FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.10.17, 19:33

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 436 437 [438] 439 440 ... 444 Reply Print
Author Topic: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)  (Read 1219042 times)
Mikko Luoto
Offline Offline

Posts: 782
Date Registered: 02.08.11

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8740 on: 18.09.15, 21:32 »

Tiemaksulaitteen esiaste, testataan kyttäystekniikkaa kansalaisiin, houkuttimena halpa kuukausihinta...?

Hiihtämisessä vaikeinta on pystyssä pysyminen, siksi valokuvaus.
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8741 on: 19.09.15, 11:03 »

Tiemaksulaitteen esiaste, testataan kyttäystekniikkaa kansalaisiin, houkuttimena halpa kuukausihinta...?

Taitaa olla. Jätän tilaamatta. Minua ei se "kyttäys" häiritsisi mitenkää. Tuo kuukausimaksu on täysin turha, vaikka ei paljon mitään olekkaan. Jos olisi saanut vaikka omalta vakuutusyhtiöltä reilun alennuksen kaskoon, niin ottaisin laitteen heti.

Lisäksi nuo OBD2-tiedot ovat jo nyt valmiina autossani. Vain Windows-nappulan painallus ratissa ja puheohjauksella englanniksi mustan laatikon tallennus menee päälle. Tallennustilaa auton omiin muisteihin on muutamaksi kuukaudeksi. Lisätilaa saa helposti USB-tikulla. Tuolla tikulla data siirretään myös PC-koneeseen, jossa sitä pystyy analysoimaan myöhemmin.


Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8742 on: 19.09.15, 12:26 »

Tämä ominaisuus ei ollut autossani tehdasvalmiina, vaan siirsin ohjelman USB-tikulla autooni. En ole sitä paljon käyttänyt. Vain kokeillut .
Pitäisikin tarkistaa mitä ohjelmistoja tehdas on tehnyt. Ja uusi ohjelma sisään autoon tikulla  Grin
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8743 on: 23.09.15, 10:27 »

Tuo volkkarin jääminen kiinni, taitaa olla vain jäävuoren huippu. http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/video-volkswagenilta-uusi-anteeksipyynto-nyt-paajohtajalta/5325412  Pitää tarkistaa myös bensa-autot.  Wink

Nuo tehtaitten ilmoittamat päästölukemat taitavat olla teoreettisia ja alakanttiin reilusti kaikilla merkeillä. Kaikki autot pitää mitata kunnolla uudestaan  Grin. Tulisi jopa reilusti työpaikkojakin lisää. Varjopuolena auton käyttömaksu voi pompata reilusti ylöspäin.
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8744 on: 23.09.15, 13:16 »

Se auton merkki on aivan yhdentekevä, jos moottoria  ja koko autoa ohjaa Bosch:in systeemit.

Nyt kysymys. Missä sarjavalmisteisessa henkilöautossa oli ensimmäisenä  suoraruiskutteinen dieselmoottori, jonka tekniikan Bosch myöhemmin osti?
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8745 on: 23.09.15, 16:49 »

Vuosi oli 1988 ja auto ei ollut Saksalainen. Mikä automerkki?  Saman automerkin bensiiniversiossa oli vuonna 1986 Bosch LE-2 Jetronic nelipisteruiskutus, sekä Bosch ABS-jarrut. Tämä malli oli minulla aikoinaan.
« Last Edit: 23.09.15, 17:01 by Tarmo Kallio »
Matti Kokkonen
Offline Offline

Posts: 643
Date Registered: 11.09.07

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8746 on: 23.09.15, 17:03 »

Vuosi oli 1988 ja auto ei ollut Saksalainen. Mikä automerkki?  Saman automerkin bensiiniversiossa oli vuonna 1986 Bosch LE-2 Jetronic nelipisteruiskutus, sekä Bosch ABS-jarrut. Tämä malli oli minulla.

Fiat Croma Turbo Diesel i.d.
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8747 on: 23.09.15, 17:08 »

Fiat Croma Turbo Diesel i.d.

Jep.  Smiley
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8748 on: 23.09.15, 17:28 »

Se auton merkki on aivan yhdentekevä, jos moottoria  ja koko autoa ohjaa Bosch:in systeemit.

Ei nyt ihan yhdentekevä. Kyllä noi autofirmat tekee omat moottorinohjaussoftat noihin vehkeisiin. Bosch tarjoaa vain perussysteemit.

-JukSii-
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8749 on: 23.09.15, 19:37 »

Ei nyt ihan yhdentekevä. Kyllä noi autofirmat tekee omat moottorinohjaussoftat noihin vehkeisiin. Bosch tarjoaa vain perussysteemit.

Eivätkä tee.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8750 on: 24.09.15, 05:35 »

Eivätkä tee.

Onko tosiaan noin? Eli jos on sama moottorinohjausyksikkö voin vetää volkkarin softan volvoon ja kaikki pelaa hienosti?

-JukSii-
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8751 on: 24.09.15, 22:10 »

Onko tosiaan noin? Eli jos on sama moottorinohjausyksikkö voin vetää volkkarin softan volvoon ja kaikki pelaa hienosti?

Taidat vähän sotkea moottorinohjausyksikön eri "tasot" keskenään?

Jos on sama moottorinohjausyksikkö niin kyllä. Tosin Volvossa ja VWssä ei ole samoja käytössä. VW käyttää Boschilta nykyisin dieseleissä EDC17C/CP14/20/44/46/64/74 jne versioita. Volvolla EDC17CP22/48.
Aiemmista polvista esim. Mersun ja Volvon ohjainlaitteet sai laitettua ristiin, sillä rauta oli samaa (EDC16C31), prossu (MPC55x) oli sama, mutta kalibraatiodata toki täysin eri. Eli auto Volvo ei MB kalibraatiolla toki käynnistynyt, mutta MB ohjainlaitteeseen sai laitettua Volvon "softan" ja se toimi Volvossa ihan hienosti.

VW ECU kyllä buuttaa sillä Volvon softalla, noissa on kaikissa nykyisin sama bootloader.

Nykyisellään eri prosessorimallit (Infineon TC17xx-perhe) tulee muualta, Bosch tekee raudan ja käyttöjärjestelmän, ja useimmat kalibraatiot tulevat Boschilta tai Continentalilta.
Autovalmistajista harva enää tekee omaa peruskalibraatiota, paitsi joillain on sellaista end-of-line tyylistä pikku näperrystä.

Eli - softa ja rauta on 100% Boschin tuotosta, kalibraatiodata sanoisin ehkä 90% Bosch (tai muu valmistajan valitsema alihankkija, VAGilla Bosch tai Continental) ja loppu sitten joillain valmistajilla valmistajien omaa.

Mä kattelin tuossa muutamia eri valmistajia, ja ainakin Volvolta, BMW:ltä ja Mersulta löytyy kohta luurankoja kaapista. EDC17 EOM-"algoritmi" on toki kaikissa ~sama, ja ainakin noista EGR käyttötahdeista päätellen jotain nuo yrittää kiertää...
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8752 on: 28.09.15, 13:00 »

Mä olen varmaan ainoa ihminen jonka mielestä tuo muistuttaa "perus-avensista" eikä herätä mitään mielenkiintoa!
Sinänsä hyvä että sähköautot alkaa yleistyä, ovat vaan köyhälle liian kalliita Smiley

Jos olisi tarpeeksi rahaa, niin ostaisin tänään Tesla Model S P85D sähköauton. En edes miettisi, mersuja, bemareita, tai audeja.

Hinta on noin 140 000€. Teho on noin 700,4 heppaa ja vääntö 931 Nm. Kiihdytys nollasta sataan kestää 3,4 sekuntia. Ja tuo huippuvääntomomentti alkaa nollakierroksilta lähtien, kun on erilliset sähkömoottorit etu ja taka-akseleilla.

Litiumionikennoja on 7104 kappaletta ja koko akkupaketin vaihto menee lukemani perusteella tarvittaessa minuuteissa. Akuilla ajaa maksimissaan 500km. Käytännössä paljon vähemmän. Akuilla on kaiketi kahdeksan vuoden takuu ilman kilometrirajoituksia.
Supercharger latausasemilla autoa ladataan 120 kW:n teholla.  Jolloin akut olisivat täynnä noin 40 minuutissa. Normaalista pistorasiasta auton lataus lataus kestää lukemani mukaan 24 tuntia.

Tälläinen auto on kumminkin jotain hienoa ja vain aavistus tulevaisuudesta  Smiley

Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8753 on: 29.09.15, 12:34 »

Tähän autoon on myös todella helppo laittaa tehtaan puolesta maakohtaiset, tai tiekohtaiset nopeusrajoitukset  Wink

Eli Suomessa auto kulkisi maksimissaan kesällä 120 km/h ja talvisin 100 km/h.  Grin . Poikkeuksena moottoriradat.
Ville Gröndahl
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 06.04.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8754 on: 04.10.15, 19:30 »

Rakkaat kanssa-foorumilaiset. Osaisikohan joku auttaa minua ongelmassani? Mulla on käyttö-/talviautona Audi A8 3.7 quattro vuodelta 1997. Hyvin ylläpidetty ja huolettu jakopääremppoineen jne. Kilometrejä lasissa 225000. Nyt on kuitenkin viime aikoina ollut ärsyttävä ongelma: Auto lähtee toisinaan käyntiin kuin unelma kun vain vähän avainta hipaisee, mutta usein joutuu starttaa ikuisuuden ja viimein käynnistyessään bensa haisee voimakkaasti pitkän yrittämisen jäljiltä. Ongelma ei ole sidottu siihen onko kone kylmä seistyään pitkään vai kuuma kauppakäynnin jälkeen yritettäessä. Jakopäätemppa tehty juuri, 10tkm sitten vaihdettu tulpat. Imuilman anturi vaihdettu samoin jäähdytysnesteen. Jakopäärempan yhteydes myös termostaatti ja vesipumppu. Käyntiin lähdettyä käy kuin unelma ja katsastuksessa pakokaasuarvot oli erinomaiset. Juuri sammutettu moottori herää eloon startatessa kuin unelma, mutta puolituntia seisonut lämmin kone taas ei. Starttauksen ongelmista ei jää näkymään mitää vikakoodia vagcomiin. Kellään kokemuksia tai hyviä ideoita että missä vika?
« Last Edit: 04.10.15, 19:37 by Ville Gröndahl »

That's life...
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8755 on: 05.10.15, 04:29 »

Rakkaat kanssa-foorumilaiset. Osaisikohan joku auttaa minua ongelmassani? Mulla on käyttö-/talviautona Audi A8 3.7 quattro vuodelta 1997. Hyvin ylläpidetty ja huolettu jakopääremppoineen jne. Kilometrejä lasissa 225000. Nyt on kuitenkin viime aikoina ollut ärsyttävä ongelma: Auto lähtee toisinaan käyntiin kuin unelma kun vain vähän avainta hipaisee, mutta usein joutuu starttaa ikuisuuden ja viimein käynnistyessään bensa haisee voimakkaasti pitkän yrittämisen jäljiltä. Ongelma ei ole sidottu siihen onko kone kylmä seistyään pitkään vai kuuma kauppakäynnin jälkeen yritettäessä. Jakopäätemppa tehty juuri, 10tkm sitten vaihdettu tulpat. Imuilman anturi vaihdettu samoin jäähdytysnesteen. Jakopäärempan yhteydes myös termostaatti ja vesipumppu. Käyntiin lähdettyä käy kuin unelma ja katsastuksessa pakokaasuarvot oli erinomaiset. Juuri sammutettu moottori herää eloon startatessa kuin unelma, mutta puolituntia seisonut lämmin kone taas ei. Starttauksen ongelmista ei jää näkymään mitää vikakoodia vagcomiin. Kellään kokemuksia tai hyviä ideoita että missä vika?

Tsekkaa ettei bensanpaineensäätimen kalvon väärälle puolelle vuoda bensaa? (Oliko 3.7 V8ssa vielä sellainen perinteinen säädin vai onko se jo RLFS?)
Pauli Hankonen
Offline Offline

Posts: 1499
Date Registered: 12.01.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8756 on: 03.11.15, 10:27 »

Muutamat Toyotat Tokion MegaWebistä.

Toyota on sitä mieltä, että tulevaisuus on vetyautojen. http://www.kauppalehti.fi/uutiset/toyotan-vetyauto-viedaan-kasista/K6WxKe9Y


Ko. rassi ilma vaatteita.


Tällainen sähköauto/mopo olisi hauska liikkumisväline lyhyisiin matkoihin kodin lähellä  Smiley


Pakollinen Lexus LFA. Nürnburingillä 24h kiertänyt yksilö.


Tuunattu Toyota GT86.


Myös IQ:n omistajille löytyy tuuninkia varten palikoita.


Toyotan lippulaiva on Century. Keulalla 5 litrainen 280 hevosvoimainen V12 moottori. Hinta Japanissa 12 600 000 jeniä, joka tekee noin vajaa 95 000 euroa. Keisari kuulema kulkee tällaisesta modatulla Century Royalilla.



Toyota Crown Athlete.



Saa sen vaaleanpunaisenakin.


Yksi iso juttu tuntuu olevan Toyotan Wecab konseptin autot. Väestö ikääntyy ja sen mukana autonvalmistaja on tuunannut autoihin kaikenlaisia käytettävyyttä helpottavia varusteita. Tällä osastolla esiteltiin aika paljon erilaisia autoja ja lähes kaiken kokoisiin ja näköisiin malleihin on saatavilla Welcab varusteita. Tässä pari esimerkkiä.



"Tärkeintä on lähteminen" - Arvottomat, Mika Kaurismäki, Suomi 1982
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3053
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8757 on: 03.11.15, 11:44 »

Keulalla 5 litrainen 280 hevosvoimainen V12 moottori.
Nyt menee jossain jotain hukkaan Grin Omana kulkupelinä toimiva kiesi kehittää 210 kaakkia kaksilitraisesta rivinelosesta, toki turboahdettu. Jos vähän enemmän laittaisi rahaa likoon, saman auton saisi 2.8 l V6-koneella, joka tuottaisi tuon 280 heppaa. Miksi siis viisi litraa ja 12 sylinteriä... Toki Toyotan äänimaailma saattaa olla hieman Saabia tyylikkäämpi Cool

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8758 on: 08.11.15, 01:13 »

Nyt menee jossain jotain hukkaan Grin Omana kulkupelinä toimiva kiesi kehittää 210 kaakkia kaksilitraisesta rivinelosesta, toki turboahdettu. Jos vähän enemmän laittaisi rahaa likoon, saman auton saisi 2.8 l V6-koneella, joka tuottaisi tuon 280 heppaa. Miksi siis viisi litraa ja 12 sylinteriä... Toki Toyotan äänimaailma saattaa olla hieman Saabia tyylikkäämpi Cool

Koska se 280 heppaa taitaa tulla "hieman" alemmilla kierroksilla kuin Saappaassa...
Lisäksi se 5.0 ja V12 on enemmän, kuin pykälää alempana hierarkiassa olevalla.
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3053
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8759 on: 08.11.15, 19:11 »

Lisäksi se 5.0 ja V12 on enemmän, kuin pykälää alempana hierarkiassa olevalla.
Hyvä pointti, enpä edes ajatellut.

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Pages: 1 ... 436 437 [438] 439 440 ... 444 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1