FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.05.17, 15:25

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 415 416 [417] 418 419 ... 444 Reply Print
Author Topic: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)  (Read 1189168 times)
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8320 on: 25.02.13, 20:22 »

Kävin jokin aika sitten koeajamassa tuon uuden Leonin (1.4TSI Style ja 2.0TDI FR) ja täytyy sanoa, että kyllä vanhasta on otettu aika harppaus eteenpäin.
Todellakin. Ite kävin silloin ekana viikonloppuna tuon testaamassa. Ihan järkyttävä ero omaan Leoniin. Todella hiljainen ja mukava ajettava, varsinkin kun tuossa vielä kitkat alla ja omassa nastat. Sisustakin paljon tyylikkäämpi edellisen muovihelvettiin verrattuna, kuten sanoit. Ja onhan tää pirun nätti muutenkin. Wink

[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

Cupraa odotellessa. Cool
Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8321 on: 26.02.13, 03:48 »

Nykyinen autoni on kohta 9 vuotta vanha, mutta alkuperäiset nastarenkaat ovat edelleen reilusti lailliset ja jokseenkin kaikki nastat myös tallella.

Eikö noin vanhat renkaat ole jo aika onnettomat pidoltaan?
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8322 on: 26.02.13, 07:56 »

Todellakin. Ite kävin silloin ekana viikonloppuna tuon testaamassa.
Itse kävin samana päivänä, kun nuo kaksi oli Helsinkiin tullut liikkeeseen. Myyjä kuka tuon Ibizan mulle myi soitti, että kannattaa tulla nyt koeajamaan, kun voi viikonloppuna olla ruuhkaa. Mahtoikohan siellä nyt olla niin paljon porukkaa, kun hehkuttivat?

Quote
Ihan järkyttävä ero omaan Leoniin. Todella hiljainen ja mukava ajettava, varsinkin kun tuossa vielä kitkat alla ja omassa nastat. Sisustakin paljon tyylikkäämpi edellisen muovihelvettiin verrattuna, kuten sanoit. Ja onhan tää pirun nätti muutenkin. Wink
Jep, kävin myös uuden A3:sen koeajamassa ja kyllä huomaa, että samoista palikoista on autot koottu. Hintalaput vaan eivät ole samat. Sisusta ehkä Audissa hiukan vielä makeempi, mutta ajoltaan ja sisämelultaan samanlaisia.

Mietin myös tuota uutta Octaviaa, mutta koeajoissa ovat haukkuneet sisämeteliä kovaksi. Pieni melutaso olisi mukava, kun tulee jonkin verran noita pitkiä reissuja tehtyä ja ei oikein jaksa enää helvetinmoista rengasmeteliä kuunnella. Grin

Hinta tuossa on kyllä houkutteleva. Tuo 1.8TSI DSG FR kun on ilman lisävarusteita reilut 28k€, vastaava Octavia reilut 32k€ ja A3 Sportback on jo yli 36k€. Tosin siinä 1.8TSI S-tronicissa on myös neliveto.

Quote
Cupraa odotellessa. Cool
Itse oon ihan hyvin pärjännyt tuolla 1.2TSI:llä joten tuo 1.8 riittänee myös enemmän kuin hyvin. laugh

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8323 on: 26.02.13, 08:31 »

Itse kävin samana päivänä, kun nuo kaksi oli Helsinkiin tullut liikkeeseen. Myyjä kuka tuon Ibizan mulle myi soitti, että kannattaa tulla nyt koeajamaan, kun voi viikonloppuna olla ruuhkaa. Mahtoikohan siellä nyt olla niin paljon porukkaa, kun hehkuttivat?
Jep, kävin myös uuden A3:sen koeajamassa ja kyllä huomaa, että samoista palikoista on autot koottu. Hintalaput vaan eivät ole samat. Sisusta ehkä Audissa hiukan vielä makeempi, mutta ajoltaan ja sisämelultaan samanlaisia.

Mietin myös tuota uutta Octaviaa, mutta koeajoissa ovat haukkuneet sisämeteliä kovaksi. Pieni melutaso olisi mukava, kun tulee jonkin verran noita pitkiä reissuja tehtyä ja ei oikein jaksa enää helvetinmoista rengasmeteliä kuunnella. Grin

Itse oon ihan hyvin pärjännyt tuolla 1.2TSI:llä joten tuo 1.8 riittänee myös enemmän kuin hyvin. laugh
Oli se kyllä aika tuuheesti ajossa tuo peli silloin, joten ei siinä kauaa ehtinyt itsekään pyöritellä. Täytyy varmaan käydä uudestaan paremmalla ajalla. Cool

Jep, ei se kyllä paljoakaan jää enää noille "laatu"-saksalaisille, jäihän se 1-sarjan Bemarikin taakse jossain vertailussa. Wink Ja varsinkin kun hinta/laatu-suhdetta vertaa niin en ihmettele hetkeäkään.

Ja joo, aika pirullinen hurina noissa vanhemmissa malleissa. En tiedä paljon se vaikutti, että tuossa pyöri kitkat alla, mutta erittäin hiljainen joka tapauksessa. Tuoreessa muistissa kuitenkin vielä tuo pari kuukautta aiemmin koeajamani 3-sarjan bemari... Tongue

Kyllähän nuo pienemmätkin kipot riittää, en tosin ole tuota 1.2TSi:tä kokeillut, mutta se saattaa jo omaan makuun olla vähän liian "jalaton". Tuolla 1.8:lla taas pärjää kyllä ihan riittävästi. Siihen vielä se DSG niin aijai. Cool
Se vaan, että vanhassakin mallissa se Cupra/R on parhaimman näköinen, kuten yleensäkin kaikissa nuo sporttisemmat versiot näyttävät paremmilta kuin tavan tylsät karvalakkimallit.
Jää nähtäväksi kuinka paljon uusi Cupra muuttuu ulkonäöllisesti tuosta FR:stä, jos yhtään. Toki jos vanhat merkit paikkaansa pitävät niin muuttuu. thmbup Ja onhan niissä hiukan eri varustelutkin vakiona... ei se toki siitä pelkästä tehosta ole kiinni. Cool
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8324 on: 26.02.13, 08:42 »


Se vaan, että vanhassakin mallissa se Cupra/R on parhaimman näköinen, kuten yleensäkin kaikissa nuo sporttisemmat versiot näyttävät paremmilta kuin tavan tylsät karvalakkimallit.
Jää nähtäväksi kuinka paljon uusi Cupra muuttuu ulkonäöllisesti tuosta FR:stä, jos yhtään. Toki jos vanhat merkit paikkaansa pitävät niin muuttuu. thmbup Ja onhan niissä hiukan eri varustelutkin vakiona... ei se toki siitä pelkästä tehosta ole kiinni. Cool
Joo, nythän FR on vaan "varustelutaso". Ulkoa katsottuna ei paljoa eroa Styleen. Cupraan lyövät varmaan ihan erilaisen korisarjan yms. heebelit. Olikos vanhassa Cuprassa DSG? R:ssä ainakin oli pelkkä manuaali saatavilla. DSG:llä kun kohta pari vuotta kruisaillut, niin ei oikein huvita enää manuaaliin vaihtaa. Grin

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8325 on: 26.02.13, 09:11 »

Joo, nythän FR on vaan "varustelutaso". Ulkoa katsottuna ei paljoa eroa Styleen. Cupraan lyövät varmaan ihan erilaisen korisarjan yms. heebelit. Olikos vanhassa Cuprassa DSG? R:ssä ainakin oli pelkkä manuaali saatavilla. DSG:llä kun kohta pari vuotta kruisaillut, niin ei oikein huvita enää manuaaliin vaihtaa. Grin
Ei ole tainnut Cupraan saada kuin manuaaliaskia...
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8326 on: 26.02.13, 09:15 »


Mietin myös tuota uutta Octaviaa, mutta koeajoissa ovat haukkuneet sisämeteliä kovaksi. Pieni melutaso olisi mukava, kun tulee jonkin verran noita pitkiä reissuja tehtyä ja ei oikein jaksa enää helvetinmoista rengasmeteliä kuunnella. Grin


Sen verran tiedän noista ensikoeajoautoista että olivat pitkälti 18 tuuman kiekoilla. 16 tuumaisilla menee melut kuulupuheiden mukaan samoihin Golf VII:n kanssa. Tiedä sitten mitä se on. Lähipäivinä selvinnee ainakin Ocun melut allekirjoittaneelle.

Tuo uusi Leon on kyllä makea näköinen ja oloinen peli. Jospa tästä Seat lähtisi taas laukkaan? Ocussa hinnat eivät nousseet mahdottomia ja varsinkin eleganceen on pumpattu kivasti kamaa mukaan. Ja lisävarustreet on hinnoiteltu kerrankin suht kohtuullisesti. A3 on toki kallein mutta siihen onkin säästetty ne laadukkaimmat pinnat ja osat mitä hiplailla. Tällä on toki hintansa, valintakysymys toki mitä kukin haluaa painottaa.
Itse näen jostain syystä Leonin hyvänä vaihtoehtona A3:lle ja taas Golfin ja Ocun kiinnostavan samoja ostajia. Golfin tuleva Variant kiinnostaa, samoin kuin Leonin vastaava.

Vagarenalla löytyy näistä kaikista (pitkälti asiallista) keskustelua.
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8327 on: 26.02.13, 10:01 »

Ei ole tainnut Cupraan saada kuin manuaaliaskia...
http://designrm.wordpress.com/2013/01/26/2014-seat-leon-cupra/ Tuossa pari kuvaa uudesta Cuprasta.

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8328 on: 26.02.13, 12:29 »

Photoshopattuhan tuo on? Aika paljon yhtäläisyyksiä nykyisen Ibiza Cupran kanssa... Mutta silti on kyllä nätti, jos tuossa kuosissa tulee aikanaan ulos. thmbup
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8329 on: 27.02.13, 09:07 »

Nykyinen autoni on kohta 9 vuotta vanha, mutta alkuperäiset nastarenkaat ovat edelleen reilusti lailliset ja jokseenkin kaikki nastat myös tallella.
Pekka

Minun renkaani olivat samaa vuosimallia  Embarrassed, ei ne enää pitäneet mutta eivät menetäneet pintaakaan noin vanhana. Nyt on Miseliinin piikkipyörät alla ja pito on ihan eri planeetalta. Asennettuna sain keväthintaan 450€ (195 x 65) onko tämä paljon vai vähän? ei aavistustakaan, mutta kannattaisi kokeilla  thmbup. Uusinta näytöstä ottivat 15€ katsastusasemalla.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8330 on: 27.02.13, 09:56 »

Nykyinen autoni on kohta 9 vuotta vanha, mutta alkuperäiset nastarenkaat ovat edelleen reilusti lailliset ja jokseenkin kaikki nastat myös tallella. Kesärenkaat kuluvat paljon nopeammin.

Mikä siinä on ihmisillä niin vaikea ymmärtää, että suurin osa nastarenkaidenkin pidosta tulee kumiseoksesta ja lameleista. Ja että renkaan ominaisuudet alkavat heikkenemään jo muutaman talven jälkeen, vaikka niillä ei ajettaisi juuri ollenkaan. Kumi kovettuu ja pito katoaa. Kovettunut vanha rengas, vaikka olisi kaikki nastat tallessa, on aivan yhtälailla riskitekijä, kuin nastattomaksi suditeltu yhden talven ajeltu kumi. Renkaisiin pitäisi laittaa päiväys ja tyyliin neljän vuoden maksimikäyttöikä, jonka jälkeen niistä rapsautettaisiin sakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta...
« Last Edit: 27.02.13, 10:21 by Mikko Maliniemi »

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8331 on: 27.02.13, 10:59 »

Eikö noin vanhat renkaat ole jo aika onnettomat pidoltaan?
Mitäs sillä pidolla kunhan ovat lailliset  Roll Eyes

Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8332 on: 27.02.13, 11:02 »

Mikä siinä on ihmisillä niin vaikea ymmärtää, että suurin osa nastarenkaidenkin pidosta tulee kumiseoksesta ja lameleista. Ja että renkaan ominaisuudet alkavat heikkenemään jo muutaman talven jälkeen, vaikka niillä ei ajettaisi juuri ollenkaan. Kumi kovettuu ja pito katoaa. Kovettunut vanha rengas, vaikka olisi kaikki nastat tallessa, on aivan yhtälailla riskitekijä, kuin nastattomaksi suditeltu yhden talven ajeltu kumi. Renkaisiin pitäisi laittaa päiväys ja tyyliin neljän vuoden maksimikäyttöikä, jonka jälkeen niistä rapsautettaisiin sakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta...
Eikös renkaissa ole päiväys? Ainakin omissani on mielestäni paistokuukausi merkattuna, en nyt pääse varmistamaan kun autot on kaikki yli 100km päässä. Vanhimmat taitaa olla avoauton kitkat jotka on muistaakseni yli 10v, mutta eipä ne ole auton alla olleetkaan pariin vuoteen. Eikä ne kesälläkään mitään pitäneet, varsinkaan märällä. Talvella kyllä hauskat. Pitihän sitä testata kun autoa tartti hallissa siirtää ja "sääntöhän" on että kone pitää käyttää lämpöiseksi. Kävin sitten pientä rundia sillä ajamassa.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8333 on: 27.02.13, 12:10 »

Renkaisiin pitäisi laittaa päiväys ja tyyliin neljän vuoden maksimikäyttöikä, jonka jälkeen niistä rapsautettaisiin sakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta...

Just näin! Tai sitten ne pitäisi valmistaa niin pehmeästä kumiseoksesta että kuluminen laittoman puolelle tulisi täyteen neljän talven tai ~ 40 000 km jälkeen. Mulla oli onneksi sattumalta se paras pyörä takana...  Grin
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8334 on: 27.02.13, 12:31 »

Mikä siinä on ihmisillä niin vaikea ymmärtää, että suurin osa nastarenkaidenkin pidosta tulee kumiseoksesta ja lameleista. Ja että renkaan ominaisuudet alkavat heikkenemään jo muutaman talven jälkeen, vaikka niillä ei ajettaisi juuri ollenkaan. Kumi kovettuu ja pito katoaa. Kovettunut vanha rengas, vaikka olisi kaikki nastat tallessa, on aivan yhtälailla riskitekijä, kuin nastattomaksi suditeltu yhden talven ajeltu kumi. Renkaisiin pitäisi laittaa päiväys ja tyyliin neljän vuoden maksimikäyttöikä, jonka jälkeen niistä rapsautettaisiin sakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta...

Heh, mä mietin kolme päivää, että jaksanko kirjottaa tismalleen samanlaista tekstiä itse. Kiitos, että kirjoitit ajatukseni kaima thmbup

Ps. mä ajattelin jopa olla armollinen 5 vuoden "parasta ennen" päivämäärällä, mutta neljä aina parempi Grin
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8335 on: 27.02.13, 18:12 »

Renkaissa on tuotantoaika merkattu, ja niissähän on säännelty myyntiaika, eli miten vanhoja renkaita saa myydä uusina.

Valitettavasti käyttöikää ei ole rajattu, joku vanha Nokian Hakkisykkönen alkaa olla melko käyttökelvoton jo, vaikka pintaa olisi uudenveroisesti..
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8336 on: 27.02.13, 22:28 »

Renkaissa on tuotantoaika merkattu, ja niissähän on säännelty myyntiaika, eli miten vanhoja renkaita saa myydä uusina.

Valitettavasti käyttöikää ei ole rajattu, joku vanha Nokian Hakkisykkönen alkaa olla melko käyttökelvoton jo, vaikka pintaa olisi uudenveroisesti..


Onko muuten jossain luettavissa tutkittua tietoa kuinka paljon renkaan pito-ominaisuudet heikkenee vanhetessaan, joku vertailutesti esim?


Cheers!

Orvo


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8337 on: 28.02.13, 08:05 »

Onko muuten jossain luettavissa tutkittua tietoa kuinka paljon renkaan pito-ominaisuudet heikkenee vanhetessaan, joku vertailutesti esim?
Cheers!
Orvo

TM testaa, tietysti ilmoitustulojen toivossa, mutta kuitenkin  Roll Eyes http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5869,25:

Quote
Jos jollakulla sattuisi olemaan mittaustuloksia tuosta 16/2006 - vertailusta, lukisin mielenkiinnolla.

Keskikokoiset renkaat uusi: 205/55 - 16, käytetyt: 195/65 - 15

Tuloksia: ABS-jarrutus, ympyrärata, käsittelyrata, vesiliirto
Kesärengas uusi 8mm: 23,9 m, 12,9 s, 50,4 s, 76 km/h
Kesär. kulunut, 3mm: 26,8 m, 13,5 s, 52,4 s, 66 km/h
Nastar. kulunut, 5mm: 31,0 m, 14,5 s, 55,6s, 64 km/h
Kitkar. kulunut, 5mm: 31,9 m, 15,1 s, 58,0 s, 57 km/h
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5209
Date Registered: 14.12.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8338 on: 28.02.13, 09:56 »

...
nastattomaksi suditeltu yhden talven ajeltu kumi. Renkaisiin pitäisi laittaa päiväys ja tyyliin neljän vuoden maksimikäyttöikä, jonka jälkeen niistä rapsautettaisiin sakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta...

Minä sitä olenkin vaarantanut liikenneturvallisuutta vasta 48 vuotta auton ratissa ilman kolarin kolaria ... kop kop... Tosin muutaman kerran on pitänyt "penkalle ohjastaa", kun kanssa-autoilijat ovat meinanneet tulla nokkatuntumalle. Hyvin ovat vanhatkin renkaat pitäneet, kun vain tilannenopeus on ollut sopiva.

Jos minä olisin rengaskauppias, laittaisin sen käyttöiän maksimiksi yhden vuoden.  Grin Koska en ole kauppias enkä muutenkaan varakas, en pysty ostamaan uutta rengaskertaa edes joka toinen vuosi. Laittomilla renkailla en ole ajanut metriäkään. Jos väitteesi vanhojen renkaiden vaarallisuudesta (verrattuna vaikkapa "slikseihin" tai muuten huonokuntoisiin) pitää paikkansa, pitää siitä ensin lainlaatijat saada vakuuttuneiksi. Turha sinun on minulle asiasta vaahdota.

Alkuperäinen sanomani pointti oli kuitenkin ihan toisaalla eli siinä, että ajotavalla renkaita voi säästää ihan eri tavalla kuin menemällä "massan mukana" tai revittelemällä joutavia. Vai oletko siitäkin eri mieltä?

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8339 on: 28.02.13, 11:52 »

Jos väitteesi vanhojen renkaiden vaarallisuudesta (verrattuna vaikkapa "slikseihin" tai muuten huonokuntoisiin) pitää paikkansa, pitää siitä ensin lainlaatijat saada vakuuttuneiksi. Turha sinun on minulle asiasta vaahdota.

Tuohon kuin huomioit vielä yleisen rengastekniikan kehittymisen niin erot voivat olla huimia - ja ovatkin. Sitä turtuu siihen renkaan pitoon hyvin nopeasti ja helposti vallitsee harhakuva, että hyvin nämä renkaat vielä pitävät. Kun vaihtaa talvirenkaita 2-3 talven välein niin siinäkin ajassa ehtii aina todeta kun uudet saa alla, että piru sentään kun on taas eroa vanhaan.

Ei minua ainakaan kauheasti naurattaisi, jos joudun tekemään liikenteessä äkkijarrutuksen ja Pekka ei saa autoaan pysähtymään, koska renkaiden suorituskyky on 30% omistani. Ei siinä paljoa lohduta selittelyt, että "no mutta kun olen ajanut 15v vain lumipolanteella...".
Pages: 1 ... 415 416 [417] 418 419 ... 444 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1