FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.05.17, 14:42

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 412 413 [414] 415 416 ... 444 Reply Print
Author Topic: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)  (Read 1189418 times)
Pauli Hankonen
Offline Offline

Posts: 1498
Date Registered: 12.01.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8260 on: 13.12.12, 10:49 »

Pölykapselissa lukee Hudson.
[ attachment removed / expired ]

"Tärkeintä on lähteminen" - Arvottomat, Mika Kaurismäki, Suomi 1982
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8261 on: 13.12.12, 13:17 »

Hudson on kuvattu Spearairin huoltohallin edessä. Peräsinkolon vieressä näkyy yhtiön värit valkoinen, punainen ja musta, jotka tarinan mukaan olivat luettavissa myös yrityksen henkilökunnan kasvoilta.
Mikko Autio
Offline Offline

Posts: 290
Date Registered: 15.08.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8262 on: 14.12.12, 09:51 »

Kun ei muualta löydy ymmärrystä, kysytään Teiltä diesel-autojen omistajilta !

Autona siis BMW e87 120d -06, ajettu n 185tkm.

Autossa on DPF-hiukkassuodatin, josta nyt auto herjaa, että olisi menossa/ jo tukossa.
Termostaatit vaihdettu vasta, mutta ehti mennä ilmeisesti tuo hiukkassuodatin jo tukkoon.

Nyt tämä poltto tapahtuma ei lähde käyntiin, jotain parametrejä tarttee täyttyä,
nopeus yli 60km/h, lämmöt yli 75/80C-astetta ja kierrokset yli 2000 vai 2500rpm.

Välillä syttyy tämä DPF-valo mittaristoon, häviää kuittaamalla vikakoodit tai pitämällä autoa hetken sammuksissa.
Noin 15min ajon jälkeen se taas syttyy..
Autolla nyt en ole ajanut, kun pelottaa turbon rikkoutuminen ja muut lisäongelmat...

Saako tätä kotikonstein pakotettua polttamaan niitä vaarallisiahiukkasia, mitä on kerääntynyt pönttöön ?
Vai pajalla "pakko regenerointiin" / pesuun pönttö / uusi tilalle ? Mahdollista kuitenkin pönttö olis poistaa ja koodata autoa, että sitä ei enää siellä ole...

Onko kokemusta ja suosituksia antaa johonkin "virityspajaan", joka tätä DPF-pönttöä ottaisi pois putkistosta + samalla piristäisi autoa hieman ?

- Mikko

Vesa Juntunen
Offline Offline

Posts: 880
Date Registered: 27.05.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8263 on: 14.12.12, 11:25 »

V50 2.0 dieselissä ei sitä hiukkassuodattimen generointia eli polttoa suositeltu lopetettavan kesken ellei ole ihan pakko. Eli tuon hiukkassuodattimen polton aikana se tarvitsee kierroksia/rasitusta koneeseen, jota lämpötila nousee tarpeeksi.

Huoltamolla voidaan tarvittaessa tehdä juuri tuo pakkogenerointi.

Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 21.04.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8264 on: 14.12.12, 11:32 »

Onko kukaan tutkinut että kuinka paljon 460 SE Volle 2.0 8v koneella ja ZFn automaattilootalla oikeasti kuluttaa? Jossain sanotaan että 8 ja jossain 10 litraa. Siis kun ajelee 80 kilsaa tunnissa tasasesti... Ite tutkisin mutta kun ei näytä tankki koskaan olevan täynnä :/

Killerhangar
Mikko Autio
Offline Offline

Posts: 290
Date Registered: 15.08.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8265 on: 14.12.12, 12:48 »

V50 2.0 dieselissä ei sitä hiukkassuodattimen generointia eli polttoa suositeltu lopetettavan kesken ellei ole ihan pakko. Eli tuon hiukkassuodattimen polton aikana se tarvitsee kierroksia/rasitusta koneeseen, jota lämpötila nousee tarpeeksi.

Huoltamolla voidaan tarvittaessa tehdä juuri tuo pakkogenerointi.

Eilen siis moottoritiellä ajelin pari tuntia ja ei vaikutusta. Hetkittäin kulutusnousi ja yritin nostaa kierroksia jotta poltto tapahtuisi. Mutta ei... Ilmeisesti kuitenkin yrittää sitä tehdä.

Maanantaina menee piuhan päähän, jotta sen sais pakotettua alkamaan. Voi jo olla että pönttö on entinen, ettei pesukaan auta. Mutta toivotaan.. Smiley

Edit; mikäli pönttö on sanonut kaputt, uutta en osta. Vaan tyhjennytän sen...
« Last Edit: 14.12.12, 15:46 by Mikko Autio »

Jyrki Ikonen
Offline Offline

Posts: 661
Date Registered: 03.05.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8266 on: 14.12.12, 13:35 »

Onko kukaan tutkinut että kuinka paljon 460 SE Volle 2.0 8v koneella ja ZFn automaattilootalla oikeasti kuluttaa? Jossain sanotaan että 8 ja jossain 10 litraa. Siis kun ajelee 80 kilsaa tunnissa tasasesti... Ite tutkisin mutta kun ei näytä tankki koskaan olevan täynnä :/
Ja tällä 2litran erolla ihan oikeasti suurta merkitystä?

Nothing beats cubic inches except boosted cubic inches.
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8267 on: 14.12.12, 15:47 »

Eiköhän tuo 10 ole lähempänä totuutta, todella hankala ajella jatkuvasti tasaista 80 km/h kesäoloissa, tuo talvi kun pukkaa sekaan, kaupunkiajoa varmaankin joskus jne.
Ostat aina bensaa satasella niin hinnannousullakaan ei ole merkitystä. Roll Eyes

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 21.04.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8268 on: 14.12.12, 17:18 »

No on sillä 2 litralla merkitystä, sillä 3lla eurolla meinaa joskus melkeen täytti skootterin tankin Cheesy

Killerhangar
Matti Kokkonen
Offline Offline

Posts: 643
Date Registered: 11.09.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8269 on: 15.12.12, 13:12 »

Kun ei muualta löydy ymmärrystä, kysytään Teiltä diesel-autojen omistajilta !

Autona siis BMW e87 120d -06, ajettu n 185tkm.

Autossa on DPF-hiukkassuodatin, josta nyt auto herjaa, että olisi menossa/ jo tukossa.
Termostaatit vaihdettu vasta, mutta ehti mennä ilmeisesti tuo hiukkassuodatin jo tukkoon.

Nyt tämä poltto tapahtuma ei lähde käyntiin, jotain parametrejä tarttee täyttyä,
nopeus yli 60km/h, lämmöt yli 75/80C-astetta ja kierrokset yli 2000 vai 2500rpm.

Välillä syttyy tämä DPF-valo mittaristoon, häviää kuittaamalla vikakoodit tai pitämällä autoa hetken sammuksissa.
Noin 15min ajon jälkeen se taas syttyy..
Autolla nyt en ole ajanut, kun pelottaa turbon rikkoutuminen ja muut lisäongelmat...

Saako tätä kotikonstein pakotettua polttamaan niitä vaarallisiahiukkasia, mitä on kerääntynyt pönttöön ?
Vai pajalla "pakko regenerointiin" / pesuun pönttö / uusi tilalle ? Mahdollista kuitenkin pönttö olis poistaa ja koodata autoa, että sitä ei enää siellä ole...

Onko kokemusta ja suosituksia antaa johonkin "virityspajaan", joka tätä DPF-pönttöä ottaisi pois putkistosta + samalla piristäisi autoa hieman ?

Ootko kokeillut antaa oikein kunnolla monoa lämpimällä koneella? Moottoritiellä kolmonen sisään ja vaikka 15-20 kilometriä reippaalla kierosluvulla välillä tehden ripeitä kiihdytyksiä. Tietenkin omalla vastuulla ja harkinnalla...
« Last Edit: 08.04.13, 09:41 by Matti Kokkonen »
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8270 on: 16.12.12, 12:41 »

Joskus on töissä vähän mukavampiakin päiviä... Minä ratissa, alla Focus RS, ja sijaintina Malesian Sepang. Onpahan muuten mahtava rata ajaa!



[ attachment removed / expired ]
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8271 on: 16.12.12, 15:19 »

Varmasti upea kokemus päästä ajamaan Oikealla moottoriradalla, onnea siitä! thmbup Pääsitkö tyyppaamaan muuta kuin tuon RS:n vai oliko ko. auton kanssa testaukset kesken?
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8272 on: 16.12.12, 15:41 »

Varmasti upea kokemus päästä ajamaan Oikealla moottoriradalla, onnea siitä! thmbup Pääsitkö tyyppaamaan muuta kuin tuon RS:n vai oliko ko. auton kanssa testaukset kesken?

Ajoin tuolla Scirocco R:llä, Focus RS:llä, Megane RS250 ja Mk6 Golf GTI:llä. Meillä oli Sepang käytössä 8 tuntia, eli 2 tuntia per auto tuli ajeltua ympyrää läppäri sylissä. Täytyy sanoa, että oli tuolla kyllä puitteet kunnossa, ja rata on profiililtaan aivan mielettömän hieno. Focuksella sai n. 250km/h pariin jarrutuspaikkaan vauhtia, ja mutkat on aivan hemmetin hienosti suunniteltu. Jokainen mutka "johtaa" seuraavaan mutkaan todella hienosti, ja vain yksi jyrkkä vasen on vähän off-camber ja ikävä noin katuautolle, mutta muuten täytyy kyllä sanoa, että en muista koska auton ratissa olisi noin hauskaa ollut.

Tai no siis, työtähän se vain oli...  Grin
Mikko Autio
Offline Offline

Posts: 290
Date Registered: 15.08.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8273 on: 16.12.12, 17:21 »

Ootko kokeillut antaa oikein kunnolla monoa lämpimällä koneella? Moottoritiellä kolmonen sisään ja vaikka 15-20 kilometriä reippaalla kierosluvulla välillä tehden ripeitä kiihdytyksiä. Tietenkin omalla vastuulla ja harkinnalla, jos DFP tekee vastapainetta turbolle...

BTCF:n ja VAGarenan juttujen perusteella tekee nykyaikaiselle turbodieselille pelkkää hyvää ajaa välillä kaikki tehot ulosmitattuna esimerkiksi autobahnilla niin karstaiset paikat pääsee hengittämään joskus oikein kunnolla.

Yritin sen mitä uskalsin. Huomenna menee auto pihan päähän, jos sen pakkoregeneroinnin saisimsillä käynnistymään.

Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8274 on: 16.12.12, 22:08 »

Tuo kaasu pohjassa ajo vain pahentaa tilannetta DPF autoissa, jos pönttö on menossa tukkoon.
Normaaliolosuhteissa (eli ei aktiivisen regeneraation aikana) ruiskutuksen ajoitus isoilla kuormilla on säädetty siten, että pakolämmöt ei pääse nousemaan liian korkealle (nykydieseleissä nilkka oikoisena yleensä luokkaa 750-800C). Jotain pientä passiivista regenerointia silloin saattaa tapahtua, mutta se kompensoituu ja pahenee sitten taas lisääntyneellä tuhkamassan läpivirtauksella, jolloin pöntön saa vain entistä enemmän tukkoon.
Aktiivisen regeneroinnin aikana ruiskutusajoitus on joitain asteita JYKK, jolloin pakolämmöt pintakaasulla ajaessakin ovat siellä 800 asteen paremalla puolella. Tuolla lämmöllä ja pienellä kuormalla hiukkaskennosta hehkuu kertyneet pöpöt pois.
Mikko Autio
Offline Offline

Posts: 290
Date Registered: 15.08.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8275 on: 17.12.12, 08:21 »

Ei lähtenyt vielä pönttö regeneroimaan, yritetään vielä hehkujen vaihdolla, niistä kun herjaa vikakoodia samalla..


Sauli Vuori
Offline Offline

Posts: 906
Date Registered: 05.09.08

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8276 on: 17.12.12, 12:28 »

Jos se on tukossa, se on tukossa - sille ei mahda mitään. Laitoin sulle YV:tä asiantiimoilta.

DPF tukkeutumisen ensimmäinen oire on juurikin tuo merkkivalon syttyminen, jos vikaa ei korjaa ja tukkeutuminen lisääntyy, alkaa olla vaaramomenttina esim. turbon rikkoutuminen, kun vastapaine ei enää vastaa alkuperäistä. Edelleen ajoa jatkettaessa auto menee todennäköisesti vikatilaan, jossa se ei enää anna kierroksia eikä tehoa.
« Last Edit: 17.12.12, 12:39 by Sauli Vuori »

- Meine Ehre heisst Treue -
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8277 on: 17.12.12, 12:40 »

Se tukossa olokin on vaihteleva käsite. Jos auto on 163hp 120D(2006 on kai vielä tuolla vanhemmalla koneella), siinä on EDC16C35/31 ECU, jonka DPF ohjaus on vielä pitkälti mallinnukseen perustuva. 177hp eli EDC17 on huomattavasti kehittyneempi.

Olen joskus punninnut noita tuhkamassoja irroitetuista/tyhjennetyistä suodattimista ja verrannut niitä ECUn kertymälaskuriin(tosin lähinnä VAG-puolella), ja noissa vanhemmissa on monesti luokkaa kymmenien grammojen eroja todellisen ja arvioidun välillä.

Eli ensin pitäisi tietää, onko suodatin tukossa vai "tukossa", eli onko DPF full tieto seurausta mitatun vastapaineen kasvusta liian suureksi vai laskennallisen tuhkamassan kertyminen raja-arvon yli.
Suodattimen tyhjennys ei ole softasta ihan kaikkein helpoin temppu. Suomessa on sikana paikkoja jotka sanovat sen osaavansa tehdä, muttei kovin montaa, jotka sen oikeaoppisesti osaavat softasta poistaa.
Sauli Vuori
Offline Offline

Posts: 906
Date Registered: 05.09.08

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8278 on: 17.12.12, 12:55 »

Siinä Mikko totesi asiaa hiukan syvemmin. Siellähän on siis anturit, jotka mittaavat paine-eroja ennen ja jälkeen suodattimen. Ja siinä tapauksessa, jos paine-erot ovat ohi raja-arvojen voidaan suodatinta pitää oikeasti tukkeutuneena. Ei ole kuin pari kuukautta, kun jumpattiin yhden satkun verran ajetun Avensiksen kanssa, jossa oli myös sama ongelma. Denson ECU tosin ei mahdollista suodattimen poistoa softasta ohjelmoimalla eli ei auttanut muu, kuin uutta suodatinta sisään ja €uroja likoon...

- Meine Ehre heisst Treue -
Mikko Autio
Offline Offline

Posts: 290
Date Registered: 15.08.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8279 on: 22.12.12, 20:27 »

Kiitoksia DPF vinkeistä jne. Auto kävi osaavalla kaverilla ja kaikki toimii kuten kuuluu !
Samalla hiukan ohjelmointiin autoa. Smiley  thmbup

Pages: 1 ... 412 413 [414] 415 416 ... 444 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1