Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)

<< < (1669/1766) > >>

pho201:
Quote

Tuohon kuin huomioit vielä yleisen rengastekniikan kehittymisen niin erot voivat olla huimia - ja ovatkin. Sitä turtuu siihen renkaan pitoon hyvin nopeasti ja helposti vallitsee harhakuva, että hyvin nämä renkaat vielä pitävät. Kun vaihtaa talvirenkaita 2-3 talven välein niin siinäkin ajassa ehtii aina todeta kun uudet saa alla, että piru sentään kun on taas eroa vanhaan.

Ei minua ainakaan kauheasti naurattaisi, jos joudun tekemään liikenteessä äkkijarrutuksen ja Pekka ei saa autoaan pysähtymään, koska renkaiden suorituskyky on 30% omistani. Ei siinä paljoa lohduta selittelyt, että "no mutta kun olen ajanut 15v vain lumipolanteella...".



Ensinnäkin houkutti jo tuohon toisen Mikon viestiin vastata jotain tyyliin "Rengasfirmojen propagandaa...". Olisi mukava saada näytille jotain konkreettista mittausfaktaa.

Uudet renkaat ovat varmasti aina paremmat kuin (samat) vanhana, mutta pelkän ikääntymisen merkitystä ehkä liioitellaan, jos renkaat muuten ovat hyväkuntoiset ja kulutuspintaa on riittävästi. Ero saattaa olla paljon mainostettua pienempi. Jos se olisi merkittävä, lainsäätäjä olisi jo varmaan puuttunut siihen. Sen verran paljon Suomessa ajetaan vanhoilla renkailla ja autoilla, kun tässä maassa ihmisillä ei ole usein varaa parempiinkaan.

Hyvin pitkän kokemukseni mukaan uudet talvirenkaat ovat aina uutena tuntuneet vanhoihin verrattuna valtavasti paremmilta. "Sisäänajon jälkeen" jo saman talven tai viimeistään seuraavan aikana sellaista "selkeää eroa ei enää niin tunnekaan". Oleellista on, että mitään mittauksia asian tukena ei ole - on vain se tunne.

Uskaltaisin kuitenkin sanoa, että nimenomaan tuon rengastekniikan kehittymisen takia jopa nämä nykyiset vanhat mutta alunperin laaturenkaat ovat paremmat kuin ne renkaat, joita käytin uutena joskus 1970-luvulla. Yhdistettyinä ABS-jarruihin ja ajonvakautusjärjestelmään autoni lienee talvellakin keskimäärin paljon turvallisempi ajaa kuin se 70-luvun kosla.

Ikivanhan rengas- ja ajoneuvotekniikan aikana (1960-luvulla) ajotaitoni oppineena en kuitenkaan sokeasti luota tähän uuteen tekniikkaan, sillä vaikka ABS- ja ajonvakaussysteemit sekä kehittyneet renkaat turvallisuuden tunnetta huomattavasti lisäävätkin, eivät nekään mahda mitään luonnon laeille. Arvelen, että monessa onnettomuudessa nykyisin voi olla kyse liiasta luottamuksesta nykytekniikkaan.

Samoin epäilen, että ero uusien laaturenkaiden ja halpisrenkaiden välillä voi hyvinkin olla suurempi kuin ero uuden halpisrenkaan ja vanhan laaturenkaan välillä. Jälkimmäinen saattaisi olla jopa keskimäärin parempi, kun kaikki ominaisuuden huomioidaan.

Uusia renkaita hankkiessani en ole koskaan tuijottanut hintaan vaan nimeomaan siihen laatuun. Toki siinä on ollut uskominen esimerkiksi puolueettomien? asiantuntijoiden tekemiin testeihin.
 
Tärkeintä on kuitenkin (renkaista riippumatta) pitää huoli siitä, että ei pääse syntymään sellaista tilannetta, jossa autoaan ei saa pysähtymään ajoissa. Siitä tosin saattaa tälläkin palstalla saada hidastelijan tai "nönnöttäjän" maineen, mutta liikennesääntöjen vastaista se nopeusrajoitusten mukaan ajaminen ei ole. Tieliikennelaki ei tunne sellaista kuin "alinopeus". Joskus keli on yksinkertaisesti niin hankala, että on pakko ajaa pienempää kuin suurinta sallittua nopeutta.

Nuorena kaasujalka oli raskaampi, mutta en nyt eläkeläisenäkään pidä itseäni hidastelijana. Pyrin sovittamaan nopeuteni muun liikenteen nopeuteen ja pitämään aina riittävän pitkän turvavälin niin toisen ajoneuvon takana kuin esimerkiksi rekan edessäkin ajettaessa. En muista koska olisin (sitten nuoruuden) omaa syytäni joutunut sellaiseen äkkijarrutustilanteeseen, jossa olisi ollut vaikeaa saada ajoneuvoa ajoissa pysäytetyksi. Pari kertaa olen joutunut väistämään toista päälle tulevaa ajoneuvoa "penkan puolelle" kuten jo kerroin.

Joten voit Mikko olla ihan huoleti. Tuskin ajan päällesi, vaikka liikenteessä kohtaisimmekin. 

Pekka

OH-LGA:
En ole asiantuntija auton renkaissa mutta kyllä mulle ainakin herää muutamakin kysymys ja epäillys kuin myös ajatus...

Minun on vaikea täysin aukotta niellä näitä ikäjuttuja...

Renkaan käyttökelvottomaksi muuttuminen ei selvästikään ole hirveen yksioikoinen ja suora juttu... Jaguarini kanssa tulin jo vuosia sitten siihen tulokseen, että valitulla renkaan koolla ja ennenkaikkea merkillä oli paljonkin tekemistä siinä mitä rengas kesti ja kuinak se käyttäytyi. Lisäksi ainakin Jagge oli myös hyvin kriittinen rengaspaineistaan, kun kokeilin kaikkea mahdollista Jaguarin oman suosituksen ja rengasvalmistajan väliltä...

Mun on vaikea uskoa, että nykytekniikalla ja laatustandardein tehtävä rengas, ollessaan vielä kenties testienkin valossa sieltä kalliimmasta ja parhaimmasta päästä, olisi aivan sekundaa muutamassa vuodessa. Ja asiat ei ole yksioikoisia ja pitää huomioida missä autolla liikutaan, millainen päällyste, lämpö jne. Kaikilla niillä on vaikutus siihen renkaaseen - ja ennenkaikkea ajotavoilla ja kilometreillä. Esimerkiksi isäni on aina motkottanu äidilleni kuinka se ajaa autoilla kovaa, jarruttaa viimetingassa punaisiin valoihin ja lähtee aina lätkä tiskissä. Kun yhteenaikaan perheessämme oli kaksi samanlaista Audia, oli erot jarrupaloissa ja renkaissa nähtävissä varsin nopeasti.

Lisäksi jo jonkin aikaa Malesiassa työnpuolesta oleskelleena (viimeiset kuusi kuukautta) täytyy todeta että täällä autossani renkaat kuluu vaikka ajaa asiallisestikin. Auto seisoo joka päivä parkissa 30 asteen lämmössä ja tiet ovat tosi kuumia.Renkaiden kesto on koetuksella vaikka kuinka ajaisi asiallisesti. Auringon paahde tuskin on hyväksi.

Linkattuun testiinkin täytyy kommentoida, että kun verrataan käytettyä ja uutta rengasta, ei meillä ole tietoa kuinka rengasta on oikeasti käytetty. Kuskeja on kuitenkin monenlaisia.

Enkä tosiaankaan kuvittele että harrasteautoilijana muutaman tuhannen kilometrin ajomäärillä alkaisin Suomessa vaihtelee "aiheetta" renkaita. Jos jarrutusmatkat eivät normitilanteissa meinaa riittää jne niin kyllä sit on väärä tilanne nopeus ja vika on kyllä sit siinä ratin ja penkin välissä todennäköisemmin kuin renkaissa. Siis silloin kun voidaan sanoa että alla ei ole sakkorenkaat.

svirkkul:
Quote

Alkuperäinen sanomani pointti oli kuitenkin ihan toisaalla eli siinä, että ajotavalla renkaita voi säästää ihan eri tavalla kuin menemällä "massan mukana" tai revittelemällä joutavia.


Ajotavalla voi kyllä säästää mutta materiaalimuutoksille et voi tehdä yhtään mitään. Minusta renkaissa säästäminen on yksi pahimmista mokista, niillä kun on muutakin merkitystä kuin turvallisuus.

Pe7e:
Quote

Minusta renkaissa säästäminen on yksi pahimmista mokista, niillä kun on muutakin merkitystä kuin turvallisuus.

Word. En ymmärrä ihmisiä jotka ostaa noita nankangeja ja daiyangeja "koska saa halvalla"...  väärä kohta kyllä säästää tosiaan.

Miksu:
Itellähän on Lolvossa nankingit alla. Ehkäpä siks että uudet misukat taikka nokiat maksais enemmän ku ois auton arvo. Siksi ehkä ihmiset ostaa niitä? Tietty jos uudemmista ja arvokkaammista autoista puhutaan niin sitten. Tais meillä jossain laitteessa jossain välissä olla kiinalaiset kesäkumit alla.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page