liikenneraporttikitinä>
(Tuli vaan taas tuokin mieleen tuossa eilen kun katselin tuolla isolla kirkolla kuinka joku A3-kuski (anteeksi, täytyy olla varmaan ihan S3? Tongue) pelleili keskustassa 40kmh alueella "hitusen" kovempaa... Ja samanlaisia kokemuksia muutenkin viimeajalta. )
</liikenneraporttikitinä>


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Jukka Takamaa
Offline Offline

Posts: 3402
Date Registered: 12.06.07

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5548 on: 12.10.09, 07:50 »

Sitten kun tekevät vielä moottorin joka toimii väärinpäin Wink

Se kuulemma toimii väärinpäin ja tehtaalla on putki jossa jopa vois ajaa väärinpäin...jostain syystä vapaaehtoisia ei ole ?

http://www.easycarblog.com/2008/09/gumbert-apollo-will-arrive-in-the-us-with-a-price-tag-of-400000.html/

top gear video; http://www.youtube.com/watch?v=nlW-r-7hZic

Edellinen voittaja oli ASCARI A10 joka voitti Koenigseggin; http://tekniikanihmelapsi.com/2007/12/17/ascari-a10-loi-koenigsegg-ccxn-ajan-top-gearin-testiradalla/
« Last Edit: 12.10.09, 08:07 by Jukka Takamaa »

Compact and eco friendly sports airplane design:http://max3fan.blogspot.com
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5549 on: 12.10.09, 18:51 »

NOniin annetaan ton teknisenkehitysväännön olla jo, tuli selväksi pointti jo, että ehkä minulla on näkökulmissa korjattavaa. Mutta tosiasia on se, että jos tykkäät hevosesta, niin et osta lehmää. Näin vaan menee. Näin vertauksena. Jokainen tykkää mistä tykkää, mutta mielipiteen niistä saa varmaan sanoa, vaikka se olisikin kriittinenkin tai huumorilla säestetty.
No se siitä.

Jokatapauksessa, tuskin tämä ketään täällä kamalasti kiinnostaa, mutta Youtubeen on töötätty 4 klippiä Le Mans historiaa, Suomalaista sellaista. Suosittelen jos vähänkin on tiedoissa aukkoja asian tiimoilta!
http://octanereport.com/news/338/53/Classic-McLaren-F1-GTR-Le-Mans-Video.html
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5550 on: 12.10.09, 20:04 »

NOniin annetaan ton teknisenkehitysväännön olla jo, tuli selväksi pointti jo, että ehkä minulla on näkökulmissa korjattavaa. Mutta tosiasia on se, että jos tykkäät hevosesta, niin et osta lehmää.
Mutta jos saisit hevosen satulalla tai hevosen ilman satulaa, kumman ottaisit? Varmasti toki pärjäisit ilmankin sitä mutta eiköhän se ole sen kanssa mukavampi "ajettava"... Grin
Tomi Rissanen
Offline Offline

Posts: 570
Date Registered: 07.08.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5551 on: 13.10.09, 06:54 »

Kieseistä tuli mieleen kuinka oikessa Jeremy Clarkson olikaan pari vuotta sitten mainitessaan jossain Top Gearin jaksossa kuinka kaikki mulkvistit ajavat nykyään Audilla ... Aiemmin olivat bemarikuskeja mutta nyt hänen mukaansa bemarilla ajavat, lähinnä, ne jotka arvostavat autoa sen teknisten yms ominaisuuksien pohjalta, kun taas nämä muut ovat siirtyneet audiosastolle. Hiljakseen sama kehitys valunee tuolta saarelta myös tänne Euroopan perukoille. Grin

<liikenneraporttikitinä>
(Tuli vaan taas tuokin mieleen tuossa eilen kun katselin tuolla isolla kirkolla kuinka joku A3-kuski (anteeksi, täytyy olla varmaan ihan S3? Tongue) pelleili keskustassa 40kmh alueella "hitusen" kovempaa... Ja samanlaisia kokemuksia muutenkin viimeajalta. )
</liikenneraporttikitinä>

Joo, Audi-kuskit ovat ihan perseestä  laugh.

tomppa

Ville Gröndahl
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 06.04.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5552 on: 13.10.09, 06:55 »

Ilmajousitushan ei ole mikään uusi villitys, niitä on käytetty jo yli kymmenen vuotta "luxus" autoissa, ja näyttävät toimivan edelleenkin hyvin.

Itseasiassa W100 korinen Mercedes-Benz 600 Grosser ja 600 Pullman oli jo vuonna 1963 varustettu ilmajousituksella. Ja jo sitä ennen vuonna 1957, Cadillac 62, se Cadillaccien Cadillac oli myös ilmajousilla.

That's life...
Ville Gröndahl
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 06.04.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5553 on: 13.10.09, 07:11 »

Mahtaa olla halpaa korjauksen kannalta kun ilmankni pärjäisi varmasti ihan hyvin perus nykyaikaisilla hyvillä iskareilla.

Aina kannattaa muistaa, että autot joissa on hienoa tekniikkaa, ovat yleensäkin kalliita sekä omistaa, että huoltaa. Ja taas ne ihmiset, jotka sellaisen auton hankkivat, tuskin miettivät näitä seikkoja, koska ne ovat heille merkityksettömiä. Heistä todennäköisesti harva edes pitää autoa edes kymmenen vuotta vaan se vaihtuu uuteen 90 prosenin todennäköisyydellä viimeistään silloin kun uusi korimalli tulee tarjolle (eli noin 7 vuoden välein) ja todennäköisesti jo paljon aikaisemmin.

Kalliin urheiluauton tai edustusauton ylläpitokustannuksia (huollot ja korjaukset) miettii oikeasti vain sellainen jolla ei sellaiseen autoon ole yksinkertaisesti varaa.

On hyvä myös pitää mielessä, että vaikka sellaisen auton hankintahinta on 10-15 vuoden päästä pudonneena ennemän Matti Meikäläisen tulotasoon sopivaksi, ei sen huoltaminen ja korjaaminen ole kustannuksiltaan alentunut kuitenkaan.

Tämän ilmiön vaikean käsittämisen huomaa hyvin kun seuraa kuinka ihmiset ovat viime vuosina hankkineet 10-15 vuotta vanhoja S-sarjan Mersuja, 7-sarjan Bemareita ja Jaguareja kun niitä halvalla on Saksasta saanut, mutta sitten kauhistellaan kun pitää jotain korjata...

Nimimerkillä: Ilmastointilaitteen kenno ilman töitä 1495 euroa.

That's life...
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5554 on: 13.10.09, 18:29 »

Mutta jos saisit hevosen satulalla tai hevosen ilman satulaa, kumman ottaisit? Varmasti toki pärjäisit ilmankin sitä mutta eiköhän se ole sen kanssa mukavampi "ajettava"... Grin

Tosi mies ei tarvitse mitään vempaimpia. Satulaan ja hanaa.  Grin
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5555 on: 13.10.09, 18:30 »

Aina kannattaa muistaa, että autot joissa on hienoa tekniikkaa, ovat yleensäkin kalliita sekä omistaa, että huoltaa. Ja taas ne ihmiset, jotka sellaisen auton hankkivat, tuskin miettivät näitä seikkoja, koska ne ovat heille merkityksettömiä. Heistä todennäköisesti harva edes pitää autoa edes kymmenen vuotta vaan se vaihtuu uuteen 90 prosenin todennäköisyydellä viimeistään silloin kun uusi korimalli tulee tarjolle (eli noin 7 vuoden välein) ja todennäköisesti jo paljon aikaisemmin.

Kalliin urheiluauton tai edustusauton ylläpitokustannuksia (huollot ja korjaukset) miettii oikeasti vain sellainen jolla ei sellaiseen autoon ole yksinkertaisesti varaa.

On hyvä myös pitää mielessä, että vaikka sellaisen auton hankintahinta on 10-15 vuoden päästä pudonneena ennemän Matti Meikäläisen tulotasoon sopivaksi, ei sen huoltaminen ja korjaaminen ole kustannuksiltaan alentunut kuitenkaan.

Tämän ilmiön vaikean käsittämisen huomaa hyvin kun seuraa kuinka ihmiset ovat viime vuosina hankkineet 10-15 vuotta vanhoja S-sarjan Mersuja, 7-sarjan Bemareita ja Jaguareja kun niitä halvalla on Saksasta saanut, mutta sitten kauhistellaan kun pitää jotain korjata...

Nimimerkillä: Ilmastointilaitteen kenno ilman töitä 1495 euroa.

No joo kieltämättä, Suomestakin saa halvalla näitä vanhempia loistoautoja, hinnat ovat varsin alhaisia. Mutta eihän ne huollot mihinkään halpene, tai osat. Tulevaisuudessa ei ainakaan yhtään tule halvemmaksi mikään.
Jukka Takamaa
Offline Offline

Posts: 3402
Date Registered: 12.06.07

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5556 on: 14.10.09, 10:01 »


Compact and eco friendly sports airplane design:http://max3fan.blogspot.com
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5557 on: 14.10.09, 12:11 »

Hieno tuo McLaren F1.

Kori painaa 100 kiloa...siis kuituyläosa siitä.

On se joo, kun muistetaan että auto on 90-luvun alussa saatu pyörien päälle ja se on tänäänkin vielä sellasta tavaraa, että saa aikamoinen laite olla, joka paremmaksi pistää. Itselle kuitenkin enemmän hottia tavaraa ovat nuo GTR-versiot. Tuossa dokumentissa onneksi käydään läpi tuo historia, miten kaikki kävi ja tuon Le Manssin jälkeenhän GTR McLarenit hallitsivat BPR GT Sarjaa 95-96 kausilla ja vielä 97 FIA GT mestaruussarjassa pistivät koville sarjaan vartavasten kehitetyt Mersut ja Porshet. Tosiaaan kaudelle 1997 GTR McLaren sai uuden aerodynamiikan, joka oli kehitetty alkuperäisestä; toisin kuin Mersut ja Porschet, silti GTR McLarenit hakkasivat Mersut useasti tuonna kautena.

Upea historia, upea kilpailuhistoria, legendaarinen auto niin kadulla kuin radalla. Se joka väheksyy tätä autoa, F1, LM tai GT tai GTR versioita, ei tiedä mistä puhuu.
[ attachment removed / expired ]
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5558 on: 16.10.09, 16:19 »

Tulikin tuossa mieleen, että nuorempana 15-17 vuotiaana kun oli tylsää; tein paljon tälläsiä leikekansioita. Lähinnä nyt autoista sun muista, F1:sistä ja sen sellasista. Tässä olis parit kuvat McLaren F1 kansiostani, jota tein muistaakseni vuosina 1995-1997 kun GTR McLarenit tekivät historiaa GT areenoilla. Nyt kyllä hieman nuo tekstiasu hämmentää, mutta mitä siitä, se on historiallista tavaraa; itselle.  Cheesy

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Ilmeisesti XP1 LM tämä, eli prototyyppi niille 5:lle valmistetulle LM:lle.
[ attachment removed / expired ]

GTR!
[ attachment removed / expired ]

Muistaakseni Helsinki Thunderin kisakataloogista paloteltu tämä juttu....
[ attachment removed / expired ]

Ja kun tuo Thunder kolkutteli ovia silloin  1997; teki Helsingin Sanomat ison jutun Longtail GTR'n aerodynamiikasta.
[ attachment removed / expired ]

Ja Thunderistahan jäi JJ:lle ja Steve:lle ykköspokaali kaappiin muistoksi.
[ attachment removed / expired ]

Muutama kuva lehdistä kerättynä yhdelle sivulle kaudelta 1997
[ attachment removed / expired ]

Aivan mielettömän upeaa tavaraa, jos tykkää vanhemmista GT sarjan autoista ja incar-kamera tavarasta!
[ attachment removed / expired ]

Ja kymmenen vuoden takainen super harvinainen testi tässä numerossa.
[ attachment removed / expired ]

En tiedä oliko järkeä näyttää näitä, mutta ajattelin jos jota kuta kiinnostaa mahdollisesti.
Ilkka Mäkelä
Offline Offline

Posts: 18864
Date Registered: 02.04.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5559 on: 17.10.09, 18:00 »

... jotenkin ei sytytä:

[ attachment removed / expired ]

Sympaattisempi:

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 17.10.09, 18:06 by Ilkka Mäkelä »

Pages: 1 ... 276 277 [278] 279 280 ... 444 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1