Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)

<< < (1237/1766) > >>

Sami Aaltonen:
Hmm nyt kysyt pahan ja siihen ei kyllä riitä kaksi riviä. 

Kautta historian, Lamboissa on ollut jotain mitä Ferrarista puuttuu. Kaksi Italialaista erittäin arvostettua merkkiä, toinen tekee raakoja ja toinen sileitä autoja.
Jo niistä ajoista kun aloin näistä jotain tajuamaan; Lamborghini on tehnyt aina vaikutuksen. Countach oli sillon jo vetäytymässä kun aivot alkoivat olla siinä iässä, että näistä jotain tajusi. Countach:n korvasi sitten Diablo, joka veti meikäläisen ainakin polvilleen välittömästi.
Countach - Diablo, siinä ne ehkä ne kaksi loistavinta esimerkkiä miksi Lamborghinista olen aina digannut. Unohtamatta super kaunista Miuraa.

Vaikka olen ollut myös muutamien Amerikkalaisten autojen vankka kannattaja; nämä kaksi Lamborghinia ovat kyllä kummitelleet sieltä nuoruus vuosista lähtien mielessä. Häikälemättömän upea ulkonäkö, lähes brutaali:
- Ilmanottoaukkoja sielä sun täällä ja Countach vielä niin raa'n näköisenä, kulmikkaineen täysin poikeavineen muotoineen. Ai että.
Tämä kaikki tyyli; Yhdistettynä upea sointiseen V12:sta, jollasta saundia on turha Ferrareista etsiä. Brutaalisuus, raakuus ja tietynlainen "keskeneräisyys" ja kekseliäisyys, siinä ne ovat ne mikä minua viehättää näissä vanhemmissa Lamborghineissa.
Sen mitä olen Countach:n historiasta lukenut ja kuullut; yhä enemmän vain hämmästelen sitä onnea, taitoa ja osaamista, millä tuo merkki pidettiin hengissä vaikeina aikoina.

Mainitsit tästä testauksesta; siinäpä taas yksi syy miksi tämä tietty merkki herättää ja on herättänyt aina minussa ihan toisenlaista intohimoa ja mielenkiintoa kuin kilpailija Ferrari. Totta; 60-70 ja vielä 80-luvullakin näitä testatiin kadulla, ennen omistajalle luovutusta. Tuo samainen kadunpätkä on vieläkin olemassa Sant Agatan tehtaan nurkilla.
Jos joku pitää tätä naurettavana, OKEI. Mutta mielettömän upeaa historiaa tämä minusta on, katsoi sitä miltä kantilta tahansa. Jos ei ole varaa omaan kilparataan tai sellaista ei lähistöllä ole; niin sitten ei paljoa vaihtoehtoja jää?
Nyt on sitten turha alkaa selittämään vastuuttomuudesta; maailma oli silloin erilainen, aika paljonkin.

Mitä tulee kisa Lamboihin; tehdas oli vaikeuksissa Diablon aikakaudella ja oli vasta nousussa uudelleen kun SV-R sekä Diablo GT/GTR olivat ajankohtaisia. Uskon, että yksinkertaisesti ei ollut varaa eikä välttämättä edes halua lähteä kehittämään näistä mitään super ratavehkeitä.
SV-R tehtiin Lamborghini Super Thropyyn 1996 kaudelle, jota ajettiin mm. BPR GT sarjan yhteydessä täytelähtöinä.
Diablo GTR seurasi SV-R:ää samassa sarjassa. Tähtikuljettajia, vanhempia ja nuorempia.
Diablo GT taas oli sitten ihan kadulle tarkoitettu laitos, Lamborghini jatkoi huippunopeitten sarjatuotanto autojen valmistusta tällä autolla.
80 kappaletta tehtiin ja tänäänkin tuo on aikamoinen harvinaisuus missä päin tahansa maailmaa.

Mutta ehkä juuri tämä näissä kiehtookin, mikään näistä Diablon kisalaitteista ei ole huippuunsa viilattu super nopea ja kevyt rata-ohjus, vaan suhteellisen pienellä modificaatiolla väsättyjä autoja rata-ajoon. Keskeneräisiä kyllä nopeutensa puolesta, varmasti. Mutta ei liene ollut tarkoituskaan tehdä siitä mitään super kallista uniikkia rata-autoa.

Mitä Murciélago R-GT:hen tulee; tosiaan yksityistiimin puitteissahan tuo on kehitetty. Uskon silti Lamborghinilla olevan jotain tekemistä tämän asian kanssa, mutta pääasiassa tulevassa FIA GT MM sarjassakin taitaa tämä Engineerin olla mukana kahdella autolla, jos en väärin muista.

Tähän loppuun voisi sanoa vielä sen, että uskomaton ulkonäkö, Italialainen sielu ja Jumalainen ääni. Kuvat ja ääni kertovat enemmän kuin tuhat sanaa.


http://www.youtube.com/watch?v=L0SbGAghMZw

OH-LGA:
Heitänpä vähän vettä lisää myllyyn. Kuten muutama muukin täällä on jo todennut, ovat italialaiset lambot ja ferrarit sellaisia räpistimiä jotka ehkä jonkun ihmisen vinoutuneella ajatuksella saattavat jopa näyttää kauniille, mutta ovat kuitenkin esteettisyydessään sit vähän sama kuin vaikka Arne Jakobsenin Ant tuoli, mikä ei minusta koskaan ole ollut mikään kaunis vaikka toiset sitä jonain ikonina pitävät.

Sitten päästään mun lempilapseen, Neun-Elferiin, jonka kauniit muodot tänä päivänäkin henkivät sitä vahvaa geeniä, minkä Butzi toi ihmisten ihailtavaksi jo vuonna 1963. Kuinka moni auto on sellainen, mikä on kestänyt ajanhammasta samalla lailla? Ei ainakaan yksikään lambo tai ferrari. On uskomatonta, kuin monestä sukupolvesta huolimatta nykyisessäkin 997:ssa on vahva side historiaansa ja hillityyn, tyylikkääseen ja konstailemattoman kauniiseen muotokieleen yhdistettynä.

Okey, ehkä se on arkisen oloinen urheiluauto, mutta se vaan osoittaa kuinka toimiva se on konseptina ollut. Yhdelläkään Samin ihailemalla italialaisella räpistimellä ei missään päin maailmaa voi ajatella liikkuvansa kaikkia päivittäisiä ajojaan. Samaa aikaan kun italiaanon kannataja tuskailee räpistimensä kaiken maailman pikkuvikojen sun muiden murheiden kanssa - käytännöllisyydestä puhumattakaan  - ajelee porsche-omistaja autoaan ilman välttämätöntä tarvetta kakkosautolle.

911 malleja päätyy onnellisille uusille omistajille vuosittain lähes 40 00 kappaletta. Samaan aikaan ferrarin koko tuotanto on vain 6500 autoa. Ja ferrari ei ole kuitenkaan niin kallis, etteikö moni uuden 911:sen ostaja olisi voinut ferrarin valita, jos olisi edes halunnut. Tuskin... Siis summa summarum, Porsche on kiistaton kuningas urheiluauto markkinoilla. Sitä Sami et pysty mitenkään kieltämään. Sillä voi ajaa päivittäin Frankfurtista Münchenii autobaanalla pedaali pohjassa. Ferrarin tapauksessa en ole läheskään yhtä vakuuttunut, että se kestäisi samanlaista käyttöä...
Ja mitä tulee moottoreihin, niin Jaguar hylkäsi V12 moottorin jo 1996. Itsekin hankkiuduin omasta Jaggestani eroon viime joulukuussa.

Ja voin myöntää, että olen porsche fani ja hakusessa onkin sopiva 964.

OH-LGA:
Juupas eipäs keskustelun henkeen (makuasioista on kyllä suhteellisen mahdoton kiistellä faktojenkaan valossa) on hyvä palauttaa mieliin myös yksi vanha tekniikan maailma. Tässä siitä vain viimeinen sivu ja loppupäätelmät...

http://www.9xxfin.com/mallit/artikkelit/porsche959_TM_5_1990_s34.jpg

ja Schumin mutuja vastaavanlaisesta testistä:

http://www.9xxfin.com/mallit/artikkelit/911turbo_TM_13_1994_s42-43.jpg

Lentokärpänen:
Tähän väliin kysymys. Onkos kukaan lähdössä pääsiäisenä Helsingin messukeskukseen American Car Show tapahtumaan.
Perjantaina menee meikäläinen pojan ja tytön kanssa.

yeeman:
Kappas, vai autosou pitkäperjantaina? Onko siellä pääsiäistipujakin? 

Mihis muuten keskustelusta ovat unohtuneet seuraavat jänskät automerkit/mallit:

- Packard
- Duesenberg
- Rumpler Tropfenwagen (ilmanvastuskerroin 0,28 v. 1925)
- Tucker Sedan

Navigation

Up one level

Next page

Previous page