FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.08.17, 21:29

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 415 416 [417] 418 419 ... 444 Reply Print
Author Topic: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)  (Read 1208337 times)
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8320 on: 26.02.13, 08:42 »


Se vaan, että vanhassakin mallissa se Cupra/R on parhaimman näköinen, kuten yleensäkin kaikissa nuo sporttisemmat versiot näyttävät paremmilta kuin tavan tylsät karvalakkimallit.
Jää nähtäväksi kuinka paljon uusi Cupra muuttuu ulkonäöllisesti tuosta FR:stä, jos yhtään. Toki jos vanhat merkit paikkaansa pitävät niin muuttuu. thmbup Ja onhan niissä hiukan eri varustelutkin vakiona... ei se toki siitä pelkästä tehosta ole kiinni. Cool
Joo, nythän FR on vaan "varustelutaso". Ulkoa katsottuna ei paljoa eroa Styleen. Cupraan lyövät varmaan ihan erilaisen korisarjan yms. heebelit. Olikos vanhassa Cuprassa DSG? R:ssä ainakin oli pelkkä manuaali saatavilla. DSG:llä kun kohta pari vuotta kruisaillut, niin ei oikein huvita enää manuaaliin vaihtaa. Grin

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8321 on: 26.02.13, 09:11 »

Joo, nythän FR on vaan "varustelutaso". Ulkoa katsottuna ei paljoa eroa Styleen. Cupraan lyövät varmaan ihan erilaisen korisarjan yms. heebelit. Olikos vanhassa Cuprassa DSG? R:ssä ainakin oli pelkkä manuaali saatavilla. DSG:llä kun kohta pari vuotta kruisaillut, niin ei oikein huvita enää manuaaliin vaihtaa. Grin
Ei ole tainnut Cupraan saada kuin manuaaliaskia...
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8322 on: 26.02.13, 09:15 »


Mietin myös tuota uutta Octaviaa, mutta koeajoissa ovat haukkuneet sisämeteliä kovaksi. Pieni melutaso olisi mukava, kun tulee jonkin verran noita pitkiä reissuja tehtyä ja ei oikein jaksa enää helvetinmoista rengasmeteliä kuunnella. Grin


Sen verran tiedän noista ensikoeajoautoista että olivat pitkälti 18 tuuman kiekoilla. 16 tuumaisilla menee melut kuulupuheiden mukaan samoihin Golf VII:n kanssa. Tiedä sitten mitä se on. Lähipäivinä selvinnee ainakin Ocun melut allekirjoittaneelle.

Tuo uusi Leon on kyllä makea näköinen ja oloinen peli. Jospa tästä Seat lähtisi taas laukkaan? Ocussa hinnat eivät nousseet mahdottomia ja varsinkin eleganceen on pumpattu kivasti kamaa mukaan. Ja lisävarustreet on hinnoiteltu kerrankin suht kohtuullisesti. A3 on toki kallein mutta siihen onkin säästetty ne laadukkaimmat pinnat ja osat mitä hiplailla. Tällä on toki hintansa, valintakysymys toki mitä kukin haluaa painottaa.
Itse näen jostain syystä Leonin hyvänä vaihtoehtona A3:lle ja taas Golfin ja Ocun kiinnostavan samoja ostajia. Golfin tuleva Variant kiinnostaa, samoin kuin Leonin vastaava.

Vagarenalla löytyy näistä kaikista (pitkälti asiallista) keskustelua.
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8323 on: 26.02.13, 10:01 »

Ei ole tainnut Cupraan saada kuin manuaaliaskia...
http://designrm.wordpress.com/2013/01/26/2014-seat-leon-cupra/ Tuossa pari kuvaa uudesta Cuprasta.

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8324 on: 26.02.13, 12:29 »

Photoshopattuhan tuo on? Aika paljon yhtäläisyyksiä nykyisen Ibiza Cupran kanssa... Mutta silti on kyllä nätti, jos tuossa kuosissa tulee aikanaan ulos. thmbup
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8325 on: 27.02.13, 09:07 »

Nykyinen autoni on kohta 9 vuotta vanha, mutta alkuperäiset nastarenkaat ovat edelleen reilusti lailliset ja jokseenkin kaikki nastat myös tallella.
Pekka

Minun renkaani olivat samaa vuosimallia  Embarrassed, ei ne enää pitäneet mutta eivät menetäneet pintaakaan noin vanhana. Nyt on Miseliinin piikkipyörät alla ja pito on ihan eri planeetalta. Asennettuna sain keväthintaan 450€ (195 x 65) onko tämä paljon vai vähän? ei aavistustakaan, mutta kannattaisi kokeilla  thmbup. Uusinta näytöstä ottivat 15€ katsastusasemalla.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8326 on: 27.02.13, 09:56 »

Nykyinen autoni on kohta 9 vuotta vanha, mutta alkuperäiset nastarenkaat ovat edelleen reilusti lailliset ja jokseenkin kaikki nastat myös tallella. Kesärenkaat kuluvat paljon nopeammin.

Mikä siinä on ihmisillä niin vaikea ymmärtää, että suurin osa nastarenkaidenkin pidosta tulee kumiseoksesta ja lameleista. Ja että renkaan ominaisuudet alkavat heikkenemään jo muutaman talven jälkeen, vaikka niillä ei ajettaisi juuri ollenkaan. Kumi kovettuu ja pito katoaa. Kovettunut vanha rengas, vaikka olisi kaikki nastat tallessa, on aivan yhtälailla riskitekijä, kuin nastattomaksi suditeltu yhden talven ajeltu kumi. Renkaisiin pitäisi laittaa päiväys ja tyyliin neljän vuoden maksimikäyttöikä, jonka jälkeen niistä rapsautettaisiin sakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta...
« Last Edit: 27.02.13, 10:21 by Mikko Maliniemi »

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8327 on: 27.02.13, 10:59 »

Eikö noin vanhat renkaat ole jo aika onnettomat pidoltaan?
Mitäs sillä pidolla kunhan ovat lailliset  Roll Eyes

Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8328 on: 27.02.13, 11:02 »

Mikä siinä on ihmisillä niin vaikea ymmärtää, että suurin osa nastarenkaidenkin pidosta tulee kumiseoksesta ja lameleista. Ja että renkaan ominaisuudet alkavat heikkenemään jo muutaman talven jälkeen, vaikka niillä ei ajettaisi juuri ollenkaan. Kumi kovettuu ja pito katoaa. Kovettunut vanha rengas, vaikka olisi kaikki nastat tallessa, on aivan yhtälailla riskitekijä, kuin nastattomaksi suditeltu yhden talven ajeltu kumi. Renkaisiin pitäisi laittaa päiväys ja tyyliin neljän vuoden maksimikäyttöikä, jonka jälkeen niistä rapsautettaisiin sakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta...
Eikös renkaissa ole päiväys? Ainakin omissani on mielestäni paistokuukausi merkattuna, en nyt pääse varmistamaan kun autot on kaikki yli 100km päässä. Vanhimmat taitaa olla avoauton kitkat jotka on muistaakseni yli 10v, mutta eipä ne ole auton alla olleetkaan pariin vuoteen. Eikä ne kesälläkään mitään pitäneet, varsinkaan märällä. Talvella kyllä hauskat. Pitihän sitä testata kun autoa tartti hallissa siirtää ja "sääntöhän" on että kone pitää käyttää lämpöiseksi. Kävin sitten pientä rundia sillä ajamassa.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8329 on: 27.02.13, 12:10 »

Renkaisiin pitäisi laittaa päiväys ja tyyliin neljän vuoden maksimikäyttöikä, jonka jälkeen niistä rapsautettaisiin sakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta...

Just näin! Tai sitten ne pitäisi valmistaa niin pehmeästä kumiseoksesta että kuluminen laittoman puolelle tulisi täyteen neljän talven tai ~ 40 000 km jälkeen. Mulla oli onneksi sattumalta se paras pyörä takana...  Grin
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8330 on: 27.02.13, 12:31 »

Mikä siinä on ihmisillä niin vaikea ymmärtää, että suurin osa nastarenkaidenkin pidosta tulee kumiseoksesta ja lameleista. Ja että renkaan ominaisuudet alkavat heikkenemään jo muutaman talven jälkeen, vaikka niillä ei ajettaisi juuri ollenkaan. Kumi kovettuu ja pito katoaa. Kovettunut vanha rengas, vaikka olisi kaikki nastat tallessa, on aivan yhtälailla riskitekijä, kuin nastattomaksi suditeltu yhden talven ajeltu kumi. Renkaisiin pitäisi laittaa päiväys ja tyyliin neljän vuoden maksimikäyttöikä, jonka jälkeen niistä rapsautettaisiin sakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta...

Heh, mä mietin kolme päivää, että jaksanko kirjottaa tismalleen samanlaista tekstiä itse. Kiitos, että kirjoitit ajatukseni kaima thmbup

Ps. mä ajattelin jopa olla armollinen 5 vuoden "parasta ennen" päivämäärällä, mutta neljä aina parempi Grin
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8331 on: 27.02.13, 18:12 »

Renkaissa on tuotantoaika merkattu, ja niissähän on säännelty myyntiaika, eli miten vanhoja renkaita saa myydä uusina.

Valitettavasti käyttöikää ei ole rajattu, joku vanha Nokian Hakkisykkönen alkaa olla melko käyttökelvoton jo, vaikka pintaa olisi uudenveroisesti..
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8332 on: 27.02.13, 22:28 »

Renkaissa on tuotantoaika merkattu, ja niissähän on säännelty myyntiaika, eli miten vanhoja renkaita saa myydä uusina.

Valitettavasti käyttöikää ei ole rajattu, joku vanha Nokian Hakkisykkönen alkaa olla melko käyttökelvoton jo, vaikka pintaa olisi uudenveroisesti..


Onko muuten jossain luettavissa tutkittua tietoa kuinka paljon renkaan pito-ominaisuudet heikkenee vanhetessaan, joku vertailutesti esim?


Cheers!

Orvo


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8333 on: 28.02.13, 08:05 »

Onko muuten jossain luettavissa tutkittua tietoa kuinka paljon renkaan pito-ominaisuudet heikkenee vanhetessaan, joku vertailutesti esim?
Cheers!
Orvo

TM testaa, tietysti ilmoitustulojen toivossa, mutta kuitenkin  Roll Eyes http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5869,25:

Quote
Jos jollakulla sattuisi olemaan mittaustuloksia tuosta 16/2006 - vertailusta, lukisin mielenkiinnolla.

Keskikokoiset renkaat uusi: 205/55 - 16, käytetyt: 195/65 - 15

Tuloksia: ABS-jarrutus, ympyrärata, käsittelyrata, vesiliirto
Kesärengas uusi 8mm: 23,9 m, 12,9 s, 50,4 s, 76 km/h
Kesär. kulunut, 3mm: 26,8 m, 13,5 s, 52,4 s, 66 km/h
Nastar. kulunut, 5mm: 31,0 m, 14,5 s, 55,6s, 64 km/h
Kitkar. kulunut, 5mm: 31,9 m, 15,1 s, 58,0 s, 57 km/h
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5231
Date Registered: 14.12.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8334 on: 28.02.13, 09:56 »

...
nastattomaksi suditeltu yhden talven ajeltu kumi. Renkaisiin pitäisi laittaa päiväys ja tyyliin neljän vuoden maksimikäyttöikä, jonka jälkeen niistä rapsautettaisiin sakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta...

Minä sitä olenkin vaarantanut liikenneturvallisuutta vasta 48 vuotta auton ratissa ilman kolarin kolaria ... kop kop... Tosin muutaman kerran on pitänyt "penkalle ohjastaa", kun kanssa-autoilijat ovat meinanneet tulla nokkatuntumalle. Hyvin ovat vanhatkin renkaat pitäneet, kun vain tilannenopeus on ollut sopiva.

Jos minä olisin rengaskauppias, laittaisin sen käyttöiän maksimiksi yhden vuoden.  Grin Koska en ole kauppias enkä muutenkaan varakas, en pysty ostamaan uutta rengaskertaa edes joka toinen vuosi. Laittomilla renkailla en ole ajanut metriäkään. Jos väitteesi vanhojen renkaiden vaarallisuudesta (verrattuna vaikkapa "slikseihin" tai muuten huonokuntoisiin) pitää paikkansa, pitää siitä ensin lainlaatijat saada vakuuttuneiksi. Turha sinun on minulle asiasta vaahdota.

Alkuperäinen sanomani pointti oli kuitenkin ihan toisaalla eli siinä, että ajotavalla renkaita voi säästää ihan eri tavalla kuin menemällä "massan mukana" tai revittelemällä joutavia. Vai oletko siitäkin eri mieltä?

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8335 on: 28.02.13, 11:52 »

Jos väitteesi vanhojen renkaiden vaarallisuudesta (verrattuna vaikkapa "slikseihin" tai muuten huonokuntoisiin) pitää paikkansa, pitää siitä ensin lainlaatijat saada vakuuttuneiksi. Turha sinun on minulle asiasta vaahdota.

Tuohon kuin huomioit vielä yleisen rengastekniikan kehittymisen niin erot voivat olla huimia - ja ovatkin. Sitä turtuu siihen renkaan pitoon hyvin nopeasti ja helposti vallitsee harhakuva, että hyvin nämä renkaat vielä pitävät. Kun vaihtaa talvirenkaita 2-3 talven välein niin siinäkin ajassa ehtii aina todeta kun uudet saa alla, että piru sentään kun on taas eroa vanhaan.

Ei minua ainakaan kauheasti naurattaisi, jos joudun tekemään liikenteessä äkkijarrutuksen ja Pekka ei saa autoaan pysähtymään, koska renkaiden suorituskyky on 30% omistani. Ei siinä paljoa lohduta selittelyt, että "no mutta kun olen ajanut 15v vain lumipolanteella...".
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5231
Date Registered: 14.12.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8336 on: 28.02.13, 13:33 »

Tuohon kuin huomioit vielä yleisen rengastekniikan kehittymisen niin erot voivat olla huimia - ja ovatkin. Sitä turtuu siihen renkaan pitoon hyvin nopeasti ja helposti vallitsee harhakuva, että hyvin nämä renkaat vielä pitävät. Kun vaihtaa talvirenkaita 2-3 talven välein niin siinäkin ajassa ehtii aina todeta kun uudet saa alla, että piru sentään kun on taas eroa vanhaan.

Ei minua ainakaan kauheasti naurattaisi, jos joudun tekemään liikenteessä äkkijarrutuksen ja Pekka ei saa autoaan pysähtymään, koska renkaiden suorituskyky on 30% omistani. Ei siinä paljoa lohduta selittelyt, että "no mutta kun olen ajanut 15v vain lumipolanteella...".


Ensinnäkin houkutti jo tuohon toisen Mikon viestiin vastata jotain tyyliin "Rengasfirmojen propagandaa...". Olisi mukava saada näytille jotain konkreettista mittausfaktaa.

Uudet renkaat ovat varmasti aina paremmat kuin (samat) vanhana, mutta pelkän ikääntymisen merkitystä ehkä liioitellaan, jos renkaat muuten ovat hyväkuntoiset ja kulutuspintaa on riittävästi. Ero saattaa olla paljon mainostettua pienempi. Jos se olisi merkittävä, lainsäätäjä olisi jo varmaan puuttunut siihen. Sen verran paljon Suomessa ajetaan vanhoilla renkailla ja autoilla, kun tässä maassa ihmisillä ei ole usein varaa parempiinkaan.

Hyvin pitkän kokemukseni mukaan uudet talvirenkaat ovat aina uutena tuntuneet vanhoihin verrattuna valtavasti paremmilta. "Sisäänajon jälkeen" jo saman talven tai viimeistään seuraavan aikana sellaista "selkeää eroa ei enää niin tunnekaan". Oleellista on, että mitään mittauksia asian tukena ei ole - on vain se tunne.

Uskaltaisin kuitenkin sanoa, että nimenomaan tuon rengastekniikan kehittymisen takia jopa nämä nykyiset vanhat mutta alunperin laaturenkaat ovat paremmat kuin ne renkaat, joita käytin uutena joskus 1970-luvulla. Yhdistettyinä ABS-jarruihin ja ajonvakautusjärjestelmään autoni lienee talvellakin keskimäärin paljon turvallisempi ajaa kuin se 70-luvun kosla.

Ikivanhan rengas- ja ajoneuvotekniikan aikana (1960-luvulla) ajotaitoni oppineena en kuitenkaan sokeasti luota tähän uuteen tekniikkaan, sillä vaikka ABS- ja ajonvakaussysteemit sekä kehittyneet renkaat turvallisuuden tunnetta huomattavasti lisäävätkin, eivät nekään mahda mitään luonnon laeille. Arvelen, että monessa onnettomuudessa nykyisin voi olla kyse liiasta luottamuksesta nykytekniikkaan.

Samoin epäilen, että ero uusien laaturenkaiden ja halpisrenkaiden välillä voi hyvinkin olla suurempi kuin ero uuden halpisrenkaan ja vanhan laaturenkaan välillä. Jälkimmäinen saattaisi olla jopa keskimäärin parempi, kun kaikki ominaisuuden huomioidaan.

Uusia renkaita hankkiessani en ole koskaan tuijottanut hintaan vaan nimeomaan siihen laatuun. Toki siinä on ollut uskominen esimerkiksi puolueettomien? asiantuntijoiden tekemiin testeihin.
 
Tärkeintä on kuitenkin (renkaista riippumatta) pitää huoli siitä, että ei pääse syntymään sellaista tilannetta, jossa autoaan ei saa pysähtymään ajoissa. Siitä tosin saattaa tälläkin palstalla saada hidastelijan tai "nönnöttäjän" maineen, mutta liikennesääntöjen vastaista se nopeusrajoitusten mukaan ajaminen ei ole. Tieliikennelaki ei tunne sellaista kuin "alinopeus". Joskus keli on yksinkertaisesti niin hankala, että on pakko ajaa pienempää kuin suurinta sallittua nopeutta.

Nuorena kaasujalka oli raskaampi, mutta en nyt eläkeläisenäkään pidä itseäni hidastelijana. Pyrin sovittamaan nopeuteni muun liikenteen nopeuteen ja pitämään aina riittävän pitkän turvavälin niin toisen ajoneuvon takana kuin esimerkiksi rekan edessäkin ajettaessa. En muista koska olisin (sitten nuoruuden) omaa syytäni joutunut sellaiseen äkkijarrutustilanteeseen, jossa olisi ollut vaikeaa saada ajoneuvoa ajoissa pysäytetyksi. Pari kertaa olen joutunut väistämään toista päälle tulevaa ajoneuvoa "penkan puolelle" kuten jo kerroin.

Joten voit Mikko olla ihan huoleti. Tuskin ajan päällesi, vaikka liikenteessä kohtaisimmekin.  Grin

Pekka
« Last Edit: 28.02.13, 13:51 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Ville Gröndahl
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 06.04.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8337 on: 28.02.13, 14:25 »

En ole asiantuntija auton renkaissa mutta kyllä mulle ainakin herää muutamakin kysymys ja epäillys kuin myös ajatus...

Minun on vaikea täysin aukotta niellä näitä ikäjuttuja...

Renkaan käyttökelvottomaksi muuttuminen ei selvästikään ole hirveen yksioikoinen ja suora juttu... Jaguarini kanssa tulin jo vuosia sitten siihen tulokseen, että valitulla renkaan koolla ja ennenkaikkea merkillä oli paljonkin tekemistä siinä mitä rengas kesti ja kuinak se käyttäytyi. Lisäksi ainakin Jagge oli myös hyvin kriittinen rengaspaineistaan, kun kokeilin kaikkea mahdollista Jaguarin oman suosituksen ja rengasvalmistajan väliltä...

Mun on vaikea uskoa, että nykytekniikalla ja laatustandardein tehtävä rengas, ollessaan vielä kenties testienkin valossa sieltä kalliimmasta ja parhaimmasta päästä, olisi aivan sekundaa muutamassa vuodessa. Ja asiat ei ole yksioikoisia ja pitää huomioida missä autolla liikutaan, millainen päällyste, lämpö jne. Kaikilla niillä on vaikutus siihen renkaaseen - ja ennenkaikkea ajotavoilla ja kilometreillä. Esimerkiksi isäni on aina motkottanu äidilleni kuinka se ajaa autoilla kovaa, jarruttaa viimetingassa punaisiin valoihin ja lähtee aina lätkä tiskissä. Kun yhteenaikaan perheessämme oli kaksi samanlaista Audia, oli erot jarrupaloissa ja renkaissa nähtävissä varsin nopeasti.

Lisäksi jo jonkin aikaa Malesiassa työnpuolesta oleskelleena (viimeiset kuusi kuukautta) täytyy todeta että täällä autossani renkaat kuluu vaikka ajaa asiallisestikin. Auto seisoo joka päivä parkissa 30 asteen lämmössä ja tiet ovat tosi kuumia.Renkaiden kesto on koetuksella vaikka kuinka ajaisi asiallisesti. Auringon paahde tuskin on hyväksi.

Linkattuun testiinkin täytyy kommentoida, että kun verrataan käytettyä ja uutta rengasta, ei meillä ole tietoa kuinka rengasta on oikeasti käytetty. Kuskeja on kuitenkin monenlaisia.

Enkä tosiaankaan kuvittele että harrasteautoilijana muutaman tuhannen kilometrin ajomäärillä alkaisin Suomessa vaihtelee "aiheetta" renkaita. Jos jarrutusmatkat eivät normitilanteissa meinaa riittää jne niin kyllä sit on väärä tilanne nopeus ja vika on kyllä sit siinä ratin ja penkin välissä todennäköisemmin kuin renkaissa. Siis silloin kun voidaan sanoa että alla ei ole sakkorenkaat.

That's life...
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8338 on: 28.02.13, 18:27 »

Alkuperäinen sanomani pointti oli kuitenkin ihan toisaalla eli siinä, että ajotavalla renkaita voi säästää ihan eri tavalla kuin menemällä "massan mukana" tai revittelemällä joutavia.

Ajotavalla voi kyllä säästää mutta materiaalimuutoksille et voi tehdä yhtään mitään. Minusta renkaissa säästäminen on yksi pahimmista mokista, niillä kun on muutakin merkitystä kuin turvallisuus. Wink
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8339 on: 28.02.13, 19:03 »

Minusta renkaissa säästäminen on yksi pahimmista mokista, niillä kun on muutakin merkitystä kuin turvallisuus. Wink
Word. En ymmärrä ihmisiä jotka ostaa noita nankangeja ja daiyangeja "koska saa halvalla"...  väärä kohta kyllä säästää tosiaan.
Pages: 1 ... 415 416 [417] 418 419 ... 444 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1