Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)

<< < (1133/1766) > >>

Lentokärpänen:
Quote

Mistäs nämä kuvat ovat peräisin? Ilmeisesti ei ole Suomessa otettuja kuvia? Varsin harvinaista tavaraa. 


Kuvat on otettu Suomessa ja Nurmeksessa  28.07 - 02.08.1993. Siellä oli 10:nes kansaínvälinen citroen 2 cv ystävien maailmakokous.[move][/move]
Omalla rättärillä olin itekkin silloin paikalla.


Tuo bijou oli vielä tuolloin Ranskalaisissa kilvissä mutta Suomalaisomistuksessa ja myöhemmin myös rekisteröitiin Suomeen.

Kaikki Bijout ovat tehty saman vuosimallin tekniikalle, joten pienestä valmistusmäärästä johtuen voi vetää johtopäätöksen, että kaikki Bijout tulivat tehtaasta samana vuonna ulos, mutta myytiin useana vuonna 1959–1964. Bijouta valmistettiin tietolähteestä riippuen vain 211–214 kappaletta. Jotkut osat, kuten ratti, ovenkahvat ja takalasi ovat peräisin Citroën DS -mallista.

Auton lasikuitukorin on suunnitellut Peter Kirwan-Taylor, joka suunnitteli myös Lotus Eliten. Bijou suunnattiin lähinnä Britannian markkinoille ja se suunniteltiin Mini Morriksen kovan myyntimenestyksen haastajaksi. Bijou ei kuitenkaan ollut niin suosittu kuin odotettiin ja sen tuotanto jäi vähäiseksi Minin selkeästi viedessä voiton. Bijouta löytyy maailmalta enää n. 30 kappaletta, joista kaksi on Suomessa. 

Sitten tuo 2 cv Sahara malli.  Myös tämä oli Suomen kilvissä ja näitä ei ollut tuohon aikaan kuin 1 kpl täällä. Omistaja puhui jo tuollin että saattaa mennä myyntiin ja ulkomaille koska kysyntää on ollut.

Sahara mallia tehtiin 694 kappaletta, joissa oli taakse lisätty toinen moottori, mutta vain yhdet polkimet ja yksi vaihdevipu. Tarvittaessa voitiin ajaa molemmilla moottoreilla, jolloin etu- tai takapyörien luistaessa toisen moottorin pyörittämät pyörät vielä vetivät, koska voimansiirrot olivat muuten toisistaan erilliset. Huippunopeus yhdellä moottorilla oli 65 km/h ja kahdella 105 km/h. Oli myös mahdollisuus ajaa pelkästään etummaisen moottorin  kanssa tai sitten pelkästään takimmaisen. Polttoainetankit olivat myös erilliset molemmille moottoreilla ja sijaitsivat etupenkkien alla.

[ Attachment not found - or removed ]

Tuossa vielä 2 cv killan lehdestä skannattu kuva itse tapahtumasta.
[ Attachment not found - or removed ]

LauriK:
Merkki, malli, vuosimalli? 

Sijainti:http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s_d&saddr=60.2256,25.008488&daddr=&hl=fi&geocode=FUD4lgMdaJl9AQ&mra=mi&mrsp=0&sz=15&sll=60.226601,25.009346&sspn=0.009078,0.02665&ie=UTF8&z=15

Lisätietoa:
http://www.vartti.fi/artikkeli/c4de75c9-f1b3-421f-8671-87d0bc696dd7

[ Attachment not found - or removed ]

Sami Aaltonen:
Quote

Kuvat on otettu Suomessa ja Nurmeksessa  28.07 - 02.08.1993. Siellä oli 10:nes kansaínvälinen citroen 2 cv ystävien maailmakokous.[move][/move]
Omalla rättärillä olin itekkin silloin paikalla.




Johan on, että Suomessa tollasia harvinaisuuksia on! On tämä uskomaton maa, mitä eriskummallisempia autoharvinaisuuksia löytyy, vaikka ollaan kylmässä Pohjolassa.  Kiitoksia historiikistä! 

Lentokärpänen:
Laitetaan vielä yksi sitikka joka on niin ruma että on itseasiassa kaunis.

Citroen AMI 6 joka pohjautuu  Citroen 2 CV:n tekniikkaan.

[ Attachment not found - or removed ]

Sami Aaltonen:
Nyt en jaksa alkaa leikkimään Phottarilla.

Onkos tämä sitten sen farmari versio? 
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1438989.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1438989.jpg

Entäs mikäs se tämä on?
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1890032.jpg

-Sami-

Navigation

Up one level

Next page

Previous page