Trafin lamapolitiikkaa

(1/6) > >>

oh2dw:
Kommentti ajoneuvoverotuksesta:

Käytettynä 2009 ostamani Avensis 2006, verokehitys ollut seuraavanlainen

2011  195,81 €
2012  222,50 €
2013  262,43 €
2014  262,43 €
2015  291,16 €
2016  345,85 €

Näyttää siltä, että Trafi on unohtanut korottaa vuonna 2014. Muutoin, tänä taloudellisen laman aikana (tässä 5v jakso), korotus on ollut 76,6 %.

Kysymys kuuluukin, mitä etua ja/tai hyötyä moisesta politiikasta on ollut?  Ovatko ilmansaasteet vähentyneet, onko teiden kunto jotenkin kohentunut, tai  mikä mahdollisesti parantunut? On tämä melkoista kansalaisten kuppaamista, kun samaan aikaan kansaa on haluttu nollalinjalle.

erkki.pulkkinen:
Olet oikeassa paitsi, että Trafi on tähän syytön, koska valtio on antanut sen heille tehtäväksi ja tilitettäväksi valtion kassaan.

Erityisesti kuppaaminen kohdistuu autoilijoihin. Tiestön kunto on nyt jo melko pers eestä, jopa pääväylillä. Naureskelin viimeviikolla kun ajorataan oli vedetty 2 kpl 1,5m leveää urapaikkausta monen kilometrin mittaisesti ja niiden sekä vastaan tulevan kaistan välissä oli 10-20 cm leveästi vanhaa pintaa. Tienkorjauksesta mitään ymmärtämättömänä laskeskelin paljonko pintaaminen koko leveydeltä olisi maksanut lisää.

Henkilökohtainen mielipiteeni, josta mainitsin myös pääministerillemme, on että laitetaan nastarengasvero ja pudotetaan vastaavasti auton käyttömaksuja. Tällöin säästö tulisi tien kunnossapysymisen kautta. Kitkarenkaat ovat lisäksi mukavammat kuin piikkirenkaat ja ihan riittävän pitävät. Muutosta voisimme sitten perustella EU:n vaatimana 

hynkel:
Kitkarenkaat ovat edelleen aivan perseestä jäisellä tienpinnalla, varsinkin sellaisella, jolla on ajettu muutenkin muilla kitkarenkailla nastojen sijaan. Tästä on ihan riittämiin kokemusta ainakin itselläni raskaan kaluston kanssa.

kume:
Quote

Kitkarenkaat ovat edelleen aivan perseestä jäisellä tienpinnalla, varsinkin sellaisella, jolla on ajettu muutenkin muilla kitkarenkailla nastojen sijaan. Tästä on ihan riittämiin kokemusta ainakin itselläni raskaan kaluston kanssa.


Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa, VTT:n tutkimuksia: http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf Huolellisuutta ja rahaa vaaditaan käytössä: Nykyaikainen auto ajonvakautusjärjestelmin, turvaväli, nopeus, uusitaan kumit riittävän usein, ei käytetä päihteitä liikenteessä ja pidetään ilmanpaineet kohdillaan, sekä tietysti hyvää havannointikykyä keliolosuhteista. Vaikuttaisi hyvälle ratkaisulle pääkaupunkiseudulla, missä kohtaamisonnettomuuksia tappavilla nopeuksilla sattuu harvoin. Jos nastoja aletaan verottaa, niin siirryn varmasti kitkoihin,  ja ainoastaan periaatteellisista syistä.

K8b:
Quote

Kitkarenkaat ovat edelleen aivan perseestä jäisellä tienpinnalla, varsinkin sellaisella, jolla on ajettu muutenkin muilla kitkarenkailla nastojen sijaan. Tästä on ihan riittämiin kokemusta ainakin itselläni raskaan kaluston kanssa.

Vai että sieltä Olen ajanut kitkarenkailla talvet jo 12  peräkkäistä vuotta ja hyvin pärjännyt. Kilometrejä tulee talvikautena n.10 - 12 tuhatta. Kertaakaan en ole jäänyt sutimaan niin että työntöapua olisi tarvittu. Rukan reissut tehty ja Valkeisrinteentien mäki noustu. On koettu märkä jäinen tie, siinä todellakin on osattava ajaa herkällä otteella. Tämä kokemukseni on vanhalla mersulla sekä viime vuodet Subaru Foresterilla. Siitä raskaasta liikenteestä minulla ei ole kokemusta ratin takaa. Olen kuitenkin nähnyt että raskas liikenne ei välttämättä talvellakaan käytä nasta -eikä talvirenkaitakaan. Onko näin?

Navigation

Up one level

Next page