Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)

<< < (1361/1766) > >>

dera:

mutta S60:een ei tarvitse muuta tehdä kuin öljyt vaihtaa vuosittain (n. 100€?) ja jakohihna 5 vuoden välein (n. 500€). 

Vuosihuolto 200EUR kieppeillä, ja jakopään vaihtoväli 160tkm/48kk n. 330-350EUR

Sami Aaltonen:

Itsessäni ei ainakaan ole sen vertaa masokistin vikaa, että tuhlaisin elämääni Corollan ratissa, vrt. jos samalla hinnalla voin aamuruuhkassa katsella aamu-tv:tä sähkösäädöin varustelluista kermanvärisistä buffalonahkapenkeistä.

Hmmmm tämän voisin ajetella niinkin päin, että itse en raaski enkä halua ottaa isoja autolainoja sen takia, että voin tuntea ajavani AUTOA aamuruuhkassa katsomatta sitä aamuteevä ja tukkimatta sitä risteystä sen takia.
Jos ei ole varaa oikeasti, niin sitten siihen ei ole varaa.

Sami Aaltonen:

Samma här. Tojotan ostamattomuuteen löytyy mulla tosin aika iso nippu muitakin syitä, tarvittaessa. Mutta tosiaan autoilu ja auton omistaminen on monelle ihmiselle kuitenkin vähän muutakin kuin vain jonkin persoonattoman Corollan pitämistä pakollisiin siirtymisiin.

Mitäs nämä Saksalaiset perheautot on? Persoonallisia muotoiluntaidenäytöksiä?  Saako nauraa ja heti?
Jos persoonallista autoa tarkotat; et tasan osta Volkkaria, tai Volvoa, tai Bemaria tai Audia. Peruskauraa vailla sen enempää ihmettelyitä. Golf = Corolla, ainakin mulle. A4:sia näkee päivässä muutaman sata kappaletta, saman näkösiä eri värisiä. Tai 3-sarjan Bemareita, saati Volkkarin vastaavia. Todella persoonallista. Totta. Sen takia kannattaakin maksaa paljon ekstraa, että voi erottua persoonallisella autolla aamuruuhkassa, etenkin perus saksalaisella.

Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin taas tässä?

ilmailukärpänen:
Voi maailma, sanon vaan.

Ostimme vuonna 2004 uuden farkku Corollan. Viaton "piti" olla. Ei ollut.
Ajettiin noin 70tkm ja kolme vuotta. Jarrut jämähtivät, Rekkarikilven valot hapettuivat, Katto maalattiin kaksi kertaa. Jarruvalot eivät syttyneet ensin kunnolla ja sitten olivat niin herkät että jäivät itsekseen palamaan kun hyppäsi autosta. Ja taas toisinpäin. Piti fiksata itse. Takaovea piti asettaa paremmin kohdalleen, jne. Takuu pelasi mutta niin pitääkin. Mutta kyllä se Kaivoksela tuli liiankin tutuksi...

Isän Punto, joka oli hankittu samoihin aikoihin, oli tuona aikana kerran takuuhuollossa.

Turha perusautoja on vertailla tunteella, saatikka alkaa kiistelemään mikä on kaunein, ym. Enemmän Golffien, Auristen ja muiden kanssa ratkaisee pienet erot ja mieltymykset. Eikä Toyotat sen halvempia ole kuin muutkaan. En oikein ymmärrä Samin (ainaista) tapaa tehdä yhteyttä autoilun, varallisuuden ja tulotasojen välillä. Ne ei mene yksi yhteen ns. tavallisten autojen kohdalla. Enkä ymmärrä käsitystä että Toyota olisi jotenkin halvempi merkki ylläpitää.

Nyt takana on +60tkm 2007 Octavialla. Huolktoväli teoriassa 30tkm, käytännössä 25-28tkm. Silti on tullut ylläpito halvemmaksi siltä osin kuin laskin silloin aikanaan Corollan kohdalla. Eikä Ocukaan ole ollut viaton. Ja tuskin on seuraavakaan, mikä sitten onkaan.
Tänä päivänä autojen valmistusmaalla ei ole eneään niin paljoa merkitystä. Japani ei ole enään ihmemaa ja autotuotanto on jo yleisesti ottaen paljon tasalaatuisempaa. Korealaisetkaan ei ole enään samanlaisa mitä kymmenisen vuotta sitten. Kiinalaisille nauretaan vielä mutta niin naurettiin joskun japanilaistenkin laadulle. Eroja pitää luoda entistä enemmän mainostamalla, luomalla brändejä, mielikuvilla.

Eli ei kannata liikaa sitoa itseään tunnetasolla yhteen ja samaan merkkiin. Siinä voi hävitä itse, rahallisestikkin. Vielä kun sitkeästi harrastaa uskollisuutta yhtä myyjää kohtaan. Uskolliset asiakkaat usein luulevat saavansa parhaan tarjouksen tutulta myyjältä, vaikka voivat tosiasissa olla niitä varmoja nakkeja, joilta saa tietyn turvallisen katteen, tasaisin väliajoin.

Toki verotuksemme takia moni suhtautuu autoon vielä kuin omaan lapseen ja sijoitukseen. Silloin tietysti ratkaisee paljon jälleenmyyntiarvot, auton brändi, eli mieikuvat laadusta (esim. Toyota) mikä määrittelee haluttavauutta käytettynä, jne. Eikä siinäkään ole moittimista että olemme tätä osin usein ns. järkikansaa. Onhan auto meillä suhteellisen kallis sijoitus. Mutta vaihtelu voi virkistää ja jopa yllättää positiivisesti.

Tämä vinkkinä ihan Samille kuin vaikka Toyotan "vihaajille". Ja monille auto on vaan - niin - auto.

Sami Aaltonen:
Sulla on ollu sitten joku maanantai  yksilö.
Mulla ollu useampi  Yaris, ei mitään vikaa ei yhtään mitään ei minkäänlaista. Ja monella muulla Corollia ja Avensiksia sun muita, ei mitään vikoja. Riittää, että huollot teetät ja kuluvat osat vaihdat, kun ovat loppu.

No varallisuus noh, mitä siinä nyt niin ihmeellistä on, jos sen mukaan autonsa oston suunnittelee?
Jos tekee tiukkaa, niin järjetöntähän sitä on ostaa 50 000e auto lainalla ja kirota kun ei ole varaa pitää, mutta Toyotalla tai muulla "halppis" merkillä ei taas voi ajaa, kun pitää olla fiilistä ajonautintoon. Sitten ei tosin saa inistä, että joutuu julkisilla kulkemaan.....
Joka tapauksesas jotenkin kummallinen yhtälö mun mielestä.
Tätä meinasin tällä varallisuudella; että onko järkeä tehdä noin esimerkiksi sen takia, että voi saada vähän enemmän fiilistä.

Mutta niin kuin olen sanonut, harva auto sen arvonsa säilyttää.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page