FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.06.17, 05:27

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 439 440 [441] 442 443 ... 445 Reply Print
Author Topic: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)  (Read 1196749 times)
Sami Vainionpää
Offline Offline

Posts: 1039
Date Registered: 30.10.01

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8800 on: 08.03.16, 07:00 »

Juu, ei.

Väännetään nyt vielä rautalangasta:

1) Ensimmäinen elektrohydraulinen F1-vaihteisto oli vuoden 1989 Ferrarissa, täysin talon omaa tuotantoa. Tällöin, eikä koskaan tämän jälkeenkään, F1-autossa ole ollut esimerkiksi pakkivaihdetta ja vaihteiston elinkaari kokonaisuudessaan on muutamia satoja kilometrejä.
http://www.f1technical.net/f1db/cars/638/ferrari-f1-89

2) Vuonna 1997 konsernin ensimmäinen katuauto sai "F1-vaihteiston", se oli Ferrari 355 ja liittyy oikeaan F1-vaihteistoon vain siten että vaihteet vaihdetaan samalla ratin takana olevista tavalla läpsyköistä. Tässä oli kuusi vaihdetta (plus pakki), toisin kuin oikean F1-vaihteiston 7 eteenpäin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_F355

3) Sinun vaihteistomallisisarjasi (Selespeed) esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1999. Tällöin syntyneestä vaihdelaatikosta oltiin saatu pudotettua vielä kuudeskin vaihde pois ja jäljelle jäi 5+1.
https://en.wikipedia.org/wiki/Selespeed

Näillä kolmella vaihteistoilla ei ole mitään muuta tekemistä keskenään, mitä nyt perustuvat samaan toimintaperiaatteeseen. Tuolla logiikalla minunkin Fiiatissa oleva manuaalivaihteisto on "derived directly from Senna's 1989 Mclaren MP4/5 Formula 1 transmission technology" Tongue
Jorma Laiho
Offline Offline

Posts: 581
Date Registered: 08.08.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8801 on: 08.03.16, 09:08 »

Tässä eräs esitys noiden kyseisten vaihteistotyyppien evoluutiosta ja vähän muutakin.
http://www.autozine.org/technical_school/gearbox/tech_gear_manual.htm

Optimaalinen voimansiirto näyttää olevan vielä keksimättä ?

Jorma
Matti Lehtinen
Offline Offline

Posts: 27
Date Registered: 05.06.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8802 on: 08.03.16, 13:33 »

Juu, ei.

Väännetään nyt vielä rautalangasta:

1) Ensimmäinen elektrohydraulinen F1-vaihteisto oli vuoden 1989 Ferrarissa, täysin talon omaa tuotantoa. Tällöin, eikä koskaan tämän jälkeenkään, F1-autossa ole ollut esimerkiksi pakkivaihdetta ja vaihteiston elinkaari kokonaisuudessaan on muutamia satoja kilometrejä.
http://www.f1technical.net/f1db/cars/638/ferrari-f1-89


Sääntöjen mukaan kuitenkin tuo pakkivaihde formuloista tulisi löytyä:

Cars must have eight forward gear ratios as well as a reverse gear.

Lähde: https://www.formula1.com/content/fom-website/en/championship/inside-f1/rules-regs/Transmission_gearbox.html
Sami Vainionpää
Offline Offline

Posts: 1039
Date Registered: 30.10.01

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8803 on: 08.03.16, 19:19 »

Sääntöjen mukaan kuitenkin tuo pakkivaihde formuloista tulisi löytyä:

Cars must have eight forward gear ratios as well as a reverse gear.

Lähde: https://www.formula1.com/content/fom-website/en/championship/inside-f1/rules-regs/Transmission_gearbox.html
Joo, tää on meikäläisen aivopieru.
Löytyy kyllä pakki, mutta sitä ei näe juuri koskaan käytettävän vaikka auto joutuisi tilanteeseen missä pakitus on ainoa vaihtoehto radalle takaisin saamiseen (esim Monacossa).
Pakki rakennetaan vain sääntöjen täyttämiseksi mahdollisimman kevyeksi (ja heikoksi), kun sitä käytettäessä kisa on jo kuitenkin pilalla. Ei siis edelleenkään mitään tekemistä katuautojen laatikoiden kanssa Smiley
Koitin etsiä vanhoja pätkiä missä kuskit yrittävät saada pakkia silmään, mutta en vielä ainakaan löytänyt. Sehän ei formuloissa mene pelkästään paddlesta vetämällä, vaan ensin pitää painaa sitä neutral-nappia jonka jälkeen sitten voi koittaa saada pakkivaihdetta päälle.

Edit: Tässä Verstappenin näytösajossa tapahtunut kämmi, jossa ei edes viitsi yrittää saada pakkia päälle: https://youtu.be/HYlBeawGn6s?t=1m9s
Ja tässä Piquet, jos tarkasti katsoo (ja kuuntelee) kaikkia neljää pikseliä niin voi erottaa f1-auton jossa ei pakki mene päälle vaikka yritystäkin on: https://www.youtube.com/watch?v=fwETgXgki8w
« Last Edit: 08.03.16, 19:45 by Sami Vainionp?? »
Heikki O Salonen
Offline Offline

Posts: 1165
Date Registered: 26.04.10

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8804 on: 17.03.16, 20:06 »

Vuokra-autona Miamissa palveli vuoden 2016 Ford Mustang. 300 heppaa irtoaa 3,7 litraisesta V6 moottorista Smiley









Canon 6D + Canon 24-70 f/4 L IS USM + Canon 16-35 f/4 L IS USM + Canon 85 f/1,8 USM + Sigma 35 f/1,4 ART + Canon 70-200 f/2,8 L IS USM II
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8805 on: 29.03.16, 08:11 »

Olin eilen ensi kertaa (!) Audin kyydissä, ja sattuipa olemaan A3. Pituuteni on 180 cm. En arvannut, että etupenkille pääsemiseen tarvitaan sekä korkeushyppääjän että limboajan notkeutta ja lihastenhallintaa. Onneksi katolla oleva kisko helpotti hiukan liikehdintää.
Erikoinen kokemus. thmbdn

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Marika Silvennoinen
Offline Offline

Posts: 303
Date Registered: 17.06.11

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8806 on: 31.03.16, 16:33 »

Olin eilen ensi kertaa (!) Audin kyydissä, ja sattuipa olemaan A3. Pituuteni on 180 cm. En arvannut, että etupenkille pääsemiseen tarvitaan sekä korkeushyppääjän että limboajan notkeutta ja lihastenhallintaa. Onneksi katolla oleva kisko helpotti hiukan liikehdintää.
Erikoinen kokemus. thmbdn
Taisin itsekin matkustaa hiljattain kyseisen mallisella kulkineella. Ja sehän oli suorastaan tilava. Eriävään näkemykseen toki voi vaikuttaa, että mä olen huomattavasti lyhyempi.
Timo Partanen
Offline Offline

Posts: 495
Date Registered: 08.12.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8807 on: 31.03.16, 17:13 »

Olin eilen ensi kertaa (!) Audin kyydissä, ja sattuipa olemaan A3. Pituuteni on 180 cm. En arvannut, että etupenkille pääsemiseen tarvitaan sekä korkeushyppääjän että limboajan notkeutta ja lihastenhallintaa. Onneksi katolla oleva kisko helpotti hiukan liikehdintää.
Erikoinen kokemus. thmbdn

En oikein ymmärrä mistä puhut. Mulla on A6 ja A3 ja pituutta on 193. Korostan, että ajan molempia ihan jatkuvasti, joten en voi ymmärtää mitä tarkoitat. Molempiin autoihin ja niistä pois pääsee todella helposti. Tuo lyhyempi on 2-ovinen, ja myönnettävä on, että en enää tässä iässä miellläni pujottaudu takapenkille missään autossa. Kun A3:ssa kuitenkin on 3,2 litrainen 6-kone, tehoa riittävästi ja neliveto, niin istahdan todella mielelläni ratin taakse.

Täytyy myöntää, että ei ole koskaan tullut mieleen, että auto olisi jotenkin ahdas. Jopa viiden hengen kuormalla se liikkuu hyvin ja on kaksioviseksi mielestäni jopa tilava.

Timo
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8808 on: 31.03.16, 17:25 »

Onneksi katolla oleva kisko helpotti hiukan liikehdintää.

Onko jossain A3:n mallissa kattokaiteet? Minä en kyllä muista koskaan nähneeni.

-JukSii-
Sami Mäntyharju
Offline Offline

Posts: 826
Date Registered: 30.01.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8809 on: 31.03.16, 17:33 »

Heikki Sten
Offline Offline

Posts: 1387
Date Registered: 11.06.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8810 on: 01.04.16, 07:35 »

Onko jossain A3:n mallissa kattokaiteet? Minä en kyllä muista koskaan nähneeni.
No nyt näet.



Tämä meidän perheen kakkosauto, tai rouvan auto, on tosi kiva. 1,4l Bensakone, turbolla, automaatti, laskettu alusta ja kulkee ylinopeuttakin jos haluaa. Kaiteet ovat todelliset, niihin voi kiinnittää kattokuorman. Mahdun hieman voimistellen sisään. Sportti-istuimelle kun pääsen, (olen 179cm) niin sen jälkeen kaikki toimii hyvin. Rouvalla ei mitään vaikeutta kun hän on S kokoa.
« Last Edit: 01.04.16, 07:46 by Heikki Sten »

Pilatus fani
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8811 on: 01.04.16, 09:26 »

No nyt näet.

Aina sitä ihminen oppii uutta!  Wink

-JukSii-
Mikko Luoto
Offline Offline

Posts: 782
Date Registered: 02.08.11

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8812 on: 01.05.16, 19:55 »

Terveisiä Vaasan vappuajeluista, tänäkin vuonna kuljettiin läpi keväisen kaupungin veteraani- ja jenkkiautoilla sekä moottoripyörillä. Kahta viime mainittua olin todistamassa, tällä kertaa pannailuharjoitusten merkeissä. Kalusto oli kirjaimellisesti kirjavaa.








Hiihtämisessä vaikeinta on pystyssä pysyminen, siksi valokuvaus.
Mikko Luoto
Offline Offline

Posts: 782
Date Registered: 02.08.11

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8813 on: 08.07.16, 21:47 »

Jurvan Botniaringillä kisattiin viime viikonloppuna Gulf Historic Race Cupin osakilpailut 3 ja 4. Nämä kuvat ovat ensin mainitulta numerolta, lauantain otoksia.
Pahoittelut tarvittaessa taiteen sääntöjen ts. lukusuunnan vastaisesta suunnasta kuvissa, muu ei ole mahdollista keskimittaisella objektiivilla, ainakaan yleisölle sallitulla alueella.

Alkuperäistyylille uskollinen Opel Kadett GT/E edustaa ehkäpä valmistajansa sopusuhtaisinta mallisukupolvea, ja sen jälkeen onkin ollut muotoilupuolella hiljaisempaa.



Datsun 1800 oli puettu pieteetillä autenttiseen 1970-luvun BRE-kisamaalaukseen aina tarroja myöten, ilo katsella.



Toisenlaisia esteettisiä arvoja idästä:



Locost-luokan lähtöön asettui kirjavaa kalustoa ilmaisun kaikissa merkityksissä:



Lotus 7 suorittaa.



Ensi viikonloppuna sitten tervetuloa kaikki Porsche Cupiin.

Hiihtämisessä vaikeinta on pystyssä pysyminen, siksi valokuvaus.
Jarmo Kohtanen
Offline Offline

Posts: 1142
Date Registered: 04.08.10

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8814 on: 09.07.16, 12:34 »

Näin pikaisesti Suomen EU-kilvissä olevan luultavasti 2000-luvun pienehkön urheiluauton jossa oli takaluukussa logo jossa ympyrän sisällä T jonka yläviivan molemmissä päissä pienet pystyviivat ja t-kirjaimen pystyviivan alaosassa väkäset ikäänkuin nuoli osoittaisi alaspäin.
Mikä mahtoi olla kun en mistään ole löytänyt samanlaista logoa eli oliko jonkun korisarjavalmistajan logo? Netissä on sivuja joilta löytyy tuhansittain automerkkien logoja mutta samanlaista ei ole tullut vastaan.
Janne Valo
Offline Offline

Posts: 120
Date Registered: 14.05.10

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8815 on: 09.07.16, 14:26 »

Näin pikaisesti Suomen EU-kilvissä olevan luultavasti 2000-luvun pienehkön urheiluauton jossa oli takaluukussa logo jossa ympyrän sisällä T jonka yläviivan molemmissä päissä pienet pystyviivat ja t-kirjaimen pystyviivan alaosassa väkäset ikäänkuin nuoli osoittaisi alaspäin.
Mikä mahtoi olla kun en mistään ole löytänyt samanlaista logoa eli oliko jonkun korisarjavalmistajan logo? Netissä on sivuja joilta löytyy tuhansittain automerkkien logoja mutta samanlaista ei ole tullut vastaan.

Hyundai Tiburon/Tuscani?
Jarmo Kohtanen
Offline Offline

Posts: 1142
Date Registered: 04.08.10

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8816 on: 09.07.16, 15:32 »

Muistikuvan mukaan merkki oli paljon pelkistetymmän näköinen ja auto oli paremminkin Nissanin 200/240SX:n näköinen tai ainakin muuten jotenkin japsin näköinen.
Mikko Luoto
Offline Offline

Posts: 782
Date Registered: 02.08.11

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8817 on: 20.07.16, 10:21 »

Kulli nousi Jurvan Botniaringin Porsche GT 3 Challenge Cupin osakilpailun voittajaksi lauantaina 16.7. Tarkemmin sanottuna Raimo Kulli Virosta.






Hiihtämisessä vaikeinta on pystyssä pysyminen, siksi valokuvaus.
Timo Partanen
Offline Offline

Posts: 495
Date Registered: 08.12.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8818 on: 21.07.16, 15:43 »

Tässä vinkki ensi kesää ajatellen. Kunnon luksus-Volvostakin saa neliovisen cabrion. Tarvitaan vain vähän sorminäppäryyttä ja pari pätkää ratakiskoa...

Timo







« Last Edit: 21.07.16, 16:37 by Timo Partanen »
Timo Partanen
Offline Offline

Posts: 495
Date Registered: 08.12.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8819 on: 21.07.16, 15:52 »

Tässä vielä Nash Statesman Super 1955

Timo




Pages: 1 ... 439 440 [441] 442 443 ... 445 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1