MPTO - TTPP

(1/1)

vanhaevinrude:
Tervetuloa United:n lennolle Panamasta Trinidad & Tobagoon (MPTO-TTPP)
Aloitamme lennon luonnollisesti suunnitteluvaiheella. Katsotaanpa siis eräitä tärkeitä lentoon liittyviä yksityiskohtia.
•   Konetyyppi: Boeing 727-100
•   Moottorit: P&W 3x JT8D-7
•   Matkustajien lukumäärä / Miehistö: 100+6
•   Matkalentokorkeus: FL350, mahdollisesti myöhemmin FL370
•   Koneen kokonaispaino lähtöportilla: 155694 paunaa
•   Polttoaineen paino: 50384 paunaa
•   Takeoff EPR moottoreille 1 ja 3: 2.08 ja moottorille 2: 2.10 perustuen hieman pyöristettyyn arvoon lähtökentän korkeuden osalta, arvossa huomioitu myös lähtökentän lämpötila
•   Lentoonlähtönopeudet: v1/vr: 133, v2: 145. Arvot perustuvat flaps15 asetukseen ja 30c lämpötilaan lähtökentällä.
•   Laskeutumisessa suunniteltu käytettävän flaps30 asetusta
Yleistä tietoa
Navigoinnin hoidamme VOR to VOR periaatteella ja käyttäen nav/loc toimintoa autopilotissa. Ennakkoon olemme suunnitelleet, että määränpäässä olisi käytössä kiitotie 10, ja käytämme ainakin melko pitkälle ILS lähestymismenetelmää, jos näkyvyys on selkeästi oikein hyvä, niin harkitsen laskeutumisen suorittamista visual menetelmällä. Määränpäässä ILS otetaan kiinni korkeudella 4100ft:n korkeudella. Ratkaisukorkeus on 200ft. Matkalentonopeus tulee olemaan LRC:n mukainen ja asettunee noin 0.77 mach:n tienoille. Lennon pituus on noin 1088nm.
Nyt voidaankin katsoa minkälaisia kuvia tuli lennolta otettua


Valmiina ottamaan matkustajat koneeseen. Tässä vaiheessa ohjaamossa on jo suoritettu cockpit preparation





Taitaa tämäkin olla jo nykyään melko harvinainen näky; 727-100 matkustajaversio valmiina lähtöön


V1/ Rotate


V2/Positive rate - gear up





On se sinistä ja lämpimän näköistä


Matkalentoa ohjaamossa


Descent - approach checklist käyty läpi jo hyvän aikaa sitten ja pienennetään korkeutta kohti 4100 jalkaa. Jälleen piti käyttää spoilereita hieman apuna nopeuden hillitsemisessä


Landing checklist complete, runway in sight, follow ILS


Touchdown


Rauhallisesti vaan nopeutta pois


Tervetuloa toistekkin taas mukaan 



Omat loppupohdinnat. Lento sujui täysin suunnitelmien ja proseduurien mukaisesti. Loppulähestyminen olisi voitu tehdä täysin visuaalissa, koska näkyvyys oli erinomainen. Seurasin kuitenkin suuntasädettä loppuun asti koska halusin harjoituksen vuoksi laskeutua tällä tavoin. Flight-directoriin otin suuntasäteen ohjeellisena apuna, jota sitten ainoastaan itse ohjaten seurasin. Juuri sillä hetkellä kun päätelineet koskettivat kenttään, niin ihan pikkuisen vasen pääteline yritti hieman pompata, lähinnä kone vain hieman liikahti koska edes pyörä ei oikeastaan käynyt ilmassa, pikkuisen oli sitten vauhtia hivenen liikaa vaikka tässä vaiheessa spoilerit olivat jo tulleet automaattisesti ulos. Kaikenkaikkiaan ihan kiva lento, mukavan pituinen ja voin todella suositella reittiä sekä myöskin konetta Itselleni annan tästä lennosta arvosanan 8.


AxuMies99:
Kiinnostaisi joskus nähdä kuva "tutoriaali" kyseisestä koneesta.

vanhaevinrude:
Tosiaan, joku kunnon tutoriaali kun osuisi vaan jostain silmään. Netistä olen monesta paikasta etsiskellyt tietoja ko. koneesta ja aina välillä jotain kiinnostavaa löytää kyllä. Sitten eräs teos nimeltä, Airline Trasport Pilot test prep vuodelta 2012 liitteineen on tarjonnut minulle hieman hyvää tietoa tästä koneetyypistä. Muutenkin erittäin hyvä teos mielestäni. Luen paljon ATPL tason kirjoja ja yritän oppia asioita niistä parhaani mukaan. Juurikin tuo syvällinen puoli asiassa kiinnostaa: miten eri laitteet koneessa toimivat ja miksi, miten niitä käytetään ja miten ne toimivat esim: mikä suurin ero on anti ice ja de ice laitteilla ja miten ne toimivat. Myöskin kiinnostaa suihkumoottorityypit ja niiden erot, pneumatiikka ja hydrauliikka ja paineistus ja paineistuksen manuaalinen säätäminen ja laskeminen. Toisinaan sitten ihan yritän oppia tekniikoita hyvään laskeutumiseen, nousemiseen..kaartamiseen ja moneen muuhun. Joskus harjoittelen pelkästään nousuja ja laskuja tai vaikka stall tilannetta laskeutumis konfiguraatiolla. Niinkun tiedämme, ilmailussa on paljon juttuja ja kaikki niin kovasti kiinnostavia 

Wanhis:
Mukavaa luettavaa nämä historiallisten koneiden kuvasarjat.

Captain Simin 727:kaan saa netistä ladattua hyvän manuaalin, ohessa linkki:  http://www.captainsim.com/products/x727/manuals.html

Muutenkin kyseinen konemallinnos on varsin pätevän oloinen. Minulla on se hyllyssä mutta varsin vähälle on käyttö jäänyt. Se on sen merkki, että sen täytyy olla hyvä (lue: liian vaikea minulle) joten kannattenee tutustua mikäli monimutkaiset systeemit kiinnostavat.

Navigation

Up one level