FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.11.17, 22:02

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 442 443 [444] Reply Print
Author Topic: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)  (Read 1223671 times)
Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8860 on: 18.02.17, 18:45 »

Eräs forumkaverini pyysi minua kertomaan lisää Ferraristani. No, eihän se ole minulta pois jos joku haluaa kuulla 30 vuotta vanhoja jorinoita. Mukavia hetkiä sen auton kanssa elettiin. Tuntui kuin olisi ollut komeampikin mies, kun kaikki kauniit naiset kääntyivät katsomaan pysäköintiäni. Totuus paljastui kun ajelin toisella autollani, joka silloin oli Citroen Dyane eli Tiina. Silloin ei yksikään nainen vilkaissutkaan vaikka olisi pukeutunut kuinka ranskalaiseksi hipiksi. Oli ne autot muutenkin autoilun kaksi vastakkaista ääripäätä. On vaikeaa keksiä kahta niin erilaista autoa.                       

Kun ostin Ferrarin, se oli noin 50.000 km ajettu ja uudenveroinen, mutta sytytys pätki kiihdytyksissä. Myyjä luuli kai kyseessä olevan suuremmankin vian, mutta vika oli virranjakajassa. Siinä oli sellainen Magnetti Marellin virranjakaja, jossa on samalla akselilla kaksi pyörijää ja kärjet päällekkäin eli vain neljä napaa kummallakin pyörijällä. Saivat tälla konstilla koneen käymään tasaisesti noin 8000 kierroksellakin kun katkojan kärjet eivät ole niin kovilla. Kun etsittiin vikaa, voi vain kuvitella, millaista on etulohkon tulppien irroitus neljällä nokka-akselilla varustetusta ja poikittain olevasta keskimoottorisesta V-kasista, jossa moottorin takapuolella on tavaratila ja etupuolella ohjaamon takalasi, siis naarmuttamatta autoa.                                                                                                           

Kokolailla hyvin se pelasi minun aikanani paitsi oli kerran aiheuttaa sydärin. Pysäköin auton ja huomasin öljylammikon auton alla. Öljynpaineen varoitusvalo oli kunnossa, mutta ei ehtinyt syttyä. Mieleen tuli vaikka minkälaisia ajatuksia, joista yksikään ei ollut alle 10.000 markan ajatus. Varovasti konepelti auki ja tutkimaan. Ferrarissani apumiehen puoleinen ilmanottoskuuppi menee kaasuttimille ja kuskinpuoleinen öljynlauhduttimelle. Kytkinkoppa oli hiertänyt lauhduttimen alemman paineputken hajalle. Vein putkenpätkän alan liikkeeseen, jossa vanhoihin liittimiin tehtiin uusi täsmälleen samanlainen paineen kestävä teräsverkkovahvisteinen putki ja taas pelasi. En usko kenenkäään Ferrarin omistajan korjanneen autoaan niin halvalla.     

Kehuin jo moottoria ja sen laajaa kierroslukualuetta ja vääntöä. Se oli myös auto, jolla voi ajaa noin kahtajapuoltasataa kymmenen sentin tarkkuudella, niin hyvä sen ohjaus oli. Vaimonikin kokeili kerran korttelin ympäri ja lopetti ajamisen siihen. Auton kytkin oli niin jäykkä, ettei se naisen jalalla enää tuntunut mukavalta. Toinen mieleenpainuva seikka johtui siitä, että se oli ensimmäinen autoni, jossa oli lukkoperä. En tiennyt ennenkuin kokeilin sateisella asfaltilla, että lukkoperä tekee autosta aika vikurin pideltävän kun haluaa vähän leikkiä sen kanssa. Onneksi ketään ei tullut vastaan siinä mutkassa, vauhtia kun oli noin 80 km/h. Vaikka mukava kokemus olikin, en enää tämän ikäisenä halua ryömiä vajaaseen 115 senttiä matalaan autoon sisään. Suurin haaveeni on ostaa VW Multivan tai California.

Seppo   
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8861 on: 21.04.17, 16:14 »

Tänään menivät kesärenkaat alle. Hyvät ovat edelleen. Kaikissa on 8 mm kulutuspintaa. Rengashotellini tarjosi minulle vanteille ilmaisen jälkikiristyksen 100-150 kilometrit ajon jälkeen. Laittavat varmaan ensin  pultit pulttipyssyllä ja sitten vasta momenttiavaimella varmistukseksi.  Grin

Itselläkin on momenttiavain ja tiedän sen toiminnan. Pulttia ei voi kiristää jälkikäteen oikeaan momenttiin. Pultin kitkavoima suhteessa vanteeseen on liian suuri. Momenttiavaimesta säädetään oikea tarkka lukema ja väännetään. Kun napsahtaa, niin se on siinä. Eli avataan pultit tarvittaessa ja loppukiristys momenttiavaimella. Momentti on aika pieni  7-8 Kg/ m. Yksikään alumiini/ teräsvanne ei ole minulla löystynyt koskaan . Laitan silti varmuuden vuoksi avaimeen 11Kg/ m. Jälkikiristykseksi. Avain napsahtaa heti tietenkin kaikissa pulteissa.

Rengashotellin laittamat rengaspaineet olivat aivan pielessä. Piti itse laittaa ne tarkasti kuntoon.  Smiley Näissä asioissa olen äärimmäisen tarkka. Se 0,01 bar:in ero  on liikaa

« Last Edit: 21.04.17, 17:01 by Tarmo Kallio »
Pekka Suuronen
Offline Offline

Posts: 473
Date Registered: 04.11.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8862 on: 21.04.17, 19:04 »

11 kgm on 108 Nm (newtonmetriä). Minun avaimessani ei asteikkokaan ole kuin newtonmetreissä (paitsi toisella puolella British mutta niistä haluan pysyä erossa). Itse olen käyttänyt suunnilleen samaa eli 100 Nm. Bilian huolto käyttää 140 Nm:n vääntövarsia, mutta se on mielestäni turhaa levypyörän ja auton kiusaamista. Ymmärrän heidän kannastaan sen, "että ei sitten varsin varmaan saa pyörä irrota". (Tuotevastuu.)

Olen jälkikiristyksen uskovaisia. Ei minullakaan ole ikinä pyörä irronnut (53 v liikenteessä), mutta silloin tällöin mutteri pikkuisen liikahtaa jälkikiristyksessä 150 km ajon jälkeen. Rengasliikkeitä en käytä. Niillä on kiire, kiire, kiire. Teen homman itse. Menkööt vaikka puoli päivää. Katselen samalla paikkoja autossa, kun on pyörä irti.

Retired aviator
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8863 on: 21.04.17, 20:09 »

Minä olen käännellyt mutterit kiinni aina hartiamomentilla siviili- ja kilpa-autoissa. Oli kyse pelti- tai kevytmetallivanteista. Jälkikiristyksiä olen saattanut joskus tehdä (en nyt muista). Ei mulla ole koskaan ollut ongelmia pulttien kireyksien kanssa. Hyvin on pyörät kestäneet kiinni, ja vanteet ruodussa, vaikka en ole momenttiavainta käyttänyt.  Cool

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8864 on: 22.04.17, 12:02 »

Kun vannepultti on laitettu alun perin oikeaan momenttiin, niin se pultti aukeaa perinteisellä ristikkoavaimella vaikka kahdella sormella vääntämällä. Ei tarvitse hampaat irvessä vääntää ristikkoavainta. Grin  Oletetaan momentin olevan vaikka tehtaan määräämä arvo. Vaikka tuo 8 Kg/m.
Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8865 on: 22.04.17, 19:02 »

On olemassa yksi looginen syy, miksi monet kiristävät kevytmetallivanteiden pultit tietoisesti liian kireälle. Vanteiden keskireikä on usein liian suuri pyörän napaan. Tietenkin pitää käyttää sopivia spacereita (olisiko pyöreä välikappale suomeksi), ettei vanne pääse terävässä kuopassa liikkumaan ja tekemään kartiomaista pultinreikää soikioksi tai peräti katkaisemaan pyörän pultin. Mutta nämä pahuksen välikappaleet putoilevat huomaamatta renkaanvaihtojen yhteydessä, eikä niitä monikaan enää viitsi tai pysty hakemaan rengasliikkeestä seuraavan renkaanvaihdon koittaessa, kun auto on jo sunnuntaiaamuna tunkilla. Ihmisaivot toimivat sitten tässä tilanteessa siten, että kiristetään liian kireälle toivoen, että pultit pitävät silloin vanteen paremmin keskitettynä. Eihän näin pitäisi tehdä, mutta kuinka moni meistä on kuitenkin joskus tähän syyllistynyt?

Seppo   
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8866 on: 26.04.17, 14:55 »

Pikkumersun vasen etupyörä karkasi alta tänään Länärillä Westendin kohdalla, ja siihen se jäi, Mersu, pyörästä en saanut havaintoa. Osui ehkä siihen Bemmiin, joka myös pysähtyi levitykselle. Kannattaa kyllä kiristää ne pultit oikein.
Timo Happonen
Offline Offline

Posts: 10
Date Registered: 31.03.17

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8867 on: 26.04.17, 15:40 »

Sepon Ferrarikuvien innoittamana pitää laittaa kuva tänne omasta silmäterästä. Tämä auto on ollut lapsuuteni muistojen lähde, nuoruuteni haave ja aikuisuuden toiveiden toteutuma. Isäni ajoi tällä eltsussakin kilpaillulla hirmulla viimeisen virallisen kilpailun 1962. Kilpakumppaneina olivat silloin mm. Timo Mäkinen, Kari O Sohlbergh, Simo Lampinen, Esko Keinänen ym. Ajotuntuma muistuttaa melko lailla pommin päällä istumista. Videopätkästä voi aistia tunnelman....https://www.youtube.com/watch?v=MYI3erXU54w


Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8868 on: 27.04.17, 19:27 »

Hieno on auto ja hieno on videokin. Voisitko vielä hieman kertoa autosta ja sen osakomponenteista, auton ominaisuuksista ja suorituskyvystä jotain. Onhan näistä vanhoista kilpureista ollut lehdissä juttua, mutta sinulla on autoon hieman syvempi perspektiivi.

Seppo
Timo Happonen
Offline Offline

Posts: 10
Date Registered: 31.03.17

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8869 on: 05.05.17, 17:56 »

Nyt on ehkä oikea hetki muistella tämän Ford Specialin historiaa. Isäni kilpakumppani Ounasvaaran vauhtikisoista 1961 ja -62, Timo Mäkinen, nukkui eilen pois. Legendaarinen, Mini Cooperilla Monte Carlon voittanut rallitähti aloitti kilpailemisen vuonna 1957 ja kiersi ennen suurempia voittojaan maakunnallisia katuratakisoja, joita mm. Rovaniemellä, Kuopiossa, Savonlinnassa jne järjestettiin. Mäkinen saapui Ounasvaaran Vauhtikisoihin 1961 osallistuen kilpa-autojen luokkaan Jaguar D-type short nosella, jota mm. APU-lehti sponsoroi. Isäni osallistui myös ko Ford Specialilla, joka oli valmistunut vuonna 1948 Carl Gustav Wikmanin toimesta Vaasassa. Samaan luokkaan osallistui mm. Kari O. Sohlbergh ja Simo Lampinen. Kisa käsitti kymmenen kierrosta osittain sorapintaisella maantiellä. Timo Mäkisen oletettiin olevan ylivoimainen tehdasviritteisellä Jaguarilla, mutta niin vain isäni pystyi jo vanhentuneella Specialilla pistämään hanttiin, häviten Mäkiselle vain 1,18 sekuntia. Tässä muutamia kuvia auton viimeisistä kilpailuista. Tuo pikkupoika konepellin päällä olen minä 5-vuotiaana. Auton tekniikasta voin kertoa sen verran että se rakennettiin vuonna 1948 Vaasassa. Kori tehtiin käsityönä Ström & Herrgårdin linja-autokoritehtaalla. Moottori, vaihdelaatikko ja perä on 1939 Mercurysta. Jossain vaiheessa auton pitkäaikaisin omistaja Uno Lamminen hankki moottoriin Ardunin kansiventtiilikannet, joilla tehon lisäys oli huomattava. Samoin keula muotoiltiin muistuttamaan sen aikaisia Ferrareita. Nykyisin auto on täydessä ajokunnossa ja säilyy jälkipolville muistuttaen suomalaisen moottoriurheilun mielenkiintoisista ajoista.











Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8870 on: 05.05.17, 18:42 »

Kiitokset

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Pauli Hankonen
Offline Offline

Posts: 1499
Date Registered: 12.01.05

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8871 on: 08.05.17, 05:10 »

Näin viikonloppuna liikenteessä yhden W123 mersun retrotaxina ja juolahti mieleen, että joskus nuorena tuli kokeiltua kuljettajien huumoria Helsingin keskustan yössä. Kyytiä ei tällä ajettu, kunhan vain huvikseen sekoitettiin pakkaa ja katseltiin reaktioita Grin Kloonasin häveliäisyyttäni rekisterikilven sekaisin, vaikka ooppeli onkin toden näköisesti ollut jo toistakymmentä vuotta sitten paalissa.




"Tärkeintä on lähteminen" - Arvottomat, Mika Kaurismäki, Suomi 1982
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8872 on: 28.05.17, 14:01 »

Saabistina ei kannata koskaan lähteä tällaisiin keskusteluihin, mutta jos varovasti: kaksilitrainen turbo nelivedolla kuluttaa kaupungissa 12-13 l/100 km ja sen 8-9 maantiellä, vähän nopeudesta riippuen Grin 117 000 ja risat ajettu, eli juuri ajettu sisään...

Lainataan vanhaa viestiä, mutta minkä apumoottorin sä oot hommannu Cheesy B235E ja kulutus on mitä on, ei paljoa paina hyvin voivaa miestä.  Cool

Killerhangar
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3053
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8873 on: 31.05.17, 19:04 »

B207R liikuttaa 9-3:a ihan riittävällä tarmolla Wink Haussa tietysti olisi 2.8T V6 XWD, niitä vaan ei turhan usein ole liikkeellä...

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8874 on: 04.06.17, 23:19 »

Sulta silti puuttuu siitä kolme desilitraa iskutilavuutta  Wink Ja Kolkki on itelle vähä pieni.  Grin Mutta kyllä tolla vanhalla rahakaivolla on kiva kiusata bemarijonneja kun ne ei taida vieläkään uskoa miten tommone vanha Gunnarin familywagon kulkee.  Grin

Killerhangar
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14289
Date Registered: 21.07.04

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8875 on: 05.06.17, 08:07 »

...kun ne ei taida vieläkään uskoa miten tommone vanha Gunnarin familywagon kulkee.  Grin
No kerro meille muillekin miten se sitten "kulkee"? Tongue
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8876 on: 06.06.17, 12:51 »

Vakioksi, 18v vanhaksi 1700 kiloa painavaksi perhefarkuksi yllättävän hyvin. 0-100 on lähemmäs kymmenen kuin viisi sekuntia mutta kun Mitsu lähtee leikkiin mukaan niin maisema vaihtuu yllättävän tehokkaasti. Nyt vasta alkanut konetta saamaan taas siihen kuntoon että tolla uskaltaa vedättää (vielä tarvis käydä pumpun ja suodattimen vaihtoon) niin tullu mittailtua aikoja. Nopeempi se nyt on kuin esimerkiksi edelliskoppanen ST Fiesta. Tarkotus ois ny kuitenki lähitulevaisuudessa käydä johdon päässä tutustuttamassa Trioniccia viinan litkimisen ihmeelliseen maailmaan.  Tongue

Killerhangar
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3053
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Autoista (Autokuvia ja keskustelua autoista - Henkilöautot)
« Reply #8877 on: 11.06.17, 21:01 »

Eihän mikään Saabi viivalta lähde kovaa. 2.0T taitaa kiihtyä nollasta sataan justjajust kahdeksaan sekuntiin. Se isoin potku löytyy sieltä 40 km/h jälkeen, kun pitää päästä nopeasti kovempaa. Saabin isoilla turboilla löytyy ohituskiihtyvyyttä moottoritienopeuksilla enemmän kuin riittävästi Cool

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Pages: 1 ... 442 443 [444] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1