737:ssa anti-icen ja muiden lämppäreiden käyttö

(1/2) > >>

sakkeus83:
Moi,

Tällainen kysymys tuli mieleen:

Mistä olosuhteista asti ja missä tilanteissa on ohjeistettu käyttämään:
1. Window heat
2. Probe heat
3. Anti ice? (alle +10C TAT?)

Kiitos!

B-7-5-7:
Window heat ja Probe heat aina. Anti ice sitten vähän tilanteen mukaan; käytännössä sillon kun voidaan olettaa/tiedetään olosuhteiden olevan jäätävät.

redigo:
Joo tosiaankin Window heat päälle heti kun koneeseen laitetaan virrat päälle ja probe heat ennen käynnistystä ja ne pidetään päällä aina sammutukseen saakka. Anti-ice päälle aina ennen kuin lennolla mennään pilveen ja/tai kun lämpötila on +10C tai alle ja ilmassa on näkyvää kosteutta(sumua tai sumupilveä) eli jos lämpötila ja kastepiste ovat samat tai lähellä toisiaan ja alle +10C. Jossakin käsikirjoissa mainitaan myös alle +5C tai alle +8C ja näkyvä kosteus jolloin anti-ice tulee laittaa päälle.

sakkeus83:
Kiitos!

Entä miten on valojen kanssa: missä tilanteessa käytetään mitäkin POSITION LIGHT-valojen asentioa, ja missä ANTI COLLISION -valoa?

redigo:
Quote

Kiitos!

Entä miten on valojen kanssa: missä tilanteessa käytetään mitäkin POSITION LIGHT-valojen asentioa, ja missä ANTI COLLISION -valoa?

Position light eli navivalot(vasemmassa siivessä punainen, oikeassa vihreä takana peräsimissä valkoinen valo)=niitä käytetään aina eli navivalot päälle silloin kun koneeseen laitetaan virrat päälle ja pidetään päällä aina. Anti-collision light=beaconia käytetään niin, että ne laitetaan päälle ennen käynnistystä ja pidetään päällä aina sammutukseen saakka. Position strobe lightsit kytketään päälle sillon kun siirrytään kiitotielle lentoonlähtöä varten ja pidetään päällä niin pitkään kunnes ollaan laskeuduttu ja rullattu kiitotieltä pois. Oikeassa elämässä strobet kytketään lennolla joskus pois jos mennään pilveen sen takia etteivät ne häikäise pilotteja jolloin vaarana on, että ne edesauttavat asentotajun menetystä pilvessä. Taxi-light kytketään päälle silloin kun aloitetaan rullaus ja pidetään päällä aina siihen asti kun noustaan yli 10 000 ft korkeuden. Landing-lightsit kytketään päälle sillon kun aloitetaan lentoonlähtö ja pidetään päällä aina siihen asti kun noustaan yli 10 000 ft korkeuden. Landing lightsit sytytetään taas kun lähestymisessä alitetaan 10 000 ft korkeus. Taxi-lightsit pistetään lähestymisessä päälle silloin kun laskutelineet otetaan ulos. Landing lightseja pidetään päällä niin pitkään laskeutumisen aikana kunnes ollaan rullattu kiitotieltä pois. Taxi lightseja pidetään laskeutumisen jälkeen päällä siihen saakka kunnes saavutaan portille. Toivottavasti tämä selvensi asioita. 

Navigation

Up one level

Next page