Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)

<< < (1189/1766) > >>

Roni94:
No sitten on aika rankasti viritetty saappi jos noin kovaa menee. Eihän siinä muu auta 

mmniemi:
Quote

Mutta liikkuuko auto eteenpäin? 


Meinaatko, että vitonen silmässä pakitellaan?

Pe7e:
Quote

HEHE, no kait nyt jaksan, kun ei ole parempaakaan tekemistä

Nythän tuo heittämäni ajatus oli, että entäs jos kyyti ja tie olikin tasaista? Ethän sinä voi sitä tietää, kun et ole ollut kyydissä. No en tietenkään minäkään voi, mutta mulla on tässä se etulyöntiasema, että ehdin heittää tuon ajatuksen tasaisuudesta tähän väittelyyn. Joten jos nyt vastaisit sen mukaan? Eli jos kyyti on 200km/h vauhdissa yhtä tasaista, kuin vaikka satasen vauhdissa, miten se lisävauhti silloin vaikuttaa tärähtämiseen ja sen herkkyyteen?

Oletko koskaan huomannut, että etäisyys vaikuttaa siihen, miten pahasti kohde kenties tärähtää kameran heilahtaessa? Lähellä oleva kohde (tässä tapauksessa mittaristo) tärähtää helposti paljon voimakkaamman näköisesti, kuin jossain horisontissa siintävä piste... Lisäksi, olet varmaan kuvannut salamalla, joten tiedät myös varmaan sen, että sen valotusajan voi säätää niin pitkäksi, että ei ihan helposti tärähdä. Monessa kamerassa se maksimi salamasynkka on 1/250s, joissakin 1/500s jne. Eli se, että on pimeätä, ei välttämättä vaikuta siihen valotusajan pituuteen...


Tottakai tulee. Mutta unohdat tässä nyt sen seikan, että konetta pannatessa sulla se liike on sivusuuntaista, kun taas tuossa kuvan tilanteessa liike on syvyyssuuntaista. Ne on kuitenkin kaksi aivan erilaista tilannetta, eikä niitä voi oikeastaan edes vertailla...

 

Nojoo, mutta ei se kyyti ole koskaan niin tasaista että yhellä kädellä saisi pidettyä sen kameran liikkumatta/tärähtämättä. Ja tottakai se liikkeen nopeus vaikuttaa asiaan tuossakin, samanlailla kuin pannatessa...? Tuossa nuo lähimmäisetkään katuvalot eivät ole lähes yhtään blurraantuneita...

Ei varmasti ole menty tuossa 200kmh

mmniemi:
Quote

Nojoo, mutta ei se kyyti ole koskaan niin tasaista että yhellä kädellä saisi pidettyä sen kameran liikkumatta/tärähtämättä.

Miksi ei saisi? Ei se ole salaman kanssa vaikeatakaan...


Quote

Ja tottakai se liikkeen nopeus vaikuttaa asiaan tuossakin, samanlailla kuin pannatessa...?


Vaikuttaa tottakai, mutta ei läheskään niin voimakkaasti. Jos kuvaat 40km/h ajavaa autoa sivustapäin pitkällä valotusajalla, tulee pitkää viirua. Mutta jos kuvaat sieltä 40km/h kulkevasta autosta suoraan eteenpäin samalla valotusajalla, viirut ovatkin paljon lyhyemmät. 

Quote

Tuossa nuo lähimmäisetkään katuvalot eivät ole lähes yhtään blurraantuneita...


No ei tietenkään ole blurraantuneet. Syyn sanoitkin jo itse: Ei varmasti ole menty tuossa 200kmh  Eikä kukaan ole väittänytkään, että olisi ajettu. Juha tuskin olisi kuvaa tänne postannut, mikäli olisi ajettu...


mkallas:
Quote

Meinaatko, että vitonen silmässä pakitellaan?


Jos pakittamiseksi lasketaan myös se, kun auto valuu kytkin pohjassa taakse päin, niin sitten vastaukseni on "joo". Vitosvaihteella saadaan vaan vaihdelaatikosta lähtevä (?) nopeusmittarin vaijeri pyörimään vinhempaa vauhtia (ja vanhan "mekaaninen" mittari menemään miinukselle). Ja koska kytkin on pohjassa, niin kierroksia voi polkea moottoriin ihan haluamansa määrän.

MikkO

Navigation

Up one level

Next page

Previous page