FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.10.17, 04:27

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 382 383 [384] 385 386 ... 444 Reply Print
Author Topic: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)  (Read 1219332 times)
tjh80
Former member
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #7660 on: 15.02.12, 17:06 »

Joo, itse vaihdatin parisen viikkoa sitten tuossa Joensuun Öljypisteellä autoon uudet öljyt, koko helahoito töineen maksoi reilu 60€.
Sisälti öljyn jätekäsittely 2€, suodatin 9€, öljyt 35€ ja työ 20€
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #7661 on: 15.02.12, 17:07 »

Eikös öljynvaihdon voi tehdä itsekkin? AInakaan tähän mennessä ei ole mulle ollut ongelma.. (Töissä eikä skootterin kanssa)
Taitaa olla nykyautoissa vähän vaikeampaa kuin ennen vanhaan. Toki onhan noita tee-se-itse-tunareita, mutta en kyllä ite lähtis ronkkimaan. Mikäs siinä jos taitoa, tietoa ja tarvittavat välineet löytyy... Huh Kuten Mikkokin sanoi, miellelläni köyhdyn sen muutaman kympin ja annan jonkun toisen ja taitavamman kaverin tehdä homman... sama juttu renkaiden vaihdon kanssa. Mielummin maksan pari euroa kuin könyän itse paskoilla työkaluilla ja tunkilla yhtä nurkkaa sen 15min, kun tuossa ajassa se "ammattilainen" vaihtaa koko sarjan... Tongue
tjh80
Former member
« Reply #7662 on: 15.02.12, 17:08 »

Ja kyllä se nyt on mukavampi katsoa lämpimässä korjaamohallissa vierestä, kun kaveri vaihtaa ne öljyt nosturilla
Öljypisteellä on kehoitus kyltti "Annathan työrauhan työntekijälle ja poistut odottamaan odotustilaan" Grin
Tomi Jokela

Date Registered: 29.09.06

« Reply #7663 on: 15.02.12, 17:18 »

sama juttu renkaiden vaihdon kanssa. Mielummin maksan pari euroa kuin könyän itse paskoilla työkaluilla ja tunkilla yhtä nurkkaa sen 15min, kun tuossa ajassa se "ammattilainen" vaihtaa koko sarjan... Tongue

Tätä en ihan allekirjoittaisi, pari vuotta sitten vaihdatin liikkeessä kesärenkaat, kun lupasivat ilmaiseksi renkaan oston yhteydessä. Seurauksena 4 kk vanhat jarrulevyt kierona sekä puolen vuoden tappelu vakuutusyhtiön, vahinkotarkastajan, levyjen maahantuojan sekä renkaanvaihdon suorittaneen firman kanssa. Maahantuoja ja vahinkotarkastaja oli sitä mieltä että 130 Nm on aivan liian suuri momentti, jota firma käytti (normaali 80-110Nm) ja tämä aiheutti vääntymisen. Firma ei suostunut mihinkään korvauksiin koska vakuutusyhtiö ei tehnyt lausuntoa ja vakuutusyhtiö ei tehnyt lausuntoa koska firman vakuutuksen omavastuu (500€) oli pienempi mitä tapahtunut vahinko oli. Sen jälkeen ja ennen sitä olen vaihtanut itse renkaat enkä enää koskaan mene vaihdattamaan yhteenkään rengasfirmaan, vaikka ilmaiseksi saisin.  Wink
Jari Ahonen

Date Registered: 14.09.10

« Reply #7664 on: 15.02.12, 17:24 »

Tällänen prokkis mun ois tarkotus alotella tossa kohtapuoliin

Itselläni on Peugeot 505 Gti automaatti -85 jo useamman vuoden, mutta nyt seissyt pari vuotta... Embarrassed Aion kyllä vielä ottaa sen liikenteeseen jossain vaiheessa. Plyyshipenkillä istuessa kyyti on paljon parempaa kuin nykykinnerissä Smiley Lainasin sitä kerran pojalleni, ja hän sanoi että meinasi nukahtaa, kun penkki on parempi kuin olkkarin lepotuoli ja kyyti pehmeää kuin kuin pilven päällä.

Kaikkea hyvää Volga projektille thmbup  

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Petri Koivisto

« Reply #7665 on: 15.02.12, 17:24 »

Tätä en ihan allekirjoittaisi
Missä näin kävi? Mä olen nyt muutaman kevään/syksyn vaihdattanut pajalla, eikä mitään ongelmia. Huh Miten huomasit nuo kieroutuneet levyt?
Sami Mäntyharju

Date Registered: 30.01.06

« Reply #7666 on: 15.02.12, 17:28 »

Tätä en ihan allekirjoittaisi, pari vuotta sitten vaihdatin liikkeessä kesärenkaat, kun lupasivat ilmaiseksi renkaan oston yhteydessä. Seurauksena 4 kk vanhat jarrulevyt ...

Miten ihmeessä jarrulevyt voi mennä kieroon renkaanvaihdon yhteydessä? Vaikka ruuvaisit ne 200 Nm niin ei pitäisi kyllä levyn mennä kieroon. Kierre kun on siellä navassa jarrulevyn alla ja jarrulevy on vain siinä välissä.. vanteen voi toki pilata liian suurilla momenteilla.
Tomi Jokela

« Reply #7667 on: 15.02.12, 17:37 »

Missä näin kävi? Mä olen nyt muutaman kevään/syksyn vaihdattanut pajalla, eikä mitään ongelmia. Huh Miten huomasit nuo kieroutuneet levyt?

Lampputiellä olevassa firmassa. Ilmeni heti kun lähdin pajalta ja jarrutin ensimmäisen kerran tullessa n. 20km/h risteykseen ja ratinravistus oli aikamoinen.

Miten ihmeessä jarrulevyt voi mennä kieroon renkaanvaihdon yhteydessä? Vaikka ruuvaisit ne 200 Nm niin ei pitäisi kyllä levyn mennä kieroon. Kierre kun on siellä navassa jarrulevyn alla ja jarrulevy on vain siinä välissä.. vanteen voi toki pilata liian suurilla momenteilla.
Eihän siellä tarvitse olla kuin joku lika tms. vanteen ja renkaan välissä. Merkkifoorumin keskustelussa on ollut puhetta että juuri tuon merkin kanssa on useasti mennyt levyt kieroksi liian suurilla momentilla kiristäessä. Erikoinen kommentti sikäli, ettei saisi kieroksi tai vaurioitettua kun toisen firman sivuilla tuosta ihan mainitaan  Wink
Orvo Välilä

Date Registered: 24.10.05

« Reply #7668 on: 15.02.12, 17:42 »

Eikös öljynvaihdon voi tehdä itsekkin? AInakaan tähän mennessä ei ole mulle ollut ongelma.. (Töissä eikä skootterin kanssa)

Vanha mutta EN malttanu olla laittamatta:

Öljynvaihto-ohjeet miehille ja naisille

Naisille

Ajetaan huoltamolle, kun edellisestä öljynvaihdosta on kulunut korkeintaan 15 000 km.
    Juodaan kahvit.
    Maksetaan kassalle, lähdetään ajamaan.

Kustannukset: öljynvaihto 50 EUR, kahvi 2 EUR, yhteensä 52 EUR.

Miehille

Ajetaan varaosaliikkeeseen, ostetaan öljyä, suodatin, puhdistusainetta ja uusi Wunderbaum yhteishintaan 30 EUR.
    Avataan kalja, juodaan.
    Nostetaan auto pukeille. Etsitään ensin tunkkia 30 min.
    Löydetään tunkki pojan polkuauton alta.
    Avataan lohdutukseksi uusi kalja, juodaan.
    Työnnetään jäteöljyastia auton alle.
    Etsitään sopivaa ruuviavainta.
    Luovutetaan, otetaan säädettävä jakoavain.
    Avataan ruuvi.
    Pudotetaan ruuvi kuuman öljyn sekaan. Sotketaan öljyä joka paikkaan.
    Siivotaan sotkut.
    Avataan taas yksi kalja ja katsellaan öljyn valumista.
    Etsitään pihtejä suodattimen vaihtoa varten.
    Luovutetaan. Väännetään suodatin irti ruuviavaimella.
    Kaljaa.
    Kaveri tulee käymään. Tyhjennetään kaljakori ja päätetään lopetella öljynvaihto huomenna.
    Seuraava päivä. Vedetään jäteöljyastia auton alta.
    Siivotaan edellisesslä kohdassa syntyneet öljyroiskeet.
    Huomataan, että jäteöljysäiliö on täynnä. Ei jakseta ajaa ongelmajätepisteeseen vaan kaadetaan öljyt pihan perällä olevaan kuoppaan.
    Kaljaa - ei kun nehän juotiin eilen.
    Käydään ostamassa kaljaa.
    Tungetaan uusi suodatin paikoilleen ja sotketaan se öljyyn.
    Kaadetaan litra öljyä moottoriin.
    Muistetaan että tyhjennysruuvi jäi laittamatta takaisin paikalleen
    Etsitään ruuvia jäteöljyastiasta.
    Muistetaan, että jäteöljy ruuveineen on kaadettu pihan perälle.
    Juodaan kaljaa.
    Kaivetaan kuoppa auki, etsitään ruuvi.
    Löydetään ensimmäinen öljylitra autotallin lattialta.
    Juodaan kaljaa.
    Pohjaruuvia kiristettäessä lipsautetaan avain ja lyödään rystyset öljypohjaa vasten.
    Kirotaan tuskallisesti ja lyödään pää autotallin lattiaan.
    Kiroillaan edelleen raivokkaasti.
    Heitetään ruuviavain menemään.
    Kiroillaan vielä 10 minuuttia, koska avain on osunut autotallin seinään kiinnitetyn Miss Joulukuun vasempaan meijeriin.
    Kaljaa.
    Puhdistetaan kädet ja otsa, pysäytetään verenvuoto ja sidotaan haavat asianmukaisesti.
    Kaljaa.
    Kaljaa.
    Kaadetaan neljä litraa öljyä koneeseen.
    Kaljaa.
    Otetaan auto alas pukeilta.
    Hajotetaan samalla tunkki.
    Peruutetaan auto ulos, että saadaan lattalle valunut  öljy siivottua.
    Kaljaa.
    Koeajolle.
    Tien sivuun ja puhaltamaan.
    Ajoneuvo hinataan pois.
    Maksetaan sakot ja hinauskulut, lunastetaan auto.

Kustannukset: tarvikkeet 30 EUR, rattijuopumussakko 200 EUR, hinauskulut 100 EUR, kaljat 20 EUR, yhteensä 350 EUR.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
tjh80
Former member
« Reply #7669 on: 15.02.12, 18:00 »

Orvo, pelastit päivän.
Sain varmaan pitkästä aikaa hyvät naurut aikaiseksi ja vaimokekin ihmettelee mitä se taas netistä löyti Grin
Jari Ahonen

« Reply #7670 on: 15.02.12, 18:20 »

Orvo hyvä, unohdit kustannukset jotka koituvat puoli vuotta kestävästä terapiasta, ja mielialalääkkeistä joiden avulla saatat (ehkä) selvitä öljynvaihdon aiheuttamasta syvästä masennuksesta... Smiley

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #7671 on: 15.02.12, 18:21 »

Taitaa olla nykyautoissa vähän vaikeampaa kuin ennen vanhaan. Toki onhan noita tee-se-itse-tunareita, mutta en kyllä ite lähtis ronkkimaan. Mikäs siinä jos taitoa, tietoa ja tarvittavat välineet löytyy... Huh

Pohjapanssari (muovi) irti (mulla muistaakseni seitsemällä torxilla), mikäli sellainen autossa on. Öljyproppu auki ja valutellaan öljyt astiaan. Pyöritä filtteri irti ja uusi tilalle. Lisää öljy (muista pistää ensin proppu kiinni).

Vai mikä nykyautoissa on niin kovin erilaista, ettei sitä osaisi tehdä kuka vaan, jos on vain paikka, missä tehdä?

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #7672 on: 15.02.12, 18:24 »

Öljypisteellä on kehoitus kyltti "Annathan työrauhan työntekijälle ja poistut odottamaan odotustilaan" Grin

Mä juttelen tutun mekatsun kanssa ilmailusta ja muusta mukavasta. Entisiä alanmiehiä kun on  Roll Eyes

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Jari Ahonen

« Reply #7673 on: 15.02.12, 18:31 »

Meidän käyttämän korjaamon seinällä on kyltti, jossa lukee suurinpiirtein seuraavaa:

Tuntihinta: 52 e

Tuntihinta kun asiakas odottaa: 159e

Tuntihinta kun asiakas auttaa: 259e

Petri Koivisto

« Reply #7674 on: 15.02.12, 18:34 »

Vai mikä nykyautoissa on niin kovin erilaista, ettei sitä osaisi tehdä kuka vaan, jos on vain paikka, missä tehdä?
Noo silloin kun ekaa kertaa kävin Fiudeen vaihdattamassa, niin sanoivat liikkeessäkin, että voi mennä jonkun verran aikaa kun joudutaan purkamaan melkein puoli keulaa, että saadaan öljyt vaihdettua... Grin

En ole perehtynyt asiaan sen enempää, maksamalla selviää helpoimmalla thmbup
Tomi Jokela

« Reply #7675 on: 15.02.12, 18:41 »

Meidän käyttämän korjaamon seinällä on kyltti, jossa lukee suurinpiirtein seuraavaa:

Tuntihinta: 52 e

Tuntihinta kun asiakas odottaa: 159e

Tuntihinta kun asiakas auttaa: 259e

Tästäkin hyvä esimerkki, kun vein auton huoltoon ja hakiessa sitten ne sanoi, että ajovalopoltin pitäis kans vaihtaa. Ne kaksi huoltojannua yritti saada umpioo irti 15 min ja saman verran meni aikaa takaisin laittamisessa. Itseltäni tuo työ kestää 5 min. Eivät onneksi veloittaneet tuon ylläolevan listan mukaan, vaikka hieman hymyillen vieressä katsoinkin ja yritin neuvoakin vaan ottivat 5€ Smiley
Jari Ahonen

« Reply #7676 on: 15.02.12, 19:01 »

Tästäkin hyvä esimerkki, kun vein auton huoltoon ja hakiessa sitten ne sanoi, että ajovalopoltin pitäis kans vaihtaa. Ne kaksi huoltojannua yritti saada umpioo irti 15 min ja saman verran meni aikaa takaisin laittamisessa. Itseltäni tuo työ kestää 5 min. Eivät onneksi veloittaneet tuon ylläolevan listan mukaan, vaikka hieman hymyillen vieressä katsoinkin ja yritin neuvoakin vaan ottivat 5€ Smiley

Joo Tomi, oikeasti ovat tosi mukavia kavereita. Kyltti lienee tarkoitettu "hankalille" asiakkaille Smiley Olen usein odotellut jotain pikkuremppoja (pyörän laakerin vaihto ym.). Juon odotellessa kahvit, ja luen TM:n... Sitten kun auto on valmis kaverit sanovat että "älä tuo tätä p**kaa ihan heti tänne".

Jukka Juutilainen

Date Registered: 03.11.07

« Reply #7677 on: 15.02.12, 20:11 »

Mielenkiintoinen listaus:

Vuonna 2008 käyttöön otettujen autojen katsastuksen hylkäysprosentit ja yleisin hylkäyssyy

Japsit pärjäävät hyvin. Jeep Patriot & Dodge Caliber hieman heikommin.  Grin

Anna Rissanen

Date Registered: 31.03.10

« Reply #7678 on: 15.02.12, 20:32 »

Öljynvaihto-ohjeet miehille ja naisille

Itellä meni lauantaina 240 volvon kanssa enemmänkin ton pidemmän kaavan kautta.
Kaikki työkalut hukassa, liikaa kaikkee ylimäärästä tavaraa ympärillä... koska talli nyt oiskaan asennuskunnossa...
Muistin sentään laittaa sen neljä litraa koneeseen, mutten vaihtaa suodatinta ensin  Embarrassed ... kaljaa..? thmbup
Sama homma kun vaihdoin tulpat ja johdot pari viikkoo sitten, revinpä kaikki virranjakajalta kerralla irti  Shocked
Välillä saa ihmetellä mitä tua korvien välissä oikeesti liikkuu..
Kokonaisuudessaan "erittäin" onnistuneet projektit mutta tulipa nekin tehtyä ekan kerran vuoteen.
Orvo Välilä

Date Registered: 24.10.05

« Reply #7679 on: 15.02.12, 21:32 »

Itellä meni lauantaina 240 volvon kanssa enemmänkin ton pidemmän kaavan kautta.
Kaikki työkalut hukassa, liikaa kaikkee ylimäärästä tavaraa ympärillä... koska talli nyt oiskaan asennuskunnossa...
Muistin sentään laittaa sen neljä litraa koneeseen, mutten vaihtaa suodatinta ensin  Embarrassed ... kaljaa..? thmbup
Sama homma kun vaihdoin tulpat ja johdot pari viikkoo sitten, revinpä kaikki virranjakajalta kerralla irti  Shocked
Välillä saa ihmetellä mitä tua korvien välissä oikeesti liikkuu..
Kokonaisuudessaan "erittäin" onnistuneet projektit mutta tulipa nekin tehtyä ekan kerran vuoteen.

Niin, olisko toi toinen osio pitäny olla "miehille ja tee-se-itse-naisille"?  Grin

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pages: 1 ... 382 383 [384] 385 386 ... 444 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1