Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)

<< < (1761/1766) > >>

teepee1972:
Quote

Minulla on ollut vain Fiat merkkisiä autoja. 


Auto on keksitty Saksassa, sarjatuotanto Detroitissa, halpatuotanto Japanissa, mutta pilattu Englannissa, Ranskassa ja varsinkin Italiassa...

Tämä oli mun 25 vuoden kokemuksiin perustuva mielipide. Mutta miten se menikään: 'erilaisuus on voimavara'

Apina:
Quote

 Tässä jotain:

http://www.magnetimarelli.com/press_room/news/directly-formula-1

Juu, ei.

Väännetään nyt vielä rautalangasta:

1) Ensimmäinen elektrohydraulinen F1-vaihteisto oli vuoden 1989 Ferrarissa, täysin talon omaa tuotantoa. Tällöin, eikä koskaan tämän jälkeenkään, F1-autossa ole ollut esimerkiksi pakkivaihdetta ja vaihteiston elinkaari kokonaisuudessaan on muutamia satoja kilometrejä.
http://www.f1technical.net/f1db/cars/638/ferrari-f1-89

2) Vuonna 1997 konsernin ensimmäinen katuauto sai "F1-vaihteiston", se oli Ferrari 355 ja liittyy oikeaan F1-vaihteistoon vain siten että vaihteet vaihdetaan samalla ratin takana olevista tavalla läpsyköistä. Tässä oli kuusi vaihdetta (plus pakki), toisin kuin oikean F1-vaihteiston 7 eteenpäin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_F355

3) Sinun vaihteistomallisisarjasi (Selespeed) esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1999. Tällöin syntyneestä vaihdelaatikosta oltiin saatu pudotettua vielä kuudeskin vaihde pois ja jäljelle jäi 5+1.
https://en.wikipedia.org/wiki/Selespeed

Näillä kolmella vaihteistoilla ei ole mitään muuta tekemistä keskenään, mitä nyt perustuvat samaan toimintaperiaatteeseen. Tuolla logiikalla minunkin Fiiatissa oleva manuaalivaihteisto on "derived directly from Senna's 1989 Mclaren MP4/5 Formula 1 transmission technology"

JKLaiho:
Tässä eräs esitys noiden kyseisten vaihteistotyyppien evoluutiosta ja vähän muutakin.
http://www.autozine.org/technical_school/gearbox/tech_gear_manual.htm

Optimaalinen voimansiirto näyttää olevan vielä keksimättä ?

Jorma

Massa:
Quote

Juu, ei.

Väännetään nyt vielä rautalangasta:

1) Ensimmäinen elektrohydraulinen F1-vaihteisto oli vuoden 1989 Ferrarissa, täysin talon omaa tuotantoa. Tällöin, eikä koskaan tämän jälkeenkään, F1-autossa ole ollut esimerkiksi pakkivaihdetta ja vaihteiston elinkaari kokonaisuudessaan on muutamia satoja kilometrejä.
http://www.f1technical.net/f1db/cars/638/ferrari-f1-89



Sääntöjen mukaan kuitenkin tuo pakkivaihde formuloista tulisi löytyä:

Cars must have eight forward gear ratios as well as a reverse gear.
Lähde: https://www.formula1.com/content/fom-website/en/championship/inside-f1/rules-regs/Transmission_gearbox.html

Apina:
Quote

Sääntöjen mukaan kuitenkin tuo pakkivaihde formuloista tulisi löytyä:

Cars must have eight forward gear ratios as well as a reverse gear.
Lähde: https://www.formula1.com/content/fom-website/en/championship/inside-f1/rules-regs/Transmission_gearbox.html

Joo, tää on meikäläisen aivopieru.
Löytyy kyllä pakki, mutta sitä ei näe juuri koskaan käytettävän vaikka auto joutuisi tilanteeseen missä pakitus on ainoa vaihtoehto radalle takaisin saamiseen (esim Monacossa).
Pakki rakennetaan vain sääntöjen täyttämiseksi mahdollisimman kevyeksi (ja heikoksi), kun sitä käytettäessä kisa on jo kuitenkin pilalla. Ei siis edelleenkään mitään tekemistä katuautojen laatikoiden kanssa
Koitin etsiä vanhoja pätkiä missä kuskit yrittävät saada pakkia silmään, mutta en vielä ainakaan löytänyt. Sehän ei formuloissa mene pelkästään paddlesta vetämällä, vaan ensin pitää painaa sitä neutral-nappia jonka jälkeen sitten voi koittaa saada pakkivaihdetta päälle.

Edit: Tässä Verstappenin näytösajossa tapahtunut kämmi, jossa ei edes viitsi yrittää saada pakkia päälle: https://youtu.be/HYlBeawGn6s?t=1m9s
Ja tässä Piquet, jos tarkasti katsoo (ja kuuntelee) kaikkia neljää pikseliä niin voi erottaa f1-auton jossa ei pakki mene päälle vaikka yritystäkin on: https://www.youtube.com/watch?v=fwETgXgki8w

Navigation

Up one level

Next page

Previous page