FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.09.17, 01:47

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 332 333 [334] 335 336 ... 444 Reply Print
Author Topic: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)  (Read 1216151 times)
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6660 on: 15.08.10, 10:43 »

Ai noi oli sieltä tulossa. Näin äsken tossa Kehä3:lla kun toi mikä tuossa vikassa kuvassa näkyy ja tämä, ajelivat peräkkäin itään... oli siinä vielä joku tollanen vanhempikin Vette mukana.. oli kyllä komeita autoja ne 2 uudempaa thmbup
Torsten Kihlman
Offline Offline

Posts: 1830
Date Registered: 25.04.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6661 on: 15.08.10, 20:51 »

Muutamat sekasävyset räpsyt eiliseltä Corvettien Aurajoki-kokoontumisrastilta.

Lehtijouset ja Turku kyllä sopivat yhteen kuin nyrkki silmään.

My photos on Airliners.net
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6662 on: 16.08.10, 04:50 »

Paljon tullut Jänkki tavaraa tänne näköjään viikendinä.
No joo, raiskattu 57' Classic isolla läskikoneella. Noh jokaisella on haaveensa tietenkin. Onneksi on ulkonäkö sentään pidetty aisoissa.
Ja mitä Vette miittinkiin tulee; 63-67'ja ei nää liikaa, hienossa kunnossa näky olevan tuo toisen kuvan musta Corvette.
Ensimmäisen kuvan Z06 ei myöskään edusta niitä kaikista yleisempiä laitteita.
Pistää tuo Z06:nen muuten aika monen Euro urheilusportin polvilleen radalla.  Wink Ainakin mitä Tiff Needeliin on uskominen.  Smiley

Ja juuri tuollaisena tuon Bentleyn pannupuolen muistan näheeni. Iso hella.  Huh

Eilen rullaili Kaivopuistossa puuhakilpinen uusi California ja Espalla oli parkissa Quattroporte. Mitään muuta speciaalia ei sitten näkynytkään.
« Last Edit: 16.08.10, 04:54 by Sami Aaltonen »
Matti Kokkonen
Offline Offline

Posts: 643
Date Registered: 11.09.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6663 on: 16.08.10, 14:23 »

Tässäpä nykyinen kikotin, ollut jo niinkin pitkään kuin helmikuusta Cheesy.


On kyllä Terolla makea peli, tuolla kelpaisi ajella...  thmbup
Antti Nevalainen
Offline Offline

Posts: 613
Date Registered: 15.07.08

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6664 on: 16.08.10, 17:44 »

Paljon tullut Jänkki tavaraa tänne näköjään viikendinä.
No joo, raiskattu 57' Classic isolla läskikoneella. Noh jokaisella on haaveensa tietenkin. Onneksi on ulkonäkö sentään pidetty aisoissa.
Ja mitä Vette miittinkiin tulee; 63-67'ja ei nää liikaa, hienossa kunnossa näky olevan tuo toisen kuvan musta Corvette.
Ensimmäisen kuvan Z06 ei myöskään edusta niitä kaikista yleisempiä laitteita.
Pistää tuo Z06:nen muuten aika monen Euro urheilusportin polvilleen radalla.  Wink Ainakin mitä Tiff Needeliin on uskominen.  Smiley

Ja juuri tuollaisena tuon Bentleyn pannupuolen muistan näheeni. Iso hella.  Huh

Eilen rullaili Kaivopuistossa puuhakilpinen uusi California ja Espalla oli parkissa Quattroporte. Mitään muuta speciaalia ei sitten näkynytkään.
57 saatoi olla läski koneella, mutta kyllä meno maistui thmbup ne nuo öljy valtion miehet tekee mitä haluavat toiset tekee mitä osaa.....

Antti. Halu oppia ottaamaan hyviä kuvia? tosin en aina, läheskään aina onnistu Wink
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6665 on: 17.08.10, 20:12 »

Jottei ketjussa olisi vain kalliita ja/tai vanhoja autoja niin laitetaas parit kuvat kenttäreissulta. Cheesy

[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6666 on: 18.08.10, 11:36 »

Käydessäni Toyotalla huollon puolella en voinut vastustaa houkutusta käydä kääntymässä erään Italialaisia urheilautoja myyjän merkkiliikkeen pihalla. Samalla suunnalla kun ollaan. Sielä sitten tuli saatua sellanen slaagi, että hetken aikaa piti sanoja hakea.

Maserati MC12.
25+25 kappaletta tehty (Wikipedian mukaan), vuosimalli luultavasti 2004; 6 litraa, 48 venttiiliä, 4 yläpuolista nokkaa, 624hv/7500rpm, 652Nm/5500rpm, vaihteistona 6-lovinen Cambiocorsa -automatisoitu manuaalivaihteisto.
[ attachment removed / expired ]

Täytyy sanoa, että tämä auto kuuluu McLaren F1:sen kanssa samaan sarjaan. Super harvinainen, missä tahansa maailmaa. Super kallis epäilemättä, niin ylläpitää kuin omistaa, uskoisin. Hienoa, että joskus käy tuuri ja näitä näkee.

Tässä Top Gear; The Stig:
http://www.youtube.com/watch?v=xE5bdcVC0ts

Tässä kilpaversion edesottamuksia FIA GT sarjassa 2008, ajathan he vieläkin tänäkin kaudella FIA GT1:siä tällä.
http://www.youtube.com/watch?v=mlO2ULKbUzw

ÖH...
http://www.youtube.com/watch?v=1Y8YxCGQUCo
« Last Edit: 18.08.10, 12:58 by Sami Aaltonen »
Lasse Nygren
Offline Offline

Posts: 3076
Date Registered: 23.06.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6667 on: 18.08.10, 16:57 »

Käydessäni Toyotalla huollon puolella en voinut vastustaa houkutusta käydä kääntymässä erään Italialaisia urheilautoja myyjän merkkiliikkeen pihalla. Samalla suunnalla kun ollaan. Sielä sitten tuli saatua sellanen slaagi, että hetken aikaa piti sanoja hakea.

Maserati MC12.
25+25 kappaletta tehty (Wikipedian mukaan), vuosimalli luultavasti 2004; 6 litraa, 48 venttiiliä, 4 yläpuolista nokkaa, 624hv/7500rpm, 652Nm/5500rpm, vaihteistona 6-lovinen Cambiocorsa -automatisoitu manuaalivaihteisto.

Täytyy sanoa, että tämä auto kuuluu McLaren F1:sen kanssa samaan sarjaan. Super harvinainen, missä tahansa maailmaa. Super kallis epäilemättä, niin ylläpitää kuin omistaa, uskoisin. Hienoa, että joskus käy tuuri ja näitä näkee.

Tässä Top Gear; The Stig:
http://www.youtube.com/watch?v=xE5bdcVC0ts

Tässä kilpaversion edesottamuksia FIA GT sarjassa 2008, ajathan he vieläkin tänäkin kaudella FIA GT1:siä tällä.
http://www.youtube.com/watch?v=mlO2ULKbUzw

ÖH...
http://www.youtube.com/watch?v=1Y8YxCGQUCo

No nyt on kyllä käynyt teikäläisellä melkoisen hyvä tuuri, kuin tuollaisen MC12:sta olet onnistunut kuvaamaan. Muistui heti mieleen, kun itse tuli jokunen vuosi sitten nähtyä Gumpert Apollo liikenteessä, keskellä "korpea". Kyllähän tuollaisten rassien näkeminen Suomessa on todella harvinaista. En ollut myöskään ennen ajatellut, että noita MC12:sia on tehty noin vähän.  Smiley

En tiedä mitä mieltä olet Bugatin uusimmasta ohjuksesta, mutta kyllähän tämä uusi Veyron Super Sports nyt on karusti sanottuna jo hivenen eri kaliberia, kuin muut superautot.

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/bugatti-veyron-164-super-sports-on-maailman-nopein
http://www.youtube.com/watch?v=IjFZrm_7kNQ
« Last Edit: 18.08.10, 17:08 by Lasse Nygren »

Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6668 on: 18.08.10, 18:01 »

Koskas noita Vette kokoontumisia pidetään? Oliko kerran vuodessa? Kun kerran forum marinumin edessä pidetään, niin voisin tulla katsastamaan joskus. Smiley

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6669 on: 18.08.10, 19:03 »

No nyt on kyllä käynyt teikäläisellä melkoisen hyvä tuuri, kuin tuollaisen MC12:sta olet onnistunut kuvaamaan. Muistui heti mieleen, kun itse tuli jokunen vuosi sitten nähtyä Gumpert Apollo liikenteessä, keskellä "korpea". Kyllähän tuollaisten rassien näkeminen Suomessa on todella harvinaista. En ollut myöskään ennen ajatellut, että noita MC12:sia on tehty noin vähän.  Smiley

En tiedä mitä mieltä olet Bugatin uusimmasta ohjuksesta, mutta kyllähän tämä uusi Veyron Super Sports nyt on karusti sanottuna jo hivenen eri kaliberia, kuin muut superautot.

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/bugatti-veyron-164-super-sports-on-maailman-nopein
http://www.youtube.com/watch?v=IjFZrm_7kNQ

Joo suhteellisen rankka tuuri. Huh Kuten teikäläiselläkin ton Apollon suhteen.
Kummasti parantaa päivää tollaset super exoottiset pongaukset. Smiley
Ja tosiaan ei tuo MC12 Suomen kilvissä ollut, yllättäen.

Jotain kuvia nähnyt ja lueskellut tästä uusimmasta Bugatista. Pitää huomenna katsoa tuo pätkä ettei koko talo herää tähän aikaan. Tongue
Mutta silti; tämä Veyronin SS ei mulle ole lähelläkään McLaren F1:sen legendaa ja historiaa. Jo se, että Veyronilla ei ole kilpailuhistoriaa on iso juttu. Mutta silti en vähättele tämän laitteen olemassaoloa ollenkaan, varmasti yksi niistä ikuisista legendoista tulevaisuudessa. Eri reseptillä kuin McLaren F1. Cool
Lasse Nygren
Offline Offline

Posts: 3076
Date Registered: 23.06.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6670 on: 18.08.10, 20:07 »

Joo suhteellisen rankka tuuri. Huh Kuten teikäläiselläkin ton Apollon suhteen.
Kummasti parantaa päivää tollaset super exoottiset pongaukset. Smiley
Ja tosiaan ei tuo MC12 Suomen kilvissä ollut, yllättäen.

Jotain kuvia nähnyt ja lueskellut tästä uusimmasta Bugatista. Pitää huomenna katsoa tuo pätkä ettei koko talo herää tähän aikaan. Tongue
Mutta silti; tämä Veyronin SS ei mulle ole lähelläkään McLaren F1:sen legendaa ja historiaa. Jo se, että Veyronilla ei ole kilpailuhistoriaa on iso juttu. Mutta silti en vähättele tämän laitteen olemassaoloa ollenkaan, varmasti yksi niistä ikuisista legendoista tulevaisuudessa. Eri reseptillä kuin McLaren F1. Cool

Joo, kyllähän tuollaisen Maseratin näkeminen takuulla piristää. Täällä Turun suunnalla nyt vähempikin tuntuisi todella"eksoottiselta". Ei täällä pyöri mitään Ferrareita tai Lamborghineja oikeastaan koskaan, joita sielä tuntuu näkyvän lähes päivittäin. Silloin tällöin näkyy erästä F355:sta ja muutaman kerran puolen vuoden sisällä näkynyt Audi R8, mutta muuten saa olla todella tyytyväinen, jos mitään "eksoottista" näkee.

Joo, se nyt on ymmärrettävää, että Veyronilla ei ole vielä samanlaista historiaa, kuin vanhemmalla F1:llä, mutta legendaa on jo ainakin sen verran, että Veyron oli kuitenkin se tuotantoauto, joka ylitti ensimmäisenä maagisen 400 km/h rajapyykin. Tuota kilpailuhistoriaa Veyronille tuskin koskaan edes kyllä tulee.  Smiley
« Last Edit: 18.08.10, 20:11 by Lasse Nygren »

Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6671 on: 18.08.10, 23:28 »

Kyllä Veyron tulee jämään historiaan yhtenä legendana. Se on kuitenkin mittatikku siitä mihin nykyteknologia pystyy. Ei se, että kuinka kovaa se menee vaan miten se sen tekee.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6672 on: 19.08.10, 03:58 »

Kyllä Veyron tulee jämään historiaan yhtenä legendana. Se on kuitenkin mittatikku siitä mihin nykyteknologia pystyy. Ei se, että kuinka kovaa se menee vaan miten se sen tekee.

Joo eiköhän tule jäämään joo, ihan kunnioitettava laite. Jokaiselle jotakin. Smiley
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6673 on: 19.08.10, 04:37 »

Joo, kyllähän tuollaisen Maseratin näkeminen takuulla piristää. Täällä Turun suunnalla nyt vähempikin tuntuisi todella"eksoottiselta". Ei täällä pyöri mitään Ferrareita tai Lamborghineja oikeastaan koskaan, joita sielä tuntuu näkyvän lähes päivittäin. Silloin tällöin näkyy erästä F355:sta ja muutaman kerran puolen vuoden sisällä näkynyt Audi R8, mutta muuten saa olla todella tyytyväinen, jos mitään "eksoottista" näkee.

Joo, se nyt on ymmärrettävää, että Veyronilla ei ole vielä samanlaista historiaa, kuin vanhemmalla F1:llä, mutta legendaa on jo ainakin sen verran, että Veyron oli kuitenkin se tuotantoauto, joka ylitti ensimmäisenä maagisen 400 km/h rajapyykin. Tuota kilpailuhistoriaa Veyronille tuskin koskaan edes kyllä tulee.  Smiley

No joo ei täälläkään PK-seudulla näitä eksoottisia joka päivä nää. Tuuripeliä se on, liikenteessä noita bongata. Harvemmin Lamboja, joskus jopa Ferrareita.
Mutta onhan teillä Turun suunnalla sitten tuo Concours onneksi! thmbup Tänä vuonna sielä oli vaikka mitä. Tongue

Joo Veyron ylitti ekana tuon 400kmh, McLarenkaan ei kaukaksi jäänyt; 400hv vähemmällä. 9kmh.
Eiköhän tuo tule samanlainen legenda olemaan vielä, kilpailuhistorian puuttumisesta huolimatta.
Silti mulle tuo F1 on se kaikkien urheiluautojen ikoni, täysin omalla portaallaan. Enkä itse ainakaan sitä vertaile Lamboihin tai Ferrareihin ollenkaan. Se on ihan speciaali juttu, kuten tuo Maseratikin tavallaan.

Torsten Kihlman
Offline Offline

Posts: 1830
Date Registered: 25.04.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6674 on: 19.08.10, 08:29 »

Sielä sitten tuli saatua sellanen slaagi, että hetken aikaa piti sanoja hakea.

Oliko slaagi niin kova ettei tullut otetuttua kuin yksi kuva?  Smiley Ei sattunut muuten olemaan venäjän kilvissä? Ainakin täällä Pietarissa pyörii yksi MC-12.

Btw, eihän Murcielagollakaan ole kilpailuhistoriaa (varteenotettavaa), silti mielestäsi yksi hienoimmista autoista kautta aikojen?

My photos on Airliners.net
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6675 on: 19.08.10, 12:18 »

Oliko slaagi niin kova ettei tullut otetuttua kuin yksi kuva?  Smiley Ei sattunut muuten olemaan venäjän kilvissä? Ainakin täällä Pietarissa pyörii yksi MC-12.

Btw, eihän Murcielagollakaan ole kilpailuhistoriaa (varteenotettavaa), silti mielestäsi yksi hienoimmista autoista kautta aikojen?

On niitä kuvia, mutten ole ehtinyt käsitellä. Olihan tuo Venäjän kilvissä joo, ei tällästä Suomen kilpiin varmaan saa mitenkään ängettyä. Vai saako?

Murciélago, no joo. Onhan se nykymittapuulla superautojen eliittiä. Lamborghini on Lamborghini, eri juttu kun Ferrari tai Bugatti, minulle.
Ja se kun ei ole Audin hellallaakaan toisin kuin Gallardossa tai Zondassa josta löytyy Märsun pannua ym. Siinä mm.yksi iso ero näihin muihin verrattuna.
Kyllähän ne Murcíella ajaa FIA:n GT sarjassa, mutta ei sillä mitään Maseratin kaltaista menestystä ole tullut.

Mutta kyllä ne kaikista hienoimmat urheilautot löytyy sieltä historiasta. Ajalta, jollon kuljettajalla oli kaikki valta miten auto kulkee. Tekniikka oli raaempaa ja autot rankempia. Murciíelago on upea laite, katsoi sitä miltä mittapuulta tahansa, niin on Veyronkin, Enzo, MC12 tai Zonda. Jokaiselle jotakin.
Sami Vainionpää
Offline Offline

Posts: 1039
Date Registered: 30.10.01

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6676 on: 19.08.10, 13:18 »

Joo Veyron ylitti ekana tuon 400kmh, McLarenkaan ei kaukaksi jäänyt; 400hv vähemmällä. 9kmh.

Joo-o, mutta se tapa jolla Veyron tohon nopeuteen kiihtyy on ihan toiselta planeetalta kuin McMursun kiihtyvyys.
0-100 muinaisreliikillä 3.6sek, Veyronilla 2.4sek. 0-300 Veyronilla (normimalli) 16.7sek, F1:ltä en löytänyt samaa lukemaa, mutta 0-320 näkyy kuluvan 28sek. Tähän kun vielä suhteuttaa minkälainen painoeron 1888kg vs. 1140kg niin ymmärtää mihin sitä tehoa tarvitaan. "Bugatti claims the Veyron will brake from 400 km/h (250 mph) to a standstill in less than 10 seconds, though in this time you will have covered a third of a mile"

McMursusta menee viimeistäänkin maku kun lukee katkeran Gordon Murrayn kommentteja Evosta:

"The most pointless exercise on the planet has got to be this four-wheel-drive thousand-horsepower Bugatti. I think it's incredibly childish this thing people have about just one element—top speed or standing kilometre or 0–60. It's about as narrow minded as you can get as a car designer to pick on one element. It's like saying we're going to beat the original Mini because we're going to make a car 10mph faster on its top speed—but it's two foot longer and 200 kilos heavier. That's not car designing—that just reeks of a company who are paranoid..."

Kumma juttu ettei hän maininnut että Mclaren F1 ajoi Tsukuban radalla Japanissa testissä ajan 1:04.62, mikä on hitaampi aika kuin on esimerkiksi Porsche 997 C4S, F40, Ferrari 360CS.....jopa normaali Lamborghini Gallardo on nopeampi. Tämä tosin on ihan luonnollista, alustat kehittyvät kovaa vauhtia kaiken aikaa...

PS. Eikös tossa antiikkivessassa ole BMW:n mylly? Vie vähän pohjaa tolta Mersun tai Audin moottorin haukkumisesta Lambon tmv korissa Wink
Matti H. Virtanen
Offline Offline

Posts: 447
Date Registered: 22.06.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6677 on: 19.08.10, 14:07 »

PS. Eikös tossa antiikkivessassa ole BMW:n mylly? Vie vähän pohjaa tolta Mersun tai Audin moottorin haukkumisesta Lambon tmv korissa Wink
Penarimpa hyvinkin... Roll Eyes Muttei anneta sen häiritä! Itse olen saanut lukemattomia kertoja hymyn huulille lukiessani hra. Aaltosen "yksisilmäisiä" kommentteja tässä topikissa. Suurella mielenkiinnolla seuraan jatkossakin ihmetellen välillä lähinnä sitä, kuinka jollakin voikin olla niin vankkumattomia ja jyrkkiä mielipiteitä ilman, että on edes koskaan ajanut hehkuttamillaan (tai sen paremmin dissaamillaan) kulkineilla.

No, jokainen tyylillään... thmbup
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6678 on: 19.08.10, 15:41 »

ei tällästä Suomen kilpiin varmaan saa mitenkään ängettyä. Vai saako?

Miksei saisi? Täysin katulaillinen vehje kuten esim Carrera GT tai Enzo jne..
Sami Aaltonen
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #6679 on: 19.08.10, 19:45 »

Joo-o, mutta se tapa jolla Veyron tohon nopeuteen kiihtyy on ihan toiselta planeetalta kuin McMursun kiihtyvyys.
0-100 muinaisreliikillä 3.6sek, Veyronilla 2.4sek. 0-300 Veyronilla (normimalli) 16.7sek, F1:ltä en löytänyt samaa lukemaa, mutta 0-320 näkyy kuluvan 28sek. Tähän kun vielä suhteuttaa minkälainen painoeron 1888kg vs. 1140kg niin ymmärtää mihin sitä tehoa tarvitaan. "Bugatti claims the Veyron will brake from 400 km/h (250 mph) to a standstill in less than 10 seconds, though in this time you will have covered a third of a mile"

McMursusta menee viimeistäänkin maku kun lukee katkeran Gordon Murrayn kommentteja Evosta:

"The most pointless exercise on the planet has got to be this four-wheel-drive thousand-horsepower Bugatti. I think it's incredibly childish this thing people have about just one element—top speed or standing kilometre or 0–60. It's about as narrow minded as you can get as a car designer to pick on one element. It's like saying we're going to beat the original Mini because we're going to make a car 10mph faster on its top speed—but it's two foot longer and 200 kilos heavier. That's not car designing—that just reeks of a company who are paranoid..."

Kumma juttu ettei hän maininnut että Mclaren F1 ajoi Tsukuban radalla Japanissa testissä ajan 1:04.62, mikä on hitaampi aika kuin on esimerkiksi Porsche 997 C4S, F40, Ferrari 360CS.....jopa normaali Lamborghini Gallardo on nopeampi. Tämä tosin on ihan luonnollista, alustat kehittyvät kovaa vauhtia kaiken aikaa...

PS. Eikös tossa antiikkivessassa ole BMW:n mylly? Vie vähän pohjaa tolta Mersun tai Audin moottorin haukkumisesta Lambon tmv korissa Wink

En ole missään vaiheessa puhunut McLarenin SLR:stä. Sillä ei ole minulle ainakaan mitään tekemistä F1:sen kanssa, johon olen Veyronia verrannut täällä.

McLaren F1:seen verrattaessa pitää nyt muistaa, auto on 20 vuotta vanha. Se on suunniteltu täysin eri filosofialla kuin iso ja raskas Veyron.
Gordon Murray:lle paino oli kaikki kaikessa. Se olisi ollut vieläkin kevyempi, jos siihen olisi saatu esimerkiksi silloin tämän päivän hiilikeraamiset jarrut.
Myöskään F1:stä ei ole suunniteltu olemaan nopea radalla. Siitä puuttuu downforsea tuotavia asioita tarkoituksella, jotka löytyvät tämän päivän Ferrareista mallista riippumatta.

Suunnittelun lähtökohtana oli rakentaa täydellinen urheiluauto; kadulle. Ei radalle. Sillä piti pärjätä normaalissa liikenteessä ongelmitta, jonka takia mm. F1:sen maavara on varsin korkea kun vertaatte esimerkiksi nykyisiin superautoihin.
On F1 radalla nopea, mutta sillonkin oli nopeampi laitteita. F40:seen F1:stä ei pidä verrata. F40 on nipinnapin katulaillinen kilpuri, jossa ei ole yhtään ylimääräistä ruuvia. McLarenissa oli kuitenkin mukavuuksia melkoisesti F40:Seen verrattuna.

En allekirjoita näitä katkeria Murrayn kommentteja; paino oli kaikki kaikessa F1:stä suunnitellessa. Auton piti olla kompakti, ajaton muotoilultaan ja riittävän tehokas. Veyron painaa lähes tonnin enemmän, siinä on vain 400hv enemmän kuin F1:sen BMW:n vapaasti hengittävässä V12:ssa. Jos autosta halutaan nopea, kevyt ajaa ja hyvä käsitellä; paino on se asia, joka pitää karsia pois. Ei suinkaan lisätä sylintereitä ja laittaa 4 turboa sinne. Filosofiat ovat siis täysin eri.

Gordon kävi useiden eri valmistajien kanssa keskusteluita F1:sen tulevasta moottorista. Lopulta sitten tärppäsi. BMW Motorsport lupasi tälläisen hellan heille tehdä. Tarjolla oli silloisen 850:sen V12 muunnosta sun muuta, mutta kaikki hylättiin. Moottorin piti olla isokapasiteettinen V12, ilman turboja. Vähintään noin 550hv verran voimaa piti löytyä. Mm. ehtoina olivat korkeammat kierrosluvut kuin yhdelläkään silloisella V12 koneisella Ferrarilla; eli 7500rpm vähintään.
BMW loihti 3kk:ssa moottorin joka täytti lähes kaikilta osin toiveet, vain painossa joudittiin tulemaan hieman vastaan; mutta toisaalta 627hv:n teholukema tasotti kasvanutta painoa.

Moottori on kaikilta osin täysin tilaustyönä BMW:ltä tilattu.
Siinä on käytetty materiaaleja, joita käsittääkseni tänään superautojen moottoreista löytyy. Mm. vauhtipyörää ei ole ollenkaan. Nokka-akselit ovat ketjuilla, kuten asiaan kuuluu. Vaihdelaatikon teki muistaakseni Getrag- kevyimmän ja lyhyimmän kautta aikojen, olematta silti suorahampainen. Jarrut tulivat Brembolta.
Kuten kirjoitin; tavoitteena oli tehdä kadulle auto, ei radalle. Mutta useiden yhteydenottojen takia; McLrenin oli pakko tehdä F1:sestä kilpuri, joka sitten tehtiinkin BPR GT sarjaan kaudelle 1995. Ja saman vuoden Le Mans:iin lähdettiin hyvin pienin muutoksin. 1995 GTR:n vaihdettiin periaatteessa vain keula-takapään aerodynamiikka, vanteet ja maavaraa madallettiin. Vaihdelaatikkoksi tuli suorahampainen ja BPR GT sarjan säännöt rajasivat voiman n.600hv nurkille.

En tiedä toista katuautoon tehtyä moottoria, joka on suoruitunut vain pienin muutoksin Le Mans:in 24 kilpailusta voittajana. Sisäisesti tämä voittaja auton #01R:n moottori oli koskematon F1 katuauton moottori; vain muutamia kilpailuun välttämättömiä muutoksia oli tehty jäähdytyksen-öljynkierron ym. asioiden tiimoilta, mutta mitään sisäisesti ei oltu vaihdettu.

Te voitte naureskella tälle BMW:n jutulle, ottaa jutuiltani pohjat pois kun Lambo ja Ferrari tekevät moottorinsa vielä itse. McLaren ei tehnyt näin F1:sen kohdalla eikä SLR:n kohdalla. Mutta sitä te ette voi kieltää, etteikö McLaren F1 edusta suunnittelultaan aikansa eliittiä, joka hakkaa tänäpäivänäkin mennen tullen useammat uudet superautot.
Oli siinä BMW:n moottori tai ei; se moottori edustaa vielä tänäänkin sellasta kategoriaa, joita ei ihan joka päivä valmisteta.
Pages: 1 ... 332 333 [334] 335 336 ... 444 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1