FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.07.17, 20:46

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 287 288 [289] 290 291 ... 444 Reply Print
Author Topic: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)  (Read 1201991 times)
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5760 on: 25.12.09, 15:56 »

Vähänkään jos ymmärtää rekkojen päälle niin tuollaisella jää tuollaisella kelillä vaikka tasamaalle kiinni ja siihen ei paljon vetoa tarvi että se siitä lähtee.
Sopii yrittää samaa sitten vaikka Yariksella Tongue
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5761 on: 25.12.09, 16:25 »

Joo o, näitä "talviautoja" taas... Tongue

Kylä lähtee.... Wink Grin
http://www.youtube.com/watch?v=nRYJ8bpzEAc

Meinasinpa sanoa että ton kun Orvo näkee, ja näkihän tuo.
Ei tule loppua tolle jutulle. Grin

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5762 on: 25.12.09, 18:46 »

Mun mielestä Bemarin M5 ei koskaan ole muutenkaan ollut mikään puristin valinta muutenkaan, joten en henkilökohtaisesti ota tästä mitään stressiä. M5 on muutenkin liian painava ja liian kompromissi joka suhteessa ollakseen täydellinen urheilullinen auto.
Sehän on nyt juuri oikeanlainen käyttöauto mihin voi hyvällä omallatunnolla iskeä läpsykkävaihteistoa open gate shifterin tilalle, pikkasen HUDia lasiin ja uusinta luistonestotekniikkaa. Pääasia että perhe (ja nykyisin myös koira) liikkuu vikkelään tahtiin paikasta toiseen.
Pirunko väliä silläkään on vaikka pellin alla ei olisikaan Lambomaista W16 quadturboa mikä toimii kuutioiduilla hylkeenpalasilla Smiley
Ja sitäpaitsi onhan tuo M5 jo aikaisemminkin "myynyt" itsensä, pariinkin otteeseen...

PS. Nykyisestä RS6:sta löytyy 580 heppaa, joten uusi M5 todennäköisesti joutuu myös nostamaan tehoja vastaaviksi.

Näkökulmia on monia.
Vaikken suuri BMW fani olekaan; itselle on ollut aina selvyys M5/M3 Bemareitten vapaasti hengittävyys. Muttei ole enää.
Joten itselle ne aidot M5/M3:set on niitä, missä on vapaasti hengittävä hella. Ei mitään ahtimia, todela typerää. Riittää että Märsu sotkee noita kompressoreita noihin AMG laitteisiinsa. Bemarilla on aina ollut eri meininki, muttei ole enää. Ikäväkyllä.
No sitä pitää tehdä, mitä ihmiset haluavat, ja näemmä tuo on tutkittua tavaraa että ahdin pitää olla. Mene ja tiedä. Loppu kiinnostus kyllä tohon ahdettuun tulevaisuuteen samantien.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5763 on: 25.12.09, 18:53 »

No sitä pitää tehdä, mitä ihmiset haluavat, ja näemmä tuo on tutkittua tavaraa että ahdin pitää olla. Mene ja tiedä. Loppu kiinnostus kyllä tohon ahdettuun tulevaisuuteen samantien.
Siirtymistä nykyaikaan Tongue Pienemmistä myllyistä revitään puhaltimella samat tehot mitä ennen saatiin noilla isommilla. Tongue Sitäpaitsi ahdin säästää (Autobildissäkin oli taannoin juttu että "Turbo kuluttaa Turbo säästää!" Cheesy), tosin onko sillä sitten niin väliä ton luokan autoissa... Roll Eyes

Sinulla totutusti pitää olla menopelit ja varusteet Villin Lännen luokkaa.... Grin
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5764 on: 25.12.09, 19:36 »

Siirtymistä nykyaikaan Tongue Pienemmistä myllyistä revitään puhaltimella samat tehot mitä ennen saatiin noilla isommilla. Tongue Sitäpaitsi ahdin säästää (Autobildissäkin oli taannoin juttu että "Turbo kuluttaa Turbo säästää!" Cheesy), tosin onko sillä sitten niin väliä ton luokan autoissa... Roll Eyes

Sinulla totutusti pitää olla menopelit ja varusteet Villin Lännen luokkaa.... Grin

Se tosiasia on faktaa, vaikka mitä täällä selittätte; jos ahtaat 1,4 litrasesta nelosesta yli 150hv lähemmäs 200Nm vääntöjä irti; se ei taatusti tule kestämään niin paljoa koskaan ikinä, kuin vapaasti hegittävä 2.0 litrainen neloskone. Pieni on pientä, katsoi sitä miten päin ja mistä ilman suunnasta tahansa. Usko tai Älä.

Toki, taloudellistahan tuo on, ahtaa nyt 1,4 litranen hella josta saa vanhan kakslitrasen tehot ulos, okei. Fiksuahan tuo on.
Mutta ostaisitko sinä itsellesi Ferrarin, jossa olisi 2 litranen neloskone 4 turbolla? Epäilen suuresti? Tai sen EVON 1,2 litraisena 4 turbolla? Epäilen suuresti?
Sama kun laittaisi Diabloon V6 neljällä turbolla. Ei kuullosta kovin hauskalta tai kiinnostavalta? Ainakaan minulle.

Maailmassa on periaatteita, maailmassa on ihmisiä, joille asioilla on merkitystä. Jotain kertoo se, ettei Ferrari tai Lamborghini ole lähtenyt ahtaamaan noita koneita, vaikka selvästi sillä saataisiin helposti ja paljon voimaa ulos pienemmillä tilavuuksilla. Mutta jostain syystä, niin ei ole tehty. Sen saa jokainen itse miettiä miksi ei.

Se, että Bemari nyt sitten lankeaa tähän ahdettuun tehomyllyyn on varmasti perusteltua virheysteeman osalta, mutta kyllä siitä samalla häviää jotain siitä hommasta välittömästi taivaan tuuliin. Vaikken ole ajanut M5:sta senttiäkään minkään näköistä tai kokoista M5:sta, olen sitä mieltä mitä olen ja katson historian kirjoihin entistä tiiviimmin kunnioittaen periaatteita, jotka tullaan nyt rikkomaan.

Jotain osottaa BMW:n taito tehdä ainutlaatuista moottoritekniikkaa; McLaren pyysi Bemarilta moottoria tulevaan urheiluautoonsa; BMW suostui ja tuloksena oli heiman painavempi mutta tehokkaampi moottori mitä oli pyydetty. Iso kapaasiteetti, V12 oli vaatimukset pääpiirteittäin. Ja se moottori oli kestävä, erittäin vahva tehokas paketti joka siivitti McLarenit 1995 Le Manssin voittoon kerta laakista. Kukaan ei ollut varma, kestäisikö moottori tätä 24h rääkkiä, mutta yhtäkään ei pamahtanut tässä kisassa. Ainoa asia, mistä GTR McLarenit kärsivät oli voimansiirto ongelmat.

Nykyinen M5:sen V10 on maailmalla erittäin kehuttu ja arvostettu taidonnäyte siitä, miten loistava moottori tänä päivänä rakennetaan.
Uskon vakaasti siihen, että osaamista olisi ollut vapaasti hengittävä tehdä, mutta ilmeisesit vihreysteema on ollut niin vahva, että on ollut pakko siirtyä vähempiin sylintereihin ja ahdettuun tekniikkaan kulutuslukemien saamiseksi alaspäin. Vaikka itse arvot eivät taida tippua minnekään.

Joka tapauksessa, surullinen päätös periaatteiden kannalta.
Lasse Nygren
Offline Offline

Posts: 3076
Date Registered: 23.06.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5765 on: 25.12.09, 19:58 »


Maailmassa on periaatteita, maailmassa on ihmisiä, joille asioilla on merkitystä. Jotain kertoo se, ettei Ferrari tai Lamborghini ole lähtenyt ahtaamaan noita koneita, vaikka selvästi sillä saataisiin helposti ja paljon voimaa ulos pienemmillä tilavuuksilla. Mutta jostain syystä, niin ei ole tehty. Sen saa jokainen itse miettiä miksi ei.


Mites Ferrari F40. 2,9 litrainen V8 kahdella turbolla. Minusta yksi legendaarisimmista ja härskeimmistä Ferrareista, vaikka siinä onkin kaksi turboa. Wink

EDIT: Jaahas, lisäksi Enzon tuleva korvaaja F70 tulee ilmeisesti pitämään sisällään myös Twin-Turbo V8:n, joten se niistä periaatteista.  Wink
http://www.worldcarfans.com/109112623242/ferrari-f70-enzo-replacement-to-receive-twin-turbo-v8
« Last Edit: 25.12.09, 20:16 by Lasse Nygren »

bemari
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5766 on: 25.12.09, 20:28 »

...Mutta ostaisitko sinä itsellesi Ferrarin, jossa olisi 2 litranen neloskone 4 turbolla? Epäilen suuresti?...
Kyllä mulle ainakin kävisi. Itseasiassa Porsche 2 litraisella neloskone turbolla on jo ostoslistalla..

Mielestäni urheiluauton kohdalla tärkeämpää kuin iskutilavuus tai sylinterimäärä on se, että autolla on hauska ajaa. Tietysti autot ovat makuasia ja urheiluautot varsinkin, joten ymmärrän hyvin että perinteet ja sylinterit ovat toisille tärkeitä (en minäkään kuutoskoneista Corvettea huolisi. Corvette on traditionaalinen auto, johon oleellisena osana kuuluu V8 moottori. Mutta esimerkiksi Porscheen sopii mielestäni jokin muu moottori, kuin traditionaalinen bokserikutonen.).

Esimerkiksi Lotuksissa ja Caterhameissa on pieniä moottoreita, mutta koska ne ovat kevyitä autoja, on niissä suorituskykykin ihan kelvollinen. Minulle kelpaisi vaikka 1.6 litrainen Caterham, jos se vain on hyvä ajaa.

Koneen koko on sivuseikka autossa, johon jo istuessa hymy leviää korvasta korvaan.

« Last Edit: 25.12.09, 20:33 by Pekko Leppävirta »
Joonas Kapanen
Offline Offline

Posts: 1253
Date Registered: 07.01.08

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5767 on: 25.12.09, 20:44 »

laitetaas viel parit Tongue

[ attachment removed / expired ]



[ attachment removed / expired ]

Marko Ryynänen
Offline Offline

Posts: 733
Date Registered: 05.10.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5768 on: 25.12.09, 20:52 »

^ Nyt kun punaisilla mennään, niin laitetaan yksi lisää Smiley

[ attachment removed / expired ]

Serkkupoika kävi rinkulavolkkarilla (S5) Joulukaffella

-make-
Sami Vainionpää
Offline Offline

Posts: 1039
Date Registered: 30.10.01

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5769 on: 25.12.09, 20:53 »

Mites Ferrari F40. 2,9 litrainen V8 kahdella turbolla. Minusta yksi legendaarisimmista ja härskeimmistä Ferrareista, vaikka siinä onkin kaksi turboa. Wink

EDIT: Jaahas, lisäksi Enzon tuleva korvaaja F70 tulee ilmeisesti pitämään sisällään myös Twin-Turbo V8:n, joten se niistä periaatteista.  Wink
http://www.worldcarfans.com/109112623242/ferrari-f70-enzo-replacement-to-receive-twin-turbo-v8

Juu, Ferrarihan on nyt myynyt itsensä ihan täysin, hybridiä ja nelivetoa tutkiskellaan kovasti:

http://www.autoblog.com/2009/12/23/report-ferrari-to-show-599-hybrid-concept-in-geneva/
http://www.autoblog.com/2006/11/15/spy-shots-4x4-ferrari-612

Turha kai noista perinteistä on jauhaa minkään merkin kohdalla, kaikki ovat jossain määrin antaneet periksi. Vain 911 on säilynyt Wink
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5770 on: 26.12.09, 03:27 »

Mites Ferrari F40. 2,9 litrainen V8 kahdella turbolla. Minusta yksi legendaarisimmista ja härskeimmistä Ferrareista, vaikka siinä onkin kaksi turboa. Wink

EDIT: Jaahas, lisäksi Enzon tuleva korvaaja F70 tulee ilmeisesti pitämään sisällään myös Twin-Turbo V8:n, joten se niistä periaatteista.  Wink
http://www.worldcarfans.com/109112623242/ferrari-f70-enzo-replacement-to-receive-twin-turbo-v8

Jep, onhan noita, F40:sessa on turboja, tottakai nämä tiesin.
Lähinnä nyt meinasin näitä pikkuversioita, F430:stä ja esim. tätä uutta Italiaa. Tipahtaisi ainakin mulla into siihen, jos sieltä neloskoneturvoilla löytyisi.
Uskomatonta, jos Ferrarikin luopuu tosta V12 upeasta soinnista. Vaikka F40 olikin tupla ahdettu kasi, niin sitä ei mun mielestä voi verrata Enzoon tai muuhun.

Perinteet ovat näköjään luotu rikottaviksi. Ei tässä muu auta todeta.
Itselle on aina ollut selvää, jos kyse on super autosta, kuten Diablosta, Countachista, McLaren F1:stä, Ferrarin lippulaivoista ym; sieltä pellin alta löytyy V12. Mutta ne päivät taitavat olla vähenemään päin, jolloin uusiin tulokkaisiin tämä V12 laitetaan.

Toivon totisesti, ettei Lamborghini sorru tähän, Murciélagon seuraajasta ei ole liiemmin tietoja tihkunut, pahin virhe mitä Audi voisi mennä tekemään; on tunkea sinne tuo W12 hella pellin alle. Toinen iso virhe mitä he voisivat mennä tekemään; on laittaa sinne ahdettua tekniikkaa samalla tiputtaen sylinterimäärää.
Toivon totisesti, ettei näin tapahdu.

Mitä nelivetoon tulee; Lambollahan näitä on ollut jo vuosi kymmenen ajan. Moni olisi toivonut Murciélagosta vielä takavetoista versiota, mutta viimeiseksi jäänyt SV-mallikin oli nelivetoinen. Se kertoo jotain, mitä omistajat, asiakkaat toivovat ja sen mitä nyt olen ymmärtänyt; mitään Audi Lamboa ei haluta seuraajaksi.
Jos niin käy, Murciélago jäi viimeiseksi todelliseksi Lamborghiniksi.
« Last Edit: 26.12.09, 03:33 by Sami Aaltonen »
Kimmo Huoviala
Offline Offline

Posts: 1275
Date Registered: 27.05.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5771 on: 26.12.09, 09:10 »

Ferrari möi itsensä jo -80 -luvulla, 208 GTS/GTB turbo. Kaksilitraanen pannu turbolla.

E: http://www.ferrariturbo.com/

M5 oli aidoimmillaan kun siinä oli suora kutonen. V8 M5:ssä oli kyllä paukkua mukavasti mutta fiilis jo eri luokkaa. Tuollaisella on oma henk koht nopeusennätys autolla, n220 Seinäjoen kiitotiellä. Vain prätkällä pääsi kovempaa.

Maailma muuttuu ja moottorit kehittyy, ei sille mahda mitään. 300 000+ km ajettu 9000turpo-saappi oli vielä aivan täydessä terässä, uudemmat kestää varmasti vielä paremmin.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5772 on: 26.12.09, 14:19 »

Ferrari möi itsensä jo -80 -luvulla, 208 GTS/GTB turbo. Kaksilitraanen pannu turbolla.

E: http://www.ferrariturbo.com/

M5 oli aidoimmillaan kun siinä oli suora kutonen. V8 M5:ssä oli kyllä paukkua mukavasti mutta fiilis jo eri luokkaa. Tuollaisella on oma henk koht nopeusennätys autolla, n220 Seinäjoen kiitotiellä. Vain prätkällä pääsi kovempaa.

Maailma muuttuu ja moottorit kehittyy, ei sille mahda mitään. 300 000+ km ajettu 9000turpo-saappi oli vielä aivan täydessä terässä, uudemmat kestää varmasti vielä paremmin.

Joo tosiaan tässä olen kokoajan tarkoittanut tulevia malleja. Historia on erikseen.

M3:nen oli myöskin aidoimmillaan kun siinä oli suora kutonen keulilla. Ylivoimaisesti henkevin M5:nen mulle on tuo V8 pannulla ollut versio. Puhdas manuaali aski ja vapaasti hengittävä korkealle kiertävä Kasin Vinkkeli teki siitä lähes täydellisen, minun makuuni. Mutta ehkä siinä Kutoskoneisessa versiossa on vielä enemmän sitä aitoutta. Aikaa, jolloin näistä ei tehty övereitä. Nykyään ovat aika mauttomia suurin osa näistä.
No nämä on mielipidekymysyksiä.
Hannu Tolonen
Offline Offline

Posts: 1724
Date Registered: 13.12.02

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5773 on: 27.12.09, 19:37 »

Laitaanpa välillä joku kuvakin.
Tämmöinen pikainen kokeilu. Ei sattunut edes auton keskilinjalta, ja kamerassa oli vielä jäänyt pieni jpg-asetus päälle, mutta ideana minusta ihan toimiva.


[ attachment removed / expired ]

Hannu

Ville Gröndahl
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 06.04.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5774 on: 27.12.09, 20:23 »


Sama kun laittaisi Diabloon V6 neljällä turbolla. Ei kuullosta kovin hauskalta tai kiinnostavalta? Ainakaan minulle.

Maailmassa on periaatteita, maailmassa on ihmisiä, joille asioilla on merkitystä. Jotain kertoo se, ettei Ferrari tai Lamborghini ole lähtenyt ahtaamaan noita koneita, vaikka selvästi sillä saataisiin helposti ja paljon voimaa ulos pienemmillä tilavuuksilla. Mutta jostain syystä, niin ei ole tehty. Sen saa jokainen itse miettiä miksi ei.

Vaikken ole ajanut M5:sta senttiäkään minkään näköistä tai kokoista M5:sta, olen sitä mieltä mitä olen ja katson historian kirjoihin entistä tiiviimmin kunnioittaen periaatteita, jotka tullaan nyt rikkomaan.

Uskon vakaasti siihen, että osaamista olisi ollut vapaasti hengittävä tehdä, mutta ilmeisesit vihreysteema on ollut niin vahva, että on ollut pakko siirtyä vähempiin sylintereihin ja ahdettuun tekniikkaan kulutuslukemien saamiseksi alaspäin. Vaikka itse arvot eivät taida tippua minnekään.

Joka tapauksessa, surullinen päätös periaatteiden kannalta.

Nyt on kyllä pakko heittää kommenttia kehiin kun täällä tuntuu olevan yhden miehen ylläpitämää jyrkkää propagandaa siitä millaisia autojen pitäisi olla ja välillä välittyy kuva että automaailmaa pitäisi tarkastella vain tällä yhdellä ”oikealla” näkemyksellä.

Ensinnäkin maailmassa on nykyään aivan uudet realiteetit ja periaatteet. Ja ne on aivan muut kuin vielä muutama vuosi sitten. Sä Sami nyt unohdat selvästi sen, että ihmiset joilla on varaa ostaa vaikka tusina Lamboja ja Ferrareita, eivät niitä kuitenkaan osta vaikka mahdollisuus olisi. Vaikka nämä autot ovat sinusta maailman täydellisimpiä laitoksia, ne eivät edes puhuttele kuin murto-osaa maailman isokenkäisistä. On tärkeä muistaa, että esimerkiksi nykyään hiilijalanjäljestään puhuminen on muotia ja moni isokenkä katsoo tarkkaan millä ajaa.

Statusta ei ole se, että sulla on Lambo tallissa. Nämä tällaiset turhanpäiväiset leluautot leimaavat enemmän nousujohteisia afro-amerikkalaisa. Tyyliin: ”Mulla on sikana rahaa ja sen todistaakseni ostin tämän.” (esim. Ferrarin)

Se, että jollain on varaa superautoon, ei tarkoita että sellaisella on se pakko olla. Rikkaatkin ovat toisinaan järkevää sakkia ja miettivät tällaisia asioita. Halusit uskoa tai et.

Esimerkiksi Fiskeri on varmasti yksi seuraavien vuosien juttu. Porsche on kehittänyt kuumeisesti viimeaikoina ekologisempia vaihtoehtoja 911:n voimanlähteeksi ja ajanut testejä sähköautoillaan. Lisäksi tämä voluumiltaan huomattavasti Lamboa ja Ferraria suurempi firma on alkanut katsomaan tosi tarkasti ekologisuuttaan. Ja miksi ei, koska se on arvo, jolla tulevaisuudessa tehdään bisnestä. Porschella varmasti tulee koneet pienenemään perinteiselläkin moottoritekniikan saralla. ja miksi ei, kun varaakin on kun nykytekniikalla koneista saadaan enemmän irti. Vaikka ääneen ei paljoa puhuttaisikaan julkisesti ainakaan vielä, niin urheiluautosegmnentillä varmasti aletaan jossain vaiheessa kisa siitä, kuka saa aikaan erittäin urheilullisen mutta samalla ”ympäristöystävällisen” auton. Uusi 911 Turbo esim. on huomattavasti leikannut päästöjä mitä sen edeltäjällä oli vielä vuosi sitten.

Sitten oletko Sami miettinyt että Ferrari ehkä tunnetaan tietyntyyppisestä imagostaan. Mutta oletko koskaan miettinyt että heillä on itseasiassa loppuenlopuksi suhteellisen vanhaa teknistä ratkaisua mottorinsa konstruktio. Eli he eivät ole oikastaan kehittyneet ja siitä seuraakin kysymys miksi? Ferrarin myyntiluvut ei ole päätä huimaavia. Muistaakseni pari vuotta sitten heidän vuosi tuotantonsa oli jotain 6400 auton luokkaa. Vaikka laskisimme koko myynnin kalleimman mallin mukaan, ei kassaan virtaa hirveän isoa summaa. Samaan aikaan Porsche valmistaa noin 75 000 autoa vuodessa ja ovat tällä hetkellä optimistisia pääsemään lähitulevaisuudessa 150 000 autoon markkinoille juuri tuleen Panameran ja lähitulevaisuudessa uudistuvien 911, boxster ja cayman mallien myötä jolloin peliin tulee hybridit ja sähköautot. Tyhmempikin jo osaa laskea alle 7000 autoa tekevän firman ja kymmenkertaisesti tekevän kilpailijan tuotekehityspuolelle tulevan kassavirran määrän. Vai uskotko Fiatin pumppaavan Ferrarille aina rahaa kun sitä vaan tajuavat pyytää? Okey, Ferrari on ntt hieman alkanu heräämään aiheeseen ja puhuu tutkivansa uusia ratkaisuja mutta tutkimisesta on vielä pitkä matka todelliseen tekemiseen ja siinä kohdassa tulee ero näiden kahden firman välillä joista Porschella vaan on huomattavan paljon paremmat resurssit käytettävissä.

Lambosta taas ei voi puhua samassa kappaleessa koska lambolla on sama mylly kuin Volkswagen konsernin muillakin marginaalituotteilla (Audi S8, A8 W12, Bentley Continental GT ja Flying Spur, Volkswagen Phaenton nyt pari mainitakseni...)

Sitten selität tuota historia löpinää. No jos tolle linjalle lähdetään, niin ennen toista maailmansotaa jos auto oli jotain, niin siinä oli oltava suora kasi keulalla eikä mikään lyhyt tusina V12 moottori. Ja ne oli autoja silloin. Sellaisia varmasti sinun silmissäsi merkityksettömiä kuten Bugatti Royale, Duesenbergit, Isotta Farschini, ja vaikka MB:n 500K. Rolls-Royce kokeili V12 moottoria Phantom III mallissa josta tuli akilleen kantapää firmalle ja sittemmin moista moottoriratkaisua ei nähty kuin vasta 90-luvulla kun Bemarin rojut lyötiin Rollsin konepellin alle. Oh my god... Mutta summa summarum, perinteet rikottiin jo toisen mailmansodan myötä.

Ja lopuksi omassa paatoksessani tuohon kommentiisi maailmassa olevista ihmisistä, joille näillä konepellin alta löytivillä asioilla on merkitystä, niin mietippä kaksi kertaa kuinka moni niistä omistajistaan oikeasti ymmärtää hölkäsen pöläystäkään autojensa sielun elämästä? Nyt sä yliarvioit rikkaiden autoteknistä tuntemusta. Vai uskotko oikeesti esim. Britneyn tai neiti Hiltonin ymmärtävän näistä asioista jotain? Hilton esim. ajaa Bentleyllä koska se on Bentley. Siihen liittyy hienoja mielikuvia ja historiaa. Vai uskotko että Hiltonia kiinnostaneen kuinka monta sylinteriä hänen autonsa moottorissa on, saati tehoa tai venttiilejä. Tuskin. Muistan hyvin kun aikoinaan 90-luvun loppuopuolella liityin Jaguar Clubiin jäseneksi. siihen aikaan klubilehteen oli haastateltu silloista Jaguarin johtajaa. Hän kertoi kuinka eräs hänen ystävätär oli kysynyt, mitä tämän naisen Jaguarin perässä oleva V12 merkki tarkoitti. Eli auton ostopäätös oli perustunut aivan johonkin muuhun kuin konepellin alla oleviin sisuskaluihin. Ja näin se vaan useimmiten on. Autot ostetaan tunteella.

Porsche vaikka tekisi 911 mallinsa 0,911 litraisella moottrilla jossa olisi kaksi ahdinta ja neljä sylinteriä, niin se tekisi varmasti kauppansa, kunhan vain tietty urheiluautomainen habitus vain pysyisi kohdallaan. Eli siis suorituskyky tai siis tarkemmin sanottuna asiakaan mielikuva fiiliksestä millainen 911 pitää olla kun sillä ajaa. Voisihan sitä mainostaa sitten vaikka tyyliin maailman tehokkain auto litratilavuuteen katsottuna esim.
« Last Edit: 27.12.09, 20:31 by Ville Gröndahl »

That's life...
Torsten Kihlman
Offline Offline

Posts: 1830
Date Registered: 25.04.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5775 on: 28.12.09, 00:04 »

Nyt on kyllä pakko heittää kommenttia kehiin kun täällä tuntuu olevan yhden miehen ylläpitämää jyrkkää propagandaa siitä millaisia autojen pitäisi olla ja välillä välittyy kuva että automaailmaa pitäisi tarkastella vain tällä yhdellä ”oikealla” näkemyksellä.
.


Hyvä teksti noin pääpiirtein  Smiley. Mutta minun on pakko huomauttaa että ihan kaikkiin toi viherpiipitys ei päde. Myöskin se on faktaa että kaikille se superauto ei ole mikään "leijumis"-väline vaan oikeasti intohimon ja harrastuksen kohde.

[pilkunviilaus]Audi S8:issa on V10 kone[/pilkunviilaus]

Ja tosiaan 911 Turboa parempaa urheiluautoa kokonaispakettia katsottaessa saa kyllä todella etsiä.  Wink
« Last Edit: 28.12.09, 00:11 by Torsten Kihlman »

My photos on Airliners.net
Ville Gröndahl
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 06.04.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5776 on: 28.12.09, 00:16 »

Hyvä teksti noin pääpiirtein  Smiley. Mutta minun on pakko huomauttaa että ihan kaikkiin toi viherpiipitys ei päde. Myöskin se on faktaa että kaikille se superauto ei ole mikään "leijumis"-väline vaan oikeasti intohimon ja harrastuksen kohde.

[pilkunviilaus]Audi S8:issa on V10 kone[/pilkunviilaus]

Kiitoksia pilkunviilauksesta. Tämän tiesinkin. Ajatuksissa lipsahti muuta.

Ja totta puhut, viherpiipitys ei päde kaikkiin. Vielä. Katsotaan tulevaisuudessa. Se tulee kuitenkin olemaan valmistajien haaste: Tehdä ylivertainen urheiluauto joka samalla huomioi ympäristönäkökohdat. Porsche on selvästi alkanut tekemään jo tästä aiheesta itselleen numeroa markkinoinnissaan.

Ja allekirjoitan täysin kanssasi mielipiteen, kun tarkastellaan museoautojen sijasta nykyisiä tuotannossa olevia autoja, on Porsche 911 - ja erityisesti Turbo - erittäin hieno saksalaisen insinööritaidon näyte.
« Last Edit: 28.12.09, 01:15 by Ville Gröndahl »

That's life...
Ville Gröndahl
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 06.04.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5777 on: 28.12.09, 01:05 »

Näistä ennen toista maailmansotaa tehdyistä superautoista nyt kun aloin äsken avautumaan, haluan vielä hieman tarkentaa omaa näkemystäni.

Yleisesti ottaen, hintatasoihin vedoten, voitaisiin sanoa, että Ettore Bugatin tyyppi 41, eli aikaisemmin mainitsemani Royale on autojen auto isolla A:lla. Ja henkilökohtaisesti pidän Coupe de Napoleonia käsittämättömän kauniina ilmestyksenä maailman päällä. Mutta vaikkakin kaikkien kuuden säilyneen Royalen tapauksessa jokaisen hintalappu pyörisi (jos myynissä olisi) nykyään jossain 20 miljoonan luokassa, en tiedä olisinko niin ihastunut Royaleen, jos siinä olisi jokin tyypillinen sen ajan loistoauton kori (viittaan kantti kertaa kantti tyylisiin Rollseihin jotka harvoin ovat loppuen lopuksi kovinkaan kauniita autoja...)

Tai siis muotoillaan näin, että jos Bentley, tuo 20-30 luvun urheiluautojen ruumiillistuma ja Bugatin näkemyksen mukaan maailman nopein kuorma-auto brutaalisuudessaan, olisi koritettuna Royalen Coupe de napoleon korilla, olisi se varmasti kaunein auto silmissäni kaikista maailman autoista. (Tällainen itse asiassa on olemassakin: Bugatista tehty replica, jossa on Bentleyn kone) mutta siis, Bugatti on vain Bugatti, jossa on suora kasi. Raadollisuudessaan.

Maailman toiseksi kalliimman merkin Duesenbergin autoissa on yhtälailla suora kasi ja Mercedes-Benzin 500K, (josta roadster on kaikkien mersu-replikoiden äiti) on myös suoralla kasilla varustettu auto – ja jossa oli jo silloin ahdin (niin kuin Bentley:lläkin) vaikka Sami ei moisista värkeistä pidäkään vaan vannoo vapaastihengittävien nimeen.

Anyway, se mikä ennen sotia tehdyissä superautoissa on todellista superia, on korityö. Loistoautot  tunnetaan nimillä jotka niiden moottorien kansiin on kirjoitettu. Mutta usein unohdetaan, että valmistajat tekivät tyypillisesti vain moottorin ja alustan. Hienot koriräätälit kuten Kellner, Gurney Nutting, Brewster, Fleetwood näin muutamia mainitakseni unohtuvat usein. Se on sääli, koska ennen autot olivat uniikkeja. Ne olivat omistajansa näköisiä.

Se, miltä auto näytti, oli täysin kiinni omistajansa visioista ja pankkitilistä viimekädessä. Tällä tavalla tarkasteltuna nykysuperautot, esim Gumbert, Lamborghini, McLaren esim. eivät ole mitenkään ihmeellisiä koska autot eivät ole uniikkeja. Tänä päivänä vastaavaa visiollista auton hankintaa edustaisi konsepti autojen kaltaiset laitokset. Mutta niiden tuottaminen on kallista ja eipä nuo miljardöörit sellaisiin lähde – enkä tiedä, suostuisivatko valmistajatkaan kovinkaan herkästi tekemään todellisia one-off malleja asiakkailleen. Tällä mittarilla siis Bugatti Veyron on tusina auto. Niin tylsältä ja pahalta kuin se kuulostaakin.

Mutta takaisin 30-luvulle. Suora kahdeksan sylinterin kone on siis mielestäni parempi kuin V12. Tämä on puhdasta mutua ja makuasioista on vaikea kiistellä. Mutta kuten jo tekstini sävystä voi huomata, suora kasikin on vain moottori moottorien joukossa eli on vielä jotain ylivertaisempaa. Näin ollen kun olemme siis saaneet kuulla Samin näkemyksen maailman parhaasta autosta, haluan esittää vasta argumenttina oman suosikkini tähän keskusteluun. Kyseessä on siis yksi näkemys miljoonien joukossa:

Mielestäni automaailman yksi hienoimpia saavutuksia on Cadillacin V-16. Yksi sellainen hieno esimerkki Cadillacin V-16 autoista on esimerkiksi 452 mallin A-sarjaan kuuluva legendaarisen Harley Earlin suunnittelema ja Rollston Companyn korittama Roadster. Kuva autosta löytyy linkin takaa:

http://www.conceptcarz.com/view/photo/315647,11275,0,0/photo.aspx

Täysin puhdas mielipide. Makuasia, josta ei voi kiistellä, mutta kiistellään kumminkin. Mutta vain näin muistuttaakseni, että autoja on osattu tehdä ennenkin jo paljon ennen kuin moni meistä edes oli olemassa. Ja näitä hienoja taideteoksia tänä päivänä katsellessa voi vain ihmetellä, kuinka vähän automaailmassa oikeastaan loppuen lopuksi on tämänkään auton jälkeen 70-80 vuoden aikana kehittynyt siihen nähden kun verrataan monen muun teknisen laitteen kehitystä.
« Last Edit: 28.12.09, 01:40 by Ville Gröndahl »

That's life...
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5778 on: 28.12.09, 08:20 »

...en minäkään kuutoskoneista Corvettea huolisi. Corvette on traditionaalinen auto, johon oleellisena osana kuuluu V8 moottori.

Traditionaalista Corvettea ei ensimmäisenä kahtena vuonna saanut muuta kuin kutosella. Kasi tuli optiona vuosimalliin -55. Minä huolisin aika kirkuen 53-55:n Vetten Blue Flame Sixillä  Cool

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #5779 on: 28.12.09, 08:42 »

Onkos kellään tietoa, mikä mahtaa olla vikana kun ajelin Peugeot 206:lla Kehä II:lla, niin aivan yhtäkkiä jäähdytysnesteen lämpötilan mittari nousi n. 70:stä asteesta reiluun sataan asteeseen ja hälytysvalot syttyivät. Pysähdyin sitten siihen tien varteen ja annoin viiletä. Sen jälkeen toimi ihan normaalisti. Lämpömittarin viisari nousi siis tosiaan ihan silmissä ylöspäin, aina sinne punaiselle alueelle saakka.

Enpä tiedä selvisikö tämä asia jo, mutta minä lähtisin tutkaamaan asiaa vilkaisemalla ne nesteen pakkasarvot - ihan vaan sillä, että se on helpoin homma katsoa ja viime aikojen pakkasissa kesyt litkut menevät jäähän (paras blandishan on 50-50 vettä ja jäähdytysnestettä). Syyllisenä pitäisin lämpötila-anturia, kuten joku myöhemmin epäilikin. Neitokaisen 206:lla aika lailla autoilleena voisin epäillä sen olevan ehkäpä jonkinlainen tyyppivika. Tietty ongelma saattaa olla johdotuksessakin, mutta joka tapauksessa laitteella on tapana toisinaan viskoa lämpötilanäyttö tappiin tai pohjalukemiin ihan syyttä suotta. Jos lämmöt oikeasti nousevat korkealle tai kyse on kannentiivisteviasta, ilmiö tapaa todentaa itsensä pukkaamalla aika sankan höyrypilven pellin alta eli auto ns. keittää. Mikäli samaan aikaan lämppäristä puhkuu kylmää, vesi ei kierrä. Mikäli poikkeuksellisen kuumaa, vesi kiertää ja pannu lämpenee oikeasti.

Anturivika on siinä mielessä ikävä ongelma modernimmissa autoissa, että lämpötiladataa käytetään moottorinohjaukseen. Seossäädöt menevät pikaisesti pieleen ja niistä voi aiheutua käyntihäiriöitä tai 206:n toinen ikävä tyyppivika: kesken ajoa tapahtuva moottorin sammuminen (mikä tietty hyydyttää tehostajat ja tekee autoilusta aika ikävää ja vaarallistakin puuhaa).

Termostaattivikoja on lähinnä kolmenlaisia. Joko avautuminen/sulkeutuminen tapahtuu väärässä lämpötilassa, mikä ei ole välttämättä muuta kuin ikävää lämmityksen kannalta tai sitten termari jumiutuu joko auki tai kiinni. Ensinmainitussa tapauksessa vesi kiertää kaiken aikaa jäähdyttäjän kautta ja kone käy pääosin kylmänä lähinnä rasituksen mukaan vaihdellen. Jälkimmäisessä moottori lämpenee nopeasti eikä vesi ala kiertää jäähdyttäjän kautta. Tämä sitten tietty johtaa nopeaan lämpenemiseen ennemmin tai myöhemmin. Tämä toki toistuu kerta toisensa jälkeen. Jään ollessa kyseessä kerta kuumaksi ja  jäähdytys sulattaa kyllä litkut sille reissulle sopivaksi ja jos kyseessä on enempi hyhmä kuin kova jää, systeemit säilyvät ehjänäkin. Pahimmillaan jäätynyt neste tietty halkaisee lohkon.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Pages: 1 ... 287 288 [289] 290 291 ... 444 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1